abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:00 | Komunita

    Projekt VideoLAN a multimediální přehrávač VLC (Wikipedie) dnes slaví 25 let. Vlastní, tenkrát ještě studentský projekt, začal již v roce 1996 na vysoké škole École Centrale Paris. V první únorový den roku 2001 ale škola oficiálně povolila přelicencování zdrojových kódů na GPL a tím pádem umožnila používání VLC mimo akademickou půdu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:11 | Humor

    Moltbook je sociální síť podobná Redditu, ovšem pouze pro agenty umělé inteligence - lidé se mohou účastnit pouze jako pozorovatelé. Agenti tam například rozebírají podivné chování lidí, hledají chyby své vlastní sociální sítě, případně spolu filozofují o existenciálních otázkách 🤖.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 18:00 | Humor

    scx_horoscope je „vědecky pochybný, kosmicky vtipný“ plně funkční plánovač CPU založený na sched_ext. Počítá s polohami Slunce a planet, fázemi měsíce a znameními zvěrokruhu. Upozornil na něj PC Gamer.

    |🇵🇸 | Komentářů: 1
    30.1. 18:22 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bruselu konference FOSDEM 2026 (Free and Open source Software Developers’ European Meeting). Program konference je velice nabitý: 37 místností, 71 tracků, 1184 přednášejících, 1069 přednášek, prezentací a workshopů. Sledovat je lze i online. K dispozici budou jejich videozáznamy. Aktuální dění lze sledovat na sociálních sítích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    30.1. 18:00 | IT novinky

    Společnost Nex Computer stojící za "notebooky bez procesorů a pamětí" NexDock představila telefon NexPhone, který může funguje jako desktop PC, stačí k němu připojit monitor, klávesnici a myš nebo NexDock. Telefon by měl být k dispozici ve třetím čtvrtletí letošního roku. Jeho cena by měla být 549 dolarů. Předobjednat jej lze s vratní zálohou 199 dolarů. V dual-bootu by měl být předinstalovaný Android s Linuxem (Debian) jako aplikací a Windows 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    30.1. 16:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 9.0 softwaru pro správu elektronických knih Calibre (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnuta je podpora AI.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    30.1. 14:22 | Nová verze

    Wasmer byl vydán ve verzi 7.0. Jedná se o běhové prostředí pro programy ve WebAssembly. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    30.1. 12:22 | Zajímavý software

    V reakci na nepopulární plán Microsoftu ještě více ve Windows prohloubit integraci umělé inteligence Copilot, Opera na sociální síti 𝕏 oznámila, že připravuje nativní linuxovou verzi prohlížeče Opera GX. Jedná se o internetový prohlížeč zaměřený pro hráče, přičemž obsahuje všechny základní funkce běžného prohlížeče Opera. Kromě integrace sociálních sítí prohlížeč například disponuje 'omezovačem', který umožňuje uživatelům omezit využití sítě, procesoru a paměti prohlížečem, aby se tak šetřily systémové zdroje pro jinou aktivitu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 8
    30.1. 06:22 | Zajímavý software

    NVIDIA vydala nativního klienta své cloudové herní služby GeForce NOW pro Linux. Zatím v beta verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    30.1. 04:33 | Zajímavý projekt

    Open Gaming Collective (OGC) si klade za cíl sdružit všechny klíčové projekty v oblasti linuxového hraní počítačových her. Zakládajícími členy jsou Universal Blue a Bazzite, ASUS Linux, ShadowBlip, PikaOS a Fyra Labs. Strategickými partnery a klíčovými přispěvateli ChimeraOS, Nobara, Playtron a další. Cílem je centralizovat úsilí, takže namísto toho, aby každá distribuce udržovala samostatné opravy systému a podporu hardwaru na

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (24%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (31%)
    Celkem 702 hlasů
     Komentářů: 22, poslední 29.1. 23:06
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    Max avatar 4.1.2016 12:18 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    STP snad ani nemá cenu provozovat. Dnes už minimálně RSTP.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    4.1.2016 16:06 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    RSTP je v kernelu?
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 4.1.2016 18:52 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Právě, že není, stejně jako tam není MSTP. Osobně to nechápu :-/.
    Každopádně je to v userspace a mělo by to být i tak rychlejší, jak obyčejné STP.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Tomášek avatar 4.1.2016 21:47 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Hm, tak dokud mi RSTP/MSTP nebudou podporovat switche, tak je to stejně k ničemu, nebo ne?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Max avatar 5.1.2016 07:13 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    To se divím, RSTP jsem měl na 15let starých switchích ...
    MSTP je na tom hůře, ani Mikrotik ho nepodporuje :(
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    5.1.2016 11:06 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Není RSTP náhodou nějaké rozšíření od Cisca? Možná se to nikomu nechce dávat to do jádra, aby nebyly nějaké patentově-licenční problémy. Otázka je taky, jak moc se vlastně používá to STP
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 5.1.2016 14:33 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Ne, RSTP je standard 802.1w a je mnohem rychlejší jak STP. Třeba používat TRUNK na switchích s STP znamená, že dojde k nemalé (několik sekund) ztrátě spojení při odpojení jednoho kabelu z trunku. V případě RSTP vypadne mamximálně jeden ping, někdy ani to ne.
    Pak tu máme MSTP, což by mělo být zpětně kompatibilní s RSTP (ale moc lidí tomu nevěří a RSTP proti tomu nedává a řeší se spojení dvou takových prvků přes různé guardy a základními filtry na loopy).
    MSTP je taktéž standard "IEEE 802.1s and later merged into IEEE 802.1Q-2005".
    Ten přidává podporu instancí a path cost a path priority. Lze tedy jednoduše řídit tok dat jednotlivých vlan nebo skupin vlan.
    Proti tomu stojí právě proprientální řešení od cisca PVST.
    Máme tu tedy dva síťové standardy, které nejsou v linuxu implementovány, místo toho existují projekty, co to implementují do userspace. To by teoreticky nevadilo, kdyby to nebylo tak nějak divně mrtvý. Existuje dosti forků a všechny vypadají staře.
    Pravdou je, že jsem to nikdy na linuxu nepotřeboval, jen na switchích a routerech.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    5.1.2016 15:10 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Pravdou je, že jsem to nikdy na linuxu nepotřeboval, jen na switchích a routerech.
    Jo, když odpadají licenční problémy, tak tohle bude nejspíš důvod, proč v kernelu RSTP není. Bylo by tam hezké, ale nikdo to vlastně nepoužívá, tudíž se nikomu nechce s tím patlat. Používat bridge jako fyzický switch sice jde, ale řekl bych, že drtivá většina použití bude spojení wifi a ethernetu na nějaké domácí routovací krabičce. Na větší nasazení to má málo portů (protože se do počítače nevejde tolik síťovek) a narozdíl od normálního switche se všechno řeší softwarově. S nástupem virtualizace (a virtuálních síťovek jako portů v tom bridge) by se tohle mohlo trochu posunout, ale neřekl bych, že o moc - připojením jednoho virtuálu do stejného bridge přes několik síťovek žádné výhody nemá (resp. žádné mě nenapadají) a jen si to koleduje o průšvih.
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 5.1.2016 15:45 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Nesouhlasím, je tu spousta mgmt síťových prvků postavených na linuxu, tudíž implementace v kernelu by určitě byla dobrá. Se právě divím, že to nikdo neimplementoval.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    5.1.2016 21:50 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Podle všeho to zatím nikdo nepotřeboval tak moc, aby buď implementaci napsal nebo zaplatil někoho, kdo ji napíše. Nebo jsem aspoň nenarazil na žádné vyjádření ve smyslu "ne, tohle do jádra nepatří".
    6.1.2016 12:50 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    spousta mgmt síťových prvků postavených na linuxu
    Nevím, které prvky jsou tím myšleny, ale pokud jde o switche a podobné*, tak i kdyby v nich byl Linux, určitě nebudou pro přepínání paketů používat kernelový bridge. A nemá smysl dávat do jádra implementaci RSTP pro něco, co se nakonec nepoužije. Tipl bych si, že spíš budou mít userspace proces, který od hardwaru dostane info o tom, že přišel RSTP rámec, a případně něco pošle do sítě.

    *) moc mi toho pod rukama neprošlo, ale jediný výrobce, který se zatím "přiznal", že mu jako OS běží nějaký open source, je Juniper se svým JunOS - který navíc vychází z BSD, ne z Linuxu.
    Quando omni flunkus moritati
    7.1.2016 18:59 coques | skóre: 21 | blog: FailSystem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    F5 beží na linuxe
    Polívčička byla..
    7.1.2016 08:11 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Ono to může zase začít být zajímavé, pokud se trochu rozjede podpora switching devices v linuxovém jádře (IIRC loni v únoru David Miller oznamoval, že máme konečně první takový driver). Ale netroufám si říct, jestli je opravdu vhodné/žádoucí mít [RM]STP implementované zrovna v jádře.
    4.1.2016 16:10 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Štítky: +prasárna. Na tohle se nepoužívá bridge ale (terminologie linuxového kernelu) bonding.
    Quando omni flunkus moritati
    Petr Tomášek avatar 4.1.2016 19:39 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Blbost, na tohle se bonding určitě nepoužívá. Třeba chci za PC zapojit další zařízení, jak tomu pomůže bonding, he?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    4.1.2016 22:57 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Pokud jste nechtěl, aby čtenáři druhou podmínku 3 ze zadání přehlédli, měl jste jí dát unikátní číslo. :-)
    5.1.2016 11:07 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Praste si, jak umíte...
    Quando omni flunkus moritati
    Petr Tomášek avatar 8.1.2016 22:24 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    A v čem má jako podle vás to prasení spočívat? Že používám switch (=bridge) přesně na to, k čemu je switch určený?
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    7.1.2016 10:39 VSi | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    U bondingu jsem narazil na problém, že bond zařízení nelze vrstvit nad sebe - v mém případě jsem potřeboval 2× balance-alb bond, a nad tím active-passive failover. Taková konfigurace jde vytvořit, ale data neprochází... možná jsem dělal něco špatně, ale nedokázal jsem k tomu najít žádnou dokumentaci, kde by bylo zmíněno, jestli je takový setup podporovaný.

    Takže jsem to vyřešil jako 2× bond, a nad tím bridge s STP, i když to STP je fakt pomalé, chtělo by to RSTP.
    7.1.2016 14:01 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Piďi-Howto: PC s vícero síťovkami - do bridge
    Jo, to podle všeho podporované není - našel jsem k tomu tohle http://unix.stackexchange.com/questions/81633/rhel-5-complex-port-bonding
    Quando omni flunkus moritati

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.