abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:22 | IT novinky

    V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    dnes 01:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:33 | Komunita

    Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Nová verze

    Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.10. 15:11 | Bezpečnostní upozornění

    V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    8.10. 14:00 | IT novinky

    Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    8.10. 12:33 | Zajímavý software

    Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.10. 03:33 | IT novinky

    Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (38%)
     (46%)
     (16%)
     (18%)
     (21%)
     (16%)
     (18%)
     (16%)
     (16%)
    Celkem 205 hlasů
     Komentářů: 13, poslední 8.10. 07:41
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    12.8.2008 23:39 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Oprav si odkaz, nefunguje
    Quando omni flunkus moritati
    Petr Tomášek avatar 13.8.2008 00:22 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Opraveno, díky!
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    13.8.2008 02:06 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Ještě nějaké detaily:

    - SIGNAL() je deprecated, místo něj se má použít ISR()

    - funkce uart_print_freq() pravděpodobně občas zablbne, pokud program poběží dost dlouho. Může se totiž stát, že hodnota freq se změní mezi vyhnodnocením podmínky a přiřazením do temp.

    (Dobrá, asi se to nestane, protože vypsání proběhne jenom po změně status a je rychlejší, než jedna vteřina.)

    - status by měla být deklarována jako volatile. Když není, tak u gcc-3.4 to projde - nevím proč, ta proměnná by pro ten překladač neměla měnit hodnotu a optimalizace by její testování měla odstranit.

    U gcc-4.3 už to ale neprojde, když je proměnná nulová, program skočí na instrukci rjmp -2, což je nekonečná smyčka.
    Quando omni flunkus moritati
    Petr Tomášek avatar 13.8.2008 12:41 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Ještě nějaké detaily:

    - SIGNAL() je deprecated, místo něj se má použít ISR()

    ...

    - status by měla být deklarována jako volatile. Když není, tak u gcc-3.4 to projde - nevím proč, ta proměnná by pro ten překladač neměla měnit hodnotu a optimalizace by její testování měla odstranit.

    OK, tyhle věci opraveny, díky.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    13.8.2008 17:27 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Stejně je to zajímavé. Když se člověk podívá na kód, který vygeneruje gcc a pracuje přitom s volatile proměnnou větší než 8 bitů, tak tam vidí po sobě jdoucí instrukce načítání z paměti:
    lds r24, 0x0060
    lds r25, 0x0061
    lds r26, 0x0062
    lds r27, 0x0063
    Přitom když je ta proměnná volatile, tak to znamená, že se obsah té paměti během vykonávání těch instrukcí může změnit a do registrů se pak načte naprosto nesmyslná hodnota - napůl stará, napůl nová. Podle mě by to mělo být takhle:
    in r23, SREG
    cli
    lds r24, 0x0060
    lds r25, 0x0061
    lds r26, 0x0062
    out SREG, r23
    lds r27, 0x0063
    obecně nebo
    cli
    lds r24, 0x0060
    lds r25, 0x0061
    lds r26, 0x0062
    sei
    lds r27, 0x0063
    v případě, že vím, že přerušení bylo předtím povoleno.
    Quando omni flunkus moritati
    14.8.2008 11:34 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Klicove slovo volatile rika, ze prekladac ma hodnotu vzdy nacist z/ulozit do pameti. Nic vic, nic min ;-)
    14.8.2008 13:14 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Což to jo. Jenže zrovna u procesoru tohohle typu je typický důvod, proč vždy načíst z/uložit do paměti, že se proměnná může změnit v přerušení. V takovém případě je kód, který generuje gcc, vadný (moje mínění), protože při čtení/zápisu nijak neošetřuje případ, že se ta hodnota opravdu změní a načtený/uložený výsledek bude naprosto nesmyslná hodnota.

    Přitom jediná cesta, jak z toho ven, je
    register uint32 tmp;
    
    ...
    cli();
    tmp = freq;
    sei();
    uart_print_freq(tmp);
    ...
    Akorát je docela opruz tohle psát u každého přístupu k té proměnné a vygenerovaný kód není úplně optimální.

    Přitom by určitě bylo jednodušší, kdyby gcc pro AVR vypínal/zapínal přerušení automaticky (i když to zas narážíme na otázku, jestli by byl schopen to dělat efektivně)
    Quando omni flunkus moritati
    14.8.2008 13:26 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    To si musite osetrit sam, chova se to presne, jak se ma volatile chovat.
    14.8.2008 13:34 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jinak C nemuze vypinat preruseni, protoze na to v C neni klicove slovo. Proste to Ccko je moc vysokourovnove. Proto to slovo volatile dela to, ze zabrani optimalizacim - prekladac nic neusuzuje o hodnote a vzdy ji bere z pameti. Zbytek si musite obstarat sam.
    Petr Tomášek avatar 14.8.2008 16:07 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Akorát je docela opruz tohle psát u každého přístupu k té proměnné...
    Mno, v tom případě přeci není problém připravit drobné makro, ne? Něco jako:
    #define get_volatile(x,y) cli();x=y;sei()
    
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    14.8.2008 19:18 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Tak to je o něco lepší, pak už by to bylo jenom na dva řádky (definice proměnné + volání). N

    icméně nejjednodušší by stejně byl pro AVR specifický přepínač pro sledování/nesledování volatile proměnných a obklopení přístupu k nim cli/sei

    Quando omni flunkus moritati
    14.8.2008 20:47 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Takhle se to nemuze resit, protoze volatile ma jasne definovany vyznam. Nemuzete si zmenit vyznam klicovych slov, jak se Vam zrovna hodi. To by vnaselo do jazyka zmatek a zhorsilo prenositelnost kodu.

    Je dokonce mozne, ze makro, ktere tak s promennymi zachazi, bude definovane nekde v hlavickach.
    14.8.2008 23:59 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    To by vnaselo do jazyka zmatek a zhorsilo prenositelnost kodu.
    Přenositelnost kódu by to asi zhoršilo, jenom nevím, kam by mělo smysl přenášet kód z AVR (pokud to má dělat něco užitečného, polovina kódu je specifická pro architekturu a jinde se nepřeloží)
    Quando omni flunkus moritati
    Josef Kufner avatar 15.8.2008 10:51 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jde hlavně o princip. Ale představ si, že za rok vyrobí trochu jiný model a ty budeš chtít program přenést na něj a zrovna tohle tam bude trošku jinak...
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    15.8.2008 11:24 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jde hlavně o princip.
    To jsem si všiml
    Ale představ si, že za rok vyrobí trochu jiný model a ty budeš chtít program přenést na něj a zrovna tohle tam bude trošku jinak...
    Nový model se objevuje každou chvíli a všechny mají stejný vnitřek - jádro AVR. A stále nevidím žádný problém - kdyby se náhodou objevil model, kde by tohle bylo jinak (což si teda opravdu představit nedokážu, jak by se v jednočipu musel změnit přístup k paměti, aby to mohlo být jinak), tak by se prostě ten přepínač při překladu programu pro ten nový model zakázal.
    Quando omni flunkus moritati
    Josef Kufner avatar 15.8.2008 12:48 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    No, pak by mohly být ještě potíže se sloučením dvou programů, kde jeden by ten přepínač používal a druhý ne.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    15.8.2008 14:08 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Bavíme se ještě pořád o jednočipech?

    Přiznávám, že pod sloučením dvou programů si nedovedu nic moc představit. Ale budiž, pokud bych měl dva programy a chtěl je nějak "slučovat", tak stejně musím na úrovni zdrojového kódu a ten přepínač by byl v překladači (avr-gcc --neprerusitelne-volatile), tzn. po překladu by se to buď používalo v celém výsledku, nebo nepoužívalo v celém výsledku.
    Quando omni flunkus moritati
    Josef Kufner avatar 16.8.2008 04:16 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jo, pořád o jednočipech. Vem si, že jeden program využívá přepínače a k volatile proměné přistupuje normálně (přímo; hlídá překladač). Druhý program přepínač nepoužívá a místo toho využívá makro/funkci, která to pohlídá. Že toto nastane je celkem pravděpodobné, pokud ty programy vytvoří různí lidé (jedním z nich jsi mohl být ty).

    Každý z těchto dvou programů implementuje věc, kterou chceš použít ve svém programu, ale ani jeden kód není zcela vyhovující a budeš v tom chtít dělat menší úpravy. To taky není nic neobvyklého.

    A teď si představ jaký bordel v tom bude a nakonec to skončí tak, že jeden kus kódu budeš muset ručně projít a upravit. Při troše štěstí toho nebude moc, ale i tak to je otrava a zdroj zbytečných, tězko odhalitelných chyb.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    16.8.2008 12:44 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    A teď si představ jaký bordel v tom bude a nakonec to skončí tak, že jeden kus kódu budeš muset ručně projít a upravit.
    Proč? Jediné, co se hlídá, je zablokování přerušení na dobu přístupu k proměnné. Jestli to zajišťoval překladač nebo makro je jedno, protože podstatné je, že ten přístup je ochráněn. Víc nepotřebuju.

    (Ano, je tu záležitost, že se zapnutým přepínačem by ten kód byl chráněn dvakrát. Nicméně mám důvěru v autory toho překladače, že jsou schopni vytvořit takové optimalizace, které odhalí dvě stejné instrukce za sebou a tu jednu vyhodí.)

    Co chci říct, že kdyby byla vůle, tak by to pravděpodobně šlo vyřešit nějak automaticky i s možnými problémy okolo.
    Quando omni flunkus moritati
    Petr Tomášek avatar 16.8.2008 14:23 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jen tak mimochodem...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    17.8.2008 21:57 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jo, tím je víceméně vyřešené to makro zmíněné v příspěvku #18
    Quando omni flunkus moritati
    13.8.2008 10:38 cenda | skóre: 24 | blog: dedalebedanebohurvajs | Planá nad Lužnicí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Odkaz na projekt stále nefunguje. Máš tam http://www.abclinuxu.cz/blog/vejsplechty/2008/8/www.etf.cuni.cz/~tomasek/avr_freq_0.1.tgz a pravděpodobně by mělo být www.etf.cuni.cz/~tomasek/avr_freq_0.1.tgz.
    13.8.2008 09:13 Blab
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Lidi, už se vám někomu podařilo zprovoznit AVRstudio 4 + WinAVR s WINE? Na AVRfreaks se někdo chlubil , že mu to jede pomocí originálních .dll z Windows, ale bohužel,stejný postup u mě nefunguje.
    13.8.2008 11:23 Milan Hejpetr | skóre: 25 | blog: poznamky | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Podle me to funguje jen za opravdu specifickych podminek, ja jsem to funkcni tedy nikdy nevidel. Zkousel jsem vsechno mozne a nakonec jsem to vzdal. Pro vyvoj v assembleru tedy pouzivam AVRStudio 3, ktere pod wine funguje dobre. Pokud neco delam v C, pak samozrejme prekladac neni problem, ale pokud je potreba krokovat atd. je asi jedina moznost pomoci gdb pro AVR + avarice + hardware pro JTAG - ladite pak primo v hardwaru.
    13.8.2008 09:24 Dancer
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Odkaz stale nefunguje. Prosim opravit naozaj.

    Dakujem
    Petr Tomášek avatar 13.8.2008 12:09 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Hm, tak to byly dva odkazy, co nefungovaly :-(. Sry, už je opraveno...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Josef Kufner avatar 13.8.2008 21:48 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jak tak koukám na ty pinhead věci ve schématu, doporučuju vyzkoušet příkaz "mirror" ;-) Ale jinak je to hezké a roztomilé ;-)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.