abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 04:11 | Komunita

    Fedora je od 10. února dostupná v Sýrii. Sýrie vypadla ze seznamu embargovaných zemí a Fedora Infrastructure Team mohl odblokovat syrské IP adresy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 03:44 | Zajímavý projekt

    Ministerstvo zahraničí Spojených států amerických vyvíjí online portál Freedom.gov, který umožní nejenom uživatelům v Evropě přístup k obsahu blokovanému jejich vládami. Portál bude patrně obsahovat VPN funkci maskující uživatelský provoz tak, aby se jevil jako pocházející z USA. Projekt měl být původně představen již na letošní Mnichovské bezpečnostní konferenci, ale jeho spuštění bylo odloženo.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 11
    včera 03:33 | Komunita

    Byla vydána pro lidi zdarma ke stažení kniha The Book of Remind věnovaná sofistikovanému kalendáři a připomínači Remind.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.2. 23:55 | Nová verze

    Grafický editor dokumentů LyX, založený na TeXu, byl vydán ve verzi 2.5.0. Oznámení připomíná 30. výročí vzniku projektu. Novinky zahrnují mj. vylepšení referencí nebo použití barev napříč aplikací, od rozhraní editoru po výstupní dokument.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    21.2. 15:00 | Komunita

    F-Droid bannerem na svých stránkách a také v aplikacích F-Droid a F-Droid Basic upozorňuje na iniciativu Keep Android Open. Od září 2026 bude Android vyžadovat, aby všechny aplikace byly registrovány ověřenými vývojáři, aby mohly být nainstalovány na certifikovaných zařízeních Android. To ohrožuje alternativní obchody s aplikacemi jako F-Droid a možnost instalace aplikací mimo oficiální obchod (sideloading).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    20.2. 16:33 | Nová verze

    Svobodná historická realtimová strategie 0 A.D. (Wikipedie) byla vydána ve verzi 28 (0.28.0). Její kódový název je Boiorix. Představení novinek v poznámkách k vydání. Ke stažení také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    20.2. 04:44 | Nová verze

    Multimediální server a user space API PipeWire (Wikipedie) poskytující PulseAudio, JACK, ALSA a GStreamer rozhraní byl vydán ve verzi 1.6.0 (Bluesky). Přehled novinek na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    20.2. 01:11 | Nová verze

    UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04-1.2 a 20.04 OTA-12.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.2. 18:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.0 otevřeného operačního systému pro chytré hodinky AsteroidOS (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    19.2. 16:00 | Zajímavý software

    WoWee je open-source klient pro MMORPG hru World of Warcraft, kompatibilní se základní verzí a rozšířeními The Burning Crusade a Wrath of the Lich King. Klient je napsaný v C++ a využívá vlastní OpenGL renderer, pro provoz vyžaduje modely, grafiku, hudbu, zvuky a další assety z originální kopie hry od Blizzardu. Zdrojový kód je na GitHubu, dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 9
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (2%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (26%)
    Celkem 932 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Problém rotace plochy XY

    5.3.2006 12:48 | Ostatní

    Pro účely své diplomové práce potřebuji vyřešit následující problém, a už si s tím lámu hlavu celé dopoledne:

    Mám zadánu plochu v prostoru, označím ji a. Tato plocha vznikla rotací plochy XY, která byla rotována postupně kolem os x, y, z. Stojím před úkolem zjistit úhly, o které byla rotována, abych ji mohl zpětně rotací kolem os z, y, x vrátit do původního stavu XY.

    Plochou XY míním plochu v prostoru označenou analyticky vyjádřenou jako:

    x = u
    y = v
    z = 0

    Díky za každou dobrou radu.

           

    Hodnocení: 50 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    5.3.2006 12:56 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Snad to pomůže
    Analytické vyjádření jsem nějak nepochopil, ale pokud máte zadány dvě plochy a znáte k nim normálové vektory, můžete pomocí těchto dvou vektorů najít lineární zobrazení (matici), které tyto vektory i ony plochy otočí na sebe. V oné matici pak budou hledané (Eulerovy) úhly.
    5.3.2006 13:16 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Snad to pomůže
    Dost dobře tomu nerozumím. Nejdříve jsem to chtěl řešit pomocí odchylek těch ploch (a tedy i normálových vektorů), jenže jsem nebyl schopen to dotáhnout do konce. Nevím, jakou matici myslíte a jak ji z těch dvou normálových vektorů vytvořím :-(
    5.3.2006 13:26 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Snad to pomůže
    Nevím, jestli by to šlo v tomto případě použít. Pokud jsou ale známy dva vektory, tak je lze normovat a oba doplnit na dvě různé ortonormální báze. (Stačí si vymyslet nějaké lineárně nezávislé vektory, provést Gram-Schmidtův ortogonalizační proces, normování a kontrolu pravotočivosti (determinant), nebo místo toho udělat dva po sobě jdoucí vektorové součiny). Tím vzniknou dvě báze, jejich matice se už dají snadno ponásobit mezi sebou tak, aby vyšla matice přechodu z jedné do druhé. V té matici přechodu pak vystupují Eulerovy úhly, lépe řečeno jejich kosiny.

    Matice otočení s Eulerovými úhly je třeba v těchto skriptech na straně 187.
    5.3.2006 13:08 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    A jak byla zadána ta rotovaná plocha? Parametricky, nebo implicitně?
    5.3.2006 13:14 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Parametricky.
    5.3.2006 14:26 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Takže ta rotovaná rovina je zadaná dvěma věktory, respektive vztahem X = A x T, kde X = [x ; y ; z], A = [ a11 a12 ; a21 a22 ; a31 a32], T = [u ; v] (kde ";" je "přechod na další řádek"), a pro u=0, v=0 je X = [0 0 0]?
    5.3.2006 15:09 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Přesně. Snažil jsem se v tom najít nějakou lineární závislost, ale bezúspěšně :-)
    5.3.2006 13:24 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Jestli dobře chápu tvé "analytické vyjádřejí", tak ta plocha žije v nějaké rovině. Takže stačí vzít dva body té plochy, tak aby jim odpovídající vektory - (bod - počátek) byly lineárně nezávislé. Najít otočení jimi určené roviny podle dvou os je triviální. Pak musíš ještě najít otočení podle té třetí osy, ale to už závisí na tom, jak je ta plocha zadaná.
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    5.3.2006 13:26 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Jestliže parametricky, pak je to trivka, né?
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    5.3.2006 15:10 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Kdyby to byla "trivka", tak tady neotravuji :-D Ne, trivka to určitě není.
    5.3.2006 14:13 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Ne, plocha nežije v žádné rovině. Je to prostě rovina, která leží v osách X a Y (z = 0).

    V zápise mám chybu - správně bych měl mluvit o rovinách, nikoli o plochách. To je zobecnění.
    wamba avatar 5.3.2006 15:22 wamba | skóre: 38 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Dobrý d.

    Jestli jsem tak řešení není jednoznačné a jedno z možných je, že budete otáčet podle dvou os x,y a k tomu vám stačí vědět úhly přímek které vzniknou průnikem roviny a s rovinou x=0, y=0.
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    wamba avatar 5.3.2006 15:26 wamba | skóre: 38 | blog: wamba
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Dobrý d.

    Jestli jsem to dobře pochopil, tak řešení není jednoznačné a jedno z možných je, že budete otáčet podle dvou os x,y a k tomu vám stačí vědět úhly přímek s osou z, které vzniknou průnikem roviny a s rovinou y=0, resp. x=0.
    This would have been so hard to fix when you don't know that there is in fact an easy fix.
    5.3.2006 21:52 matematik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Problém rotace plochy XY
    Rotace postupně kolem x, y a z nikdo nepoužívá (normálně se používají Eulerovy úhly) a nechce se mi to řešit, ale pokud nutně nepotřebuješ ty úhly, jen zpětnou transformaci, tak když zapíšeš tu rotovanou bázi e'_x, e'_y, e'_z (máš-li jen e'_x, e'_y, tak e'_z = e'_x × e'_y) pomocí staré (na to stačí obyčejná projekce tj. pár skalárních součinů)
    e'_x = a_xx e_x + a_xy e_y + a_xz e_z
    e'_y = ...
    e'_z = ...
    
    tak tou maticí A z a_ij můžeš rovnou transformovat rotované souřadnice zpět do původních: r = A r' (r = (x, y, z)^T, analogicky r').

    P.S.: Kdyby někoho napadlo povolit tagy SUP a SUB, tak jsem to mohl napsat čitelněji.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.