Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
"Nikon jasně novou zrcadlovkou určuje další směr."Tuhle hovadinu trefně okomentovali na diit.cz: Chcete 18 MPix, 42× zoom, nebo s tím budete fotit?
+1
Někde v diskuzích jsem se dočetl, že původní kvality obrazu 135 kinofilmů (36 mm × 24 mm políčko) lze dosáhnout s full-frame čipem a snímací kapacitou čipu kolem 30M, či spíše více. A to ještě pořád není vyřešena takzvaná "pružnost" - malá náchylnost na pře/pod-exponování. Pružnost - velmi dobrá vlastnost pro amatérské focení.
Tím neříkám, že na "Ladovské" záběry z dovolených, záznam místa havárie při autonehodě pro pojišťovnu ... nestačí nějakých 4M.
Mohl bys prosim te nejak jednoduse vysvetlit v cem je film tak nedostizne lepsi nez digital (na foceni "umeni")? Diky.čemu přesně nerozumíš na příměru "hrát klasiku na samohrajku"?
Slo mi o to, zda ma film nejakou objektivni vyhodu oproti digi (vyssi rozliseni, vetsi dynamicky rozsah, lepsi/vernejsi podani barev apod.).
Nostalgický efekt. Schovává se to za různé vznešeně znějící a bezobsažné výrazy jako feeling, charakter, dokonce i duše. Takové tvrzení je praktické v tom, že vlastně nic neříká, takže se s ním nedá racionálně polemizovat, takže nakonec jde jen o to, jak razantně to dotyčný prohlašuje a jak ostře dokáže odsoudit ty, kdo s ním nesouhlasí, jako barbary, kteří to prostě nechápou.
Klasika (mluvim hlavne o cernobile) ma jinou odezvu na svetlo (prenosovou krivku)
S trochou nadsázky se dá říct, že digitální fotografie má takovou přenosovou křivku, jakou budu chtít, aby měla.
dale ma fotka jine zrno, takze i zvetsenina muze byt krasna (zrno ma esteticky rozmer - narozdil od ctverecku)
Ne. Dogma "zrno je krásné" prostě neberu. To, že jsme zvyklí, že takhle fotky odjakživa vypadaly, ještě neznamená, že když to tak nebude, je to špatně. Vydávání technologické vady za estetický prvek, to je jen z nouze ctnost, nemá smysl balit to do řečí o umění.
A nakonec nezapominejte, ze kazdemu vyhovuje neco jineho. Nekdo nafoti hodnotna dila digitalem, nekdo klasikou.
Přesně tak. Bohužel ale existuje skupina lidí, kteří tvrdí, že fotka z filmu je a priori lepší a digitální techniku považují za "samohrajku" (ať už to slovo znamená cokoli). S tím prostě nemůžu souhlasit; podle mne je to od určité technické úrovně v podstatě už jen o hlavě a o rukách - a digitální fotografie této úrovně dosáhla už před dobrými deseti lety (aspoň co se profi techniky týká, dnes už je taková úroveň dostupná i amatérům). Samozřejmě jsou i specifické oblasti, které jsou na techniku náročnější, jako třeba sportovní fotografie - jenže tam už je dneska naopak ze hry film.
Ne. Dogma "zrno je krásné" prostě neberu.Jinými slovy, "Mně se zrno nelíbí." To je ale naprosto bez dopadu na to, že mnoha jiným lidem se líbí, a je tedy pro ně "krásné". Zrno není o nic větší vada než pixely u digitálů. Zrno nese informaci o obrazu. Že je lepší než šum a pixely vyplývá z toho, že není na škodu ve tvorbě zrno přiznat a mít úspěologické vady za estetický prvek, to je jen z nouze ctnost, nemá smysl balit to do řečí o umění.ch. Ještě jsem neviděl, že by někdo někoho ohromil tím že přizná šum a pixely. Digitál prostě je jakási "samohrajka". S tím nikdo nic nenadělá. Dá se s ním maximálně napodobit film. Pokud ale chce člověk vzhled filmu, je nejlepší použít, světe div se, film. Mně film umožňuje dosáhnout toho co chci dosáhnout a s digitálem téhož dosáhnout neumím. Možná je to moje chyba, ale je to můj názor, takže to prostě nemůže být špatně, protože co je dobré pro mě si umím nejlépe rozhodnout já. A lidí jako já je celkem mnoho, stačí se podívat na aktivitu na serverech jako je apug.org. Digitály si můžou dosáhnout jakékoli úrovně, ale klasiku nenahradí. Možná ji vytlačí, ale nenahradí ji stejně jako elektronické tablety nenahradí knihy.
Digitál prostě je jakási "samohrajka". S tím nikdo nic nenadělá. Dá se s ním maximálně napodobit film.
Teď jste se opět dotkl podstaty našeho rozporu. Vy jste přesvědčen, že to, jak obraz zaznamenává film, je ten naprosto dokonalý způsob, a měříte kvalitu digitální fotografie tím, jak věrně dokáže ten film emulovat včetně všech jeho vad a chyb. V tom případě je logické, že film pro vás je a vždy bude lepší než cokoli, co se ho snaží napodobit.
Jenže tohle už digitální fotografie zapotřebí nemá. Ve většině technických parametrů už dnes digitální fotografie film dohnala a v mnoha naopak předehnala. Oprostíme-li se od teze, že zrno je krásné nebo že zrno je dokonce cíl, generují FF senzory (a vlastně i kvalitní APS-C) při ISO 1600 takovou úroveň šumu, že fotografii degraduje méně, než by ji degradovalo zrno stejně citlivého filmu. Film má možná větší gamut, ale v rámci toho gamutu dělá s barvami takové psí kusy, že nedá moc práce dosáhnout digitálně podstatně věrnějšího barevného podání.
Mně se prostě nelíbí představa, že by umělecká fotografie musela navěky vypadat tak, jak po léta vypadala jen proto, že to technika jinak neumožňovala. Koneckonců i nemálo uměleckých fotografů už dnes stejně digitálně fotí a jejich tvorba tím není o nic méně umělecká.
Je absurdní i to jak se snažíte vysvětlovat mně, že pro film není v dnešním světě místo.
Aha. Tak je možná problém jen v tom, že si z nějakého důvodu myslíte, že tohle tvrdím. Nic takového jsem ale vůbec nenapsal a ani si to nemyslím. Od začátku polemizuji jen s tvrzením, že film je z jakéhosi důvodu a priori umělecky hodnotnější. To je všechno.
Uživatel je omezen tím jak v senzoru vzniká náboj a nic s tím nemůže dělat.Ale když má rozumný ADC a neudělá vyloženě podpal/přepal, tak si pak přece odezvu může ladit softwarově, ne?
To je ale naprosto bez dopadu na to, že mnoha jiným lidem se líbí, a je tedy pro ně "krásné".Jak říkám, na umění jsem lama, ale jako jo, občas to může vypadat hezky. Ale proč by „zrno“ nemělo jít emulovat softwarově, pokud budeš mít digitální zdroj s několikanásobně vyšším rozlišením, než bude výsledek?
docela slušné klávesy, s elektronicky generovaným zvukem piana
Není tohle protimluv? Do tvorby hudby až tak moc nevidím, ale vím, že hodně slušné klávesy "přehrávají" samply nahrané na reálných nástrojích. Tedy, ty klávesy zní stejně (dobře, je to reprodukované, tak tam k nějakému ovlivnění zvuku jistě dojde) jako reálné piáno (už proto, že vlastně jen přehrávají nahrané reálné piáno) a lze si vybrat různé sady samplů. Elektronicky generovaný zvuk si představuju něco jako FM syntézu.
reagují i na dynamiku stisku klávesyTeda já fakt nevím, ale nedochází k uvolnění kladívka pořád stejným způsobem, nezávisle na způsobu stisknutí? Byl o tom kdysi článek ve zpravodaji Sisyfos (bohužel v těch PDF se fakt blbě hledá, ale bylo to někdy 2002-2003), jak dělali slepý test, jestli se dá odlišit zmáčknutí mistrem a uklízečkou a vyšlo jim to negativně.
Pokud spolek Sisyfos udělal nějaký syntetický test, tak jim klidně mohlo vyjít i to, co jim vyšlo.
Asi máte na mysli spíš test analytický, syntetický test je pravý opak.
poznám, jestli skladbu hraje mistr nebo uklízečkaBavili jsme se o syntéze jednoho tónu. Relevance tvého komentáře odpovídá tvé slabé schopnosti myslet.
hm, pokud se to hodnotí relevancí, tak tvoje schopnost myslet je ještě slabší v odpovědi na "Jenže slušné klávesy (simulující třeba piáno) reagují i na dynamiku stisku klávesy. A tam se mi zdá, že už to nejde udělat jako 1:1 přehrávání samplů." jsi vytáhnul "jestli se dá odlišit zmáčknutí mistrem a uklízečkou" řeč tedy byla o vztahu mezi pohybem klávesy a vydaným tónem (ještě to podtrhuješ tím "Bavili jsme se o syntéze ..."), zatímco ty naprosto nesmyslně řešíš vztah mezi hráčem a pohybem klávesypoznám, jestli skladbu hraje mistr nebo uklízečkaBavili jsme se o syntéze jednoho tónu. Relevance tvého komentáře odpovídá tvé slabé schopnosti myslet.
Já tvrdím, že piáno vytvoří stejný zvuk, ať se klávesa mačká pomalu, nebo rychle. V jeden okamžik prostě dojde k uvolnění kladívka, to klepne pokaždé stejně a vrátí se, nezávisle na tom, jestli tomu předcházelo pomalé nebo rychlé mačkání.Já ti doporučuju opustit teoretickou rovinu, kde nemáš dost informací, a jít si to chvilu experimentálně ověřovat u nějakého piana.
Keď snímaš celý orchester "umelou hlavou" tak rozdiel medzi vyššieuvedeným VST pluginom a reálnym klavírom už z tej vzdialenosti duplom nerozoznáš.hm, a psal já jsem v tom příspěvku, na který reaguješ, něco o tom, že bys ho měl poznat? já jsem mluvil o tom, že nějaká "technická dokonalost", ať už si ty kriteria nastavíš jakkoli, není podmínkou dobré nahrávky - což jsi mi tedy tím, že ten rozdíl nejde poznat, nepřímo potvrdil
Vydávať technologickú vadu za prednosť, to sa deje najčastejšie z nostalgie, či už otvorenej alebo skrytej za nejaké iné ušľachtilo sa tváriace pocity.a označovat specifika nějakého tvůrčího prostředku za "technologickou vadu" se děje z jakých pohnutek? například, když už jsem minule linknul toho Hendrixe, vezměme elektrickou kytaru - jaká kvanta nahrávek jsou s boosterem (a jak se tyto krabičky mermomocí emulují digitálně), přitom to je přímo příklad technologické vady par excellence, přebuzený zesilovač, omg, takové zkreslení, taková nekvalita ...
Pripustil som pritom, že v niektorých prípadoch môže byť film technologicky vhodnejší, v niektorých zase nie. Takže výrazy ako "kecy", to som asi narazil na nejakú ohrdnutú starú školu.aha, jasně, to, že jsi něco někdy připustil, naprosto univerzálně omlouvá to, že o věci nadále mluvíš s despektem, a oprávňuje tě to zcela neopodstatněně všechno nálepkovat jako "nostalgii", zatímco druhý to neopodstatněné tvrzení smést slovy, že jsou to kecy, nesmí, jó, tak to jó, příště už budu vědět, že sice všichni jsou si rovni, ale ty seš ten rovnější
Treba sa zmieriť s tým, že dnes sa dá dobrá snímka urobiť pohodlnejšie než kedysi...jsem línej to tu celý číst znova, ale skoro bych se vsadil, že tu nikdo nikde netvrdil, že by s digiťákem vůbec nešel udělat dobrej snímek (a že by to tudíž nemohlo být v daném případě jednodušší) ... takže opět, proti čemu se tu probůh vymezuješ?
Není tohle protimluv? Do tvorby hudby až tak moc nevidím, ale vím, že hodně slušné klávesy "přehrávají" samply nahrané na reálných nástrojích.Ze sebelepších samplů nenapodobíš nástroj úplně. Ony se i ty struny, rezonanční desky a vůbec všechno mezi sebou ovlivňují, pak jsou tu pedály a takové věci... Na klavíru se běžně se zvukem dají dělat triky, které neumějí žádné klávesy.
Ale když má rozumný ADC a neudělá vyloženě podpal/přepal, tak si pak přece odezvu může ladit softwarově, ne?V určitém rozmezí ano.
Proč by „zrno“ nemělo jít emulovat softwarově, pokud budeš mít digitální zdroj s několikanásobně vyšším rozlišením, než bude výsledek?Emulovat samosebou jde. Myslím, že pokud se máme posunout dále, budeme muset nějak charakterizovat oba přístupy - přirozené versus emulované zrno nebo rovnou focení na klasiku versus na digitál. Už tu nepůjde o to, který postup je lepší, ale o to, který přístup je lepší v určitém ohledu. Současně budeme muset zahrnout vliv používané techniky na tvůrce. Osobně se mohu vyjádřit k analogii s hudbou - živá hudba hraná na ručně vyráběné nástroje má na člověka jiný účinek než hudba reprodukovaná nebo hraná na elektronické nástroje. Rozdíl je zásadní a výrazně omezuje například použítí reprodukované nebo elektronické hudby pro terapeutické účely. Pro vnímání takových rozdílů si musí člověk vypěstovat smysl, nejlépe podrobnou praxí. Podobný rozdíl očekávám u analogového a digitálního přístupu k fotografii. Ale nikomu to nenutím, to si každý musí vyzkoušet sám, aby to mohl adekvátně hodnotit. Proto taky říkám, že jde i o vliv techniky na tvůrce.
Ne. Dogma "zrno je krásné" prostě neberu. To, že jsme zvyklí, že takhle fotky odjakživa vypadaly, ještě neznamená, že když to tak nebude, je to špatně. Vydávání technologické vady za estetický prvek, to je jen z nouze ctnost, nemá smysl balit to do řečí o umění.Teda já jsem na tohle lama, ale upravit fotku z (kvalitního) digitálu, aby vypadala třeba takhle, by neměl být zas až takový problém, ne?
Dogma "zrno je krásné" prostě neberu. To, že jsme zvyklí, že takhle fotky odjakživa vypadaly, ještě neznamená, že když to tak nebude, je to špatně. Vydávání technologické vady za estetický prvek, to je jen z nouze ctnost, nemá smysl balit to do řečí o umění.Nikdo netvrdí, že fotka bez krásného analogového zrna je špatná! A navíc, jsou tací, kteří využívají i zmíněný digitální šum. Vše co tvrdím je, že existují lidé, kteří usilují o cíle, které nejsou dosažitelné digitálem (a analogicky to platí i naopak). Pokud někdo používá zrno jako estetický prvek, nemůžete to odbýt znouzectností. Je přeci možné, že s tím zrnem pracuje tvůrčím způsobem! Že tento fyzikální proces dokáže využít ve prospěch svého záměru a díla. A zda to tak skutečně činí či zda jen nedokonalost balí do řečí o umění budete muset argumentovat za pomocí pojmů estetiky a umění, případě se přímo vyjádřit svým dílem. To by pak byl platný hlas v dané věci. Na závěr je poctivé říci, že si také třeba vůbec neporozumíte, protože budou vaše umělecké světy mimoběžné.
Pokud má člověk za cíl ve fotografii (nebo v čemkoli) tvořit nebo hledat umění, pak jsou ty výrazy velmi důležité, možná nejdůležitější.
To jistě ano. Problém s těmito výrazy je ale ten, že jsou natolik subjektivní, že je strašně těžké být k sobě upřímný a poznat, jestli to tam opravdu je nebo jestli to tam vidíte jen proto, že to tam vidět chcete (resp. nechcete).
ano, přirozené zrno je podle mě výhoda; spousta lidí se ho složitě a často tragicky neúspěšně snaží napodobit v počítači
Lidé se snaží napodobit ledacos, ale to automaticky neznamená, že je to dobré. Teď mám třeba před sebou fotky, u kterých jsem byl vzhledem k okolnostem jít až na ISO 1000. Už na obrazovce jsem z toho byl rozpačitý a když jsem viděl, jak dopadly na papíře 30x20, bylo to velké zklamání, vezmu-li v úvahu, co byl tentýž objektiv schopen vykreslit na o dost horším těle (ovšem při ISO 100). Jenže když si představím, jak by ve stejné velikosti vypadala fotka z kinofilmu o stejné citlivosti, tak to vlastně až tak hrozné není.
archivovatelnost, originalita (ve smyslu toho, že při focení vzniká nějaký originál)
Pokud se originalitou myslí to, že negativ na rozdíl od datového souboru nelze přesně duplikovat (což je jediný význam, ve kterém mi to dává smysl), pak právě to způsobuje, že s archivovatelností je to přesně naopak. Digitální fotografie není dnes problém mít archivované na třeba na třech různých médiích ve třech různých lokalitách. Budu-li si udržovat kontrolní součty, snadno můžu - i automaticky - hlídat, jestli jsou všechny kopie v pořádku, a když zjistím že ne, nahradit je. Nic takového u filmu nemám, tam přesnou kopii neudělám a chemické procesy degradující obraz můžu jen zpomalit, nikdy ne zastavit.
ISO 1000? To není nic moc. Můj digiPentax má při tomhle jen málo šumu
Málo… to je relativní pojem. Ta fotka samozřejmě z půl metru nevypadá nijak špatně a šum na ní nevidím, pokud ho nehledám. Ale když se na ni podívám s vědomím, že tentýž objektiv na 400D dokázal na 30x20 vykreslit detaily na úrovni 300dpi rozlišení stroje, nemůžu nevidět, že tady je ta kresba horší. Ale ještě to bude chtít pár pokusů, abych si ověřil, do jaké míry za to může citlivost, do jaké míry čas (že prostě jen neudržím 1/60 s) a do jaké míry to, že jsem ještě úplně nedoladil frontfocus.
K zrnu vs. šum, ono to nelze moc srovnávat (...) Zrno je na fotce všude a je rozložené "analogově náhodně", oproti čipu, kde šum někde je, někde ne a hlavně jde o poměrně pravidelnou mřížku.
Ano, striktně vzato by se spíše mělo porovnávat:
Druhá věc, které zrno pomáhá, je jak vnímáte ostrost.Přesně tak, podle mne to platí i obecněji - totiž že mírná neurčitost zvyšuje vnímavost (např. pokud chci vyvolat pozornost, začnu šeptat). Mechaničnost ji naopak otupuje (na pravidelné nebo stálé podněty vzniká adaptace a rezistence). A tudíž protože elekronicky generované objekty jsou predikovatelnější (lidé to nazvou např. "chladnější"), mohou duši otupovat (lidé řeknou např. "umrtvovat"). To je zásadní zjištění např. pro muzikoterapii (je-li hodna toho jména), obecně pro jakékoli lidské umění.
Takže nakonec je ideální mít od každého něcoSouhlasím.
Když porovnám běžné vyšší amatérské digitální zrcadlovky (jako Canon 600D a srovnatelné) se svými starými nafocenými negativními filmy (nějaký ten kodak 400, který jsem běžně bral na cesty)když porovnám ochcáfku ftédéíčku s trabantem ... jo, pardon, to je nefér analogie, ten trabant aspoň nebyl zkurveně předraženej a nehrál si na luxusní mercedes
ten Equicolor je přebalený Fujijo, ale starší generace (tedy, aspoň to tak bylo v době, kdy jsem fotíval, teď koukám, že jede nějakej Equicolor Premium ...)
Kodak v některých produktech, myslím, vede: Ektar, nové Portry.Ektar neznám, jak vylepšil Portru taky ne, mluvím o staré ... jestli myslíš, že aktuálně vede nad výše uvedenými, hm, vyzkoušel bych, kdybych ještě fotil
Gold je, na to na co je určen, dobrý.jo, to asi jo, spousta lidí je spokojena, jak má super fotky z dovolené ... že by z nich jeden blil to už je jiná věc
Je fakt sranda jak u nás někteří lidé "machrují" se svými APS plastovými spotřebními zázraky, přitom kdejaká japonská bába co se přijede podívat do Prahy si takový Canon 600D koupí jenom na tu cestu a po návratu ho daruje vnoučeti.to je spíš k pláči ... kolik to tady stojí, a kolik maj tady lidi příjem :-/
Vůbec bych se nedivil, kdyby nějaký takový majitel Kanóna nad K200D ohrnul nos
No, on taky není Kanón jako Kanón, že… Ale snad je všem z kontextu jasné, že je tu řeč o něčem ve stylu 1100D se seťákem a ne o 7D se 17-55 f/2.8.
A moment in which ignorance overruns the brain causing an outburst of irrational aggression and stupe*Jaderný fyzik, proboha! Doufám že vy dva čutálisti (nebo kolik vás tam vlastně je) ještě je všemu pijete víno. Ti pražští vinaři (ono obecně Pražáci jsou vůbec odborníci na všechno), to jsou většinou největší fajnšmekři. A Hrach idiot největší, protože si nasadil talár a snaží se stoupnout mezi dva rozzuřené negry/snoby s nabitou zbraní.
A co mi tím chtěl říct?Tobě nic, ty si jen první ve vlákně. Týká se to především Michala Kubečka, frdrx a Ondřeje Němečka.
Tiskni
Sdílej: