Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Potom sa vráti do kancelárie a nebude môcť pracovať.
Svádějí mě k natočení hlavy/těla blíž k primární obrazovce
si dej hlavní doprostředka a vedlejší monitory bokem jestli ti jako stačí koukat jenom vobčas ;D
a vubec byse ti jako víc hodilo ktomu trackballu a pedálům něco víc extra třeba 3d headset nebo takovej ten eink monitor :D :D ;D ;D
Aby rozlišení monitoru šlo využít pro zobrazení více textu na výšku a text byl čitelný, je potřeba dostatečná velikost pixelů (cca 0.27mm) a tedy dostatečně velká úhlopříčka - 24" pro 1200p, 32" pro 1440p. 4k displej s 2160p je na tom teoreticky ještě lépe, ale monitorů s úhlopříčkou alespoň 43" (cca 0.25mm)Cože cože. Proč bys potřeboval velké pixely? Naopak pixely jsou lepší malé a více. Při více pixelech na jednotku textu je text čitelnější. Pokud máš na vyšším rozlišení text moc malý, pak jsou špatně nastaveny DPI a/nebo velikost textu. Používám 32" a rozhodně bych nikomu nedoporučoval při této velikosti méně než 4k, specielně na práci.
Abys nemusel namahat oci mhourenim, potrebujes urcitou minimalni vysku pisma (v milimetrech).Ano. Já mam písmo obvykle nastaveno na celkem velkou velikost, přijde mi, že větší než je průměr. Nevim o aplikaci, kde bych měl problém s nastavením DPI nebo velikosti fontu. Ve VS Codiu se to řeší nastavením
window.zoomLevel
a editor.fontSize
. Šlack používám v prohlížeči v "připnutém" tabu, v té samostatné appce nevidim smysl. Nevim jak Zoom.
Problém je spíš změna DPI, tj. když odpojim laptop od displaye nebo obráceně. Některý aplikace vyžadujou restart nebo změnu konfigurace. Větší část toho jsem si zautomatizoval skriptem, ale celkově podpora rychlé změny DPI je v linuxovým desktopu velmi špatná.
Ano, 4k je o dost dražší, nicméně došel jsem k tomu, že bez pořádnýho rozlišení pro mě externí display nemá smysl a radši do toho investoval. Naopak jsem ušetřil na stolu, koupil jsem tu levnou Ikeu bez motoru. Stůl s motorem jsem měl v některých zaměstnáních a neudělalo to na mě dojem, nemam rád ten zvuk a taky to je poruchové. Raději si zatočim klikou.
K displeji ještě jedna poznámka: Mezi vývojáři je rozšířený mýtus, že display má být vysoko, třeba v úrovni očí (nebo ještě vejš). Tohle mě stálo probémy s křečí v ramenou, a následně jsem zjistil, že se doporučuje mít v úrovni očí maximálně tak horní hranu displeje, spíš ale ještě kousek níž. Takže mam display na nejniží poloze, kterou stojan dovoluje, a mírně zakloněn dozadu. Od té doby je situace v ramenou lepší.
Mezi vývojáři je rozšířený mýtus, že display má být vysoko, třeba v úrovni očí (nebo ještě vejš). Tohle mě stálo probémy s křečí v ramenou, a následně jsem zjistil, že se doporučuje mít v úrovni očí maximálně tak horní hranu displeje, spíš ale ještě kousek níž.
Odborníci tvrdí, že ve výši očí by měla být horní hrana. Mně osobně vyhovuje o něco výš, u 24" monitoru ve výši očí tak dvě třetiny výšky, u 27" tak tři čtvrtiny. Horní hrana pod úrovní očí by mi určitě nevyhovovala a notebook kdesi dole na stole je pro mne vysloveně utrpením (dlouhodobou práci na notebooku bez externího monitoru, klávesnice a myši bych nesnesl).
A potom firma zisti, že minuli peniaze, ktoré mohli zaplatiť ľudom.
FullHD … WUXGA … Quad HD … 2k
Tyhle zkratky jsou mor, radši normálně napište 1920x1080 nebo 2560x1440, ať je jasné, co máte opravdu na mysli. (Označení "2k" pro 2560x1440 je ale špatně zcela určitě.)
Někdo nedá dopustit na dual-head, ale mě dva monitory nevyhovují. Svádějí mě k natočení hlavy/těla blíž k primární obrazovce, což nedělá dobře zádům a krku.
Mně se pro dva monitory (aktuálně doma 2x27") osvědčil trochu nestandardní layout, kdy mám kolmo proti sobě pravou půlku levého monitoru (tj. přímo před sebou mám místo ve čtvrtině šířky), což je taky primární prostor, kde probíhá nejvíc práce. Pravý monitor je pak natočený šikmo tak, abych se při natočení hlavy díval kolmo na jeho levou polovinu. Záleží samozřejmě na tom, co člověk dělá, ale já mám docela dost činností, kdy se ten druhý monitor zatraceně hodí.
Mimochodem, v souvislosti s přidáním druhého monitoru jsem taky přešel na montáž na zeď (systém AlzaErgo Slatwall s lištou na zdi) a je to mnohem praktičtější, ty dva podstavce by zabíraly neúměrně velkou část stolu.
Pro oči ideální, ale dražší varianta je navíc kalibrace displeje kolorimetrickou sondou.
Tady bych trochu mírnil přehnaná očekávání. Kalibrace samozřejmě pomůže, ale bohužel ani po ní se nedá spoléhat na to, že by obraz vypadal stejně. Ale stojí to za to už kvůli srovnání jasu, to bych od oka určitě netrefil. Mimochodem, 120 cd/m² bych při celodenní práci nesnesl, to je na mne strašně moc - ale asi záleží na celkových světelných podmínkách v místnosti. Samostatnou kapitolou je vytvoření profilu, protože ten používají jen některé aplikace - prohlížeče obrázků, grafické editory nebo webové prohlížeče.
TKL layout (ten key less - bez numerického bloku) je výhodný pro vycentrování klávesnice vůči monitoru
Téhle úvaze nerozumím. Jednak klávesnici centruji proti sobě, ne proti monitoru, jednak nevidím jediný důvod, proč by to, že je napravo numerický blok, mělo bránit tomu, abych si ji vycentroval podle toho základního bloku (nebo spíš základní prstové polohy).
Gelové kupované podložky mají mizernou výdrž (gel se tepelným a mechanickým namáháním otlačí a po čase začne unikat)
S podložkami ke klávesnici zkušenosti nemám (zkoušel jsem, ale spíš mi překážely než pomáhaly), ale gelovou podložku pod zápěstí jsem měl asi pět let a vyhazoval jsem ji kvůli celkovému zašpinění, určitě z ní nic neunikalo.
Mono reproduktor a mikrofon optimalizovaný na telekonference mi dlouho přišel jako zbytečnost, ale je to obrovský rozdíl v únavě bez kompromisu v kvalitě přenosu. Jabra Speak 410
Tyhle klasické konferenční mikrofony se hodí hlavně na konference, kdy sedí víc lidí okolo stolu (a mikrofonu), takže je všesměrovost výhodou. Pro jednoho uživatele na pracovním stole to může být spíš kontraproduktivní, protože mikrofon bude chytat i různé odrazy a ruchy z okolí. Mně se osvědčil Razer Seiren X (jeden z mála výrobků této firmy, který vypadá decentně a nevytváří asociace na vánoční stromeček).
Nechci odpovídat za autora, ale pokud si ji vycentrujete podle toho základního bloku, pak nebude vycentrovaná klávesnice jako celek. Někteří lidé (jako např. já) jsou na podobné asymetrie citliví a je jim to nepříjemné, ač se to může zdát absurdní. (Mimochodem i proto bych si i já centroval klávesnici vůči monitoru a ne vůči vlastní poloze.)Téhle úvaze nerozumím. Jednak klávesnici centruji proti sobě, ne proti monitoru, jednak nevidím jediný důvod, proč by to, že je napravo numerický blok, mělo bránit tomu, abych si ji vycentroval podle toho základního bloku (nebo spíš základní prstové polohy).
Většina herních židlí jsou hrozný ergonomický odpad, který se ergonomicky jen tváří.s/herních// Míval jsem Humanscale Freedom, a zpětně mi přijde nechutně předražená a ergonomie nic moc. Zdaleka nejlepší je česká Therapia - ta za tu cenu opravdu stojí. Z mého okolí ji má >5 lidí a všichni ji chválí.
15 židlíSmimli se zeptat, k cemu doktorand potrebuje 15 zidle?
Být ve vyspělejším regionuTo vis, musis na zapad davide :)
A jsi tedy doktorand ci ne?A ty jsi tedy korporátní vyděrač, či ne?
Asi jsem geneticky nadaný, ale já HO přežívám na gauči/posteli/židli/zemi/trampolíně s jedním notebookem. Je to celkem v pohodě a třicet už mi bylo dávno. Možná jak mě to nutí měnit pozici.Ano. Častá změna pozice je co se ergonomie týče to nejdůležitější. Notebook má obrovskou výhodu právě v tom, že jde vzít a přesunout se kamkoliv. Na seznam míst vhodných k práci bych doplnil ještě hamaku, lavičku v parku (s podprdelníkem) a bazén (ten však vyžaduje opatrnost, neboť notebooky nebývají vodotěsné).
To:Josef Kufner
Dávám za pravdu se střídáním polohy, i ve stoje. Pokud v sedě > střídám židli s klekačkou. Dokonce jsem si ji před 25 roky vyrobil sám dle modelu v katalogu za tehdy 8 tisíc Kč. Vodinstalatér mi ohnul nosnou trubku na ohýbačce. Na našem trhu mi nic nevyhovovalo. Vyšla cenově do 1 tisíce. Je potřeba si na klekačku zvyknout, asi do 1 měsíce.
Tiskni
Sdílej: