Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
V současné době se zabývám návrhem použitelného rozhraní pro procházení katalogem. Prostě usable catalog design. Mám modelovou situaci - spousta firem v databázi, řazeny podle kategorií, krajů a jednoho blíže nespecifikovaného detailu a potřebuji vytvořit katalog. Čistý webdesign, paráda. Nicméně, během čtrnácti dnů jsem si vytvořil poměrně jednoduchou kostru, co kde, a jak má být.
Vycházím z toho, že jsem obyčejný uživatel. Pokusil jsem se vžít do "průměrného" návštěvníka stránek, odhalit jeho záměr a umožnit mu nejsnadnější cestu. Hledá firmu, umí jí blíže specifikovat, použije vyhledávání, které na stránce musí vidět na první pohled. Firmu si, doufejme, najde ve výsledku vyhledávání, zobrazí si její detaily. Odchází spokojen. Nehledá firmu, ale prochází katalog, protože není schopný specifikovat klíčová slova pro vyhledávání, neuspokojily ho výsledky vyhledávání nebo jednoduše vyhledávání nevěří a radši provede "manuální průchod hierarchií katalogu", řazení výsledků a systém kategorizace uvnitř katalogu mu musí být na první pohled jasný. Projde katalog, čistě teoreticky se dostane k cíli a je spokojen. Nehledá, neprochází, je tu poprvé, pídí se po nápovědě, kontaktu na provozovatele, pídí se po informacích jak katalog používat, jaký má systém, hledá velký nápis NÁPOVĚDA nebo KONTAKT, který homepage musí mít. Je tu náhodou, chce okamžitě vědět o co jde a proto hledá na homepage zmínku, krátkou, výstižnou větu, která obsahuje informace o zaměření stránek.
Možná jsem na některé modelové situace zapomněl, některé překombinoval, slil dohromady apod., nicméně experta na použitelnost ze sebe rozhodně nedělám, spoléhám se pouze na selský rozum a heslo v jednoduchosti je síla. K dokončení designu interface katalogu zbývá pouze převést předchozí odstavec do slušivého kabátku a pustit na stránku pár jedinců, kteří provedou real world user testing a těšit se na výsledky. Miluju webdesign.
Tiskni
Sdílej: