Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
tento blog slouží jako zápisník (blok) pro moje výplody
V mém posledním zveřejněném desktopu jsem si povzdechl nad tím, že mi Awesome v3.4.10 umísťuje firefox při plovoucím režimu o pár pixel přes horní wibox.
Nebudu tu příliš rozvádět jak to funguje, protože jsem se moc o problematiku signálů nezajímal - nebyl čas, tak tedy:
client.add_signal("manage", function (c, startup)
if not startup then
-- Set the windows at the slave,
-- i.e. put it at the end of others instead of setting it master.
awful.client.setslave(c)
-- Put windows in a smart way, only if they does not set an initial position.
if not c.size_hints.user_position and not c.size_hints.program_position then
awful.placement.no_offscreen(c)
awful.placement.no_overlap(c)
end
end
end)
Tato funkce/signál se mi stará o nové okna. V podstatě jde o to správně umístit okno na viditelnou plochu obrazovky a také aby nedošlo k překrytí. Hlavně maximalizovaný floating firefox či codeblocks o pár px překryly horní wibox o výšce 14px. Zjistil jsem, že za to může funkce no_offscreen() ve které byla chyba (feature?) v nastavování pozice okna v případě, že přesahuje maximální viditelnou šířku / výšku :
function no_offscreen(c)
local c = c or capi.client.focus
local geometry = c:geometry()
local border = c.border_width
local screen_geometry = capi.screen[c.screen].workarea
if geometry.x + geometry.width + 2*border > screen_geometry.x + screen_geometry.width then
-- geometry.x = screen_geometry.x + screen_geometry.width - geometry.width -- original , chybi odecet borderu
geometry.x = screen_geometry.x + screen_geometry.width - (geometry.width - 2*border)
elseif geometry.x < screen_geometry.x then
geometry.x = screen_geometry.x
end
if geometry.y + geometry.height + border > screen_geometry.y + screen_geometry.height then -- proc jen 1x border? radej nebudu patrat
-- geometry.y = screen_geometry.y + screen_geometry.height - geometry.height -- to same chybi border odecet
geometry.y = screen_geometry.y + screen_geometry.height - (geometry.height- 2*border)
elseif geometry.y < screen_geometry.y then
geometry.y = screen_geometry.y
end
-- c:geometry(geometry) -- v originale chybi return wtf?
return c:geometry(geometry) -- uprava luta
end
Jak je vidět, úprava byla elementární i pro člověka co programuje v C embedded a Lua umí jen editovat z rychlíku 
Doufám, že to třeba někdy někomu pomůže a doufám, že se kvůli této úpravě neobjeví další chyba / feature 
A ještě dotaz pro odborníky v Awesome: Je tohle na bugreport ? Nějak nemám čas zjišťovat, jestli to není jen můj osobní workaround a ve výsledku bych se třeba jen ztrapnil 
Jak jsem teď dodatečně zjistil, chyba bude ještě někde jinde, protože je nutno donutit okno větší, než je plocha, aby nepřesahovalo. To by ovšem měla řešit funkce no_overlap..patrně to ale neřeší dokonale, neboť firefox o pár pixel přesahuje spodek obrazovky a pomůže až toggle maximize..
Tiskni
Sdílej:
ps mám to celé blbě, žádný bugreport nebude
ale štvě mě to 
Ja to mám vpodstate tak isto (Debian Wheezy) placement.lua :
function no_offscreen(c)
local c = c or capi.client.focus
local geometry = c:geometry()
local border = c.border_width
local screen_geometry = capi.screen[c.screen].workarea
if geometry.x + geometry.width + 2*border > screen_geometry.x + screen_geometry.width then
geometry.x = screen_geometry.x + screen_geometry.width - geometry.width
elseif geometry.x < screen_geometry.x then
geometry.x = screen_geometry.x
end
if geometry.y + geometry.height + border > screen_geometry.y + screen_geometry.height then
geometry.y = screen_geometry.y + screen_geometry.height - geometry.height
elseif geometry.y < screen_geometry.y then
geometry.y = screen_geometry.y
end
c:geometry(geometry)
end
Nepozorujem prekrytie horného panela ami presah okna cez dolný okraj pri maximalizovaní Firefoxu. Fullscreen mám zakomentovaný.
já nevím přesně jak to popsat. Nakonec to vypadá, že tam chyběl jen ten return v té funkci. Dále jsem si dopsal funkci, která mi testuje velikost okna a pokud je okno zaručeně větší jak obrazovka, tak ho zmenší. Tohle asi ani jedna z těch funkcí nedělala. Takže výsledek vypadá nějako takto :
function w_resize(c)
local geometry = c:geometry()
local border = c.border_width
local screen_geometry = screen[c.screen].workarea
if geometry.width + 2*border > screen_geometry.width then
geometry.width = screen_geometry.width
end
if geometry.height + 2*border > screen_geometry.height then
geometry.height = screen_geometry.height
end
return c:geometry(geometry)
end
-- {{{ Signals
-- Signal function to execute when a new client appears.
client.add_signal("manage", function (c, startup)
w_resize(c)
if not startup then
-- Set the windows at the slave,
-- i.e. put it at the end of others instead of setting it master.
awful.client.setslave(c)
-- Put windows in a smart way, only if they does not set an initial position.
if not c.size_hints.user_position and not c.size_hints.program_position then
awful.placement.no_offscreen(c)
awful.placement.no_overlap(c)
end
end
end)
tak nějak to zatím funguje, než zase najdou nějakou chybu
w_resize(c) sa bude niekedy možno hodiť, zatial som ju nepotreboval.
trochu je v ní pořád bordel s těma borderama, protože netuším, jak s tím awesome počítá (jestli je už v geometry započítano), ale funguje to. Tenhle detail mě opravdu dlouho štval
Toto
awful.client.setslave(c)
mám zakomentované
-- awful.client.setslave(c)
-- SIGNALS
client.add_signal("manage", function (c, startup)
if not startup then
if not c.size_hints.user_position and not c.size_hints.program_position then
awful.placement.no_overlap(c)
awful.placement.no_offscreen(c)
end
end
end)
client.add_signal("focus", function(c) c.border_color = beautiful.border_focus end)
client.add_signal("unfocus", function(c) c.border_color = beautiful.border_normal end)
Ešte sa mi nestalo, aby sa mi niektoré okno zobrazilo nekorektne, skúšal som všetky graf. programy, ktoré mám nainštalované, až teda na Gimp, ktorý sa mi otvára maximalizovaný a ovládacie panely mi prekrýva hlavné okno, vpodstate mi to ale tak aj vyhovuje, lebo pár pixelov z nich je vidieť..
ja mel problem hlavne s floating layoutem. kazdopadne diky. btw gimp mi taky konecne startuje korektne. protoze mam wibox jen 14px vysoky tak nemam rad kdyz mi ho neco prekryva