Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Kedze pre Fedoru 7 v rpm.livna.org nie je fgrlx, pretoze 8.36.5 sa neznasa s xsever 1.3 a pri 8.37.6 nechodi pod Fedorou ani 2D driver nie to este 3D (aspon podla phoronix), tak som sa zacal hrat aspon s r300 opensource driverom.
r300 bez pouzitia s3tc je pod ut2004 hodne pomaly (ale vystup je v celku ok). Na rychlosti mu neprida ani to, ze nedokaze pouzit ani tiled textury
Pokial sa pouzije s3tc ut2004 sa hodne zrychli problem je ze sa objavuju deformacie vo vystupe. Problemom je, ze s3tc textura je uz sama o sebe tiled a pokial sa mouzije multitexturing s nie tiled texturou tak sa vo vystupe objavuje sachovnicovy efekt. Tiling pre nie s3tc textury nie je mozne v sucasnom r300 drivere zapnut koli pouzitemu prenosu (3D blit) textur do videoram karty. Pri sucasnom blite (ktory dokaze robit tiling textur) musi byt offset textury zarovnany na 1024 bytov, co pri pouziti mipmap textur nie je mozne (vo video pamati su ulozene v rozsahu menej ako 1024 bajtov - minimum je 16 bajtov).
Jednym z rieseni je pouzit normalny 2D blit (ktory sa pouziva napriklad pri presune okien v xorg), ktory vie robit tiling tiez a nema obmedzenie na offset textury, takze nema problem s mipmap texturou. Tento blit pouziva aj fglrx. Tak sa teda snazim upravit r300 na pouzitie tohto blitu. Na to ze nemam ziadne skusenosti s upravou driverov (a uz vobec nie s 3D grafikou) sa vysledok ako tak podaril. Co funguje je tiling vsetkych textur, multitexturing s3tc textur s normalnymi texturami. To znamena, ze ut2004 bezi rychlejsie. Co este nefunguje su male textury (menej ako 2x2 - to je ten zeleny flak v pozadi vlavo), mozno alfa, luminance, intensity textury, textury s rozmerom inym ako mocnina 2. Takze mi ostava opravit tieto chyby, vycistit zdrojaky + chcel by som spravit aj download textur z videoram (ktory, pokial viem, nie je akcelerovany v r300 drivery vobec) a potom to hadam poslem cele do mesa-devel. Ale to mi chvilu potrva.
Tiskni
Sdílej: