Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) podporuje vyjádření partnerů ze Spojeného království, kteří upozorňují na škodlivé aktivity společností Anxun Information Technology (též „I-S00N“) (pdf) a Beijing Integrity Technology (též „Integrity Tech“) působících v kyberprostoru a sídlících v Čínské lidové republice (ČLR). Tyto společnosti jsou součástí komplexního ekosystému soukromých subjektů v ČLR,
… více »Společnost Pebble představila (YouTube) prsten s tlačítkem a mikrofonem Pebble Index 01 pro rychlé nahrávání hlasových poznámek. Prsten lze předobjednat za 75 dolarů.
Společnost JetBrains v listopadu 2021 představila nové IDE s názvem Fleet. Tento týden oznámila jeho konec. Od 22. prosince 2025 již nebude možné Fleet stáhnout.
Byl vydán Mozilla Firefox 146.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 146 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Před rokem převzala Digitální a informační agentura (DIA) vlastnictví a provoz jednotné státní domény gov.cz. Nyní spustila samoobslužný portál, který umožňuje orgánům veřejné moci snadno registrovat nové domény státní správy pod doménu gov.cz nebo spravovat ty stávající. Proces nové registrace, který dříve trval 30 dní, se nyní zkrátil na několik minut.
IBM kupuje za 11 miliard USD (229,1 miliardy Kč) firmu Confluent zabývající se datovou infrastrukturou. Posílí tak svoji nabídku cloudových služeb a využije růstu poptávky po těchto službách, který je poháněný umělou inteligencí.
Nejvyšší správní soud (NSS) podruhé zrušil pokutu za únik zákaznických údajů z e-shopu Mall.cz. Incidentem se musí znovu zabývat Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Samotný únik ještě neznamená, že správce dat porušil svou povinnost zajistit jejich bezpečnost, plyne z rozsudku dočasně zpřístupněného na úřední desce. Úřad musí vždy posoudit, zda byla přijatá opatření přiměřená povaze rizik, stavu techniky a nákladům.
Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.
Paramount nabízí za celý Warner Bros. Discovery 30 USD na akcii, tj. celkově o 18 miliard USD více než nabízí Netflix. V hotovosti.
A neprijde ti strihat 264/265 ponekud nechutne uchylny?Chybějící podporu těchto formátů ve free edici Davinci Resolve pod Linuxem jsem zmínil z toho důvodu, že je většina lacinějších zařízení (SF, D-SLR, camcordery) jako výstup produkuje. Jakkoli jsou to k editaci z celé řady důvodů nevhodné formáty (jsou navrženy/optimalizovány pro přehrávání "vpřed"), jejich rozšířenost je prostě realitou. O širší přítomnosti RAW formátů si do budoucna u této třídy zařízení nedělám iluze, za pokrok bych považoval i pouhou dostupnost těchto nešťastných formátů ve slušnějším subsamplingu/bitratech/bitdepth v ALL-I (to by aspoň omezilo ztrátovost a usnadnilo scrubbing proti té typické IPB hrůze).
Tohle se prece dela tak, ze si vyrobis nejakej master v nejakym typicky neztratovym formatu (nekdy to je i vylozene sekvence full frame obrazku) a teprve kdyz to mas, tak ten vysledek prozenes tou kompresi, ale na to uz nepotrebujes striznu, na to uz pouzijes nejakej cistokrevnej kompresor.Samozřejmě asi nic nebrání (při dostatku kapacity a IO bandwidth) předem si zkonvertovat H.264/HEVC (cokoli na vstupu) do prakticky bezeztrátových NLE-ready formátů a editaci provést z nich. Nemusí se pak dlouhodobě uchovávat, lze si je vždy při dodatečné reeditaci z originálního materiálu reencodingem vyrobit. Pokud je výstupem více formátů/rozlišení/bitrate je vcelku logické, že rendering do "masteru" proběhne v něčem lepším (AVID DNxHR, ProRes 444, uncompress) a až případné soubory určené ke konzumaci v něčem cílovém (H.265/HEVC/VP9/AV1/...) kvalitním externím encodérem. Pozn. V Linuxu se mi nabízí u placeného Studia pouze NVENC(jak pro H264, tak HEVC), ve Windows je krome NVENC u Studio i nějaký nejspíš sw encoder "native" (pomoci MediaInfo o vzniklem souboru pomocí něj se nedozvime nic blizsiho o tvurci encoderu).
Takze to ze to jakoze "zadarmo" neumi, neni podle me vubec na skodu, spis naopak.Je otázkou zda nepřítomnost podpory H.264/HEVC ve free verzi DR pod Linuxem je záležitostí obchodní (nekanibalizovat prodeje edice Studio), technickou (otázka kompatibility) či licenční (povinnost platit za formáty správci poolu patentů MPEG LA). Asi by BMD mohl postavit decoding/encodig ve free DR na funkčnosti VDPAU(NVIDIA GPU), VA-API (Intel GPU, AMD GPU), které u dnešních GPU/iGPU musí licenční stránku za tyto formáty mít pokrytou. Další otázkou je zda šíře kompatibility těchto HW decoderu/encoderu obstojí vůči spectru variant těchto formátů (možná se bez schopností a tudíž i platby za SW decoding/encoding nelze v programu obejit, logicky pak nemohou být zahrnuty ve free verzi). Mám za to, že ve Windows jsou možnosti free verze v tomto ohledu širší (minimálně podpora H.264), reinstaluji na W10 DR Studio na Free, abych to ověřil. ....... Ověřeno: Tak to mi hlava nebere, Davinci Resolve Free (konkretne 18Beta) ma decoding H.264 (u HEVC footage hlasi error media), ale pritom ma na vystupu H.264/HEVC encoding (nema NVENC encoding), pro decoding je mozne v nastaveni DR zaskrtnout GPU Geforce. Disproporce podpory formátů mezi platformami je realitou hovorici v neprospěch Linuxu (nejlépe je na tom asi MacOS díky podpoře enc. ProRes), nefunkční podpora .VST pod Linuxem muze byt pro nekoho z dalších no-go. BMD není v těchto odpovědích moc sdílný, za jeho primární Linux platformu (z pohledu podporovaných distribucí) lze asi považovat CentOS 7 (konkrétně asi 7.3). A i když jeho podpora končí za cca 2+ roky, zatím snad není náznak toho co bude poté. Je pravda, že za dva roky nemusí řada současných distribucí existovat, takže asi nemá cenu předbíhat. Spustit aplikace DR jde na celé řadě distribucí (stabilita bude otázkou jinou), tak to asi nebude neřešitelný problém. U Desktop Video (sw podpora BMD hw) v posledni Bete zminuje dokonce platfromu Linux AArch64, tak snad na Linux obecne BMD do budoucna nezanevre.
). Získal jsem dojem, že aplikací kalibrací vzniklé 3D LUT (.cube) na výstup DR jsem schopen existující přesah gamutu kompenzovat (možná jde jen o dojem). Mám tady jeden starší DELL LCD s interní LUT kalibrací, který kalibruji z prostředí MacOS (z Windows se i1 Profiler s ním přes USB z nějakého důvodu nedomluví) s výsledkem cca 99% pokrytí Rec.709 a na ten posílám výstup DR skrze Intesity Pro 4K. Jde o monitor z doby AdobeRGB (gamut, který videoprodukce asi bere za zakázané slovo), dá se na něm dosáhnou i relativně slušného pokrytí gamutu P3 D65 cca 95%. Mam je oba ulozeny v monitoru takze se mezi nimi da dle potreby prepinat.
Chystám se k jednomu dílu na téma kalibrační sondy (mám v plánu koupi své čtvrté v pořadí). Díky změnám názvu GretagMacbeth, Pantone, X-Rite, Calibrate je to jak ten příběh o strýčkovi z Mukačeva co za svůj život žil v pěti státech a přitom nikdy nevytáhl paty ze své rodné vesnice.
Tiskni
Sdílej: