Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server (ještě pod TLD .cs), pro potřeby fyziků zabývajících se problematikou vysokých energií.
Střílečku Borderlands 2 lze v rámci výprodeje série Borderlands na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do 8. června 19:00.
Byla vydána nová verze 2.22 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Canonical Launchpad vypíná systém správy verzí Bazaar. Vývojáři mohou své repozitáře do 1. září přemigrovat na Git.
Byla vydána nová verze 2.53.21 svobodného multiplatformního balíku internetových aplikací SeaMonkey (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Petici za povinné zveřejnění zdrojových kódů softwaru použitých ve veřejné správě lze podepsat na ePetice.
Na Indiegogo byla spuštěna kampaň na podporu linuxového telefonu Liberux NEXX s osmijádrovým procesorem Rockchip RK3588S, 32 GB LPDDR4x RAM a 6.34″ 2400×1080 OLED displejem. Cena telefonu je 1 310 eur.
Miro Hrončok vyhrál volby do Fedora Council. Mezi sedmi kandidáty, kteří se ucházeli o dvě křesla, nakonec získal nejvíce hlasů - 1089. Česká komunita má tak po delší době opět zástupce v nejvyšším orgánu Fedory.
Redox OS (Wikipedie), tj. mikrokernelový unixový operační systém naprogramovaný v programovacím jazyce Rust, nově podporuje X11 a GTK 3.
Dnes po celém světě startuje prodej herní konzole Nintendo Switch 2.
Do konference přišlo celkem 1691 emailů, nejvíce jich poslali Správce, William Lee Irwin III a Benjamin Herrenschmidt.
20. zář - 26. zář
James Bottomley napsal:
Tato funkčnost je nezbytná k tomu, abychom mohli zjistit, které moduly poskytují určité ovladače. To zase využíváme k určení modulů potřebných k nalezení root zařízení (a tedy toho, co musí vložit initrd/initramfs).
Když se teď podíváte na Debian, zjistíte, že k tomu používá obrovskou mapovací tabulku v /proc/scsi/*. Až naimplementujeme tuto vlastnost SysFS, budeme moci jít od od /sys/block/<zařízení> k vlastnímu zařízení, pak k ovladači a nakonec k modulu bez nutnosti nějakých tabulek.
Ten kód je první pokus. Přidává dvě nová API pro moduly: module_add_driver() a module_remove_driver(). Potřebujeme je proto, že obecný ovladač zařízení nemá žádné povědomí o modulu. Mohli bychom to vylepšit přidáním struct module * do struct device_driver, ale jakmile budeme mít SysFS linky, které poskytuje patch, nebude už pro to moc důvod.
Alexander Viro měl připomínky:
Ale co bude dělat tvůj uživatelský kód při spuštění na systému, kde poběží nemodulární jádro?
Jinými slovy, jde o od základu chybný design - stejné informace chceme bez ohledu na to, jestli máme moduly nebo vestavěné ovladače.
Greg KH odpověděl: Souhlasím. Rusty má patche, které tyto informace poskytují u ovladačů vestavěných do jádra. Až budou tyto patche začleněny, bude vytvořen symlink i pro ty vestavěné (s trochou úprav, ale půjde to).
Herbert Xu se ztotožňoval s Alexandrovými připomínkami a byl rád, že se to v rámci tohoto vlákna řeší. James však nesouhlasil s tím, že by rozhraní bylo chybné, i když připustil, že s parametry modulů mohou být problémy. Moc se o tom však nediskutovalo.
20. zář - 23. zář
Rusty Russell do kódu vložil několik komentářů, aby lidi varoval, že ipchains a ipfwadm jsou zastaralé a budou brzy odstraněny:
Během nedávného netfilter workshopu v Erlangenu jsme se rozhodli odstranit kód pro zpětnou kompatibilitu s ipchains a ipfwadm. To nám umožní výrazně pročistit rozhraní, protože jsme museli mít meziúrovňové rozhraní, které používá vrstva pro zpětnou kompatibilitu.
Začínáme s varováním v 2.6.9, takže všichni zbývající uživatelé budou mít šanci přejít na iptables. Firewallové skripty možná nekontrolují vracené hodnoty, a proto by mohly být nepříjemně překvapené, až to zmizí.
Bill Davidsen poznamenal:
Myslel jsem, že ten "nový vývojový model" chápu, ale asi ne. Budou teď funkční vlastnosti odstraňovány během stabilních vydání místo ve vývojovém cyklu?
Nestěžuji si, jen jsem předpokládal, že ta nová metoda se týká nových funkcí...
Na to nikdo neodpověděl, ale jinde Marc Ballarin poukázal na to, že Rustyho komentáře se objeví pouze při kompilaci, a tak si jich pravděpodobně mezi spoustou varování, která při kompilaci standardní jádra produkují, lidi nevšimnou.
Rusty odpověděl: Jistě, ale někde začít musíme. Další krok bude #error. Pak to konečně celé odstraníme.
Richard B. Johnson se zeptal: A co nahradí firewall? Nemůže to přeci jen tak zmizet! James Courtier-Dutton a Marc odpověděli, že iptables jsou standardem již od roku 2001. Ale Richard napsal:
Vypadá to, že budu muset konvertovat 1340 řádků příkazů ipchains na iptables - skvělé!
Před pár lety jsem převáděl na ipchains.
Teď to musím převádět znovu. Brzy nahradí `ls` pomocí `echo *` a fungovat nebude už nic.
William Stearns odpověděl:
Mám skript, který provede základní převod firewallového ipchains skriptu na iptables.
http://www.stearns.org/i2i/ipchains2iptables
http://www.stearns.org/i2i/ipchains2iptables.README
Kvůli rozdílům v architektuře technologií to nevytvoří přesný překlad, ale většinu hlavní práce to zvládne.
23. zář
Con Kolivas napsal:
Aktualizoval jsem staircase CPU scheduler. Tato verze je první v další vývojové fázi, ke které to vedu - odstranění závislosti na scheduler_tick, aby to bylo vhodné i pro jádro bez tiků [tickless kernel].
27. zář - 29. zář
Ed Schouten napsal: Přidal jsem podporu pro herní konzoli Xbox od Microsoftu přes konfigurační volbu 'CONFIG_X86_XBOX'. Patch je velmi minimalistický a měl by dát lidem z xbox-linux.org možnost se od něj odrazit. Nick Piggin se zeptal, jestli by někdo někdy chtěl spouštět linuxové jádro na Xboxu, a Will Dyson a Ed řekli, že ano, že to skutečně dělají. Will vysvětlil: Byl bych rád, aby nebylo nutné aplikovat při přechodu na nové jádro tolik externích patchů. Nick odpověděl:
Ptám se proto, že existuje pravděpodobně velké množtsví embedded zařízení, pro která by stačilo "jen přidat malý patch", aby fungovala.
Připočtu-li, že ten hardware je nutné "hacknout" (myslím...), aby na tom Linux vůbec běžel, je to ještě více na pováženou (je super, že můžeme Linux pustit i na Xboxu, ale nezdá se mi nic hrozného na tom, že by to zůstalo v podobě externího patche).
Ale jinak proti tomu nic nemám. Jestli dokážete přesvědčit Andrewa a Linuse, že by to mělo být zařazeno, tak proč ne?
Ed odpověděl:
Existuje více možností, jak na Xboxu Linux spustit (flashnout BIOS pomocí cromwellu, což je bootloader založený na Grub, pozměnit něco ze současného software atd.).
Důvodem, proč si já i lidi kolem xbox-linux myslí, že by to mělo být v jádře, je přijetí. Xbox Linux už tu je někdy od roku 2001, ale téměř žádné distribuce jej nepodporují. Například lidi z Debianu říkají, že budou Xbox podporovat jedině až bude v hlavním jádře.
David Weinehall Nickovi řekl: I já doufám, že malé patche pro embedded zařízení budou začleňovány (samozřejmě za předpokladu, že budou dosahovat stejné kvality jako ostatní patche), stejně jako začleňujeme patche pro x86... Pavel Machek s tím souhlasil a připojil, že port na Xbox je ve skutečnosti jen jedním z dalších portů jako pro ARM a podobně.
Nick reagoval, že Xbox je zvláštní případ, protože spuštění Linuxu na něm vyžaduje úpravu hardware. Ale zopakoval, že pokud Andrew a Linus ten patch přijmou, nebude proti tomu nic mít. Rahul Karnik odpověděl:
Minulý rok Linus podobný (o něco větší) patch odmítl.
http://marc.theaimsgroup.com/?t=105819036500001&r=1&w=2
Linus však své názory mění. Je tohle i nadále tak "politicky horký brambor"?
Ed řekl:
Z mého pohledu ne. Xbox-Linux již existuje tři roky a Microsoft proti tomu doposud nic nepodnikl. Bylo by praštěné, kdyby nás teď, po třech letech, žalovali.
V originálu Kernel Traffic 279 vyšla navíc ještě tato témata:
Tento článek vychází ze seriálu Kernel Traffic (www.kerneltraffic.org) a je zveřejněn pod licencí GPL verze 2.Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: