abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:55 | Komunita

    Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucí/ho projektu Debian (DPL, Wikipedie). Poprvé povede Debian žena. Novou vedoucí je Sruthi Chandran. Letos byla jedinou kandidátkou. Kandidovala již v letech 2020, 2021, 2024 a 2025. Na konferenci DebConf19 měla přednášku Is Debian (and Free Software) gender diverse enough?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 00:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Přidána byla podpora Orange Pi 4 LTS. Přibyl balíček Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:55 | Nová verze

    Implementace VPN softwaru WireGuard (Wikipedie) pro Windows, tj. WireGuard pro Windows a WireGuardNT, dospěly do verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:11 | IT novinky

    V Pekingu dnes proběhl 2. ročník půlmaratonu humanoidních robotů. První 3 místa obsadili roboti Honor Lightning v různých týmech. Nový rekord autonomního robota je 50 minut a 26 sekund. Operátorem řízený robot to zvládl i s pádem za 48 minut a 19 sekund. Řízení roboti měli časovou penalizaci 20 %. Před rokem nejrychlejší robot zvládl půlmaraton za 2 hodiny 40 minut a 42 sekund. Aktuální lidský rekord drží Jacob Kiplimo z Ugandy s časem 57 minut a 20 sekund [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 6
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 12
    17.4. 12:33 | Nová verze

    Qwen (čínská firma Alibaba Cloud) představila novou verzi svého modelu, Qwen3.6‑35B‑A3B. Jedná se o multimodální MoE model s 35 miliardami parametrů (3B aktivních), nativní kontextovou délkou až 262 144 tokenů, 'silným multimodálním vnímáním a schopností uvažování' a 'výjimečnou schopností agentického kódování, která se může měřit s mnohem rozsáhlejšími modely'. Model a dokumentace jsou volně dostupné na Hugging Face, případně na čínském Modelscope. Návod na spuštění je už i na Unsloth.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 1
    17.4. 11:00 | Nová verze

    Sniffnet, tj. multiplatformní (Windows, macOS a Linux) open source grafická aplikace pro sledování internetového provozu, byl vydán ve verzi 1.5. V přehledu novinek je vypíchnuta identifikace aplikací komunikujících po síti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    17.4. 02:22 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 15.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 01:11 | Pozvánky

    Současně se SUSECON 2026 proběhne příští čtvrtek v Praze také komunitní Open Developer Summit (ODS) zaměřený na open source a openSUSE. Akce se koná ve čtvrtek 23. 4. (poslední den SUSECONu) v Hilton Prague (místnost Berlin 3) a je zcela zdarma, bez nutnosti registrace na SUSECON. Na programu jsou témata jako automatizace (AutoYaST), DevOps, AI v terminálu, bezpečnost, RISC-V nebo image-based systémy. Všichni jste srdečně zváni.

    lkocman | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1358 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    27.12.2009 07:23 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    a když je PC které chci vzbudit za routerem?
    27.12.2009 07:52 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    aha, slibuju, že příště budu číst až do konce
    27.12.2009 11:06 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Jak vypada 6 bitu s hodnotou FF? Vis vubec jaky je rozdil mezi multicastem a broadcastem? Vis co je subnet? Clanek je snuska chyb a nepresnosti.
    bazil avatar 27.12.2009 11:24 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Jo, má tam bejt 6bytů, to jsem přehlédl.

    Broadcast je vysílání, kdy je cílem celá jedna síť. Na rozdílném subnetu se použije maska sítě pro broadcast např 192.168.1.255/24. Na stejném subnetu se pak ještě nastaví MAC adresa na FF:FF:FF:FF:FF:FF. Routery po cestě nemají šanci zjistit, že se jedná o broadcast. Až cílový router zjistí, že je to adresa jeho subnetu, tak změní MAC. Multicast je jakési vylepšení Broadcast, tady opravdu přesně nevím.

    Subnet je podsíť ... má cenu to detailně vysvětlovat?

    Případně nás poučte a nekritizujte.
    27.12.2009 12:05 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Na rozdílném subnetu se použije maska sítě pro broadcast např 192.168.1.255/24. Na stejném subnetu se pak ještě nastaví MAC adresa na FF:FF:FF:FF:FF:FF. Routery po cestě nemají šanci zjistit, že se jedná o broadcast. Až cílový router zjistí, že je to adresa jeho subnetu, tak změní MAC.
    Blbost...Plete si subnet a net. Maska site se pouzije? Vis jak se pouziva maska? 192.168.1.255/24 neni subnet...je to net...z ktereho se da udelat subnet...

    Multicast je skupinove vysilani...Broadcast vsesmerove...

    Kritizovat budu pac jsou psane blbosti...
    bazil avatar 27.12.2009 12:49 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Ehm a jak můžete tvrdit, že ta adresa je subnet(nebo není), když absolutně nevíte, co je nad ní? Sítě a podsítě jsou vidět až při kompletním obrázku sítě.

    Takže Broadcast je speciálním případem Multicastu ... jo díky za vysvětlení.

    Ste mohl rovnou dopsat, co je blbě, než tu takhle hrubě pokřikovat. Já sám nejsem genius a poučit se nechám, ale komentář, že jsou všechno blbosti, to je trošku moc.
    27.12.2009 17:58 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    To muzu tvrdit snadno...Sit 192.168.1.0/24 musi byt sit...Nemuze to byt podsit...Neni zadna sit nad. Bavime se totiz o privatnim rozshu drive (pri classfull) oznacovanym jako class C. Na to nepotrebuji zadny obrazek...
    bazil avatar 27.12.2009 18:17 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    To, že je to standartně použíto takhle Celá síť na 192.168.1.0 / 255.255.255.0 Neznamená, že to nemůže být použito takhle: Celá síť na 192.168.0.0 / 255.255.0.0 Podsítě na 192.168.1-255.0 / 255.255.255.0

    Ještě něco?
    27.12.2009 18:07 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Takže Broadcast je speciálním případem Multicastu ...
    Blbost...
    bazil avatar 27.12.2009 18:20 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Tak už nám konečně prozraďte, jak to je, místo psaní "Blbost..."
    27.12.2009 21:09 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Pěkný článek, on se vždycky najde někdo, kdo má v něčem dobré znalosti, má nějaký komplex a potřebuje si ho léčit (člověk co chce konstruktivně upoznornit na nepřesnosti nepoužívá takový tón a nevystupuje jako anonym (tím nemyslím neuvedení jména, ale i neuvedení běžné přezdívky na netu). Docela rozšířené je to ve školství (učitelé co dupou žáky). Nedělat si z takových těžkou hlavu (to nic nemění na tom, že mají třeba pravdu).

    Blog dobrý, díky za něj.
    Baník pyčo!
    bazil avatar 28.12.2009 01:40 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    děkuji
    28.12.2009 12:04 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Urcite mam komplex...A potrebuji si ho lecit...Presne tak...Ted jsi mne odhalil...A ja za to pujdu do pekla...Protoze jsem moc spatnej... No a ted vazne...Pouzivam bezne nick aaa...A upozornoval jsem na chyby...To ze nekdo kvuli tomu vyvadi (ze jsem pouzil slovo blbost - coz neni nic drsneho), tak at se tesi do pracovniho procesu kde po nem budou dupat sefove a klienti (chteji mit vse v top kvalite (vysoky vykon, vysoka dostupnost atd. )a platit malo penez)...
    bazil avatar 28.12.2009 13:24 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Nikdo se nezlobí za slovo blbost.

    Jen když je něco blbě, tak kritizujte konstruktivně, protože tady nejsme v práci, tady to všichni děláme dobrovolně a já osobně si myslím, že podle toho mého blogu se WOL určitě rozchodit dá. Mno a když už tedy kritizujete, tak nám neznalým konečně povězte ten rozdíl mezi broadcastem a multicastem, tedy kromě toho, že broadcast je pro celou síť ohraničenou routerem a multicast je pro skupinu PC (jestli ve stejné síti, nebo ne, nevím).

    A není náhodou celá siť taky jen skupina PC?
    28.12.2009 13:59 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Ano multicast je jen pro skupinu koncovych prvku. Jen ty ktere se k tomu "prihlasi" a maji D class IP adresu. Na siti tim padem muzete mit vice multicastovych skupin. Broadcast je "povinnost" a patri tam automaticky kazdy. A tomuto provozu se musi venovat... Broadcastova adresa je jasna (same jednicky v uzivatelske casti IP adresy). Multicastova je jak jiz jsem psal D trida IP adres.
    bazil avatar 28.12.2009 14:09 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    speeer, děkuji za vysvětlení
    gtz avatar 27.12.2009 17:29 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Pro ty kdo neví .... wiki Multicast

    wiki Broadcast
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    bazil avatar 27.12.2009 18:18 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Konečně nějaký konstruktivní příspěvěk, ale ty wiki jsem taky viděl a moc jsem z toho ten multicast nepochopil.
    30.12.2009 05:11 xyz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    ono to bude tou ceskou verzi wikipedie kde temer nic neni. http://en.wikipedia.org/wiki/Multicast
    28.12.2009 22:38 MilanK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NETDOWN=no
    Proto editujte (většinou) soubor /etc/init.d/halt.
    V Ubuntu 9.10 editujte /etc/default/halt:
    # Default behaviour of shutdown -h / halt. Set to "halt" or "poweroff".
    HALT=poweroff
    NETDOWN=no
    
    /etc/init.d/halt si to už najde...
    bazil avatar 29.12.2009 00:33 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NETDOWN=no
    jo, máš pravdu, teď jsem psal, jak je to špatně protože v init.d/halt je to a to a uvědomil jsem si svoji vlastní blbost :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.