Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Přestože GUI DR naznačuje podporu VST v Linuxu není tomu tak.
DR umožňuje definovat External Audio Processes, kterým je zvolený audio clip z timeline předán ve formě odkazu na ext. soubor .WAV (Command line ... spusteni editoru s parametrem cesty na ext.soubor, Clipboard .. cesta k ext. souboru v clipboardu, Reveal ... pouhe spusteni ext. nastroje).
V případě využití Audacity je v něm soubor automaticky otevřen. Po skončení úprav audia v Audacity je nutné provést Export do původního .WAV souboru.

Nejprve jsem myslel, že se upravený soubor do DR načte až po ukončení z DR spuštěného ext. nástroje, ale vypadá to že DR si hlídá modify-time u .WAV souboru a načte si ho jednou po prvnim uložení.
Je třeba dávat pozor, že pokud se dodatečně ext. soubor WAV změní v DR se to projeví až po jeho restartu!!! Není znám způsob jak v rámci otevřeného projektu vynutit načtení dodatečně uložené verze ext .WAV.
Tento komplikovanější způsob úprav (proti editaci v DR) s sebou přináší jednu výhodu a to, že DR uchovává všechny verze zpětně importovaných .WAV jak je vidět na screenshotu výše (nad originální Untitled.wav jsou verze úprav).
Při více variantách úprav je tak možné enablovat podle potřeby jinou a umístit jí nad ostatní, samozřejmě nerelevantní úpravy jdou dle potřeby smazat.
V příkladu na screenshotech šlo o osmi kanálový audio clip (test repro).
Zatímco Audacity zachovalo obsah všech stop, v případě editoru ocenaudio přežil export do WAV obsah pouze první stopy (ostatní byly po exportu do .WAV prázdné).

Dle nastavení to přitom vypadá, že by měl ocenaudio všech osm stop respektovat.
Tento editor by měl mít podporu .VST, takže by mohl rozšířit možnosti úpravy zvuku na rámec DR. Chystaná verze Audacity 3.2 ve feature listu slibuje podporu .VST3, tak uvidíme.
Většina ostatních DAW nástrojů (schopnějších z hlediska podpory .VST) pod Linuxem asi .WAV jako vstupní parametr pro svou projektovou orientaci akceptovat nebude (ruční import ext. WAV je možný, ale neohrabaný), ale možná by u některých šlo voláním připraveného skriptu z DR vytvořit minimální projekt, který by již import .WAVu obsahoval.
Tiskni
Sdílej:
v toru nevidim obrázky :O :O
'html funguje' to piše
vobrázky už sou teďko vidět :D ;D