Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Současný vývojový kernel je 4.8-rc8, vydaný 25. září. Linus k tomu řekl: „Věci se tento týden konečně začaly uklidňovat, ale neměl jsem pocit, že už není třeba dělat poslední rc, takže tady je. Finální verzi 4.8 očekávám příští víkend, tedy pokud se neobjeví něco nečekaného.“
Seznam regresí ve 4.8, zveřejněný 25. září, má 15 položek.
Stabilní aktualizace: 4.7.5 a 4.4.22 byly vydány 24. září. Aktualizace 4.7.6 a 4.4.23 byly v době psaní tohoto článku ve fázi revidování a nyní by již měly být dostupné.
V době psaní tohoto článku se vývojový cyklus 4.8 chýlil ke konci. Linus se nechal slyšet, že tentokrát bude před finálním vydání zapotřebí poměrně nezvyklé vydání rc8, ale i tak bude mít celý cyklus 70 dní, takže bude odpovídat zažitému harmonogramu. Na řadu tím pádem přichází i obvyklé ohlédnutí za statistikami týkajícími vývoje tohoto vydání.
Vývojový cyklus se za poslední roky stal až nudně pravidelným. Kernel 3.8 byl vydán 18. února 2013, tj. v neděli – stejně jako všechna následující vydání s výjimkou 3.11, jež spadlo na pondělí 2. září 2013. Za těch několik let pouze jediný vývojový cyklus přesáhl 70 dní; šlo o 3.13, který zabral 77 dnů. Týden navíc si tehdy vyžádalo Linusovo cestování, samotného cyklu se to vlastně ani netýkalo. Od té doby trval každý cyklus 63 nebo 70 dnů, jedinou výjimkou je 3.16, která se objevila po 56 dnech (a možná, že by se dalo říct, že i tak šlo o 63denní cyklus – Linus tehdy experimentoval s otevřením začleňovacího okna před vydáním předchozí finální verze).
V posledním 70denním cyklu jsme se dočkali začlenění 13 253 neslučovacích sad změn od (zatím) 1 578 vývojářů. Toto číslo pravděpodobně ještě trochu naroste. Jedná se tedy o rušný vývojový cyklus, i když rekord nejrušnějšího cyklu zatím stále drží 3.15 se 13 722 příspěvky. Tentokrát vývojáři do jádra přidali 350 tisíc řádek kódu. Nejaktivnějšími vývojáři tohoto vývojového cyklu jsou jmenovitě:
Nejaktivnější vývojáři v cyklu 4.8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Správce subsystému médií, Maro Carvalho Chehab, je tradičně mezi velmi aktivními vývojáři. K pochopení jeho umístění na čele obou sloupců se stačí podívat na oznámení 4.8-rc1, v němž Linus napsal:
Začleňovací okno bylo celkem normální, i když změny vypadají trochu zvláštně: přes 20 % tvoří aktualizace dokumentace – vzhledem ke konverzi dokumentace médií a drm z DocBooku do formátu Sphinx.
Velká část aktualizací dokumentace, jež je součástí změn v subsystému formátované dokumentace jádra, pochází od Maura, který se úkolu převést (rozsáhlou) dokumentaci médií ujal s velkou chutí. Mezi další vývojáře na vrcholku sloupce „podle počtu sad změn“ patří Chris Wilson, jehož práce se zaměřovala na ovladač Intel i915, Arnd Bergmann, který když zrovna neudržuje subsystém arm-soc, pracuje na odstraňování varování ze sestavení jádra, Daniel Vetter, aktivní vývojář DRM, a Geert Uytterhoeven, jenž udělal hodně práce na podpoře SoC.
Ve sloupci „podle počtu změněných řádek“ je to Markus Heiser, který pracoval na konverzi dokumentace – a přispěl velkou částí kódu k tomu, aby nový dokumentační systém fungoval. Na ovladačích médií odvedl spoustu práce Hans Verkuil (několik ovladačů také odstranil). Wolfram Sang strávil nějaký čas na ovladači ks7010 ve staging stromu (staral se také o subsystém I2C). Dále Moni Shoua přispěla jediným patchem: přidala ovladač „RDMA přes konvergovaný Ethernet“ do subsystému InfiniBand.
Obvykle se práce na staging stromu do těchto statistik promítne výrazně, tentokrát však téměř chybí. Totiž, v cyklu 4.8 do něj bylo přidáno pouze 386 patchů, tedy mnohem méně než 916 v cyklu 4.7, natož 1852 ve 4.6. Někdo by si mohl myslet, že staging strom zpomaluje, ale pravděpodobně se jedná pouze o dočasný stav. Naopak to vypadá, že ve vývojovém cyklu 4.9 uvidíme přes 2300 staging commitů jen pro subsystém greybus.
Prací na vydání 4.8 se zúčastnilo na 217 zaměstnavatelů, které se nám podařilo identifikovat. Mezi ty nejaktivnější tentokrát patří:
Nejaktivnější zaměstnavatelé v cyklu 4.8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
Práce na dokumentaci zde trochu přeházela čísla, ale jinak je tato tabulka nudná a ničím nepřekvapí. Pozice Samsungu na špici tabulky „podle počtu změněných řádek" je opět výsledkem změny formátu dokumentace.
Ve zkratce by to mohlo vypadat na další relativně obvykle rušný vývojový cyklus. Mašinérie na vývoj jádra pracuje, zdá se, hladce, bez nějakých zjevných procesních problémů, ačkoliv jak ukazuje nedávná diskuze na téma backportování, komplikace se objevují jinde v komunitě. Vypadá to, že jak kernel 4.8, tak komunita, která na něm pracuje, fungují dobře.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: