Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Jednak může být problém ve škále dostupných hashovacích algoritmů, které nabízejí dostupné knihovny. Dále maximální (efektivní) délka hesla není jediným kritériem; celkem chápu, že je-li na výběr mezi MD5 (délka prakticky neomezená, John the Ripper 8671 hesel za sekundu) a Blowfish (efektivní délka hesla 16 znaků, John the Ripper 358 hesel za sekundu), dá leckdo přednost Blowfishi, protože těch 16 znaků považuje za více než dostatečnou délku.
Mimochodem, pokud je řeč o HTTP Basic Authentication, připadají mi podobné úvahy poněkud bezpředmětné…
AFAIK někdy od sedmdesátých let. Dnes už se ovšem u téměř žádných novějších systémů nepoužívá.
Když už si chcete hrát na chytrého, měl byste být schopen rozlišit mezi označením DES jako symetrické blokové šifry a označením DES coby algoritmu pro hashování hesel. Nebo si snad myslíte, že to, co se při hashování hesel označuje jako "MD5" je algoritmus MD5, tak, jak je popsán v RFC 1321?
S spočítá si hash(heslo+salt) ← tady server potřebuje znát původní heslo S→K: salt=123456 K→S: hash(heslo+salt) Server zkontroluje, zda klientem poslaný hash odpovídá tomu, který si sám spočítal.První možná změna (která už ale vyžaduje zásah do protokolu) by byla, že se místo hesla použije jeho hash – server si tak nebude muset pamatovat otevřený tvar hesla:
S spočítá si hash2(hash1(heslo)+salt) ← serveru stačí uložený hash1(heslo) S→K: salt=123456 K→S: hash2(hash1(heslo)+salt) Server zkontroluje, zda klientem poslaný hash odpovídá tomu, který si sám spočítal.Ale pokud by uživatel použil stejné heslo na více serverech, bude uložený
hash1(heslo)
na těch serverech stejný, a jeho získání by vzhledem k těmto serverům bylo ekvivalentní získání hesla.
Takže by bylo potřeba použít třetí variantu
S spočítá si hash2(hash1(heslo+salt1)+salt2) ← serveru stačí uložený hash1(heslo+salt1) a salt1 S→K: salt1=123456, salt2= 789012 ← salt1 zůstává stále stejný (pro 1 serevr), salt2 se mění s každým požadavkem K→S: hash2(hash1(heslo+salt1)+salt2) Server zkontroluje, zda klientem poslaný hash odpovídá tomu, který si sám spočítal.
Tiskni
Sdílej: