Skriptovací programovací jazyk PHP (PHP: Hypertext Preprocessor, původně Personal Home Page) dnes slaví 30 let. Přesně před třiceti lety, 8. června 1995, oznámil Rasmus Lerdorf vydání PHP Tools (Personal Home Page Tools) verze 1.0.
Ve středu v 17:00 byl ve Francii zablokován přístup k PornHubu a dalším webům pro dospělé. K 17:30 došlo k nárůstu počtu registrací Proton VPN o 1 000 % [𝕏]. Dle nového francouzského zákona jsou provozovatelé těchto webů povinni ověřovat věk uživatelů prostřednictvím průkazu totožnosti nebo platební karty.
Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server (ještě pod TLD .cs), pro potřeby fyziků zabývajících se problematikou vysokých energií.
Střílečku Borderlands 2 lze v rámci výprodeje série Borderlands na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do 8. června 19:00.
Byla vydána nová verze 2.22 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Canonical Launchpad vypíná systém správy verzí Bazaar. Vývojáři mohou své repozitáře do 1. září přemigrovat na Git.
Byla vydána nová verze 2.53.21 svobodného multiplatformního balíku internetových aplikací SeaMonkey (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Petici za povinné zveřejnění zdrojových kódů softwaru použitých ve veřejné správě lze podepsat na ePetice.
Na Indiegogo byla spuštěna kampaň na podporu linuxového telefonu Liberux NEXX s osmijádrovým procesorem Rockchip RK3588S, 32 GB LPDDR4x RAM a 6.34″ 2400×1080 OLED displejem. Cena telefonu je 1 310 eur.
Miro Hrončok vyhrál volby do Fedora Council. Mezi sedmi kandidáty, kteří se ucházeli o dvě křesla, nakonec získal nejvíce hlasů - 1089. Česká komunita má tak po delší době opět zástupce v nejvyšším orgánu Fedory.
V současné době se zabývám návrhem použitelného rozhraní pro procházení katalogem. Prostě usable catalog design. Mám modelovou situaci - spousta firem v databázi, řazeny podle kategorií, krajů a jednoho blíže nespecifikovaného detailu a potřebuji vytvořit katalog. Čistý webdesign, paráda. Nicméně, během čtrnácti dnů jsem si vytvořil poměrně jednoduchou kostru, co kde, a jak má být.
Vycházím z toho, že jsem obyčejný uživatel. Pokusil jsem se vžít do "průměrného" návštěvníka stránek, odhalit jeho záměr a umožnit mu nejsnadnější cestu. Hledá firmu, umí jí blíže specifikovat, použije vyhledávání, které na stránce musí vidět na první pohled. Firmu si, doufejme, najde ve výsledku vyhledávání, zobrazí si její detaily. Odchází spokojen. Nehledá firmu, ale prochází katalog, protože není schopný specifikovat klíčová slova pro vyhledávání, neuspokojily ho výsledky vyhledávání nebo jednoduše vyhledávání nevěří a radši provede "manuální průchod hierarchií katalogu", řazení výsledků a systém kategorizace uvnitř katalogu mu musí být na první pohled jasný. Projde katalog, čistě teoreticky se dostane k cíli a je spokojen. Nehledá, neprochází, je tu poprvé, pídí se po nápovědě, kontaktu na provozovatele, pídí se po informacích jak katalog používat, jaký má systém, hledá velký nápis NÁPOVĚDA nebo KONTAKT, který homepage musí mít. Je tu náhodou, chce okamžitě vědět o co jde a proto hledá na homepage zmínku, krátkou, výstižnou větu, která obsahuje informace o zaměření stránek.
Možná jsem na některé modelové situace zapomněl, některé překombinoval, slil dohromady apod., nicméně experta na použitelnost ze sebe rozhodně nedělám, spoléhám se pouze na selský rozum a heslo v jednoduchosti je síla. K dokončení designu interface katalogu zbývá pouze převést předchozí odstavec do slušivého kabátku a pustit na stránku pár jedinců, kteří provedou real world user testing a těšit se na výsledky. Miluju webdesign.
Tiskni
Sdílej: