Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Naproti tomu skutecny expozimetr nic neodrazi, meri svetlo na svem chipu a to svetlo na nej dopadaUh? Tohle jsem nepochopil. Můj foťák (kompakt) nastavuje expozici tak, že se snaží, aby průměr všech bodů na fotce byla nějaká šedá. Manuálně se pak dá nastavit, jak moc světlá/tmavá ta šedá má být.
můžeme feljmovat o tom co to ta přesná expozice vlastně je
+1. Expozice je stejně subjektivní jako celá fotografie. Souvisí ještě s osvětlením scény a to je také námět na pořádný flame. Pro někoho příliš tmavé, pro někoho moc prosvětlené, pro někoho moc kontrastní. A teď si vyberte.
Ano, dopadajici svetlo meri expozimetr naprosto presne + odchylka. Je to dano tim, ze to je normovane prave na onu 18% sedou ... tim padem, kdyz chci vedet relativni svetlo, tak mam vzdy stejne podminky (expozimetrem dokonce muzu namacnout 1 hodnotu a zbytek jenom rozdil ...)
Tedy naprosto presne namerim scenu, nastavim a vim, ze tam mam to co jsem chtel, treba ze to ci ono svetlo je o neco silnejsi. Ale protoze je to na 18% sedou, tak z bile to bude odrazet vic, nez z cervene, nebo dokonce cerne ... tedy to co nastavim na fotaku nemusi byt to same, co nastavim pak na fotaku.
Skutecni profesionalove maji dokonce expozimetr nakalibrovan na svuj fotak a hlavne jeho rozsah EV ... kdyz chce nekdo skutecne presnou expozici. Uz se mi dokonce stalo, ze jsem fotil modelku na lodi, tak parilo slunce, ze jsem na disply nic nevidel a bylo malo mista, abych to strcil pod triko a koukal na to ... tedy namereni expozimetrem, nastaveni fotaku a fotilo se ) ... dat to na automatiku tak to bude katastrofa
)
http://www.jaroslav-tvrdy.info/ukazky/croatia2009/index.html#30
http://www.jaroslav-tvrdy.info/ukazky/croatia2009/index.html#31
http://www.jaroslav-tvrdy.info/ukazky/croatia2009/index.html#42
... bavime se zde o surovych materialech bez uprav )
Kdyz jsme u tech fotaku, mate jiz nekdo zkusenosti s Nikon D3100 ?
Nekoupil jsem z internetu akční nabídku s objektivy, které mají sice číselně lepší parametry ale ve skutečnosti horší kresbu.to jsem nějak nepochopil ... když si koupím objektiv se stejným označením například v Alfacompu na pobočce, tak bude kvalitnější, než když si ho od nich nechám poslat z eshopu?
Hasselblad s ostrenim jenom na stredTo bylo co za Blad? Normálně není problém zaostřit na jakýkoli místo na matnici. Jo, dálkoměrnej klín, je-li přítomen, je jenom ve prostřed, ale nic ti nebrání ostřit jinde a jakoukoli slušnou matnicí to není obtížný.
(Když si vezmu, jak nás naši natáčeli za mlada na VHSky...)A co teprv 8mm film a kamera se natahovala klickou jako hodinky
děcka blbnou ve vaněNevěděl jsem, že jsi pedofil. Brr…
Canon 70-200/4L
Mno, zde je velký rozdíl mezi starým a novým modelem (ten s IS). IS verze je daleko lepší. Jestli on nakonec nebude rozdíl dán světelností ale něčím jiným .
Ale pokud zprasím expozici (přepal nebo absolutní černá), tak s tím RAW vůbec nic nezmůže. Pokud prostě mám v nějakém prostoru informaci z chipu, že intenzita barvy je všude 255, jak se z toho dá vytáhnout nějaká kresba?O kousek dá se píše
Jediné, co nelze rozumně napravit, jsou přepaly.
nějaká kresba?Osobně preferuju slovo data, jelikož foťák nic nekreslí, nýbrž snímá. S vysokou pravděpodobností to bude způsobeno tím, že fotoaparát je přístroj a ne (umělecký) malíř.
Pokud je něco přepal na osmi bitech, tak to bude nejspíš i přepal na 14 bitech, protože o přepalu rozhoduje přetečení z nejvyššího bitu. A ten je u obou stejný.
Zdaleka ne nutně, hodně záleží na defaultním algoritmu používaném při focení přímo do JPEGu. V praxi to vypadá tak, jak jsem popsal výše.
Důvod, proč lze z RAWu zachraňovat přepaly je jinde - obrazová informace je v něm reprezentovaná hodnotami ve zcela jiném prostoru.Přesněji řečeno, v (běžném) RAWu jsou hodnoty přesně tak, jak je elektronika přečetla ze snímače, jediná hodnota, která je ovlivnuje, je citlivost (tj. nastavení zisků vstupních zesilovačů). Jenže náš zrak (a nejen on) lineárně nefunguje, proto se na data aplikuje gamma korekce. Většina běžného hardware má gammu 2,2 (s vyjímkou Maců a zařízení, které jí interně kompenzují), takže se na data musí aplikovat inverzní korekce 0,45, aby výsledek nebyl příliš temný. Pokud ale víme, že že ve snímku budou přepaly (typicky mraky či zatažená obloha, které by vyšly jako zářivě bílé), tak se na to můžeme připravit tak, že budeme exponovat "na světla". Oproti tomu, co většinou nabídne automatika, bude výsledek na JPEGu poněkud temný, ale pokud ho v RAW editoru upravíme, buď pomocí upravy gamma korekce, nebo rovnou pomocí ruční úpravy převodních křivek, tam můžeme dostat celkem jednoduše výsledek, který by se pomocí JPEGu mohl vytvořit jen složením více snímku a nějakou HDR nebo pseudo-HDR metodou. Viz dva obrázky v příloze, kde by automatika bílý oblak nemilosrdně přepálila. S kompenzací cca. -1EV se mrak zobrazjí už jako mrak a ne jako bílé cosi, ale okolní stromy jsou téměř jen silueta, viz první snímek vytažený z JPEG náhledu. Po úpravě v RAW editoru je ale možné dostat takový obrázek, jako bychom viděli na vlastní oči (disponující mnohem vyšší dynamikou), aniž by bylo třeba použít HDR, protože se naplno využije rozsah většího množství bitů při konverzi z linéárního RAWu do gamma-korigovaného výsledku. PS: V RAWu jsem korigoval barevnou teplotu z 5000K na 5500K, protože její nastavení v přístroji neřeším. A ano, obrázky mají stejnou kvalitu, to jen v prvním je méně detailů.
RAW má větší rozsah (12-14 bitů), takže to, co v JPEGu vyjde jako přepal (jednolitých 255), v raw být přepalem nemusíNení pravda. Já za přepal
považujutakovou světelnou hodnotu, která přeteče (analogovou) měřící schopnost buňky, tedy její dynamický rozsah. Jestli se něco co změřila analogově buňka zaokrouhlí (přesněji zkvantizuje) do rozsahu 0-255 nebo rozsahu 0-65535 už je (skoro) jedno.
pořád tam může být kresba a při konverzi ji můžete vytáhnout.Tohle ovšem není přepal (nebo nedopalek
kresbaGrrr…
Min. libjpeg kdysi v minulosti podporoval experimentální rekonstrukci do 12-bitů na kanál.Tak chyba. Stále podporuje. Viz /usr/share/doc/libjpeg62-dev/libjpeg.doc.gz (balík libjpeg-dev). Pár úryvků si dovolím:
Já se jen nemůžu dočkat, až podobně jako u zvuku s HDCD nebo SuperCD přijde nějaké hovádko kalibru Microsoft, bude znovu vynalézat kolo v podobě nějakého SuperMegaHyperHD JPEGu a všichni mu to ještě s hlasitým potleskem budou žrát. Shalom.A word about functions *not* provided by the library. We handle a subset of the ISO JPEG standard; most baseline, extended-sequential, and progressive JPEG processes are supported. (Our subset includes all features now in common use.) Unsupported ISO options include:
- Hierarchical storage
- Lossless JPEG
- Arithmetic entropy coding (unsupported for legal reasons)
- DNL marker
- Nonintegral subsampling ratios
We support both 8- and 12-bit data precision, but this is a compile-time choice rather than a run-time choice; hence it is difficult to use both precisions in a single application.
…The above figures are valid for 8-bit JPEG data precision and a machine with 32-bit ints. For 12-bit JPEG data, double the size of the strip buffers and quantization pixel buffer. The "fixed-size" data will be somewhat smaller with 16-bit ints, larger with 64-bit ints. Also, CMYK or other unusual color spaces will require different amounts of space.
…Library compile-time options
A number of compile-time options are available by modifying jmorecfg.h.
The JPEG standard provides for both the baseline 8-bit DCT process and a 12-bit DCT process. The IJG code supports 12-bit lossy JPEG if you define BITS_IN_JSAMPLE as 12 rather than 8. Note that this causes JSAMPLE to be larger than a char, so it affects the surrounding application's image data. The sample applications cjpeg and djpeg can support 12-bit mode only for PPM and GIF file formats; you must disable the other file formats to compile a 12-bit cjpeg or djpeg. (install.doc has more information about that.) At present, a 12-bit library can handle *only* 12-bit images, not both precisions. (If you need to include both 8- and 12-bit libraries in a single application, you could probably do it by defining NEED_SHORT_EXTERNAL_NAMES for just one of the copies. You'd have to access the 8-bit and 12-bit copies from separate application source files. This is untested ... if you try it, we'd like to hear whether it works!)
Note that a 12-bit library always compresses in Huffman optimization mode, in order to generate valid Huffman tables. This is necessary because our default Huffman tables only cover 8-bit data. If you need to output 12-bit files in one pass, you'll have to supply suitable default Huffman tables. You may also want to supply your own DCT quantization tables; the existing quality-scaling code has been developed for 8-bit use, and probably doesn't generate especially good tables for 12-bit.
The maximum number of components (color channels) in the image is determined by MAX_COMPONENTS. The JPEG standard allows up to 255 components, but we expect that few applications will need more than four or so.
…
Není pravda. Já za přepal "považuju" takovou světelnou hodnotu, která přeteče (analogovou) měřící schopnost buňky, tedy její dynamický rozsah. Jestli se něco co změřila analogově buňka zaokrouhlí (přesněji zkvantizuje) do rozsahu 0-255 nebo rozsahu 0-65535 už je (skoro) jedno.
Jenže tak to právě není. Mám-li 14-bitový snímač, mohu si dovolit střední tóny exponovat o 3 EV níž a pořád mi ještě tři bity zbydou na vyšší přesnost ve stínech. Takže tam, kde bych v automaticky generovaném JPEGu byl na hraně, budu mít rezervu 3 EV a naopak, tam, kde bych byl u JPEGu 3 EV přes, bude raw teprve nadoraz. To, co tvrdíte vy, by byla pravda v případě, že by byl automatický JPEG generovaný tak, aby nejsvětlejšímu místu obrázku odpovídala hodnota 255 - jenže tak to v praxi není (a většinou by to ani nebylo rozumné). Máte-li přístroj umožňující focení do raw+JPEG současně, můžete si to vyzkoušet sám.
Mám-li 14-bitový snímač, mohu si dovolit střední tóny exponovat o 3 EV níž a pořád mi ještě tři bity zbydou na vyšší přesnost ve stínech.Není pak zase problém s šumem? Při podexponování o 3 EV na čip dopadne jen osmina světla a tedy se víc projeví tepelný šum, nepřesnosti atd.
Ale nezachrání špatnou expozici!
A to právě obecně není pravda, bez ohledu na vykřičníky. Samozřejmě ji nezachrání vždy, ale existují případy, kdy v JPEGu už kresba není, ale z raw se dá stále ještě vytáhnout.
Jé, další flame?Podpora RAW
Zatímco drtivá většina kompaktů fotí rovnou do…
Tak jsem precetl prvni i druhy clanku vcetne komentaru a stale netusim jaky bych si mel tedy koupit fotak, mam k dispozici ~ 15tisic korun, muj stary fotak Panasonic DMC-FZ5 jsem se naucil ovladat tak nejak po svem na zaklade pokus omyl, nemam zadne fotograficke vzdelani, foceni me proste bavi, presto bych chtel fotak novy, aby z toho lezli fotky "hezci" a dalo se s tim pohrat. Tak co s tim? Koukal jsem na zde jiz zminovany Nikon D3000, ale rozhodnout se nedokazu pac tem cislickum az tolik nerozumim.
Pokud tedy chcete opravdu fotit a ne jen zaznamenávat ptákoviny ve formátu vga do rodinného alba nebo na web.No ale k tomu jsou kompakty primárně určené, sám to tak provozuju a jsem s výsledky velice spokojený. (Teda fotím 10Mpx, ne do VGA.) To je vlastnost kompaktů, ne jejich chyba.
Já nevím na co jsou kompakty primárně určené
Aby je zákazník koupil a zaplatil za ně tolik, aby z toho výrobce, distributoři i prodejci měli dostatečný zisk. A k tomu jsou holt megapixely potřeba, protože většina zákazníků chápe, že 12 je víc než 10 Mp, ale takové drobné nuance, jako že u obou stejně optika vykreslí s bídou čtyři, jsou jim skryty.
nevidím tam žádné jemné detaily, které by tam nebyly už při těch dvou.Ale jo, trocha šumu.
Udělal jsem jen výřez, celá fotka by byla zbytečně velká - uprostřed je původní fotka bez úprav (3906x2602), nahoře po zmenšení na 1600x1066 (Lanczos) a zvětšení zpět a dole rozdíl. Původní fotka je také 10 Mp (Canon 400D, Tamron 17-50 f/2.8). Vzal jsem první, co mi přišlo pod ruku, kdyby to nebylo focené na plnou díru nebo kdybych použil pevnou 50 f/1.8, byl by výsledek asi ještě trochu přesvědčivější, ale myslím, že i takhle to stačí.
Chtěl jsem to dát jako přílohu, ale systém protestuje, že soubor je příliš velký, takže tady.
Podle mne je důležité hlavně to, co na fotce vidím. Když se podívám na spodní víčko pod po panenkou, vidím na prostředním obrázku zřetelně čtyři samostatné řasy, nahoře už jen dvě tlusté. Zrovna tak je patrný zřetelný rozdíl ve struktuře duhovky nebo v odlesku na oku. Pokud bych horní obrázek prohnal doostřovacím filtrem, tak dostanu něco jako v ukázce (GIMP - doostřit - 75, normálně používám nejvýš 20). Výsledek sice nepůsobí tak měkce, ale detaily si filtr nevymyslí, ta informace tam prostě není.
Když se ale podívám na tu žábu, tak původní obrázek sice působí ostřeji a kontrastněji, ale to se dá přinejhorším dohnat filtrem. Podstatné je, že v textuře toho textilu nevidím žádné detaily, které bych v 10Mp verzi rozeznal a ve 2Mp ne. Takže jsou dvě možnosti: buď je to špatně zvolený objekt (ale kolega si ho zvolil sám a dobrovolně) nebo optika toho foťáku detaily odpovídající 10Mp na senzoru nevykreslí. Podle mne je pravda oboje a tvrdím, že na vhodněji zvoleném záběru (třeba právě na tom portrétu) by to bylo názorně vidět.
Vzal jsem první, co mi přišlo pod ruku, [...] ale myslím, že i takhle to stačí.Dobře, pojďme si porovnávat oči.
Jakože když jdou rozeznat jednotlivé chloupky obočí nebo řasy na fotce ze zrcadlovky, tak je to dobře, kdežto když je fotka z kompaktu, tak je vlastně špatně, protože jsou to jenom artefakty vzniklé doostřováním?
To jste opravdu pořád ještě nepochopil, o čem celou dobu mluvím? Na těch vašich fotkách jednotlivé řasy rozeznat nejdou, stejně jako jednotlivé vlasy nebo obočí. To, že vám kolem těch shluků foťák udělá ostrou hranu, na věci nic nemění. Ukažte mi, kde u vašich fotek na spodní vidíte nějaký detail, který by na horní nebyl. Snažil jsem se, ale žádné takové místo jsem tam nenašel. U těch svých jsem už několik takových míst popsal.
Jestli to měl být vtip, tak není moc povedený. Jestli ne, tak už vážně nemám slov. Jak se mám asi trefit do původního obrázku, když nevím, jak vypadá? Když netuším, jak moc mám přiostřovat a zvýrazňovat hrany, aby to odpovídalo tomu, co s tím dělá váš foťák? Samozřejmě že ten obrázek nebude úplně stejný, ale mohu vás ujistit, že o moc méně (skutečných) detailů obsahovat nebude - pokud vůbec nějaké. Pokud byste to (kvalitně) zmenšil na 4-5 Mp, nebude chybět vůbec nic. Optiku totiž marketingem nenahradíte.
Je mi líto, já vázně nemůžu za to, že jste se nechal zblbnout výrobci a přesně v duchu jejich masáže považujete uměle doostřené hrany a artefakty jejich softwarových filtrů za kresbu. Ale vlastně vám to nemám za zlé, taky jsem byl z prvních fotek s 400D (tehdy ještě se seťákem) trochu zklamaný a měl jsem pocit, že ty z C-4000 byly ostřejší. Ale jen do chvíle, kdy jsem se na oboje podíval pořádně a ty detaily si pozorně prohlédl. Takže vám můžu jen popřát, abyste se pořádně podíval co nejdříve.
Jak se mám asi trefit do původního obrázku, když nevím, jak vypadá?Jednoduše - tvrdíte, že v tom zvětšení nejsou už žádné další informace, já jsem ten obrázek jenom zmenšil, takže pokud jej zase dobře zvětšíte, tak by nemělo jít rozlišit originál a zvětšeninu.
mluvil jsem o 4 MpNo já se pořád držím toho, co jste začal vy - já jsem oko ze zrcadlovky na 2Mpx nezmenšoval.
tahle fotka je tak jako tak zralá na okamžité smazání kvůli těm šíleným přepalům, takže z ní vyvozovat něco o kresbě je dost pošetilé.Fotila žena, něco jako přepaly jsou zcela pod její rozlišovací schopnost.
Jednoduše - tvrdíte, že v tom zvětšení nejsou už žádné další informace
Čtěte pořádně. Tvrdím, že tam není víc detailů, ne že tam nejsou rozdíly. Rozdíly tam samozřejmě jsou.
No já se pořád držím toho, co jste začal vy - já jsem oko ze zrcadlovky na 2Mpx nezmenšoval.
Lžete. Já jsem pouze u jednoho konkrétního obrázku upozornil, že dokonce ani po zmenšení na 2 Mp se neztratí detaily. Pak jsem totéž prohlásil ještě o dvou dalších (těch vašich). Ale nikdy jsem netvrdil, že to tak bude u každé fotky z 10Mp kompaktu s tzv. 1/2.33" senzorem (který je ve skutečnosti ještě podstatně menší). V případě zmenšení 4-5 Mp už si to ale tvrdit troufám.
Pokud projdete tímto kolem a rozlišíte originál od zvětšeniny, můžeme přejít na vyšší level a rozlišení 4Mpx.
Tipoval bych, že zmenšený/zvětšený je ve všech třech případech ten horní, ale to je odhad podle specifických artefaktů vzniklých při zvětšení a doostření. Pozorovatelný rozdíl v kresbě nevidím ani v jednom z těch tří výřezů, takže, je mi líto, ani v tomto případě tam víc než 2 Mp efektivní informace nejsou.
Tvrdím, že tam není víc detailů, ne že tam nejsou rozdíly.A proč potom nedokážete udělat, aby ta zvětšenina nevypadala vedle originálu na první pohled tak špatně? Kdyby v originálu skutečně nebylo víc detailů, tak to přece nějak zvětšíte a profiltrujete tak, že když se postaví zvětšenina vedle originálu, tak nebude na první pohled jasné, co je co. Navíc jste měl možnost použít třeba nějaké odšumovací filtry (pak by ta zeď vzadu možná nevypadala tak tragicky, ty fleky v originálu ani zmenšenině opravdu nejsou), zvýraznit barvy (laciný trik ale budiž), zvětšit kontrast apod., přece musí být cesta, jak udělat, aby to vypadalo líp, když na zmenšeném obrázku žádné detaily nechybí. Podle mého názoru jsou tvrzení "není tam víc detailů" a "nejde poznat, co je originál" ekvivalentní, podle vás ne? Co se týká těch 5Mpx, tak tam s vámi souhlasím. Pokud má senzor v každé buňce jednu třetinu informace a dvě třetiny si dopočítá z okolních buněk, nejde očekávat, že 5Mpx zmenšenina bude obsahovat zásadně více detailů, než 10Mpx (za předpokladu, že senzor má 10M buněk). Ale jak jsem psal níže, stejným způsobem podvádí všichni výrobci bez ohledu na značku, třídu nebo typ (jenom Sigma jde proti proudu). Pošlete teď vy něco zmenšeného na 5M z vaší 400D, já to zkusím zrekonstruovat do původních 10M, pak vám budu tvrdit, že nevidím pozorovatelný rozdíl v kresbě, jenom nějaké artefakty, budeme si kvit a jako pěkný bombónek za touto naší diskusí vás můžu politovat, že jste se nechal zblbnout výrobci přesně v duchu jejich masáže.
A proč potom nedokážete udělat, aby ta zvětšenina nevypadala vedle originálu na první pohled tak špatně?
Protože nemám čas ani náladu hrát si s něčím, co je úplně zbytečné. Detaily se od pohledu neztratily a že aplikace několika filtrů po sobě povede k určitému zkreslení, to je snad jasné. Opravdu nevidím smysl v tom, abych ztrácel čas laděním filtrů tak, aby se výsledek co nejvíc podobal originálu.
Podle mého názoru jsou tvrzení "není tam víc detailů" a "nejde poznat, co je originál" ekvivalentní, podle vás ne?
Zdaleka ne. Pokud tedy nepovažujete šum a specifické artefakty doostření za detaily. Že má jeden obrázek měkčí kresbu než druhý, to sice může znamenat, že vypadá hůř (a ani to ne vždy), ale rozhodně to automaticky neznamená, že obsahuje méně detailů.
Pokud má senzor v každé buňce jednu třetinu informace a dvě třetiny si dopočítá z okolních buněk … jenom Sigma jde proti proudu.
Tohle už je úplně mimo. Ta 400D používá bayerovskou interpolaci také a kresba je (se slušným objektivem) někde úplně jinde. Takže tady zakopaný pes očividně nebude.
Pošlete teď vy něco zmenšeného na 5M z vaší 400D, já to zkusím zrekonstruovat do původních 10M, pak vám budu tvrdit, že nevidím pozorovatelný rozdíl v kresbě, jenom nějaké artefakty, budeme si kvit a jako pěkný bombónek za touto naší diskusí vás můžu politovat, že jste se nechal zblbnout výrobci přesně v duchu jejich masáže.
Vzhledem k tomu, že už jste se stejně předem rozhodl, k jakému závěru dojdete, tak bude asi lepší, když si oba ušetříme práci.
Mimochodem… bombónek???
Opravdu nevidím smysl v tom, abych ztrácel čas laděním filtrů tak, aby se výsledek co nejvíc podobal originálu.Vy mě nechápete - já jsem nechtěl, aby se to co nejvíc podobalo originálu. Já jsem chtěl, aby nebylo na první pohled trapně poznat, co je originál a co není, aby to nejlíp vypadalo líp, než originál.
Vzhledem k tomu, že už jste se stejně předem rozhodl, k jakému závěru dojdete, tak bude asi lepší, když si oba ušetříme práci.Ale no tak, fakt něco pošlete, zajímá mě to, už jsem si na to stáhl software. Máme 10Mpx rozlišení obrázku, ale víme, že každý červený a modrý bod udává polovinu červené složky do okolních čtyř bodů a čtvrtinu do dalších čtyř (kromě sebe samotného), každý zelený pak čtvrtinu do dvou okolních bodů. Jak na takovém vstupu dopadne redukce rozlišní na polovinu je přece problém hodný pečlivého průzkumu, ne? Navíc pro tyto experimenty je očividně potřeba objektiv, který má kresbu někde úplně jinde, než ten můj (o kvalitě čipu nemluvě).
Já jsem chtěl, aby nebylo na první pohled trapně poznat, co je originál a co není, aby to nejlíp vypadalo líp, než originál.
Pokud to chcete, tak si s tím budete muset pohrát sám. Já v tom smysl nevidím.
Ale no tak, fakt něco pošlete, zajímá mě to, už jsem si na to stáhl software.
OK, když si chcete hrát, tak v příloze máte něco na hraní. Je to výřez o velikosti 338x161 pixelů po zmenšení plošného rozlišení na polovinu (výsledek má 239x114).
Co chci říct je, že co se týká detailu na 10Mpx, tak ten tam prostě je v tom smyslu, že je srovnatelný s jinými třídami / výrobci, kteří 10Mpx píšou taky.
Ano, ve smyslu, že ta kresba bude podobná jako u jiných přístrojů se stejně velkým snímačem a podobným rozsahem zoomu. Pokud jste ale výrazem "s jinými třídami" myslel, že by se kresba mohla srovnávat s čímkoli s APS-C (nebo dokonce větším) senzorem a aspoň trochu slušným objektivem, tak to ani ve omylem. Když se podíváte třeba na Photozone, uvidíte, že i na 8Mp Canon 350D lze testovat rozdíly v kresbě i u velmi dobrých objektivů, které jsou opticky na úplně jiné úrovni než ty, které se vyskytují v kompaktech.
Ale i kdybyste věřil, že v kompaktu za 6500 Kč je optika srovnatelná s pevnými skly v několikanásobné ceně, jsou proti vám fyzikální zákony. Realita je taková, že na snímači o rozměrech 6.16x4.62 mm (to je ten váš Samsung) je vzhledem k difrakci principiálně možné vykreslit při f/2.8 asi 8 Mp; při f/4 (světelnost vašeho přístroje při ekvivalentu 50 mm) je ten limit někde kolem 4 Mp a při f/5.6 (světelnost od ekvivalentu 80 mm) dokonce 2 Mp. To jsou limity, které nepřekonáte ani se sebelepším objektivem a snímačem; přidáme-li k tomu skutečnost, že většina objektivů kreslí hůř při kratších vzdálenostech a s naplno otevřenou clonou, dostáváme se zase k tomu, co tvrdím už od začátku: s touto velikostí senzoru se nedá doufat ve víc než 4 Mp a většinou nedosáhnete ani na ně.
...při f/4 je ten limit někde kolem 4 Mp...Máte nějaké vysvětlení pro to, že jsem ten text výše fotil při f/3.5 (musel jsem to přizoomnout, navíc na nejširší ohnisko to má ze zkušenosti detailnost opravdu horší) a při zmenšení na 5Mpx se detaily očividně ztratí? Že jsou lepší objektivy u zrcadlovek nepopírám, ale tam to prostě při 10Mpx už není čím snímat. Tam jde o to, že dosáhnout maximální detailnost lze v mnohem širším spektru podmínek - ideálně přes celý rozsah zoomu. Pevný objektiv má zase zpravidla mnohem lepší světelnost a detaily i v rozích, to u kompaktu nehrozí. A v neposlední řadě drahé jsou taky proto, že vyrobit dobrý objektiv pro velký čip je technologicky prostě náročnější, než tady pro takového prcka.
Máte nějaké vysvětlení pro to, že jsem ten text výše fotil při f/3.5 (musel jsem to přizoomnout, navíc na nejširší ohnisko to má ze zkušenosti detailnost opravdu horší) a při zmenšení na 5Mpx se detaily očividně ztratí?
To se dá bez znalosti přesného fungování zúčastněných optických a softwarových filtrů odhadovat jen těžko.
ale tam to prostě při 10Mpx už není čím snímat. Tam jde o to, že dosáhnout maximální detailnost lze v mnohem širším spektru podmínek
Zdaleka ne. Podívejte se třeba na testy na Photozone a porovnejte si kresbu Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 s Canon EF 50 f/1.8 při 55 resp. 50 mm a f/5.6. Podotýkám, že za prvé na dlouhém konci ten objektiv kreslí zdaleka nejlíp, na širokých ohniscích je ještě podstatně horší, a za druhé ten test prováděli na Canon 350D, která má "jen" 8 Mp. Při větším rozlišení mohou být ty rozdíly ještě daleko větší, viz např. Canon EF-S 18-200 f/3.5-5.6 vs. Canon 100 f/2.8 Macro při 100 mm a f/5.6 na Canon 50D (15 Mp). I s APS-C senzorem prostě potřebujete trochu lepší objektiv, abyste se dostal na 10 Mp nebo dokonce výš.
No, teď mi v podstatě ukazujete, že se k entry level zrcadlovkám balí objektivy, které jsou pod úrovní daného snímače.
Tak jednoduché to zase není, ale v podstatě ano. Což je vlastně dobře - ten seťák vyměníte, ale senzor ne; vlastně časem také, ale v okamžiku, kdy si člověk kupuje nové (lepší) tělo, nekupuje si ho s tím, že na něm bude používat seťák z původního. Někdo ovšem u seťáku zůstane, protože mu to stačí
Ono se není moc čemu divit - vyrobit dobrý objektiv pro tak velký čip je prostě náročnější, než u kompaktu
Spíš naopak. 10Mp Canon 400D má buňky snímače velké asi 5.8 μm, 10Mp Samsung WB2000 asi 1.7 μm. Takže k dosažení stejného faktického rozlišení se u kompaktu potřebujete trefit do 3.4x menší buňky (lineárně, na plochu je to 11.6x). To znamená daleko větší nároky na přesnost tvaru čoček, jejich usazení, konstrukci pohyblivých částí objektivu (u kompaktu se navíc většinou vysouvá celý). Ano, ten seťák není žádný zázrak, rok a půl jsem s ním fotil a moc dobře vím, proč už přes rok leží ve skříni, ale i tak je na tom s kresbou lépe než jakýkoli kompakt včetně těch nejdražších. Teoreticky by možná šlo vyrobit objektiv pro kompakt, který by se mu kresbou vyrovnal, ale určitě by se to nevyplatilo.
Kurník omlouvám se, tady to vypadá, že by to mohlo jít líp.Je nám líto, ale tento prohlížeč nepodporuje v prezentacích.
Mozilla/5.0 (compatible; Konqueror/4.5; Linux) KHTML/4.5.2 (like Gecko) Fedora/4.5.2-5.fc14
ať si ... víš co
Samozrejme, ze ma.Ještě aby nemělo. [proove needed].
Jediny ucel teto fotky je podle autora demonstrace rozliseni daneho fotaku (objektivu, cipu).No, tak aspoň z mého pohledu toho moc nevydemonstroval.
To by se na 2Mpx delalo blbe.Proč?
IMHO se fotkou snazil dokazat, ze ma cenu fotit do maximalniho rozliseni (tzn. ze existuje kvalitativni rozdil mezi rekneme 5MPx a 10MPx fotkou). Kdyz by sem dal 5MPx nebo 2MPx fotku, tak by to tomuto ucelu moc neposlouzilo, protoze by nebylo co srovnavat (maximalni rozliseni s mensim rozlisenim).To by se na 2Mpx delalo blbe.Proč?
Z tveho zapisku jsem pochopil, ze ta 10MPx fotka skutecne nese nejakou informaci/detail navic oproti zmensene variante.Ano, ovšem né moc. Rozhodně ne tolik aby to našemu mozku posloužilo k tomu aby si o objektu zkoumaném udělal ještě lepší obrázek. Spíš už mi ty data přijdou jako něco co náš mozek vyhodnotí jako šum a odfiltruje. Schválně jsem si teď udělal pokus a v pásmu 2-10Mpx si vyžádal zmenšení rozsahu na 16 barev. Unique-colors hlásí, že se to zmenšilo na rozsah osmi barev (ekvivalent 3-bitů). To jsem potom smíchal a schválně jestli v porovnání budeš schopen bez zvětšení říct, co je originál a co obrázek s rozsahem 0-2Mpx původní tedy 8-bitů + 2-10Mpx ekvivalent 3-bitů (jen teď nejsem schopný říct jestli je to jev čistě perceptuální nebo čistě matematicko-fyzikální). No a schválně jsem zvědavý jestli by to nešlo třeba ještě snížit vhodně řazeným ditheringem (to Unique-colors hlásil 4 barvy) nebo jinýma fíglama. A 3-bity pro pásmo, které je 2,61× tak náročnější (a je potřeba brát že většina zpracovávajících algoritmů má náročnost min. kvadratickou a vyšší (s místem je to obdobné)) mi to přijde zatraceně málo.
ale je nutne si uvedomit, ze mnoha lidem vubec nesejde na tom, zda ma fotka 1MB nebo 5MB.
Jenže, teď se na to na chvíli zkuste přestat dívat z pohledu rozežraného fotografa, který ničemu nemusí rozumět a nic ho nemusí zajímat (když bude málo místa, koupim větší kartu, když nebude stíhat foťák, koupim rychlejší foťák) a zkuste se na to na chvilku podívat z pohledu návrháře DSP čipuJinýma slovama: tebe to zajímat nemusí (protože ty tomu rozumět nepotřebuješ/nechceš jak se tak zdá), všechny ostatní ano.
k cemuz potrebuji vedet jen to, ze kvalita/detail 10MPx fotky bude lepsi nebo stejna jako kvalita 5 MPx fotky (stejny fotak, nastaveni, bla bla).Já zas potřebuju vědět jen to, že pokud chci mít košilku co mám zrovna na sobě co nejbělejší, tak potřebuji jedině Persil
Super White. Ale co už, každý holt potřebujeme vědět něco jiného.
OtravaČi spíš infiltrace.
Podle mého za to možná může redukce soudkovitého / poduškovitého zkreslení.Ta by se projevila na celém obrázku.
Nemám tady software na zpracování RAWu, podíval bych se, jestli je to tam taky.IMHO takový vzorec přímo ve tvaru čočky bude velmi těžko produkovat nějaký matematický algoritmus. Je velice dobře patrný a to až tak, že by skoro z něj mohlo být schopné tvar té čočky znovu spočítat (i když je průhledná
BTW, výše uvedený popis moc nechápu, nedalo by se nějak pro nás blbé vysvětlit, jaký to má na funkci (kvalitu fotek) vliv?No dobře. Tak popis po vzoru xenonové otravy reaktoru se moc nepovedl. Je to jen blbý aliasing. Způsobený je nedostatečným rozmazáním obrazu před převodem do digitální podoby (snímáním čipem). Každý obraz se tak musí rozmazat (buď optikou a nebo je na to použito matné sklo před čipem samotným). Má to výsledek ten, že pásmo větší než 10Mpx (tedy 10Mpx až nekonečno) je z analogového obrazu odstraněno (tzv. dolní propusť). Pokud není, tak bohužel samotným snímačem není odstraněno ale převedeno do viditelné části (0-10Mpx) kde už hraje roli víceméně jako šum. Je to stejné jako u zvuku. Prostě ultrazvuk podstoupí něco jako frekvenční posun do slyšitelné části a stane se slyšitelným. No bohužel když u toho ještě zaznamenáváme koncert, tak to není moc chtěné, protože se ty zvuky sloučí dohromady a místo koncertu máme koncert překrytý silným šumem, který už je téměř nemožné z nasnímaného výsledku dostat. Sníže se tím tak S/N odstup (jinýma slovama se sníží dynamický rozsah). A to až tak, že v případě té žáby je možné pásmo 2Mpx-10Mpx zaznamenat ekvivalentem 3 bitů (pokud to není perceptuální jev). Což je pár dB. Dál už narážím na tzv. šumový práh a zvyšováním bitové hloubky nebudeme zaznamenávat nic jiného než neužitečný šum. Docela dobře je to vidět v místech kde by měla mít žába ústa nebo nos. Je tam přímo kolečko šumu, které do výsledku vůbec nepatří a kdyby tam měla nos nebo ústa tak by je šum zakryl. Stejně tak vůbec v obrazu spousta šumu (ve tvaru toho Moiré) nemá být, ale mají tam být jasné kontury té žáby a materiálu prostředí ve kterém je. Což není. Líp se to vysvětluje s tužkou a papírem v rukou.
To, že na těch rozdílových obrázcích jde něco vidět, je v principu dobře? Protože kdyby tam nic vidět nešlo, tak by to znamenalo, že tam rozdíly nejsou, což by znamenalo, že tam prostě vyšší rozlišení není. Mám pravdu?Je tomu skutečně tak. Pokud vezmeme malý obrázek, zvětšíme ho a pak následně provedeme tento rozdíl, tak oblasti s vyšším rozlišením budeme mít jednu barvu: šedou, která značí právě žádný rozdíl oproti menšímu rozlišení (teda aspoň teoreticky – v praxi mi to moc nechce fungovat, pokud zrovna nepoužiju Nearest-neighbor nebo SincR). Jinýma slovama: žádný signál.
Nějak se mi nezdá ten šum uprostřed. Když se podívám na ostatní fotky, tak je prostředek celkem čistý a šum je hlavně po okrajích a zejména v rozích, což mi přijde, že tak nějak by měl kompakt asi pracovat. Není to náhodou tak, že to prostě u žabky zaznamenalo "na nose" největší míru detailu (flauš tam má dost chaotickou strukturu), a tudíž je tam největší rozdíl proti zmenšenému obrázku? U kudlanky tam zdaleka takový flek není, pozadí je nezaostřené, což ale procesor pravděpodobně "neví" a kdyby si tam foťák nějaký bezděčný šum "vymyslel", tak by tam byl vidět, ne?No, je pravda, že on je to šum z našeho pohledu, ale on to ve skutčnosti není šum, ale signál z vyšších rozlišení, převrácený a zmixovaný dohromady. Viz. příloha. Ale osobně si myslím, že je to nechtěný šum (má doclea sochastický charakter – spektrální alanalíza by řekla víc, ale můj typ je, že jde čistě o „white noise”) a že má jen tvar čočky. Jinak jsem se díval a vyskytuje se u všech publikovaných fotografií. U žabky je jen nejviditelnější a asi je to opravdu díky vyšší excitaci okolím (snímaný matroš je především mřížka), tudíž bych to čistě flauši nepřipisoval.
procesor pravděpodobně "neví" a kdyby si tam foťák nějaký bezděčný šum "vymyslel", tak by tam byl vidět, ne?Ten šum si nevymýšlí procesor, to je ještě analogový (resp analogovo-digitální) jev. V tom vašem žargonu bych to asi vyjádřil slovy „snímací čip to stíhá, ale optika už ne”.
Na ty tři bity jsi přišel jak?Snadno: Zmenšil jsem vyšší rozlišení na 3-bity a porovnal čistě s menším rozlišením jestli uvidím okem nějaký rozdíl. A viděl jsem a naopak při přepnutí na originál rozdíl žádný. Ale bližším zkoumáním je jasně vidět jak se struktura ztrácí, takže se kloním blíž k názoru, že je to opravdu jev čistě perceptuální. Pokud by se takto snadno dal S/N odstupovat vyčíslovat, muselo by to být především matematicky popsatelné.
Nemá to nějakou spojitost principiálně s bayerovým filtrem?Ne.
Protože tady mi přijde, že podvádí vlastně všichni - u každého pixelu vím jednu složku a dvě další dopočítám, tzn. efektivně mám jenom třetinu (nebo čtvrtinu?) informace oproti tomu, jak se tvářím.Pozor, to je blbost. Jasovou informaci má každý pixel svoji. Barevná je už skutečně v menším rozlišení, ale to vůbec nevadí, protože je to považováno stále za bezeztrátové. Souvisí to s tím, že výsledek bude zkoumat lidské oko, které má na sítnici asi dvakrát víc tyčinek než čípků. Naprosto stejně podvádí JPEG a jakékoliv YUV. Navíc to nijak nesouvisí s pozorovaným jevem (AFAIK).
Jak jsi to moire získal? Já když zmenším - zvětším - ukážu rozdíly (v GIMPu), tak dostanu jenom kontury.Je potřeba ještě provést Barvy -> Úrovně a zmenšit rozsah.
Je potřeba ještě provést Barvy -> Úrovně a zmenšit rozsah.Aha. Dělá to jenom na 24mm ohnisku, což zhruba odpovídá zkušenosti, že takové fotky nejsou maximálně ostré. Jakmile trochu přizoomnu, tak to hned zmizí. S tím se dá žít, navíc při prohlídce "nejzasaženějších" míst na původní fotce tam nejsou žádné viditelné anomálie.
Ta ukázka na Picasse má velikost 1600x1200 pixelů, což není deset megapixelů, ale necelé dva.No, mně ukazuje Picasa 3648x2736 px, při "download" dostanu 4.7MB soubor.
No, mně ukazuje Picasa 3648x2736 px
To tam sice píše, ale obrázek, který vám skutečně ukazuje, má 1600x1200. A pointa je, že na něm není vidět o nic méně detailů než na tom velkém, který si stáhnete.
Tiskni
Sdílej: