abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:00 | Nová verze

    Lazygit byl vydán ve verzi 0.62.0. Jedná se o TUI (Text User Interface) nadstavbu nad gitem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Zajímavý článek

    Jiří Eischmann se v příspěvku na svém blogu o rozepsal o tom, kam se vyhledávání v jeho očích posledních 10 let posunulo, jaké má zkušenosti s AI vyhledáváním, proč na něm nechce záviset a jaké vyhledávací služby ho v poslední době zaujaly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:33 | Nová verze

    Wayland kompozitor Labwc byl vydán ve verzi 0.20.0. Labwc je inspirován správcem oken Openbox. Postavený je na wlroots.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:00 | Nová verze

    AlmaLinux OS byl vydán ve verzích 9.8 s kódovým jménem Olive Jaguar a 10.2 s kódovým jménem Lavender Lion. Podrobnosti v poznámkách k vydání (9.8 a 10.2). Opraveny byly zranitelnosti Copy Fail (CVE-2026-31431), Dirty FRAG, Fragnesia (CVE-2026-46300), nginx Rift (CVE-2026-42945) a SSH Keysign Pwn (CVE-2026-46333).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | IT novinky

    Seznam.cz vykázal za rok 2025 tržby v celkové hodnotě 6,454 miliardy korun. Oproti roku 2024 nárůst o 3,68 %. Zisk před zdaněním oproti předcházejícímu roku poklesl, a to o 11,21 % na 1,330 miliardy korun. Vlastní velké jazykové modely SeLLMa najdou dnes uživatelé téměř na všech seznamáckých službách. Na všechny obsahové služby byla zavedena technologie text-to-speech, díky níž si mohou uživatelé přehrát články v audio verzi namluvené

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:22 | IT novinky

    Vláda představila strategické digitalizační projekty. Roadmapa zahrnuje celkem 55 projektů napříč státní správou, z toho 22 prioritních projektů vycházejících přímo z programového prohlášení vlády a 33 projektů založených na platné legislativě. Portfolio pokrývá oblasti financí, zdravotnictví, digitální identity, dat, registrů, dopravy, krizového řízení, sociálních agend i kybernetické bezpečnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:22 | Komunita

    Vyjádřeni Software Freedom Conservancy (SFC) k porušování licence AGPLv3 společností Bambu Lab v jejich softwaru Bambu Studio pro 3D tisk. Bambu Studio vychází z PrusaSliceru. Ten zase z Slic3ru. Spuštěn byl projekt baltobu, který kombinuje několik strategií pro řešení problému. SFC zastřeší vývoj svobodné náhrady proprietární knihovny libbambu_networking pomocí reverzního inženýrství a reimplementace, forku OrcaSliceru pro Bambu Lab tiskárny od Paweła Jarczaka a forku celého Bambu Studia pod názvem Viscose.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    25.5. 22:44 | Nová verze

    Správce souborů GNOME Commander (Wikipedie) byl přepsán do Rustu a vydán v nové verzi 2.0.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    25.5. 19:44 | Nová verze

    Sway (Wikipedie), dlaždicový (tiling) správce oken pro Wayland kompatibilní s i3, byl vydán ve verzi 1.12. Do vývoje se zapojilo 50 vývojářů. Přehled novinek na GitHubu. Sway 1.12 závisí na wlroots 0.20.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.5. 16:33 | IT novinky

    Papež Lev XIV. ve své první encyklice Magnifica Humanitas (Skvělé lidství), která se věnuje umělé inteligenci (AI), varoval před dezinformacemi, které AI manipulací s obsahem vytváří. Moc mají podle něj sociální sítě ovládané hrstkou soukromníků. Upozornil také roli digitálních platforem v obchodování s lidmi, které podle něj musí být uznáno jako současná forma otroctví. Papež se také poprvé omluvil za roli, kterou Vatikán sehrál při legitimizaci otroctví, a za to, že jej po staletí neodsoudil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (12%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (7%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1726 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    5.3.2010 22:25 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Podle jake presne koser metodiky to je? Takhle funguje autokonfigurace podle EUI64, ale nikde se nerika, ze je to povinne. Adresni plan si muzes preci zvolit jaky chces, pokud nechces pouzivat autokonfiguraci. Nikdo nerika, ze musis zredukovat sve adresy z 2^64 na 2^48 jen kvuli EUI, nikdo nerika ze to vzdycky bude ethernet a ze to tudiz nejaky MAC adresy vubec bude mit... Pokud autokonfiguraci mas, tak je asi moudre mit na danem subnetu _jenom_ EUI64 kvuli pripadnym kolizim, ale na peer to peer spojich routeru autokonfigurace? To preci ne :-)
    6.3.2010 00:32 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Nikdo nerika, ze musis zredukovat sve adresy z 2^64 na 2^48 jen kvuli EUI,
    MAC adresu (nebo náhodné číslo)
    Quando omni flunkus moritati
    6.3.2010 00:35 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Znovu, kde se to pise? :-).
    thingie avatar 6.3.2010 01:31 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Hele, a kde se podle tebe píše jak by ty adresy vůbec měly vypadat a jaká je politika pro jejich přidělování a utváření?

    (Pak si otevři RFC 4291.)
    Růžové lži.
    6.3.2010 08:38 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Neříkám, že to je povinnost; i když ten /64 subnetting povinnost je a co jiného s tím. Pouze to je všude zdůrazňováno jako že to tak "má být" a dokonce se hovoří i o tom, že díky tomu se zamezí horizontálnímu scannování sítí (i když o tom pochybuju). Jo a nejsou to jen peer to peer spojení.
    www.isc.org.            600     IN      AAAA    2001:4f8:0:2::d
    ftp.sh.cvut.cz.         86400   IN      AAAA    2001:718:2::222
    ipv6.l.google.com.      275     IN      AAAA    2a00:1450:8001::67
    ...
    
    Pokud to každej používá takhle tak je povinný /64 subnetting zbytečný (a spousta lidí ho i obchází).
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    6.3.2010 12:24 danysek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Zbytecne to urcite neni. EUI64 samo o sobe nerika, ze adresa nutne musi byt odvozena z MAC, zpusob ziskani identifikatoru muze byt i jiny. Samotne "setreni" muze vest k rozbiti dalsich veci.
    6.3.2010 21:52 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    EUI64 samo o sobe nerika, ze adresa nutne musi byt odvozena z MAC
    Neříkám že to tak je nutně, viz příspěvek, na který reagujete...
    Samotne "setreni" muze vest k rozbiti dalsich veci.

    Např.?
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    6.3.2010 07:15 xurfa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Dobrej unik informaci: aspon budeme vedet, jakou sitovku pouziva druha strana...
    6.3.2010 08:33 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    A budeme zase o krok před nimi. Bude to stačit myslíš?
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    houska avatar 6.3.2010 12:37 houska | skóre: 41 | blog: HW
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    tak tohle me fakt dost rozesmalo ... moc pekne :D
    6.3.2010 10:54 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    A bude nam to k cemu presne? :-)
    6.3.2010 15:57 xurfa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    noo.. třeba teroreticky když bude nějaká díra třeba v driveru pro příslušnou síťovku :). nebo abych odhad, jak moc nadupaná mašina to je, tj. jestli je to síťovka za 300,- nebo za 3000,-? ;) nevím, kreativitě se meze nekladou ;-)
    6.3.2010 23:23 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    To je security through obscurity a ta jak znamo moc v realnym prostredi nefunguje. Je proste mnohem jednodussi rovnou sypat nejakej exploit, kterej se bud chyti (deravej driver) nebo ne (jinej driver), nez nejdriv testovat, jestli vubec ten exploit zabere a pak ho bud poslat nebo ne. To by ostatne bylo neefektivni pro utocnika, protoze by pak "obrance" mel snadnou cestu, jak se i s deravym driverem utoku vyhnout. A btw, musel bych hodne vzpominat, abych si vybavil jediny bug popisovaneho druhu.

    V jednom obdobi bylo treba hodne popularni menit reportovanou verzi BINDu, protoze si nekdo myslel, ze ta verze snad nekoho zajima. Nezajima, vubec. Proste se to tam nasype a ceka se co z toho vypadne. Jinak jo, odhalit ze clovek ma crappy sitovku se da, ale uzitecnost te informace je take dost nizka.
    7.3.2010 00:02 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    A btw, musel bych hodne vzpominat, abych si vybavil jediny bug popisovaneho druhu.
    V jádře 2.4 byl IIRC nedávno opraven ovladač e1000 pro síťovky Intel, chyba umožňovala obejít netfilter.
    Quando omni flunkus moritati
    Limoto avatar 6.3.2010 11:58 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Přesněji spíš výrobce základní desky...
    6.3.2010 12:47 Jary | skóre: 30 | blog: Jary má blog | Dům
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Myslím, že ta část IPv6 s MAC adresou by neměla obsahovat přímo MAC, ale jen její nějak upravenou, řekněme, hash tak, aby nebylo možné podle IPv6 jednoznačně říct, o kterého výrobce karty a myslím ani o kterou MAC jde.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky. GitHub
    6.3.2010 12:53 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Vyborne. Jeste jednou, cim presne je tohle nebezpecne? :-)
    Vašek Lorenc avatar 6.3.2010 14:07 Vašek Lorenc | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Obvykle se uvádí, že nebezpečné je to tím, že můžeš sledovat uživatele -- prefix se mu měnit bude, posledních 64 bitů ne. Seznam, Google či někdo, ke komu chodí víc uživatelů, tak následně teoreticky může zkoušet zjistit, jak kdo s notebookem pochoduje v rámci různých IPv6 sítí.

    Ostatně z toho pochází i doporučení dávat tam náhodné číslo, které se případně ještě časem (či po protočení určitého množství dat) mění.
    ...včetně majestátného loosa
    6.3.2010 23:25 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Ano, tohle je popsano v RFC 4941 (privacy extensions) a vsechny podstatne operacni systemy vcetne windows to podporuji. Jen je trochu opruz, kdyz ti kvuli tomu kazdou chvili maji uhnivat konekce (ssh, jabber, ...).
    7.3.2010 00:03 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    kdyz ti kvuli tomu kazdou chvili maji uhnivat konekce (ssh, jabber, ...).
    Pravděpodobně by neměl být problém nahodit novou adresu, preferovat ji pro všechna nová spojení a starou adresu zahodit ve chvíli, kdy ji už žádné staré spojení nepoužívá. Tím neříkám, že jsem to viděl implementované, ale soudím, že by to nemělo být tak těžké.
    Quando omni flunkus moritati
    Josef Kufner avatar 7.3.2010 00:13 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    IMHO by bylo efektivnější přemigrovat existující spojení na novou adresu. Podobně jako se zavírá spojení by se poslalo "měním svou IP". Jak a jestli se něco takového používá, nevím.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    7.3.2010 08:03 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Aneb únos spojení v nové dimenzi ;)
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    the.max avatar 6.3.2010 15:05 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Ne, primo MAC adrsa se tam primo nepise. Nechce se mi to ted hledat, ale je to tak, ze se vezme MAC adresa, neco se v ni prehodi, doplni se tam nejakej FF a to se pouzije. Tohle je doporuceni popsane v RFC. ale je to DOPORUCENI, takze to jeste neznamena ze se to tak MUSI BEZPODMINECNE pouzivat. Treba mykro$oft to resi nejak jinak, odduvodnuji to (tusim) tim, ze se prave podle toho da zjistit puvodni MAC adresa, podle ktere se da zjistit jeji vyrobce a typ. Proto pry zavedli jiny system pro pridelovani adres pro autokonfiguraci.
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    6.3.2010 10:15 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Ať si doporučujou, co chtěj. Já si vždycky z toho rozsahu, co máme, přidělím něco, u čeho mám aspoň trochu reálnou šanci na zapamatování.
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    6.3.2010 11:29 Opičák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    konečně něco s čím se ztotožňuji :)
    the.max avatar 6.3.2010 15:05 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    asi tak nejak;-)
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    6.3.2010 15:31 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: IPv6: adresy počítačů v praxi
    Pridelovani adresy zpusobem, ktery jsi popsal, je jenom jedna z moznosti, vhodna tak akorat pro uzivatelske stanice s autokonfiguraci. Pro servery nebo routery je mnohem rozumnejsi pridelovat pevne (na MAC adrese nezavisle) adresy.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.