Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Minule jsem mimo jiné napsal něco v tom smyslu, že příchozí požadavky jsou obsluhovány front controllerem, který se zjednodušeně řečeno stará o zavolání příslušného kontroleru. Než se budu zabývat něčím dalším, bylo by asi dobré si aspoň trochu vyjasnit, co přesně se při zpracování požadavku děje.
Celý proces je dobře znázorněn na následujícím obrázku (převzatý z manuálu Zendu):
Je zde v podstatě znázorněno, jak je v Zendu implementován (třída Zend_Controller_Front) návrhový vzor Front Controller. Příchozí požadavek je obvykle reprezentován třídou Zend_Controller_Request_Http (obecně třídou Zend_Controller_Request_Abstract, třída Http je její potomek), která kromě parametrů obsahuje informace o jménu kontrolertu a akce, která má tento požadavek zpracovávat (a některé další informace). Zend_Controller_Front je singleton, což znamená, že vždy existuje jen jedna jeho instance. Tato třída také, mimo jiné, registruje pluginy, které umožňují jednoduše rozšiřovat její možnosti bez nutnosti vytváření jejích potomků. Pro obsloužení požadavku se na instanci této třídy obvykle volá metoda dispatch(), která se skládá ze tří částí:
Jako první je tedy zavolán router, jehož úkolem je zjistit, jaký kontroler a akce mají požadavek obsloužit. Minule jsem psal, že toto určení probíhá na základě URI podle klíče aplikace/modul/kontroler/akce. Tento proces ale může být složitější, můžeme např. sami definovat pravidla (pomocí Zend_Controller_Router_Rewrite), na jaký konroler se má daná URI mapovat a pod. (o tomto podrobněji někdy jindy). Proces routování může pro každý požadavek proběhnout jen jednou.
Následuje dispatching, což je proces, při němž je z požadavku zjištěn název kontroleru a akce, vytvoří se instance kontroleru (který musí být potomkem třídy Zend_Controller_Action) a na ní se zavolá příslušná metoda. Tento proces, na rozdíl od routingu, může pro daný požadavek proběhnutou vícekrát. Probíhá ve smyčce tak dlouho, dokud není na požadavku nastaven atribut isDispatched na hodnotu true (po vstupu do smyčky je tento atribut automaticky nastaven na true, takže pokud nechceme požadavek předávat dalšímu kontroleru, nemusíme se o nic starat). Naopak další cyklus smyčky nastane např. když v nějaké akci kontroleru zavoláme metodu _forward(). Jak je vidět z obrázku, dispatchingu samotnému předchází ještě predispatching a před vyhodnocením, zda bude smyčka pokračovat dalším cyklem se volá postdispatching. Tyto metody se ale nevolají na front controlleru, ale action controlleru (potomek Zend_Controller_Action) nebo na pluginech. Stručně řečeno, pluginy kontroleru jsou potomky třídy Zend_Controller_Plugin_Abstract. Jak bylo řečeno v úvodu, můžeme je zaregistrovat u front controlleru a tak rozšiřovat jeho možnosti (implementováním metod preDispatch() a postDispatch() a dalších).
Vše si ukážeme na krátkém příkládku. Vytvoříme kontroler, který bude obsluhovat přístup k nějaké části aplikace, která bude přístupná jen pro přihlášené uživatele. V kontroleru implementujeme metodu preDispatch(), která před tím než bude na kontroleru vykonána nějaká akce zkontroluje, zda je uživatel přihlášený (o tom, jaké Zend poskytuje možnosti pro autorizaci a autentizaci taky snad někdy jindy
. Pokud uživatel nebude přihlášený, přesměrujeme jej na přihlašovací stránku:
<?php
class RestrictedController extends Zend_Controller_Action
{
public function preDispatch($request){
$auth = Zend_Auth::getInstance();
if(!$auth->hasIdentity()){
$this->_redirect('auth/login');
}
}
/*
public function indexAction(){
//something
}
*/
}
Měli bychom ještě implementovat alespoň index akci, ale jelikož zatím uživatel nemá žádný způsob jak se přihlásit, tak je to v tuto chvíli zbytečné, přes predispatching se stejně nedostaneme. Potřebujeme ale vytvořil AuthController. Nejběžnější způsob autentizace je vyplnění formuláře s loginem a heslem. O formulářích ale taky někdy jindy, takže zatím akci login taky dělat nebudeme. Pokud framework na kontroleru nenajde požadovanou akci, pak na kontroleru zavolá metodu __call(). Implementujeme tedy aspoň tuto metodu, která zobrazí nějakou stránku, že požadovaná stránka ještě není hotová (místo toho bychom mohli použít třeba Zend_Controller_Plugin_ErrorHandler, ale to bychom musel ještě vyrobit ErrorController a zbytečně by se nám příklad komplikoval
:
<?php
class AuthController extends Zend_Controller_Action
{
public function __call($method, $args)
{
$this->view->errorMsg = 'Sorry, login page not done yet!';
return $this->render('error');
}
/*
public function loginAction(){
//handle login
}
*/
}
Na závěr ještě doplním, že když byla řeč o kontolerech v Zendu, tak bych určitě měl zmínit, že existuje něco jako action helper, ale o tom taky až někdy jindy (snad
Tiskni
Sdílej: