Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Možná si řeknete, jaký to má vůbec smysl. Ty hry jsou staré, takže se v nich nedočkáte žádného prostorového zvuku, náročné grafiky ani nové myšlenky. Někdo si dokonce pomyslí, že hraní her je všeobecná ztráta času.
Po pravdě řečeno, já sám hry na počítači také téměř vůbec nehraji. Moderní hry se mi vyhnuly obloukem a když si už nějakou hru pustím, je to většinou pasiáns nebo šachy. Tím však nechci říct, že bych byl proti hrám nějak zaujatý - prostě mě moc nebaví. Už jsem se i přistihl, že radši sleduji někoho jiného, jak se nějakou tou novou střílečkou prokousává, místo abych to chtěl zkusit sám.
Avšak hry, o kterých chci něco napsat, jsou jiný případ. Moc času s nimi samozřejmě také nestrávím, ale když už mám chvilku a také tu správnou náladu, úplně mě pohltí. Vychází to částečně také z faktu, že samotný pocit zadostiučinění dostavující se po úspěšném rozběhnutí bůhvíjakého emulátoru, je zodpovědný za polovinu celé radosti. Dalším důvodem je právě ona nostalgie. Když jsem kdysi pln nadšení sledoval s kamarádem pohybující se figurku údržbáře ze Star Questu na monochromatickém oranžovém monitoru, bylo to tak dobrodružné, že dnes si tu hru musím zahrát už jen kvůli té vzpomínce.
Budeme potřebovat emulátor DOSEMU nebo DOSBox. V tomto článku bude popisován postup pomocí DOSEMU. Vzhledem k tomu, že instalace a nastavení DOSEMU už byly na AbcLinuxu popisovány, omezím se pouze na pár základních věcí.
Pro všechny hry, které jsem zkoušel, výborně dostačoval FreeDOS, takže nebudete muset hrabat z pod postele staré instalačky jiného DOSu. Většina distribucí přibaluje k DOSEMU i nevelký image disk FreeDOSu - případně můžete použít i balík, který nabízí přímo tvůrci DOSEMU. V obou případech se vyhnete jakékoliv instalaci a konfiguraci samotného DOSu - pohoda.
Je šikovné spouštět DOSEMU (respektive xdosemu
) s parametrem -home
, který zajistí připojení vašeho domovského adresáře jako písmene D:
v DOSu. Nebudete pak muset řešit, kam vlastne hry umístit (např. v Debianu je kořenový adresář C:
FreeDOSu v /usr/lib/freedos
- a do toho se mi zasahovat nechce).
U některých programů/her můžete narazit na nepříjemný problém. DOSEMU si neporozumí s verzí glibc, kterou používáte, a spadne. Nejjednodušším řešením je stáhnout si z webu již zkompilované binárky DOSEMU (poznáte je podle slovíčka "bin" na konci názvu souboru). Ty si knihoven nainstalovaných na vašem systému nebudou všímat a vše by mělo fungovat.
A nakonec vás bude asi zlobit myš. Projevuje se to tak, že kdykoliv na něco kliknete, ocitne se kurzor v levém horním rohu a nic se nestane. Nějakou dobu jsem marně pátral, čím by to mohlo být. V nouzi nejvyšší jsem pokořeně vyhledal dokumentaci. Zjistil jsem, že DOSovské aplikace a XWindows se o myš trochu přetahují. Stane-li se, že kurzor myši opustí okno xdosemu, emulátor ztratí přehled o pozici myši. Opětnou synchronizaci si DOSEMU zajistí přesunutím kurzoru do levého horního rohu...
Obelstít (no, vlastně spíš obejít) se to dá rezervací myši pouze pro DOSEMU. V dosemu.conf
si můžete nastavit klávesovou zkratku, která to provede (položka $_X_mgrab_key = ""
). Jako výchozí je určena klávesa "Home", takže Ctrl+Alt+Home myš odchytí pro DOSEMU (přišel jsem na to, že při stisku těchto kláves musí být kurzor myši kupodivu _mimo_ okno DOSEMU, aby to mělo kýžený efekt).
Jo, a ještě jedno užitečné nastavení v dosemu.conf
: $_dpmi = (off)
. Tak je to nastaveno po instalaci. Když naazíte na hru, která využívá DPMI, změňte nastavení na (velikost_v_kilobajtech)
.
Takhle vypadá Flek! od pana Pivoňky a Dune od Virgin Games. Kam se hrabe poker nebo i ten pasiáns - hrát mariáš na počítači, to je kouzelné. Podívejte se ještě na Goblins [1, 2] a jejich druhý díl [1, 2], Wolfenstein 3-D (já vím, že s OpenGL nativní linuxovou verzí se to /asi/ nedá srovnávat, ale o to tu přeci nejde ) a Prehistorik.
Získání samotných her by nemělo být tvrdým oříškem. Na internetu je spousta míst, které staré hry shromažďují. Pokud nechcete hru rovnou kupovat, většinou naleznete alespoň /částečně/ hratelné demo.
AGI vyvinula firma Sierra Online. Byla to vlastně zakázka od IBM, které chtělo s pomocí tříkanálového zvuku a 16 barev ukázat, jak bezvadný je jejich osobní počítač PCjr. Ačkoliv se PCjr moc nechytil, Sierra a s ní i AGI přežilo a bylo portováno na PC, Amigu, Apple II a Atari ST. Všechny hry využívající AGI interpreter fungují na stejném principu. Klávesnící nebo joystickem ovládaná figurka (na non-PC i myší) prochází světem, ve kterém vykonává příkazy zadané v jednoduchých větách nebo heslech.
V Linuxu máme na výběr mezi různými AGI interpretery. Mně se osvědčil NAGI (New AGI), ale můžete
vyzkoušet ještě třeba LAGII (Linux AGI
Interpreter - pro SVGALib). Až budete mít interpreter nainstalovaný,
přepněte adresáře, do kterého jste rozbalili hru a interpreter spusťte.
Tzn. nagi
nebo lagii
a objeví se hra.
První hrou byl King's Quest I: Quest for the Crown. Její obrovská popularita se postarala o mnohá pokračování a také o vývoj dalších her. Mezi ně patří třeba druhá Quest série - Star Quest a také praštěný Leisure Suit Larry. S jejich sháněním to možná bude těžší (i když nemožné to není - koupit se dá všechno), ale nemusíte zoufat. Až vás přestanou bavit /většinou nehratelná/ dema originálních her, můžete zkusit nějakou "fan-made" hru. Je jich požehnaně a některé by se srovnání s komerčními nemusely vůbec obávat.
Především dva neoficiální díly Space Quest série stojí za to. Space Quest: The Lost Chapter je dějově vsunut mezi díly II a III. Space Quest 0: Replicated by měl podle čísla všem epizodám předcházet, jenže ty by pak nedávaly moc smysl. To ale nevadí - při hře se budete bavit vtipnými glosami a o logickou návaznost se starat nemusíte.
Již jen stručně zmíním Commodore a Atari. Ani jeden z těchto počítačů jsem nikdy neměl (příležitost vyzkoušet), takže nějak moc netíhnu k pokusům o obnovu jejich zašlé slávy. Byl bych začlenil i Amigu, ale k provozu emulátorů je v jejím případě potřeba vlastnit stále proprietární ROM image, a proto mě zajímá ještě méně.
V případě C64 jsem zkoušel emulátor VICE (VersatIle Commodore Emulator), který fungoval bez potíží. Čas od času mě sice vyplísnil, že můj hardware není dostatečně výkonný, aby mohl provozovat bezchybnou emulaci, ale vzhledem k dosaženým hodnotám fps (frames per second) jsem se cítil oprávněn tyto hlášky ignorovat. Her jsou k mání spousty a máte-li chuť, asi si vyberete.
U Atari je situace podobná. Za všeobecně nejlepší je považován emulátor Atari800. Narazil jsem na staré i nové hry. Dokonce existuje česká stránka, která se zdá být známá i v cizích končinách.
Doufám, že jsem ve vás probudil alespoň trošku té nostalgie. Pokud máte také své oblíbené hry nebo emulátory, zmiňte je v diskuzi.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
da, ale
a) jak ktera
b) vysledek nic moc...
viz /usr/share/doc/dosemu/sound-usage.txt.gz
A seznam jedoucich her je opravdu velky ...
je to blbe
Ahoj vlastním commodore c64 bohužel jsem ho až do nedávna neviděla dost dlouho na to abych zapomněla jak se spouští hry prostě úplný popis činnosti od počátku až po spuštění by mi fakt bodnul pokud se ještě v téhle době najde někdo kdo to ví prosím pomozte díky Nikola PS:nejsem moc technický typ díky :)