abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:33 | Nová verze

    Offpunk byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se o webový prohlížeč běžící v terminálu a podporující také protokoly Gemini, Gopher a RSS. Přibyl nástroj xkcdpunk pro zobrazení XKCD v terminálu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 18:22 | Zajímavý projekt

    Promethee je projekt, který implementuje UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) bindingy pro JavaScript. Z bootovacího média načítá a spouští soubor 'script.js', který může používat UEFI služby. Cílem je vytvořit zavaděč, který lze přizpůsobit pomocí HTML/CSS/JS. Repozitář se zdrojovými kódy je na Codebergu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 12:44 | Bezpečnostní upozornění

    Zpráva Justičního výboru Sněmovny reprezentantů upozorňuje na cenzurní kampaň Evropské komise, mířenou proti svobodě projevu na sociálních sítích. V dokumentu se uvádí, že se Evropská komise během posledních šesti let účastnila více než 100 uzavřených jednání, během nichž po platformách požadovala úpravy pravidel moderování obsahu, přičemž toto úsilí Komise zahrnovalo i cenzuru politických názorů a pravdivých informací. Výbor zdůrazňuje, že tento přístup Bruselu ohrožuje ústavou zaručená práva Američanů na svobodu projevu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    dnes 04:33 | Nová verze

    Linus Torvalds vydal jádro Linux 6.19. Podrobný výčet změn je ke zhlédnutí na stránce Kernel Newbies, stručné výběry v LWN (část první, druhá).

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 03:33 | IT novinky

    Do prodeje jde tichá bezdrátová herní myš Logitech PRO X2 SUPERSTRIKE s analogovými spínači s haptickou odezvou (HITS, Haptic Inductive Trigger System). Cena je 4 459 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    7.2. 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    7.2. 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    7.2. 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    6.2. 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 20
    6.2. 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (26%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (28%)
    Celkem 815 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Jak se programátor učí morseovku?

    4.7.2012 15:42 | Přečteno: 2879× | ostatní | Výběrový blog

    Nakódí si program, který ho z ní zkouší.
    Loni na jaře jsem byl pozván na jistou šifrovací hru. Bylo mi známo, že na podobných akcích je text často zakódován morseovkou, případně abecedním pořadím (1 = A, 26 = Z). Samozřejmě, nejdříve je třeba důmyslně přijít na to, kde v tom to abecední pořadí či morseovku hledat, ale když už na to člověk přijde, případně to chce jen nějak zkusit, je efektivní vidět hned písmenka namísto hledání v tabulkách.

    Ani morseovku ani abecední pořadí jsem v podstatě vůbec neuměl. Ale již před tím jsem potkal jistého člověka, který na šifrovačky chodil pravidelně. "..-."? F!, 21? U!, 18? R! Rychlá odpověd, bez váhání. Řekl jsem si že to zvládnu taky.

    Jak jsem zmínil v úvodu, napsal jsem si jednoduchý konzolový program siftester, který zkoušel z těchto dvou abeced. Možná by se dalo i něco najít na Síti, ale takhle mi to přišlo jistější. Napíše to znak v morseovce, já odpovím znakem na klávesnici. Ani jsem se to neučil jinak než že jsem se nechal zkoušet svým prográmkem. Nechtěl jsem se učit zbytečná "pomocná" slova jako cílovníci či kvílí orkán. Ale myslím, že jsem se morseovku i abecední pořadí docela efektivně naučil.

    Pak na podzim jsem byl pozván jiným člověkem na další šifrovací hru. O té jsem jsem z doslechu tušil, že bude nějaká těžká. Jelikož mi na předchozí šifrovačce docela dlouho zabrala šifra se semaforovou abecedou, rozhodl jsem se vylepšit svůj program. Přidal jsem do něj semafor a Braillovo písmo. Takže na TMOU jsem šel již se znalostí i těchto dvou abeced. Nevím, jestli zrovna tam nám to pomohlo, ale pak jsem s tímto týmem byl na několika dalších šifrovačkách, a mám pocit, že jsem využíván především jako překladatel :)

    Jednou za čas si program pustím, tak mě časem omrzelo stále mačkat klávesu enter, kterou funkce getchar() potřebuje. Tak jsem svůj program překódil ještě do knihovny ncurses.

    Program si můžete stáhnout TADY, Program siftester zkouší znaky, program siftester2 zakódovává celá slova. Programy nc_siftester, nc_siftester2 jsou jejich ncurses varianty. Pro kompilaci by mělo stačit spustit make.

    Už si přesně nepamatuji, kde jsem sebral seznam slov, který je tam taky přibalený, tuším někde tady.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Šifrovačky?
     (22 %)
     (17 %)
     (23 %)
     (19 %)
     (19 %)
    Celkem 81 hlasů

    Obrázky

    Jak se programátor učí morseovku?, obrázek 1 Jak se programátor učí morseovku?, obrázek 2 Jak se programátor učí morseovku?, obrázek 3 Jak se programátor učí morseovku?, obrázek 4

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    4.7.2012 16:23 anicka | blog: ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    V anketě mi chybí "organizuju šifrovačku" :D

    A jak tak na to koukám, už bychom zas jednou po letech měli konečně vydat veřejnosti naše značně vylepšené bednautils, verzi "luští samo" :D
    ^D
    4.7.2012 16:57 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    "lusti samo", jo? To me zajima, chtel jsem si napsat neco podobneho, ale pak me zacalo zajimat neco jineho. Melo to byt zalozene na nejake bayesovske klasifikaci featur podle jazykoveho modelu.
    4.7.2012 16:29 Martin Petr | Třinec/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Jaký bývá na takové průměrné šifrovačce podíl naprostých nekňubů? Já bych si nějakou zkusil hrozně rád, slečna by šla určitě taky, další do týmu bych snad taky sehnal, ale obávám se ostudy epických rozměrů. :-)
    pavlix avatar 4.7.2012 17:14 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Takhle jsem dopadl já na jediné šifrovačce, kde jsem kdy byl a takových nekňubů nás byl celý tým. Někdy po půlnoci jsem prohlásil, že mě to nebaví, že jdu spát.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    4.7.2012 17:20 Martin Petr | Třinec/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Super, to jsem potřeboval slyšet. :-)
    Bluebear avatar 4.7.2012 19:16 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Bedna a Tmou patří mezi extrémně těžké šifrovačky. Pro začátečníky bych doporučil například příští rok Po škole a určitě se i najdou další.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    mirefek avatar 4.7.2012 19:40 mirefek | skóre: 6 | blog: proc_dalsi_nazev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Pravda, na Po skole jsme narozdil od predchozich dosli do cile.
    =^..^= AmigaPower® avatar 4.7.2012 16:51 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    ...ty jsi cizí... :-D
    =^..^= AmigaPower® avatar 4.7.2012 20:25 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    ...se nikdo nechyt na mercury?
    4.7.2012 18:15 Miloslav Ponkrác
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Když mi bylo 14 a dělal jsem zkoušky na rádiového operátora, bylo povinnou částí příjem morsovky rychlostí 70 znaků/min.

    Nejtěžší bylo na začátku se odnaučit znát morseovku jako tečky a čárky a zapomenout na to, že něco takového vůbec existuje. V té rychlosti to není možné vůbec počítat, je třeba vnímat melodii zvuku.

    Takže přesto, že jsem byl kdysi schopen chytat morseovku i vyššími rychlostmi, nikdy jsem nebyl nikdy schopen luštit napsanou morseovku a tečkami a čárkami.

    Napsal jsem si pro tyhle účely binární strom na papír.
    gtz avatar 4.7.2012 22:58 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    No ten kdo byl na vojně u radiového vojska tu morseovku jistě dobře zná. Za nás na vojně se celkem hodně používala. Ale máte pravdu v tom, že morseovku vnímáte jako zvuk, ne jako tečkya čárky. Na papíře bych se taky asi moc nechytal :-)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Petr Bravenec avatar 5.7.2012 06:32 Petr Bravenec | skóre: 43 | blog: Bravenec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Copak zvuk. Jak se do toho člověk opravdu dostane, přestane vnímat i jednotlivé znaky a slyší celá slova či fráze.
    Petr Bravenec - Hobrasoft s.r.o.
    PepaSFI avatar 5.7.2012 15:49 PepaSFI | skóre: 7 | blog: zlodej_casu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    znám i lidi co to zvládají kombinovaně. Normálně si povídá s lidma okolo, na půl ucha má nasazený sluchátka a ruka na klíči šmrdlá morse. Nejhorší prý je když člověk někde v pionýru se učil morse jako slovíčka, akát, blýskavice a tak dále. To prý je totální brzda pro zvládání vyšších rychlostí. Já se slovíčka neučil a stejně morse neumím. Teda při troše snahy nějakou normální rychlost slyším ale že bych to dokázal aktivně používat to teda ne. Chtělo by to cvičit.
    Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
    Bluebear avatar 5.7.2012 16:16 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Já slyšel opileckou alternativu oněch pionýrských mnemotechnických slov, která sice možná nepomůže při učení, ale aspoň pobaví - mě tedy rozchechtal :-) viz například: http://morseovka.pitevna.cz/alkoholicka-morseova-abeceda/

    Absťák, Blít až doma, Cíl je výčep, Dám jedno, Ex, Fernet píše, Grónský rum, Hruškovice, Chvátám k pípám, Iron, Jabčák bílý, Kýbl vín, Likéreček, Mží z píp, Návyk, Ó můj líh, Pivní tácek, Kvílím ožrán, Rumíček, Sud je tu, Té, Uchlastán, Vodka finská, Whiskou plout, Xýru burčák, Ý jsem zmámen, Zlískám se hned
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    kotyz avatar 5.7.2012 16:24 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Jo, tu tak trochu znam. Možná nepoučí, ale určitě pobaví :-D
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    5.7.2012 16:26 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Ty slovíčka jsou dobrý do úplného začátku, aby si člověk zapamatoval rytmus každýho znaku, ale na střední a vyšší rychlosti to samozřejmě zdaleka nestačí...

    Kdysi jsem se to učil, když to ještě bylo potřeba na HAM zkoušky, hned v dalším roce to ale už odpadlo, takže už jsem v tom nepokračoval... (a nakonec jsem zanechal i HAM radia jako takovýho).
    9.7.2012 10:22 PetrHL | skóre: 17 | blog: petr_h | Neratovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Ty slovíčka jsou dobrý do úplného začátku, aby si člověk zapamatoval rytmus každýho znaku, ale na střední a vyšší rychlosti to samozřejmě zdaleka nestačí...
    Tak to bych netvrdil. Abych si zapamatoval rytmus, musím ta písmena slyšet. K tomu mi slova nepomohou. Nakonec slyším rovnou celá písmena nebo slova. Jinak to ani nejde.
    "Do, or do not. There is no 'try.'" -- Jedi Master Yoda | CQRLOG | CQRPROP | HamQTH | Domů
    Bedňa avatar 4.7.2012 18:26 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Takého softu bude na mraky :)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    mirefek avatar 4.7.2012 18:38 mirefek | skóre: 6 | blog: proc_dalsi_nazev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    To me ani neprekvapuje :) Ale bylo pro mne jednodussi si to nakodit nez v tech mracich najit neco, co mi bude plne vyhovovat (napr. testovani i z abecedniho poradi).
    4.7.2012 19:05 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Ja by som na to asi použil anki, ale vlastný program je určite zábavnejší. :)
    4.7.2012 20:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Morseovka se nečte, morseovka se poslouchá ;-)
    mirefek avatar 4.7.2012 20:48 mirefek | skóre: 6 | blog: proc_dalsi_nazev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    To je pravda, ale na sifrovackach se vetsinou cte (ac to neni pravidlem).
    4.7.2012 22:11 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Akcnejsi sifrovacka
    Nevite nekdo o nejake akcnejsi sifrovacce - kde je potreba alespon obcas popobehnout, pripadne nekam vylezt, doplavat atd.? Zatim jsem byl na trech a i kdyz nektere sifry byly fakt huste vymyslene, tak mi tam proste chybel ten pohyb.
    5.7.2012 02:47 pasky | skóre: 5 | blog: pasky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Akcnejsi sifrovacka
    Pokud vim, tyto charakteristiky splnuje zejmena Matrix (kteremu se proto ja naopak vyhybam ;-)
    20.7.2012 03:27 Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Akcnejsi sifrovacka
    Pff, vždyť jsme byli hodní... :-) To taková FOŠNA, to bude jiné kafe.
    kyknos avatar 5.7.2012 03:05 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Akcnejsi sifrovacka
    LARPy s šifrovacími prvky :)

    ale to nejsou takhle masově organizované záležitosti
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    15.1.2018 12:24 sensun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Probíhá ještě šifrovačka ? jestli jo chtěl bych to vyzkoušet slyším o tom prvně :D
    mirefek avatar 15.10.2019 23:33 mirefek | skóre: 6 | blog: proc_dalsi_nazev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak se programátor učí morseovku?
    Těch probíhá pořád dost, pro úvod se může hodit web sifrovacky.cz.

    A jinak jsi mi zkazil 26 komentářů :-( :-D, jedno z pravidel na šifrovačkách totiž je "počítej, a když ti vyjde 26, tak to není náhoda".

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.