V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
A neprijde ti strihat 264/265 ponekud nechutne uchylny?Chybějící podporu těchto formátů ve free edici Davinci Resolve pod Linuxem jsem zmínil z toho důvodu, že je většina lacinějších zařízení (SF, D-SLR, camcordery) jako výstup produkuje. Jakkoli jsou to k editaci z celé řady důvodů nevhodné formáty (jsou navrženy/optimalizovány pro přehrávání "vpřed"), jejich rozšířenost je prostě realitou. O širší přítomnosti RAW formátů si do budoucna u této třídy zařízení nedělám iluze, za pokrok bych považoval i pouhou dostupnost těchto nešťastných formátů ve slušnějším subsamplingu/bitratech/bitdepth v ALL-I (to by aspoň omezilo ztrátovost a usnadnilo scrubbing proti té typické IPB hrůze).
Tohle se prece dela tak, ze si vyrobis nejakej master v nejakym typicky neztratovym formatu (nekdy to je i vylozene sekvence full frame obrazku) a teprve kdyz to mas, tak ten vysledek prozenes tou kompresi, ale na to uz nepotrebujes striznu, na to uz pouzijes nejakej cistokrevnej kompresor.Samozřejmě asi nic nebrání (při dostatku kapacity a IO bandwidth) předem si zkonvertovat H.264/HEVC (cokoli na vstupu) do prakticky bezeztrátových NLE-ready formátů a editaci provést z nich. Nemusí se pak dlouhodobě uchovávat, lze si je vždy při dodatečné reeditaci z originálního materiálu reencodingem vyrobit. Pokud je výstupem více formátů/rozlišení/bitrate je vcelku logické, že rendering do "masteru" proběhne v něčem lepším (AVID DNxHR, ProRes 444, uncompress) a až případné soubory určené ke konzumaci v něčem cílovém (H.265/HEVC/VP9/AV1/...) kvalitním externím encodérem. Pozn. V Linuxu se mi nabízí u placeného Studia pouze NVENC(jak pro H264, tak HEVC), ve Windows je krome NVENC u Studio i nějaký nejspíš sw encoder "native" (pomoci MediaInfo o vzniklem souboru pomocí něj se nedozvime nic blizsiho o tvurci encoderu).
Takze to ze to jakoze "zadarmo" neumi, neni podle me vubec na skodu, spis naopak.Je otázkou zda nepřítomnost podpory H.264/HEVC ve free verzi DR pod Linuxem je záležitostí obchodní (nekanibalizovat prodeje edice Studio), technickou (otázka kompatibility) či licenční (povinnost platit za formáty správci poolu patentů MPEG LA). Asi by BMD mohl postavit decoding/encodig ve free DR na funkčnosti VDPAU(NVIDIA GPU), VA-API (Intel GPU, AMD GPU), které u dnešních GPU/iGPU musí licenční stránku za tyto formáty mít pokrytou. Další otázkou je zda šíře kompatibility těchto HW decoderu/encoderu obstojí vůči spectru variant těchto formátů (možná se bez schopností a tudíž i platby za SW decoding/encoding nelze v programu obejit, logicky pak nemohou být zahrnuty ve free verzi). Mám za to, že ve Windows jsou možnosti free verze v tomto ohledu širší (minimálně podpora H.264), reinstaluji na W10 DR Studio na Free, abych to ověřil. ....... Ověřeno: Tak to mi hlava nebere, Davinci Resolve Free (konkretne 18Beta) ma decoding H.264 (u HEVC footage hlasi error media), ale pritom ma na vystupu H.264/HEVC encoding (nema NVENC encoding), pro decoding je mozne v nastaveni DR zaskrtnout GPU Geforce. Disproporce podpory formátů mezi platformami je realitou hovorici v neprospěch Linuxu (nejlépe je na tom asi MacOS díky podpoře enc. ProRes), nefunkční podpora .VST pod Linuxem muze byt pro nekoho z dalších no-go. BMD není v těchto odpovědích moc sdílný, za jeho primární Linux platformu (z pohledu podporovaných distribucí) lze asi považovat CentOS 7 (konkrétně asi 7.3). A i když jeho podpora končí za cca 2+ roky, zatím snad není náznak toho co bude poté. Je pravda, že za dva roky nemusí řada současných distribucí existovat, takže asi nemá cenu předbíhat. Spustit aplikace DR jde na celé řadě distribucí (stabilita bude otázkou jinou), tak to asi nebude neřešitelný problém. U Desktop Video (sw podpora BMD hw) v posledni Bete zminuje dokonce platfromu Linux AArch64, tak snad na Linux obecne BMD do budoucna nezanevre.
Tiskni
Sdílej: