abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 14:00 | Upozornění

    CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    dnes 13:44 | Pozvánky

    Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.

    Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Zajímavý software

    Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 02:00 | IT novinky

    Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | IT novinky

    Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 20:44 | Komunita

    Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | Nová verze

    Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | IT novinky

    DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    8.6. 22:44 | IT novinky

    Skriptovací programovací jazyk PHP (PHP: Hypertext Preprocessor, původně Personal Home Page) dnes slaví 30 let. Přesně před třiceti lety, 8. června 1995, oznámil Rasmus Lerdorf vydání PHP Tools (Personal Home Page Tools) verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (55%)
     (32%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (3%)
    Celkem 242 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    5.3.2006 12:56 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Snad to pomůže
    Analytické vyjádření jsem nějak nepochopil, ale pokud máte zadány dvě plochy a znáte k nim normálové vektory, můžete pomocí těchto dvou vektorů najít lineární zobrazení (matici), které tyto vektory i ony plochy otočí na sebe. V oné matici pak budou hledané (Eulerovy) úhly.
    5.3.2006 13:16 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Snad to pomůže
    Dost dobře tomu nerozumím. Nejdříve jsem to chtěl řešit pomocí odchylek těch ploch (a tedy i normálových vektorů), jenže jsem nebyl schopen to dotáhnout do konce. Nevím, jakou matici myslíte a jak ji z těch dvou normálových vektorů vytvořím :-(
    5.3.2006 13:26 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Snad to pomůže
    Nevím, jestli by to šlo v tomto případě použít. Pokud jsou ale známy dva vektory, tak je lze normovat a oba doplnit na dvě různé ortonormální báze. (Stačí si vymyslet nějaké lineárně nezávislé vektory, provést Gram-Schmidtův ortogonalizační proces, normování a kontrolu pravotočivosti (determinant), nebo místo toho udělat dva po sobě jdoucí vektorové součiny). Tím vzniknou dvě báze, jejich matice se už dají snadno ponásobit mezi sebou tak, aby vyšla matice přechodu z jedné do druhé. V té matici přechodu pak vystupují Eulerovy úhly, lépe řečeno jejich kosiny.

    Matice otočení s Eulerovými úhly je třeba v těchto skriptech na straně 187.
    5.3.2006 13:08 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    A jak byla zadána ta rotovaná plocha? Parametricky, nebo implicitně?
    5.3.2006 13:14 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Parametricky.
    5.3.2006 14:26 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Takže ta rotovaná rovina je zadaná dvěma věktory, respektive vztahem X = A x T, kde X = [x ; y ; z], A = [ a11 a12 ; a21 a22 ; a31 a32], T = [u ; v] (kde ";" je "přechod na další řádek"), a pro u=0, v=0 je X = [0 0 0]?
    5.3.2006 15:09 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Přesně. Snažil jsem se v tom najít nějakou lineární závislost, ale bezúspěšně :-)
    5.3.2006 13:24 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Jestli dobře chápu tvé "analytické vyjádřejí", tak ta plocha žije v nějaké rovině. Takže stačí vzít dva body té plochy, tak aby jim odpovídající vektory - (bod - počátek) byly lineárně nezávislé. Najít otočení jimi určené roviny podle dvou os je triviální. Pak musíš ještě najít otočení podle té třetí osy, ale to už závisí na tom, jak je ta plocha zadaná.
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    5.3.2006 13:26 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Jestliže parametricky, pak je to trivka, né?
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    5.3.2006 15:10 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Kdyby to byla "trivka", tak tady neotravuji :-D Ne, trivka to určitě není.
    5.3.2006 14:13 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Ne, plocha nežije v žádné rovině. Je to prostě rovina, která leží v osách X a Y (z = 0).

    V zápise mám chybu - správně bych měl mluvit o rovinách, nikoli o plochách. To je zobecnění.
    wamba avatar 5.3.2006 15:22 wamba | skóre: 38 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Dobrý d.

    Jestli jsem tak řešení není jednoznačné a jedno z možných je, že budete otáčet podle dvou os x,y a k tomu vám stačí vědět úhly přímek které vzniknou průnikem roviny a s rovinou x=0, y=0.
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    wamba avatar 5.3.2006 15:26 wamba | skóre: 38 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Dobrý d.

    Jestli jsem to dobře pochopil, tak řešení není jednoznačné a jedno z možných je, že budete otáčet podle dvou os x,y a k tomu vám stačí vědět úhly přímek s osou z, které vzniknou průnikem roviny a s rovinou y=0, resp. x=0.
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    5.3.2006 21:52 matematik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Rotace postupně kolem x, y a z nikdo nepoužívá (normálně se používají Eulerovy úhly) a nechce se mi to řešit, ale pokud nutně nepotřebuješ ty úhly, jen zpětnou transformaci, tak když zapíšeš tu rotovanou bázi e'_x, e'_y, e'_z (máš-li jen e'_x, e'_y, tak e'_z = e'_x × e'_y) pomocí staré (na to stačí obyčejná projekce tj. pár skalárních součinů)
    e'_x = a_xx e_x + a_xy e_y + a_xz e_z
    e'_y = ...
    e'_z = ...
    
    tak tou maticí A z a_ij můžeš rovnou transformovat rotované souřadnice zpět do původních: r = A r' (r = (x, y, z)^T, analogicky r').

    P.S.: Kdyby někoho napadlo povolit tagy SUP a SUB, tak jsem to mohl napsat čitelněji.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.