Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.
Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.0, tj. první stabilní vydání založené na Ubuntu 24.04 LTS.
Rakouská armáda přechází na LibreOffice. Ne kvůli licencím (16 000 počítačů). Hlavním důvodem je digitální suverenita. Prezentace v pdf z LibreOffice Conference 2025.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) upozorňuje na sérii kritických zranitelností v Cisco Adaptive Security Appliance (ASA) a Firepower Threat Defense (FTD) a Cisco IOS, CVE-2025-20333, CVE-2025-20363 a CVE-2025-20362. Zneužití těchto zranitelností může umožnit vzdálenému neautentizovanému útočníkovi spustit libovolný kód (RCE). Společnost Cisco uvedla, že si je vědoma aktivního zneužívání těchto zranitelností.
Ochrana uživatelů a zároveň příznivé podmínky pro rozvoj umělé inteligence (AI). Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo minimalistický návrh implementace evropského nařízení o umělé inteligenci, tzv. AI aktu. Český zákon zajišťuje ochranu občanům a bezpečné používání AI, ale zároveň vytváří pro-inovační prostředí, ve kterém se může AI naplno rozvíjet, firmy mohou využít jeho potenciál a nebudou zatíženy zbytečnou administrativou. Návrh je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.
Dle plánu Linus Torvalds odstranil souborový systém bcachefs z mainline Linuxu. Tvůrce bcachefs Kent Overstreet na Patreonu informuje, že bcachefs je nově distribuován jako DKMS modul.
Minule jsem mimo jiné napsal něco v tom smyslu, že příchozí požadavky jsou obsluhovány front controllerem, který se zjednodušeně řečeno stará o zavolání příslušného kontroleru. Než se budu zabývat něčím dalším, bylo by asi dobré si aspoň trochu vyjasnit, co přesně se při zpracování požadavku děje.
Celý proces je dobře znázorněn na následujícím obrázku (převzatý z manuálu Zendu):
Je zde v podstatě znázorněno, jak je v Zendu implementován (třída Zend_Controller_Front
) návrhový vzor Front Controller. Příchozí požadavek je obvykle reprezentován třídou Zend_Controller_Request_Http
(obecně třídou Zend_Controller_Request_Abstract
, třída Http
je její potomek), která kromě parametrů obsahuje informace o jménu kontrolertu a akce, která má tento požadavek zpracovávat (a některé další informace). Zend_Controller_Front
je singleton, což znamená, že vždy existuje jen jedna jeho instance. Tato třída také, mimo jiné, registruje pluginy, které umožňují jednoduše rozšiřovat její možnosti bez nutnosti vytváření jejích potomků. Pro obsloužení požadavku se na instanci této třídy obvykle volá metoda dispatch()
, která se skládá ze tří částí:
Jako první je tedy zavolán router, jehož úkolem je zjistit, jaký kontroler a akce mají požadavek obsloužit. Minule jsem psal, že toto určení probíhá na základě URI podle klíče aplikace/modul/kontroler/akce
. Tento proces ale může být složitější, můžeme např. sami definovat pravidla (pomocí Zend_Controller_Router_Rewrite
), na jaký konroler se má daná URI mapovat a pod. (o tomto podrobněji někdy jindy). Proces routování může pro každý požadavek proběhnout jen jednou.
Následuje dispatching, což je proces, při němž je z požadavku zjištěn název kontroleru a akce, vytvoří se instance kontroleru (který musí být potomkem třídy Zend_Controller_Action
) a na ní se zavolá příslušná metoda. Tento proces, na rozdíl od routingu, může pro daný požadavek proběhnutou vícekrát. Probíhá ve smyčce tak dlouho, dokud není na požadavku nastaven atribut isDispatched
na hodnotu true
(po vstupu do smyčky je tento atribut automaticky nastaven na true
, takže pokud nechceme požadavek předávat dalšímu kontroleru, nemusíme se o nic starat). Naopak další cyklus smyčky nastane např. když v nějaké akci kontroleru zavoláme metodu _forward()
. Jak je vidět z obrázku, dispatchingu samotnému předchází ještě predispatching a před vyhodnocením, zda bude smyčka pokračovat dalším cyklem se volá postdispatching. Tyto metody se ale nevolají na front controlleru, ale action controlleru (potomek Zend_Controller_Action
) nebo na pluginech. Stručně řečeno, pluginy kontroleru jsou potomky třídy Zend_Controller_Plugin_Abstract
. Jak bylo řečeno v úvodu, můžeme je zaregistrovat u front controlleru a tak rozšiřovat jeho možnosti (implementováním metod preDispatch()
a postDispatch()
a dalších).
Vše si ukážeme na krátkém příkládku. Vytvoříme kontroler, který bude obsluhovat přístup k nějaké části aplikace, která bude přístupná jen pro přihlášené uživatele. V kontroleru implementujeme metodu preDispatch()
, která před tím než bude na kontroleru vykonána nějaká akce zkontroluje, zda je uživatel přihlášený (o tom, jaké Zend poskytuje možnosti pro autorizaci a autentizaci taky snad někdy jindy. Pokud uživatel nebude přihlášený, přesměrujeme jej na přihlašovací stránku:
<?php class RestrictedController extends Zend_Controller_Action { public function preDispatch($request){ $auth = Zend_Auth::getInstance(); if(!$auth->hasIdentity()){ $this->_redirect('auth/login'); } } /* public function indexAction(){ //something } */ }Měli bychom ještě implementovat alespoň index akci, ale jelikož zatím uživatel nemá žádný způsob jak se přihlásit, tak je to v tuto chvíli zbytečné, přes predispatching se stejně nedostaneme. Potřebujeme ale vytvořil AuthController. Nejběžnější způsob autentizace je vyplnění formuláře s loginem a heslem. O formulářích ale taky někdy jindy, takže zatím akci login taky dělat nebudeme. Pokud framework na kontroleru nenajde požadovanou akci, pak na kontroleru zavolá metodu
__call()
. Implementujeme tedy aspoň tuto metodu, která zobrazí nějakou stránku, že požadovaná stránka ještě není hotová (místo toho bychom mohli použít třeba Zend_Controller_Plugin_ErrorHandler
, ale to bychom musel ještě vyrobit ErrorController
a zbytečně by se nám příklad komplikoval<?php class AuthController extends Zend_Controller_Action { public function __call($method, $args) { $this->view->errorMsg = 'Sorry, login page not done yet!'; return $this->render('error'); } /* public function loginAction(){ //handle login } */ }
Na závěr ještě doplním, že když byla řeč o kontolerech v Zendu, tak bych určitě měl zmínit, že existuje něco jako action helper, ale o tom taky až někdy jindy (snad
Tiskni
Sdílej: