Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Uff. Mozna se to bude pred odevzdanim jeste trochu menit, ale hlavne jsem dokoncil to strasne dokumentovani. Tak jsem si rikal, ze bych to mohl konecne nekde zverejnit.
Mym ukolem bylo vytvorit neco podobneho jako je stara DOSova hra King's Quest 1. Tedy hru na motivy pohadek, kde hrac chodi s panackem a zadava mu slovni prikazy. Vice na strankach tohoto programu.
Tiskni
Sdílej:
1) Uznavam, ze jsem musel resit nektere veci, ktere obvykle resi jine knihovny. To ma ovsem tu vyhodu, ze muzu vsechno udelat tak, jak ja budu chtit a budu presne vedet, jak moje funkce funguji. V nekterych souborech tedy zdanlive zbytecne resim veci kolem X a v jinych se soustredim na hru. Nechapu, co myslite tim, ze to je neprenositelne a pomale. Pomale se mi to tedy nejevi a pokud prenositelnosti myslite kompatibilitu se systemy bez X, tak ta mi nevadi.
2) Cestina bez hacku a carek vubec neni spatny vtip. Program ji podporuje hned ze dvou duvodu. Za prve zvlada cestinu s hacky a carkami jen v pripade, ze vas pocitac umi kodovani, ktere program potrebuje. Za druhe mam (a myslim, ze i nekdo dalsi) obvykle nastavenou anglickou klavesnici a prepinat kvuli hre na ceskou se mi nechce. Obzvlast, kdyz hru testuji a tedy soucasne upravuji zdrojaky. Navic hru spoustim prikazem "./kraluk" a druhy znak bych na ceske klavesnici musel hledat.
3) Uznavam, ze v modulech save a load by se vyjimky docela hodily. Kdyz mam ale cely zbytek v jednoduchem C-cku.
void rescalePixmap (XImage *ximage, Pixmap *pxm) /*********************************************/ { XImage *ipom; GC lgc; int i,j,x,x2,y; unsigned long pixel; if(*pxm) XFreePixmap(display, *pxm); // Neni-li pxm None, odallokuji to if(ratio == 0 || !ximage){ *pxm = None; return; } cekalose = 1; // Pripravim novou pixmapu: *pxm = XCreatePixmap(display, root, ximage->width*ratio, ximage->height*ratio, ximage->depth); lgc = XCreateGC(display, *pxm, 0, NULL); if(ratio <= IMAGRAT){ if(ratio == 1){ // Pomer je 1:1 -> neni treba aplikovat scale: XPutImage(display, *pxm, lgc, ximage, 0, 0, 0, 0, ximage->width, ximage->height); XFreeGC(display, lgc); return; } ipom = XCreateImage (display, CopyFromParent, ximage->depth, ximage->format, ximage->xoffset, malloc(ximage->bytes_per_line*ratio* ximage->height*ratio), ximage->width*ratio, ximage->height*ratio, ximage->bitmap_pad, ximage->bytes_per_line*ratio); } for(y=0; y<ximage->height; y++) for(x=0; x<ximage->width; x++){ pixel = XGetPixel(ximage, x, y); // Pro kazdy pixel ze zdrojoveho obrazku if(ratio <= IMAGRAT) for(j=y*ratio; j<(y+1)*ratio; j++) for(i=x*ratio; i<(x+1)*ratio; i++) XPutPixel(ipom, i, j, pixel); // vykreslim ctverec do pomocneho ximage else{ // nebo vykreslim cely radek do pixmapy: for(x2 = x+1; x2<ximage->width && XGetPixel(ximage, x2, y) == pixel; x2++); XSetForeground(display, lgc, pixel); XFillRectangle(display, *pxm, lgc, x*ratio, y*ratio, ratio*(x2-x), ratio); x = x2-1; } } if(ratio <= IMAGRAT) XPutImage(display, *pxm, lgc, ipom, 0, 0, 0, 0, ipom->width, ipom->height); XFreeGC(display, lgc); }2) Háčky a čárky se dají jednoduše odfiltrovat, ale velmi těžce doplnit. Ale tím, že jste použíl přímo X bych věřil tomu, že jste se vůbec nechtěl zabývat tím, jak korektně zjistit unicode charakter ve všech různých konfiguracích X (a není to vůbec jednoduché), popřípadě jak pracovat s unicode (utf-8,16,32). 3) Asi né jen tam
1) Myslim, ze funkci rescalePixmap mam docela dobrou. Predevsim proto, ze tim pomerne rychle nataham pixmapy pres sit na X server. Ja opravdu kvuli teto funkci zadne zpomaleni hry nepocituji, ale mozna mam jen prilis rychly pocitac. Navic nevim, jestli pouziti jinych knihoven prinese vzdy zrychleni. Ty jine knihovny totiz resi obvykle mnohem obecnejsi problemy nez ja.
2) Vim, ze se hacky a carky daji odfiltrovat, ale hure doplnit. Ten program vsak nema za ukol odfiltrovavat hacky a carky. Mam vsak na vyber jak jazyk, kde hacky a carky odfiltrovane jsou, tak jazyk, kde nejsou. Priznavam, ze spravna podpora UTF-8 v X je prilis slozita, takze tento program zvlada cestinu s hacky a carkami pouze v kodovani, iso8859-2.
3) Aha. Ale to uz je skoro jedno jestli program zkolabuje na Segmentation fault nebo na vyjimku, ze se nepodarilo pouzit malloc.
Klidně si můžete napsat funkci xmalloc(), která spadne při chybě, někteří to tak normálně dělají, ale ignorovat návratové hodnoty u funkcí, které můžou selhat je prostě špatné.Kromě toho není běžně důvod, aby to při selhání
malloc()
padalo přímo na hubu. Program může běžet dál, třeba chvíli počkat a pak zkusit alokaci znovu. Připomínám, že selhání malloc()
je na Linuxu prakticky vyloučené, protože ve výchozím nastavení je povolen overcommit a jádro může tedy zvesela přidělovat paměť, kterou vůbec nemá (přidělí se ve skutečnosti až při výpadku stránky, když se proces do té paměti pokusí něco zapsat).
1) Nechapu, proc obvinujete z pomalosti funkci, ktera vetsinu prace prenecha X serveru. Vy tu pomalost pocitujete nejak lidsky? Nebo jste se jen podival do zdrojaku a shledal, ze to je pomale. Myslim, ze je spousta jinych a pouzivanejsich programu, ktere by se daly zrychlit. Pokud mate pocit, ze muj program dlouho startuje, je to spise tim, ze pri startu nacitam mnohem vice obrazku nez je nezbytne.
3) No dobra s tim mallocem mate asi pravdu. Vypadalo by to profesionalsteji.
Ja jsem to puvodne mel naprogramovane tak, ze udelam scaling na klientu a pak to prenesu na server funkci XPutImage(). Pak jsem ovsem experimentalne zjistil, ze postupne vykreslovani pomoci XFillRectangle() funguje pres sit rychleji, predevsim pri velkych zvetsenich. To, co zdrzovalo, nebyl pomaly scaling na klientu, ale sit. Kdyz program spustim na stejnem pocitaci, jako je X server, je zmena policka okamzita v obou pripadech.
Nicmene dekuji za vase pripominky, priste se mozna pokusim o lepsi optimalizaci rychlosti, nejlepe za pomoci goto konstrukci :)
Oboji bych nepouzil, protoze se mi nejevi dobre mit program zavisly na spouste dalsich knihoven.
Cairo neznam, ale SDL nemam rad. Zkousel jsem nejaky jednoduchy SDL programek a ten vytocil procesor na plne obratky. Je mi jasne, ze se v SDL da nejak zaridit, aby se to nestalo, ale tento priklad ci tutorial me od SDL lehce odradil. Navic vsechny SDL hry, ktere znam, pri fullscreenu zcela zablokuji windowmanager.
Jo, taky jsem na to čuměl Rodina Olšáků mě prostě pronásleduje, zavřu Ďábelsky Žlutá Skripta(tm), jdu se odreagovat na abíčko a kdo na mě koukne - Olšák
Vrátil jsem se z dovolené a koukám, syn zveřejnil svůj program. Dovolil bych si pár poznámek.
Čeština v programu funguje, pokud systém dovolí programu lokálně nastavit LC_CTYPE=cs_CZ.ISO8859-2, o což se program při svém startu snaží. Varianta "cestina" je jen v záloze, pokud by toto nevyšlo, nebo pokud uživatel nemá rád, že musí mít pokoněnou klávesnici Husem.
O tom, jaké knihovny by se daly použít a zda je přímé použití jen Xlibu pomalejší nebo rychlejší, bych rád polemizoval, ale do této diskuse to nepatří. Spíše by nás oba zajímalo, zda je hra hratelná bez čítů (cheats). Měl jsem v některých místech hry jiný pocit než Mirek, tj. že na další postup hráč nemůže přijít. Bohužel, u nás doma to nemůžeme vyzkoušet, protože víme, jak se to má hrát (koukali jsme Mirkovi, když to tvořil, pod ruce).
Povedlo se to někomu dohrát do konce?