abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:44 | Upozornění

    Zemřel Rob Grant, spolutvůrce kultovního sci-fi seriálu Červený trpaslík.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:33 | IT novinky

    Apple oznámil, že iPhone a iPad jako první a jediná zařízení pro koncové uživatele splňují požadavky členských států NATO na zabezpečení informací. Díky tomu je možné je používat pro práci s utajovanými informacemi až do stupně „NATO Restricted“, a to bez nutnosti instalovat speciální software nebo měnit nastavení. Žádné jiné běžně dostupné mobilní zařízení tak vysokou úroveň státní certifikace dosud nezískalo.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 13:00 | IT novinky

    Americký provozovatel streamovací platformy Netflix odmítl zvýšit nabídku na převzetí filmových studií a streamovací divize konglomerátu Warner Bros. Discovery (WBD). Netflix to ve čtvrtek oznámil v tiskové zprávě. Jeho krok po několikaměsíčním boji o převzetí otevírá dveře k akvizici WBD mediální skupině Paramount Skydance, a to zhruba za 111 miliard dolarů (2,28 bilionu Kč).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 12:44 | IT novinky

    Americká společnosti Apple přesune část výroby svého malého stolního počítače Mac mini z Asie do Spojených států. Výroba v závodě v Houstonu by měla začít ještě v letošním roce, uvedla firma na svém webu. Apple také plánuje rozšířit svůj závod v Houstonu o nové školicí centrum pro pokročilou výrobu. V Houstonu by měly vzniknout tisíce nových pracovních míst.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    včera 12:11 | Zajímavý článek

    Vědci Biotechnologické společnosti Cortical Labs vytvořili biopočítač nazvaný CL1, který využívá živé lidské mozkové buňky vypěstované z kmenových buněk na čipu. Po úspěchu se hrou PONG se ho nyní snaží naučit hrát DOOM. Neurony přijímají signály podle toho, co se ve hře děje, a jejich reakce jsou převáděny na akce jako pohyb nebo střelba. V tuto chvíli systém hraje velmi špatně, ale dokáže reagovat, trochu se učit a v reálném čase se hrou

    … více »
    karkar | Komentářů: 8
    včera 01:55 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.2. 21:33 | Nová verze

    Ben Sturmfels oznámil vydání MediaGoblinu 0.15.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání. MediaGoblin (Wikipedie) je svobodná multimediální publikační platforma a decentralizovaná alternativa ke službám jako Flickr, YouTube, SoundCloud atd. Ukázka například na LibrePlanet.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.2. 15:44 | Zajímavý software

    TerminalPhone (png) je skript v Bashi pro push-to-talk hlasovou a textovou komunikaci přes Tor využívající .onion adresy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    26.2. 12:22 | IT novinky

    Před dvěma lety zavedli operátoři ochranu proti podvrženým hovorům, kdy volající falšuje čísla anebo se vydává za někoho jiného. Nyní v roce 2026 blokují operátoři díky nasazeným technologiím v průměru 3 miliony pokusů o podvodný hovor měsíčně (tzn., že k propojení na zákazníka vůbec nedojde). Ochrana před tzv. spoofingem je pro zákazníky a zákaznice všech tří operátorů zdarma, ať už jde o mobilní čísla nebo pevné linky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    26.2. 03:44 | Komunita

    Společnost Meta (Facebook) předává React, React Native a související projekty jako JSX nadaci React Foundation patřící pod Linux Foundation. Zakládajícími členy React Foundation jsou Amazon, Callstack, Expo, Huawei, Meta, Microsoft, Software Mansion a Vercel.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (17%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (27%)
     (2%)
     (5%)
     (2%)
     (13%)
     (26%)
    Celkem 974 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Jednoduchý měřič frekvence s AVR.

    12.8.2008 22:02 | Přečteno: 6000× | Bastlení | poslední úprava: 13.8.2008 12:40

    Tak jsem jednou potřeboval přibližně změřit frekvenci krystalového oscilátoru a jelikož žádný přístroj k tomuto účelu uzpůsobený nevlastním, rozhodl jsem se udělat malé udělátko s pomocí běžného AVR ze šuplíku. Nějakým zobrazováním jsem se netrápil, data prostě házím pěkně na sériový port a čtu z počítače. Vzhledem k tomu, že frekvence, kterou jsem měřil několikrát převyšovala maximální pracovní frekvenci AVR-ka, bylo nutné předřadit ještě děličku frekvence.

    K zbastlení jsem použil profláklý ATtiny2313. Napsat firmware bylo poměrně triviální, neboť tento jednočipu má již v sobě hardwarovou čítačku impulzů. Chceme-li měřit frekvenci, je samořejmě nutné vědět, za jaký časový úsek impulzy počítáme. K tomu použijeme druhý čítač, který bere svůj takt ze systémového oscilátoru (v našem případě 20MHz krystal). Každou sekundu spočítame počet impulzů a dostaneme tak frekvenci. (Pro rýpaly, samozřejmě přesnost měření závisí na přesnosti použitého krystalu. Jelikož ale bylo cílem zjistit jen, zda-li měřený krystalový oscilátor funguje a nikoliv žádné přesné měření, tato přesnost nám bohatě stačí.)

    Bohužel oscilátor, který jsem potřeboval ověřit, měl frekvenci 48MHz, ATtiny2313 však dokáže měřit frekvenci maximálně do poloviny pracovní frekvence - a to ještě při 50%/50% střídě. Čili reálně vychází tak 7-8MHz maximální frekvence, kterou jsme schopni rozumně změřit. Bylo tedy jasné, že potřebujeme frekvenci rozdělit. Bohužel jsem v šuplíku žádný dělič frekvence nenašel. Naštěstí se v něm ale povalovaly obvody 74F74 a 74LS74, což jsou klopné obvody typu D, z nichž už takovou děličku (=čítač) sestrojit lze. Měl jsem štestí, neboť obvod 74F74 zvládne až cca 125MHz a 74LS74 až asi 30MHz. Tím se dostáváme k maximální frekvenci něco přes 100MHZ (první obvod rozdělí frekvenci dvakrát na ~25MHz a druhý na cca 6.3MHz, kterou už AVR hravě zvládne.) Firmware jsem vylepšil tak, že je možné jedním vstupním pinem rozhodnout, zda-li AVR dostane již rozdělenou frekvenci (v poměru 1:16) a případně ji sám tímto poměrem vynásobí a zobrazí skutečnou frekvenci.

    Výsledek měření je vypsán na UART (součásti zapojení není převodník na RS232, doporučuji tento článek) rychlostí 57600 (8N1).

    Projekt je možné stáhnout zde. Aktualizace: opravená verze tady.

           

    Hodnocení: 75 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    Jednoduchý měřič frekvence s AVR., obrázek 1

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    12.8.2008 23:39 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Oprav si odkaz, nefunguje
    Quando omni flunkus moritati
    Petr Tomášek avatar 13.8.2008 00:22 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Opraveno, díky!
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    13.8.2008 02:06 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Ještě nějaké detaily:

    - SIGNAL() je deprecated, místo něj se má použít ISR()

    - funkce uart_print_freq() pravděpodobně občas zablbne, pokud program poběží dost dlouho. Může se totiž stát, že hodnota freq se změní mezi vyhnodnocením podmínky a přiřazením do temp.

    (Dobrá, asi se to nestane, protože vypsání proběhne jenom po změně status a je rychlejší, než jedna vteřina.)

    - status by měla být deklarována jako volatile. Když není, tak u gcc-3.4 to projde - nevím proč, ta proměnná by pro ten překladač neměla měnit hodnotu a optimalizace by její testování měla odstranit.

    U gcc-4.3 už to ale neprojde, když je proměnná nulová, program skočí na instrukci rjmp -2, což je nekonečná smyčka.
    Quando omni flunkus moritati
    Petr Tomášek avatar 13.8.2008 12:41 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Ještě nějaké detaily:

    - SIGNAL() je deprecated, místo něj se má použít ISR()

    ...

    - status by měla být deklarována jako volatile. Když není, tak u gcc-3.4 to projde - nevím proč, ta proměnná by pro ten překladač neměla měnit hodnotu a optimalizace by její testování měla odstranit.

    OK, tyhle věci opraveny, díky.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    13.8.2008 17:27 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Stejně je to zajímavé. Když se člověk podívá na kód, který vygeneruje gcc a pracuje přitom s volatile proměnnou větší než 8 bitů, tak tam vidí po sobě jdoucí instrukce načítání z paměti:
    lds r24, 0x0060
    lds r25, 0x0061
    lds r26, 0x0062
    lds r27, 0x0063
    Přitom když je ta proměnná volatile, tak to znamená, že se obsah té paměti během vykonávání těch instrukcí může změnit a do registrů se pak načte naprosto nesmyslná hodnota - napůl stará, napůl nová. Podle mě by to mělo být takhle:
    in r23, SREG
    cli
    lds r24, 0x0060
    lds r25, 0x0061
    lds r26, 0x0062
    out SREG, r23
    lds r27, 0x0063
    obecně nebo
    cli
    lds r24, 0x0060
    lds r25, 0x0061
    lds r26, 0x0062
    sei
    lds r27, 0x0063
    v případě, že vím, že přerušení bylo předtím povoleno.
    Quando omni flunkus moritati
    14.8.2008 11:34 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Klicove slovo volatile rika, ze prekladac ma hodnotu vzdy nacist z/ulozit do pameti. Nic vic, nic min ;-)
    14.8.2008 13:14 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Což to jo. Jenže zrovna u procesoru tohohle typu je typický důvod, proč vždy načíst z/uložit do paměti, že se proměnná může změnit v přerušení. V takovém případě je kód, který generuje gcc, vadný (moje mínění), protože při čtení/zápisu nijak neošetřuje případ, že se ta hodnota opravdu změní a načtený/uložený výsledek bude naprosto nesmyslná hodnota.

    Přitom jediná cesta, jak z toho ven, je
    register uint32 tmp;
    
    ...
    cli();
    tmp = freq;
    sei();
    uart_print_freq(tmp);
    ...
    Akorát je docela opruz tohle psát u každého přístupu k té proměnné a vygenerovaný kód není úplně optimální.

    Přitom by určitě bylo jednodušší, kdyby gcc pro AVR vypínal/zapínal přerušení automaticky (i když to zas narážíme na otázku, jestli by byl schopen to dělat efektivně)
    Quando omni flunkus moritati
    14.8.2008 13:26 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    To si musite osetrit sam, chova se to presne, jak se ma volatile chovat.
    14.8.2008 13:34 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jinak C nemuze vypinat preruseni, protoze na to v C neni klicove slovo. Proste to Ccko je moc vysokourovnove. Proto to slovo volatile dela to, ze zabrani optimalizacim - prekladac nic neusuzuje o hodnote a vzdy ji bere z pameti. Zbytek si musite obstarat sam.
    Petr Tomášek avatar 14.8.2008 16:07 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Akorát je docela opruz tohle psát u každého přístupu k té proměnné...
    Mno, v tom případě přeci není problém připravit drobné makro, ne? Něco jako:
    #define get_volatile(x,y) cli();x=y;sei()
    
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    14.8.2008 19:18 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Tak to je o něco lepší, pak už by to bylo jenom na dva řádky (definice proměnné + volání). N

    icméně nejjednodušší by stejně byl pro AVR specifický přepínač pro sledování/nesledování volatile proměnných a obklopení přístupu k nim cli/sei

    Quando omni flunkus moritati
    14.8.2008 20:47 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Takhle se to nemuze resit, protoze volatile ma jasne definovany vyznam. Nemuzete si zmenit vyznam klicovych slov, jak se Vam zrovna hodi. To by vnaselo do jazyka zmatek a zhorsilo prenositelnost kodu.

    Je dokonce mozne, ze makro, ktere tak s promennymi zachazi, bude definovane nekde v hlavickach.
    14.8.2008 23:59 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    To by vnaselo do jazyka zmatek a zhorsilo prenositelnost kodu.
    Přenositelnost kódu by to asi zhoršilo, jenom nevím, kam by mělo smysl přenášet kód z AVR (pokud to má dělat něco užitečného, polovina kódu je specifická pro architekturu a jinde se nepřeloží)
    Quando omni flunkus moritati
    Josef Kufner avatar 15.8.2008 10:51 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jde hlavně o princip. Ale představ si, že za rok vyrobí trochu jiný model a ty budeš chtít program přenést na něj a zrovna tohle tam bude trošku jinak...
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    15.8.2008 11:24 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jde hlavně o princip.
    To jsem si všiml
    Ale představ si, že za rok vyrobí trochu jiný model a ty budeš chtít program přenést na něj a zrovna tohle tam bude trošku jinak...
    Nový model se objevuje každou chvíli a všechny mají stejný vnitřek - jádro AVR. A stále nevidím žádný problém - kdyby se náhodou objevil model, kde by tohle bylo jinak (což si teda opravdu představit nedokážu, jak by se v jednočipu musel změnit přístup k paměti, aby to mohlo být jinak), tak by se prostě ten přepínač při překladu programu pro ten nový model zakázal.
    Quando omni flunkus moritati
    Josef Kufner avatar 15.8.2008 12:48 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    No, pak by mohly být ještě potíže se sloučením dvou programů, kde jeden by ten přepínač používal a druhý ne.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    15.8.2008 14:08 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Bavíme se ještě pořád o jednočipech?

    Přiznávám, že pod sloučením dvou programů si nedovedu nic moc představit. Ale budiž, pokud bych měl dva programy a chtěl je nějak "slučovat", tak stejně musím na úrovni zdrojového kódu a ten přepínač by byl v překladači (avr-gcc --neprerusitelne-volatile), tzn. po překladu by se to buď používalo v celém výsledku, nebo nepoužívalo v celém výsledku.
    Quando omni flunkus moritati
    Josef Kufner avatar 16.8.2008 04:16 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jo, pořád o jednočipech. Vem si, že jeden program využívá přepínače a k volatile proměné přistupuje normálně (přímo; hlídá překladač). Druhý program přepínač nepoužívá a místo toho využívá makro/funkci, která to pohlídá. Že toto nastane je celkem pravděpodobné, pokud ty programy vytvoří různí lidé (jedním z nich jsi mohl být ty).

    Každý z těchto dvou programů implementuje věc, kterou chceš použít ve svém programu, ale ani jeden kód není zcela vyhovující a budeš v tom chtít dělat menší úpravy. To taky není nic neobvyklého.

    A teď si představ jaký bordel v tom bude a nakonec to skončí tak, že jeden kus kódu budeš muset ručně projít a upravit. Při troše štěstí toho nebude moc, ale i tak to je otrava a zdroj zbytečných, tězko odhalitelných chyb.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    16.8.2008 12:44 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    A teď si představ jaký bordel v tom bude a nakonec to skončí tak, že jeden kus kódu budeš muset ručně projít a upravit.
    Proč? Jediné, co se hlídá, je zablokování přerušení na dobu přístupu k proměnné. Jestli to zajišťoval překladač nebo makro je jedno, protože podstatné je, že ten přístup je ochráněn. Víc nepotřebuju.

    (Ano, je tu záležitost, že se zapnutým přepínačem by ten kód byl chráněn dvakrát. Nicméně mám důvěru v autory toho překladače, že jsou schopni vytvořit takové optimalizace, které odhalí dvě stejné instrukce za sebou a tu jednu vyhodí.)

    Co chci říct, že kdyby byla vůle, tak by to pravděpodobně šlo vyřešit nějak automaticky i s možnými problémy okolo.
    Quando omni flunkus moritati
    Petr Tomášek avatar 16.8.2008 14:23 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jen tak mimochodem...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    17.8.2008 21:57 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jo, tím je víceméně vyřešené to makro zmíněné v příspěvku #18
    Quando omni flunkus moritati
    13.8.2008 10:38 cenda | skóre: 24 | blog: dedalebedanebohurvajs | Planá nad Lužnicí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Odkaz na projekt stále nefunguje. Máš tam http://www.abclinuxu.cz/blog/vejsplechty/2008/8/www.etf.cuni.cz/~tomasek/avr_freq_0.1.tgz a pravděpodobně by mělo být www.etf.cuni.cz/~tomasek/avr_freq_0.1.tgz.
    13.8.2008 09:13 Blab
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Lidi, už se vám někomu podařilo zprovoznit AVRstudio 4 + WinAVR s WINE? Na AVRfreaks se někdo chlubil , že mu to jede pomocí originálních .dll z Windows, ale bohužel,stejný postup u mě nefunguje.
    13.8.2008 11:23 Milan Hejpetr | skóre: 25 | blog: poznamky | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Podle me to funguje jen za opravdu specifickych podminek, ja jsem to funkcni tedy nikdy nevidel. Zkousel jsem vsechno mozne a nakonec jsem to vzdal. Pro vyvoj v assembleru tedy pouzivam AVRStudio 3, ktere pod wine funguje dobre. Pokud neco delam v C, pak samozrejme prekladac neni problem, ale pokud je potreba krokovat atd. je asi jedina moznost pomoci gdb pro AVR + avarice + hardware pro JTAG - ladite pak primo v hardwaru.
    13.8.2008 09:24 Dancer
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Odkaz stale nefunguje. Prosim opravit naozaj.

    Dakujem
    Petr Tomášek avatar 13.8.2008 12:09 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Hm, tak to byly dva odkazy, co nefungovaly :-(. Sry, už je opraveno...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Josef Kufner avatar 13.8.2008 21:48 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jednoduchý měřič frekvence s AVR.
    Jak tak koukám na ty pinhead věci ve schématu, doporučuju vyzkoušet příkaz "mirror" ;-) Ale jinak je to hezké a roztomilé ;-)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.