Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »
~/.config/mpv/mpv.conf doplníme nasledujúci riadok s príslušne nastavenou maximálnou výškou prehrávaného HD videa:
ytdl-format=bestvideo[ext=mp4][height<=1080]+bestaudio/best[ext=mp4]/best
/usr/bin/ytvideo.sh skript, ktorý použijeme na procesovanie ytvideo:// URL. Samotná URL sa bude skladať z ytvideo:// prefixu nasledovanom samotnou URL adresou YouTube videa a znakom |, za ktorým pôjdu MPV parametre na umiestnenie videa na obrazovke, napríklad ytvideo://https://www.youtube.com/watch?v=8eXM93Wyrro|--geometry=854x480+314+511. Obsah Shell skriptu:
#!/bin/sh
IFS=\| read url options <<< "${1//%20/ }"
/usr/bin/mpv ${options} "${url#ytvideo://}"
root pridáme podporu pre ytvideo:// URL vytvorením /usr/share/applications/ytvideo.desktop súboru s nasledujúcim obsahom:
[Desktop Entry] Version=1.0 Name=MPV YouTube Exec=/usr/bin/ytvideo.sh %U Terminal=false Type=Application MimeType=x-scheme-handler/ytvideoa spustíme príkaz
update-desktop-database na aktualizovanie Desktop špecifikácii.
ytvideo:// URL. Keďže v JavaScripte sa nedá presne zistiť absolútna poloha HTML elementu na obrazovke, bude potrebné si manuálne doladiť horizontálny a vertikálny posun systémom pokus - omyl. V mojom prípade stačilo doplniť číslo 10:
// ==UserScript==
// @name YouTube MPV
// @namespace vip
// @match https://www.youtube.com/*
// @grant none
// ==/UserScript==
var p = document.getElementById("player");
if (p) {
p.addEventListener("click", function(e){
e.stopPropagation();
var list = document.getElementsByClassName("html5-video-player");
if (list.length) {
var rect = list[0].getBoundingClientRect();
var geometry = `${rect.width}x${rect.height}` +
`+${Math.ceil(rect.left) + window.screenX}` +
`+${rect.top + window.screenY + window.outerHeight - window.innerHeight + 10}`;
console.log(`ytvideo://${document.URL}|--geometry=${geometry}`);
window.open(`ytvideo://${document.URL}|--geometry=${geometry}`).close();
}
}, true);
}
ytvideo:// URL s /usr/bin/ytvideo.sh skriptom. Ďalšie YouTube videá sa po kliknutí už budú samé otvárať v MPV tak, ako je vidieť v priloženom obrázku.
Tiskni
Sdílej:
app.drawing_area.window.xid).
--wid je dost dobrý postřeh, ale bohužel to je asi nepoužitelné. Kreslí se to přes celé okno a argument --geometry je ignorován:
If an external window is specified using the --wid option, this option is ignored.Totéž platí o argumentu
--autofit, i když to dokumentace nezmiňuje.
Mimochodem, kdo byste s tím chtěl experimentovat (mě se to netýká; používám Chrome, problémy s výkonem nemám), tak ID okna zjistíte pomocí „xwininfo“. Podle titulku třeba:
mpv <zdroj> --wid=$(echo `xwininfo -tree -root | grep Chrome` | cut -f1)Jen tak mimochodem, Bash smrdí.
Já to řeším přes addon Custom Buttons, kde jsem si vytvořil tlačítko na lištu s následujícím kódem:
var localFile = Components.classes["@mozilla.org/file/local;1"].
createInstance(Components.interfaces.nsILocalFile);
var process = Components.classes["@mozilla.org/process/util;1"].
createInstance(Components.interfaces.nsIProcess);
var url = content.document.location.href;
var args = [url];
localFile.initWithPath("/bin/mpv");
process.init(localFile);
process.run(false, args, args.length);
Vygooglil jsem to před pár měsíci a maká to nádherně - vlezu na stránku videa, kliknu na tlačítko na toolbaru a otevře se mi okno s videem.