abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:33 | Zajímavý software

    Grafický správce balíčků Myrlyn pro SUSE a openSUSE, původně YQPkg, dospěl do stabilní verze 1.0.0. Postaven je nad libzypp a Qt 6. Projekt začal na SUSE Hack Weeku 24.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:44 | Zajímavý projekt

    Vývojáři se podařilo vytvořit patch pro Wine, díky kterému je možné na linuxovém stroji nainstalovat a spustit Adobe Photoshop (testováno s verzemi Photoshopu PS2021 a PS2025). Dalším patchem se podařilo umožnit dokonce instalaci téměř celého Adobe Creative Cloud Collection 2023, vyjma aplikací Adobe XD a Adobe Fresco. Patch řeší kompatibilitu s windowsovými subsystémy MSHTML - jádrem prohlížeče Internet exporer, a MSXML3 - parserem

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 13:33 | IT novinky

    Hackeři zaútočili na portál veřejných zakázek a vyřadili ho z provozu. Systém, ve kterém musí být ze zákona sdíleny informace o veřejných zakázkách, se ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nyní pokouší co nejdříve zprovoznit. Úřad o tom informoval na svém webu a na sociálních sítích. Portál slouží pro sdílení informací mezi zadavateli a dodavateli veřejných zakázek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 12:22 | Nová verze

    Javascriptová knihovna jQuery (Wikipedie) oslavila 20. narozeniny, John Resig ji představil v lednu 2006 na newyorském BarCampu. Při této příležitosti byla vydána nová major verze 4.0.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 01:33 | Zajímavý projekt

    Singularity je rootkit ve formě jaderného modulu (Linux Kernel Module), s otevřeným zdrojovým kódem dostupným pod licencí MIT. Tento rootkit je určený pro moderní linuxová jádra 6.x a poskytuje své 'komplexní skryté funkce' prostřednictvím hookingu systémových volání pomocí ftrace. Pro nadšence je k dispozici podrobnější popis rootkitu na blogu autora, případně v článku na LWN.net. Projekt je zamýšlen jako pomůcka pro bezpečnostní experty a výzkumníky, takže instalujte pouze na vlastní nebezpečí a raději pouze do vlastních strojů 😉.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 21:22 | Zajímavý projekt

    Iconify je seznam a galerie kolekcí vektorových open-source ikon, ke stažení je přes 275000 ikon z více jak dvou set sad. Tento rovněž open-source projekt dává vývojářům k dispozici i API pro snadnou integraci svobodných ikon do jejich projektů.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 03:33 | IT novinky

    Dle plánu certifikační autorita Let's Encrypt nově vydává také certifikáty s šestidenní platností (160 hodin) s možností vystavit je na IP adresu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    17.1. 14:44 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 14.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    17.1. 13:11 | Zajímavý projekt

    Just the Browser je projekt, 'který vám pomůže v internetovém prohlížeči deaktivovat funkce umělé inteligence, telemetrii, sponzorovaný obsah, integraci produktů a další nepříjemnosti' (repozitář na GitHubu). Využívá k tomu skrytá nastavení ve webových prohlížečích, určená původně pro firmy a organizace ('enterprise policies'). Pod linuxem je skriptem pro automatickou úpravu nastavení prozatím podporován pouze prohlížeč Firefox.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    16.1. 16:44 | Nová verze

    Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.18. Díky 174 přispěvatelům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (18%)
     (5%)
     (0%)
     (9%)
     (20%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (11%)
     (39%)
    Celkem 518 hlasů
     Komentářů: 14, poslední včera 10:22
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    13.11.2008 07:21 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    …souborové systémy, stejně jako ovladače zařízení, jsou dostatečně oddělené od zbytku jádra, takže brzké začlenění nemůže příliš škodit. Určitý druh precedentu byl také nastaven brzkým "začleněním" ext4, i když to byla evoluce existujícího souborového systému ext3, zatímco Btrfs je zcela nový. Andrew Morton Chrise povzbudil, aby Btrfs dostal do linux-next okamžitě a začlenil ho do 2.6.29…
    Vzpomínáte na Reiser4?
    make menuconfig, not war!
    CIJOML avatar 13.11.2008 08:17 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    na vrahem vytvoreny fs sere pes a doufam, ze reiser dela v krimu defku
    Nikola Ciprich avatar 13.11.2008 09:02 Nikola Ciprich | skóre: 23 | blog: NiX_blog | Palkovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    no tys tu chybel :-/
    Did you ever touch the starlight ? Dream for a thousand years? Have you ever seen the beauty Of a newborn century?
    stybla avatar 13.11.2008 09:17 stybla | skóre: 29 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    na vrahem vytvoreny fs sere pes ...
    eh?
    Nikola Ciprich avatar 13.11.2008 09:04 Nikola Ciprich | skóre: 23 | blog: NiX_blog | Palkovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    taky jsem si na to hned vzpomnel, ale tam byl problem v tom, ze reiser4 je o dost vice intruzivni, meni snad i veci ve VFS, atd. a Hans to svym pristupem taky zrovna nezlepsoval. ac me to velice mrzi, tak ted uz reiseru4 moc velke sance nedavam :(
    Did you ever touch the starlight ? Dream for a thousand years? Have you ever seen the beauty Of a newborn century?
    13.11.2008 15:24 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    Kdepak, nemění nic mimo svůj kód, rozhodně nic společného pro jiné části jádra a tak důležitého, jako je VFS. Jediným důvodem skutečně byl Hansův přístup, což však mnoho vývojářů vehementně popírá a schovává se za technické důvody. I kdyby tam však nějaké byly, tak tímhle prohlášením jejich váhu stejně popřeli.
    make menuconfig, not war!
    13.11.2008 15:44 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    Kdepak, nemění nic mimo svůj kód, rozhodně nic společného pro jiné části jádra a tak důležitého, jako je VFS.
    Právě naopak VFS obchází a duplikuje funkce.
    Jediným důvodem skutečně byl Hansův přístup, což však mnoho vývojářů vehementně popírá a schovává se za technické důvody.
    Pohádka o zlých vývojářích. Reiser4 byl revidován, Hans dostal seznam věcí, které nevyhovují a je potřeba je změnit. Pak začal vývojářům nadávat a nezměnil nic. Čiže: technické důvody tu byly první.
    Quando omni flunkus moritati
    13.11.2008 16:16 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    Právě naopak VFS obchází a duplikuje funkce.
    1. Ale nemění nic mimo svůj kód, takže když ho při kompilaci vypneš, dostaneš jádro identické s neopatchovaným. Neexistuje důvod pro nezařazení takového kódu, jak dokazuje i Andrewova citace výše.
    2. Jediný mně známý případ tohoto je cryptocompress, jehož obdobu, i když zatím méně propracovanou a silně nestabilní, obsahuje btrfs taky.
    Pohádka o zlých vývojářích. Reiser4 byl revidován, Hans dostal seznam věcí, které nevyhovují a je potřeba je změnit. Pak začal vývojářům nadávat a nezměnil nic. Čiže: technické důvody tu byly první.
    Právě o ten seznam tu jde. Vývojářům btrfs totiž IMHO nikdo nic takového nedal, protože jim řekli, že bugy budou odstraněny až v jádře, což je (mimo jiné) Linusova politika, se kterou já souhlasím. Hansovi bylo naproti tomu oznámeno, že R4 bude začleněn teprve až v něm žádné chyby nebudou.
    Dále vezmi v úvahu, že R4 byl ve chvíli kdy ho Hans navrhl k začlenění již docela stabilní, zatímco btrfs je stále téměř nepoužitelný, ale přesto bude začleněn.
    make menuconfig, not war!
    13.11.2008 16:36 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    Ale nemění nic mimo svůj kód...
    To je ale fuk. Když se pokusíš začlenit kód, který obsahuje duplicitní funkce, tak s největší pravděpodobností pohoříš bez ohledu na to, jestli to je souborový systém, ovladač nebo změna správy paměti.
    Vývojářům btrfs totiž IMHO nikdo nic takového nedal, protože jim řekli, že bugy budou odstraněny až v jádře, což je (mimo jiné) Linusova politika, se kterou já souhlasím. Hansovi bylo naproti tomu oznámeno, že R4 bude začleněn teprve až v něm žádné chyby nebudou.
    Ano, protože v té době se to tak dělalo se vším. Politika začlenit opravdu brzo a chyby opravit až v jádře je stará pár měsíců.

    Navíc zrovna u R4 nebylo vůbec jisté, jestli chyby budou opraveny. Vzhledem k tomu, že Hans prohlásil, že to tak je správně a ostatní jsou kreténi, dá se očekávat, že by s tím nehnul. A po zkušenostech s R3, na který se úplně vykašlal a jeho údržbu museli převzít jiní, se nedivím, že vývojáři nechtěli riskovat to samé znovu.
    Dále vezmi v úvahu, že R4 byl ve chvíli kdy ho Hans navrhl k začlenění již docela stabilní, zatímco btrfs je stále téměř nepoužitelný, ale přesto bude začleněn.
    To jo, ale do linux-next. O začlenění do hlavní řady v žádném případě není rozhodnuto.
    Quando omni flunkus moritati
    13.11.2008 17:03 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    Tak já to shrnu:
    • Oba jsou do značné míry revoluční, obsahují novinky
    • Oba obsahují jednu (a jedinou) fci, která by měla být jinde (komprese)
    • Ani jeden z nich nemění cizí kód
    • R4 je mnohem stabilnější
    • Oba jsou aktivně vyvíjeny
    • Bývalý vývojář jednoho z nich byl idiot
    Když odečteme oblasti, ve kterých jsou oba stejné a ty, které jsou již záležitost minulosti, tak tu zbyde to, že je R4 stablinější, ale přesto není začleněn.
    make menuconfig, not war!
    13.11.2008 18:10 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    To shrnutí je hezké, ale
    Oba obsahují jednu (a jedinou) fci, která by měla být jinde
    Tohle není tak úplně pravda - respektive rozhodně nebyla, když H. Reiser navrhoval začlenění.
    Oba jsou aktivně vyvíjeny
    Z čehož jeden PODSTATNĚ rychleji, že?
    Když odečteme oblasti, ve kterých jsou oba stejné a ty, které jsou již záležitost minulosti, tak tu zbyde to, že je R4 stablinější, ale přesto není začleněn.
    To by se o to někdo musel snažit. Reiser skončil u toho, že o vývojářích jádra prohlásil to, co o nich prohlásil a o další začlenění se nesnažil. Teď, když ho zavřeli, se o začlenění snaží někdo jiný, nicméně vzhledem k tomu, že btrfs může být za Reiser4 dostatečná náhrada, pochybuju o tom, že svůj záměr dotáhne do konce. Podporu ze strany ostatních vývojářů nicméně má.

    Quando omni flunkus moritati
    13.11.2008 18:18 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    Tohle není tak úplně pravda - respektive rozhodně nebyla, když H. Reiser navrhoval začlenění.
    Poprvé možná, ale on to navrhoval vícekrát. Minimálně první dva pokusy se navíc obešly bez invektiv.
    Z čehož jeden PODSTATNĚ rychleji, že?
    Druhý je zase podstatně dál už teď
    make menuconfig, not war!
    alblaho avatar 13.11.2008 09:14 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    To neprošlo ze dvou důvodů. Za prvé, vývojáři se nesmířili s některými vlastnostmi R4 jako třeba možnost otevřít si soubor jako adresář (není to košer, totiž ehm, POSIX). No a za druhé, Hans byl špatný komunikátor.

    Btrfs má rozhraní standardní a jeho vývojáři nejsou sociopati. Takže bych v tom neviděl problém, ten kód je opravdu izolovaný, nic jiného neovlivní.
    13.11.2008 15:25 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    Zrovna tuhle vlastnost vyhodili, a, jak jsem už napsal, R4 taky nic mimo svůj kód nemění.
    make menuconfig, not war!
    stybla avatar 13.11.2008 09:19 stybla | skóre: 29 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008
    Vzpomínáte na Reiser4?
    Vzpominam si hlavne na to, ze "communication failed" viz co napsali ostatni.
    13.11.2008 10:26 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008

    Já ho třeba používám a nevím o jiném FS, na kterém funguje transparentní komprese tak snadno jako na reiser4 (mimo to, že je už tak dost rychlý). Na btrfs čekám hlavně proto, že reiser3 už začíná stárnout (nelíbí se mi jeho fragmentace při využití nad 80% a nemá žádné pokročilé funkce - snapshoty, komprese, šifrování), vypadá dobře a bude nejspíš lepší než ext*. I když žádný expert nejsem, že...

    21.2.2009 19:09 alex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 8. 10. 2008

    Používám Reiser 4 nějakou dobu, i když nikoli v produkčním prostředí. Jsem s ním spokojen, rychlost při práci s malými soubory nemá konkurenci, stabilita výborná, přestože Reiser 4 není dokončen.

    1) rozepře H. Reisera a vývojářů Linux kernelu: s Hansem není právě snadné vyjít, ale domnívám se, že v tomto případě je větší kus pravdy na jeho straně. Nakonec ten, kdo v diskusi reagoval iracionálně byl právě Ch. Helwig. Je škoda, že takoví lidé jsou zodpovědní za směr, kterým se Linux vydá. Hans asi udělal chybu, když se rozhodl svůj projekt implementovat v Linuxu a nevybral třeba některý z rodiny *BSD, situace mohla být asi zcela jiná...

    2) Reiser4 pluginy: modularita je výborná věc, modulární software je flexibilnější, snadněji se debuguje, přidávají funkce... V oblasti file systémů to ale není běžná věc a navíc směr, kterým kráčí vývoj Linux kernelu je právě opačný, bohužel... Třeba VFS API (poprvé myslím implementováno v SunOS) takovou modularitu umožňuje, takže jakýkoli FS, který má toto API lze relativně snadno naportovat. Vše ostatní je (a měla by být) záležitost kódu samotného FS. V Linuxu se však stále více věcí implementuje obecněji přímo v kernelu (žurnály, schedulery...). Dle mého názoru je tento přístup chybný, jednak tím značně znesnadňuje portabilitu file systému do jiného operačního systému a naopak (příslušná část kódu nemusí být v jiném OS přítomna, resp. bude duplicitní v druhém případě). Za další klade překážky vývojářům v implementaci vlastních algoritmů (alokátorů, žurnálů, schedulerů...) a vnucuje jim vlastní kód. Tato snaha v konečném důsledku zredukuje file systémy na definici on-disk formátu...

    3) současná podoba ReiserFS:  je (resp. spíše byl) pouhou částí vývojového projektu, který Hans Reiser zamýšlel. Jeho cílem měl být file systém se schopnostmi relační databáze. Obecně file systémy a databáze mají mnoho společného a mnohokrát se vývojáři file systémů nechali databázemi inspirovat (b-tree, transakce, logy - žurnály, indexy, cesta v čase - versioning jako v postgres nebo Oracle...), ale vždy šlo o nějaký malý subset toho, co dokáže skutečná databáze. Finální ReiserFS, Hansem občas zvaný Reiser SSN - Semi Structured Namespace, měl umět to, co dělá každá relační databáze. Klasický FS má rigidní hierarchický namespace (pravda rigidita není úplně striktní, jsou tu linky a rekurzivní adresáře), kdežto relační databáze má v zásadě plochý namespace (dobře má tabulky, ale to je interní struktura) a namespace hierarchizuje per dotaz podle toho, na co se uživatel ptá. Pokud mne zajímá např. kolik klientů z DB zákazníků koupilo kombinaci několika konkrétních předmětů zformuluji dotaz a DB údaje vyhledá, odfiltruje, zformátuje a vrátí pěknou tabulku přesně na míru tazatele. V kontextu file systému by to znamenalo, že pokud chci znát, které všechny písničky v mp3 na mém disku mají v titulu slovo "utopia" zformuluji dotaz (pomocí GUI nebo specifického příkazu) a FS vrátí seznam. Podobnou věc samozřejmě mohu udělat v klasickém FS třeba za pomoci find, s tím rozdílem, že můžu hledat jen podle názvu souborů nikoli podle názvů samotných skladeb (optimálně s užitím indexu) a pokud mám velkou mp3 kolekci budu na výsledek čekat týden... Podobné schopnosti měl mít (nebo bude mít???) WinFS, tam ale šlo o vrstvu nad NTFS a obávám se, že rychlost by nebyla právě ideální. Reiser 4 měl být storage vrstvou, která prostřednictvím vychytávek typu dancing trees, wandering logs, transakcí... atd. umožní efektivní a rychlou práci a la relační databáze v Reiser SSN. Lze tedy říci, že větší část projektu zůstala nerealizována... Večná škoda.

    4) Jen na okraj: vypadá to, že doba rotujících disků jakožto převažujícíh medíí k ukládání dat se pomaličku chýlí ke konci. Pro ně byl ReiserFS projektován (listy b-tree jsou na disku umístěny v sousedních blocích a využívá se tak největší přednosti klasického disku - rychlosti v kontinuálním čtení/zápisu) a se jejich ústupem se ztratí i výhody ReiserFS. SSD disky nejsou penalizovány za náhodný přístup, ale preferují (podobně jako RAID-5) I/O ve větších a zarovnaných blocích. Vypadá to, že nás čeká velký comeback jiného druhu file systémů. Těch, co zažily nástup v 90. tých letech minulého století a přesto se nedočkali praktického užití - s malou výjimkou file systému Spiralog od Digital Equipment blahé paměti. Jde o log-structured file systémy.
     

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.