Zulip Server z open source komunikační platformy Zulip (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 9.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Byla vydána (𝕏) nová verze 24.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 24.7 je Thriving Tiger. Přehled novinek v příspěvku na fóru.
Binarly REsearch upozorňuje na bezpečnostní problém PKFail (YouTube) v ekosystému UEFI. Stovky modelů zařízení používají pro Secure Boot testovací Platform Key vygenerovaný American Megatrends International (AMI) a jeho privátní část byla při úniku dat prozrazena. Do milionů zařízení (seznam v pdf) po celém světě tak útočníci mohou do Secure Bootu vložit podepsaný malware. Otestovat firmware si lze na stránce pk.fail. Ukázka PoC na Linuxu na Windows na YouTube.
Mobilní operační systém /e/OS (Wikipedie) založený na Androidu / LineageOS, ale bez aplikací a služeb od Googlu, byl vydán ve verzi 2.2 (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitLabu. Vypíchnuta je rodičovská kontrola.
Společnost OpenAI představila vyhledávač SearchGPT propojující OpenAI modely umělé inteligence a informace z webů v reálném čase. Zatím jako prototyp pro vybrané uživatele. Zapsat se lze do pořadníku čekatelů.
Distribuce Linux Mint 22 „Wilma“ byla vydána. Je založená na Ubuntu 24.04 LTS, ale s desktopovým prostředím Cinnamon (aktuálně verze 6.2), příp. MATE nebo Xfce, balíkem aplikací XApp, integrací balíčků Flatpak a dalšími změnami. Více v přehledu novinek a poznámkách k vydání.
Příspěvek na blogu Truffle Security: Kdokoli může přistupovat ke smazaným a privátním repozitářům na GitHubu.
Byla vydána nová verze 14 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. Podrobný přehled novinek v cgitu. Vypíchnout lze podporu rozšíření v Lua.
Byla vydána verze 1.80.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Apple oznámil, že v beta verzi spustil své Apple Maps na webu. Podporován je také webový prohlížeč Chrome. Ne však na Linuxu.
Tiskni
Sdílej:
A neprijde ti strihat 264/265 ponekud nechutne uchylny?Chybějící podporu těchto formátů ve free edici Davinci Resolve pod Linuxem jsem zmínil z toho důvodu, že je většina lacinějších zařízení (SF, D-SLR, camcordery) jako výstup produkuje. Jakkoli jsou to k editaci z celé řady důvodů nevhodné formáty (jsou navrženy/optimalizovány pro přehrávání "vpřed"), jejich rozšířenost je prostě realitou. O širší přítomnosti RAW formátů si do budoucna u této třídy zařízení nedělám iluze, za pokrok bych považoval i pouhou dostupnost těchto nešťastných formátů ve slušnějším subsamplingu/bitratech/bitdepth v ALL-I (to by aspoň omezilo ztrátovost a usnadnilo scrubbing proti té typické IPB hrůze).
Tohle se prece dela tak, ze si vyrobis nejakej master v nejakym typicky neztratovym formatu (nekdy to je i vylozene sekvence full frame obrazku) a teprve kdyz to mas, tak ten vysledek prozenes tou kompresi, ale na to uz nepotrebujes striznu, na to uz pouzijes nejakej cistokrevnej kompresor.Samozřejmě asi nic nebrání (při dostatku kapacity a IO bandwidth) předem si zkonvertovat H.264/HEVC (cokoli na vstupu) do prakticky bezeztrátových NLE-ready formátů a editaci provést z nich. Nemusí se pak dlouhodobě uchovávat, lze si je vždy při dodatečné reeditaci z originálního materiálu reencodingem vyrobit. Pokud je výstupem více formátů/rozlišení/bitrate je vcelku logické, že rendering do "masteru" proběhne v něčem lepším (AVID DNxHR, ProRes 444, uncompress) a až případné soubory určené ke konzumaci v něčem cílovém (H.265/HEVC/VP9/AV1/...) kvalitním externím encodérem. Pozn. V Linuxu se mi nabízí u placeného Studia pouze NVENC(jak pro H264, tak HEVC), ve Windows je krome NVENC u Studio i nějaký nejspíš sw encoder "native" (pomoci MediaInfo o vzniklem souboru pomocí něj se nedozvime nic blizsiho o tvurci encoderu).
Takze to ze to jakoze "zadarmo" neumi, neni podle me vubec na skodu, spis naopak.Je otázkou zda nepřítomnost podpory H.264/HEVC ve free verzi DR pod Linuxem je záležitostí obchodní (nekanibalizovat prodeje edice Studio), technickou (otázka kompatibility) či licenční (povinnost platit za formáty správci poolu patentů MPEG LA). Asi by BMD mohl postavit decoding/encodig ve free DR na funkčnosti VDPAU(NVIDIA GPU), VA-API (Intel GPU, AMD GPU), které u dnešních GPU/iGPU musí licenční stránku za tyto formáty mít pokrytou. Další otázkou je zda šíře kompatibility těchto HW decoderu/encoderu obstojí vůči spectru variant těchto formátů (možná se bez schopností a tudíž i platby za SW decoding/encoding nelze v programu obejit, logicky pak nemohou být zahrnuty ve free verzi). Mám za to, že ve Windows jsou možnosti free verze v tomto ohledu širší (minimálně podpora H.264), reinstaluji na W10 DR Studio na Free, abych to ověřil. ....... Ověřeno: Tak to mi hlava nebere, Davinci Resolve Free (konkretne 18Beta) ma decoding H.264 (u HEVC footage hlasi error media), ale pritom ma na vystupu H.264/HEVC encoding (nema NVENC encoding), pro decoding je mozne v nastaveni DR zaskrtnout GPU Geforce. Disproporce podpory formátů mezi platformami je realitou hovorici v neprospěch Linuxu (nejlépe je na tom asi MacOS díky podpoře enc. ProRes), nefunkční podpora .VST pod Linuxem muze byt pro nekoho z dalších no-go. BMD není v těchto odpovědích moc sdílný, za jeho primární Linux platformu (z pohledu podporovaných distribucí) lze asi považovat CentOS 7 (konkrétně asi 7.3). A i když jeho podpora končí za cca 2+ roky, zatím snad není náznak toho co bude poté. Je pravda, že za dva roky nemusí řada současných distribucí existovat, takže asi nemá cenu předbíhat. Spustit aplikace DR jde na celé řadě distribucí (stabilita bude otázkou jinou), tak to asi nebude neřešitelný problém. U Desktop Video (sw podpora BMD hw) v posledni Bete zminuje dokonce platfromu Linux AArch64, tak snad na Linux obecne BMD do budoucna nezanevre.
tttsss třeba použil kdenlive :D ;D