Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
Jednak může být problém ve škále dostupných hashovacích algoritmů, které nabízejí dostupné knihovny. Dále maximální (efektivní) délka hesla není jediným kritériem; celkem chápu, že je-li na výběr mezi MD5 (délka prakticky neomezená, John the Ripper 8671 hesel za sekundu) a Blowfish (efektivní délka hesla 16 znaků, John the Ripper 358 hesel za sekundu), dá leckdo přednost Blowfishi, protože těch 16 znaků považuje za více než dostatečnou délku.
Mimochodem, pokud je řeč o HTTP Basic Authentication, připadají mi podobné úvahy poněkud bezpředmětné…
AFAIK někdy od sedmdesátých let. Dnes už se ovšem u téměř žádných novějších systémů nepoužívá.
Když už si chcete hrát na chytrého, měl byste být schopen rozlišit mezi označením DES jako symetrické blokové šifry a označením DES coby algoritmu pro hashování hesel. Nebo si snad myslíte, že to, co se při hashování hesel označuje jako "MD5" je algoritmus MD5, tak, jak je popsán v RFC 1321?
S spočítá si hash(heslo+salt) ← tady server potřebuje znát původní heslo S→K: salt=123456 K→S: hash(heslo+salt) Server zkontroluje, zda klientem poslaný hash odpovídá tomu, který si sám spočítal.První možná změna (která už ale vyžaduje zásah do protokolu) by byla, že se místo hesla použije jeho hash – server si tak nebude muset pamatovat otevřený tvar hesla:
S spočítá si hash2(hash1(heslo)+salt) ← serveru stačí uložený hash1(heslo) S→K: salt=123456 K→S: hash2(hash1(heslo)+salt) Server zkontroluje, zda klientem poslaný hash odpovídá tomu, který si sám spočítal.Ale pokud by uživatel použil stejné heslo na více serverech, bude uložený
hash1(heslo)
na těch serverech stejný, a jeho získání by vzhledem k těmto serverům bylo ekvivalentní získání hesla.
Takže by bylo potřeba použít třetí variantu
S spočítá si hash2(hash1(heslo+salt1)+salt2) ← serveru stačí uložený hash1(heslo+salt1) a salt1 S→K: salt1=123456, salt2= 789012 ← salt1 zůstává stále stejný (pro 1 serevr), salt2 se mění s každým požadavkem K→S: hash2(hash1(heslo+salt1)+salt2) Server zkontroluje, zda klientem poslaný hash odpovídá tomu, který si sám spočítal.
Tiskni
Sdílej: