V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Ono je to mnohem horší, klasický přepočet videa je dost náročná činnost a i počítač se s tím potýká dost dlouho, většina televizí ten obraz jen vezme a prostě ho jen dementně roztáhne a to je celé.99% širokoúhlých televizí má nastaveno automatické roztažení obrazu do plochy už v továrním nastavení aby dummies nemohli křičet, ale 100% televizí se kterými jsem měl tu čest má také nastavení zobrazení obrazu v různých poměrech (u televizí značky Samsung je to pod tlačítkem Tools na dálkovém ovladači, takže jedno tlačítko) včetně proklamovaného zoomu pro dvakrát zmršený obraz.
jednak použitím širokoúhlýho objektivu mi ten obraz padáČemu říkáš padá?
a jednak i to ohnisko má svoje limity a často už ten další krok dozadu ani udělat nemůžu, takže se mi při orientaci na šířku ten objekt do výšky ani nevejde,Ono dost záleží jaký objekt, ale na tvém místě bych se zamyslel, jestli je opravdu nezbytné ho zabírat celý najednou. Divákova pozornost se stejně obvykle zaměřuje na detaily, takže bývá zajímavější ukázat mu detail. A co se nevejde, dá se často nahradit pohybem kamery, aspoň je to dynamičtější, však video není fotka.
klasické zkreslení perspektivyjednak použitím širokoúhlýho objektivu mi ten obraz padáČemu říkáš padá?
Ono dost záleží jaký objekt, ale na tvém místě bych se zamyslel, jestli je opravdu nezbytné ho zabírat celý najednou. Divákova pozornost se stejně obvykle zaměřuje na detaily, takže bývá zajímavější ukázat mu detail. A co se nevejde, dá se často nahradit pohybem kamery, aspoň je to dynamičtější, však video není fotka.ano, krásné řešení, například když točím jak dítě chodí, tak budu neustále švenkovat z xichtu na nohy a naopak ...
Kolik asi může měřit na výšku takové dítě u kterého je zajímavé jak chodí, že by se nevešlo do záběru? U prazidenta bych to chápal, ale dítě...?tak si to spočítej :-p ohnisková vzdálenost objektivu po přepočtu na ekvivalent kinofilmu 35 mm, dítě je vzdáleno metr kinofilmové políčko má 36x24 mm, pokud se nemýlím při poměru 16:9 nám vychází 36/16*9 = 20,25 mm výška 20,25 [mm] / 35 [mm] * 100 [cm] = 57,857... [cm] hm, sorry, nejsme Pygmejové při plném využití senzoru 4:3 by to bylo 36/4*3 / 35 * 100 = 77,14... cm - tam už by se nám tak akorát vešlo a vezmeme-li to na výšku ... 36/35*100 = 102,857... cm - výborně, to už se vejde i kousek té podlahy, kam směřuje
dítě je vzdáleno metr ...Je zřejmé, že matematicky musí existovat vzdálenost, při které se stojící dítě vejde na snímek pouze na výšku. Ale opravdu běžně točíš takovouhle situaci z jednoho metru?
klasické zkreslení perspektivyPořád ti nerozumím, ohnisko s perspektivou nesouvisí.
například když točím jak dítě chodí, tak budu neustále švenkovat z xichtu na nohy a naopak ...Jestli tohle snímáš na výšku, takže není vidět, kam dítě jde, tak to není ke koukání.
Terry Pratchett, Pohyblivé obrázky„Jak přinutí pekelná obluda Amahoni Sinhrt - vesmírný žabák s milionem potomků - svou oběť, aby vypustila duši?“
„Ona... ne, počkej, nic mi neříkej... připoutají na jedno místo a ukazuje jí tak dlouho obrázky svých mláďat, až tomu ubožákovi imploduje mozek.“
„Jo. Vždycky jsem si říkal, jak to asi funguje v praxi,“ řekl Viktor, který listoval v učebnici. „Předpokládám ale, že když řekneš potisící ,ty oči, to jste celý vy‘, jsi stejně zralý na to spáchat sebevraždu.“
však taky videa s dětiškama nejsou ke koukání. ...tak nějak, to si jako egg myslí, že to točím abych uspokojil jeho estetické cítění?
a) "a při zanedbání vad objektivů" - ach ano, kouzelná větička bavíme-li se o kompaktech s periskopem ... b) hezký pokus, nicméně dovolil bych si poslat tě s tou demagogií do prdele z téhož článku: Rybí oka (8mm) – extrémně širokoúhlé s úmyslnou deformací perspektivy vs všechny objektivy mají stejné zobrazení perspektivy - není nad to v rámci jednoho textu popřít sám sebe, že?klasické zkreslení perspektivyPořád ti nerozumím, ohnisko s perspektivou nesouvisí.
no, ono to dítě jaksi není moucha, neleze po stěně, a tudíž to, kam jde, vidět při snímání na výšku je, zatímco při snímání na šířku by bylo vidět tak akorát to, kam určitě nepůjdenapříklad když točím jak dítě chodí, tak budu neustále švenkovat z xichtu na nohy a naopak ...Jestli tohle snímáš na výšku, takže není vidět, kam dítě jde, tak to není ke koukání.
b) hezký pokus, nicméně dovolil bych si poslat tě s tou demagogií do prdeleV tom případě bych si dovolil v diskusi nepokračovat, patrně ses od začátku přišel jen předvést. Takže jo, samozřejmě souhlasím, jsi borec.
no, ono to dítě jaksi není moucha, neleze po stěně, a tudíž to, kam jde, vidět při snímání na výšku je, zatímco při snímání na šířku by bylo vidět tak akorát to, kam určitě nepůjde
Této úvaze nerozumím. Kdyby dítě lezlo po stěně, dalo by se očekávat, že poleze nahoru, na což by se formát na výšku hodil. Protože se ale pohybuje vodorovně, hodí se spíš formát na šířku. Pokud se tedy nepohybuje směrem k přístroji nebo od něj, ale pak je to jedno.
(*) protože v poměru senzoru 4:3 nemám možnost natáčet s rozumným rozlišením, no a jelikož člověk je spíš vysokej než širokej, tedy typicky , tak nebudu točit postavu tak, že mám vpravo a vlevo kilometr místa ...V tom případě budeš muset točit videa jako je tohle - rozlišení akorát tak na lidskou postavu
Jinak videa samozřejmě nejsou jen od toho, aby v nich byla jedna lidská postava. Případně taky ta postava nemusí být nutně vertíkálně, že (což asi zní jako narážka na určitý konkrétní žánr, ale to nebylo úmyslemnejsem [dosaď populárního amerického nebo protinožeckého režiséra] abych točil supeširoký ságy s armádama od nevidim do nevidim samozřejmě když mám v záběru dva lidi na lodi, tak se mi ta šířka hodí, ale když třeba kolega předváděl úžasnej styl nahazování batohu, to vleže asi nepředvede, tak si vedle něj mám postavit ještě figuranta nebo co?).
VIDEO: MPEG2 720x576 (aspect 3) 25.000 fps 15000.0 kbps (1875.0 kbyte/s) ... Movie-Aspect is 1.78:1 - prescaling to correct movie aspect. VO: [xv] 720x576 => 1024x576 Planar YV12
Tiskni
Sdílej: