abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:11 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.6, tj. šestá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.15, tj. poslední patnáctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm, k dispozici je LTS. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.7. 16:11 | Bezpečnostní upozornění

    V jádře Linux byla nalezena a v upstreamu již byla opravena kritická zranitelnost GhostLock aneb CVE-2026-43499. Lokálnímu uživateli umožňuje získat práva roota a také obejít kontejnerovou izolaci. Zranitelnost existovala v Linuxu 15 let, tj. od roku 2011, od Linuxu verze 2.6.39.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    10.7. 13:55 | IT novinky

    Evropská komise předběžně shledala, že návykový design aplikací Instagram a Facebook od americké společnosti Meta porušuje unijní nařízení o digitálních službách (DSA). Návykový design zahrnuje například takzvané nekonečné posouvání, automatické přehrávání videí, tzv. push notifikace, kdy aplikace uživatele vybízí k návratu do jejího prostředí, či vysoce personalizovaný algoritmus, který rychle pozná, co uživatele baví a snaží

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    10.7. 12:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.97.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.7. 05:00 | IT novinky

    Švýcarská společnost Punkt. má nově v nabídce telefon Punkt. MC03. Telefon byl navržen ve Švýcarsku s důrazem na soukromí a digitální suverenitu a vyroben v Německu. V telefonu běží operační systém AphyOS (Apostrophy OS) založený na AOSP (Android Open Source Project) 15. Cena telefonu je 745 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    10.7. 04:44 | Nová verze

    TypeScript (Wikipedie), tj. JavaScript rozšířený o statické typování a další atributy, byl vydán v nové verzi 7.0. Kompilátor byl kvůli výkonu přepsán z TypeScriptu do Go.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.7. 17:00 | IT novinky

    Europarlament podpořil pozměněnou verzi výjimky známé jako „chat control 1.0“ umožňující firmám skenovat soukromou komunikaci na internetu kvůli ochraně dětí před zneužitím. Pozměňovací návrhy přijaté europoslanci však počítají s tím, že z výjimky bude vyřazena šifrovaná komunikace. Výjimka přestala platit začátkem dubna poté, co se Evropský parlament a Rada EU nedokázaly shodnout na jejím prodloužení. Rada následně přijala

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    9.7. 04:44 | Bezpečnostní upozornění

    Nejnovější X.Org X server 21.1.24 a Xwayland 24.1.13 řeší 2 bezpečnostní chyby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.7. 04:22 | Komunita

    Clement "Clem" Lefebvre publikoval souhrn dění v Linux Mintu za červen 2026. Vypíchnuta je vylepšená podpora Waylandu. Už není považována za experimentální. V příští verzi Linux Mintu, plánována je na Vánoce, bude běh Cinnamonu plně podporován na X11 i Waylandu. V květnu na vývoj Linux Mintu přispělo 611 dárců celkovou částkou 19 612 dolarů. Dalších 2 326 patronů přispělo na Patreonu celkovou částkou 5 334 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    9.7. 04:00 | Bezpečnostní upozornění

    V Linuxu v KVM byla nalezena a v upstreamu již byla opravena kritická zranitelnost Januscape aneb CVE-2026-53359. Root na hostovaném počítači (virtuální stroj) může obejít izolaci a získat plnou kontrolu nad hostitelským systémem (DoS útok nebo vzdálené spuštění kódu s právy roota). Na obou hlavních architekturách – Intel i AMD. Zranitelnost v Linuxu existovala téměř 16 let (od srpna 2010 do června 2026).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (10%)
     (7%)
     (2%)
     (17%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (2%)
     (16%)
     (25%)
    Celkem 2095 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek



    Vložit další komentář
    5.12.2011 00:52 Vojťák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Nejsem sice odborník ani na Fourierovy transformace ani na periodické děje v rámci vztahů, ale řek bych, že "a spike on the Fourier transform (tedy ve frekvenčním spektru) at the one-month mark" rozhodně nemá nic společného s žádným "prvním měsícem".
    mkoubik avatar 5.12.2011 01:16 mkoubik | skóre: 5 | blog: lorem_ipsum | Praha 8 - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    +1, pochopil jsem to až z originálu.
    5.12.2011 08:33 hajoucha | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    taky tak
    5.12.2011 23:12 Jose.D | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    |
    Luboš Doležel (Doli) avatar 5.12.2011 01:20 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    One-month mark je pro mě čárka na ose, která označuje, že tady je jeden měsíc od počátku. Nedochází mi, v čem je problém.
    5.12.2011 03:19 Radek Hladik | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Osobně bych to viděl trochu komplikovaněji. Fourierova transofrmace postihuje, jak se daná věc chová na různých frekvencích. Tedy máme nějakou funkci (ideálně periodickou) a FT zobrazí její chování pro jednotlivé frekvence. One month mark je pak opravdu čárka na ose, která ovšem označuje frekvenci jednoho měsíce, nikoliv první měsíc. Ještě polopatičtěji řečeno, vysledoval, že je tam jakási špička, která se opakuje s periodou jednoho měsíce...
    Bedňa avatar 5.12.2011 08:45 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Každomesačné stavy nevolnosti a bolenia hlavy.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    egg avatar 5.12.2011 11:05 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Možná se střídající s obdobím kvalitního sexu. :-) Třeba i proto je tam odpověď "radši už mlč". Pointa se tentokrát opravdu ztratila v překladu.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 5.12.2011 11:57 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Aha, FT naprosto neznám. Změnil jsem to na jeden měsíc.
    egg avatar 5.12.2011 12:50 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Ještě bych doporučil změnit nárůst za špička nebo něco podobného, protože to je nárůst a vzápětí pokles.
    5.12.2011 21:35 Andrej | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    prave som pochopil fourierovu transformaciu
    Any sufficiently advanced magic is indistinguishable from technology. --Larry Niven
    pushkin avatar 5.12.2011 05:54 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    +1

    Také mi to připadlo podezřelé - už kvůli tomu, že Fourierovu transformaci lze aplikovat pouze na periodické signály. Tedy zřejmá narážka na jistý fyziologický děj opakující se s měsíční periodou :-D
    5.12.2011 09:46 nikdo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Nesmysl. Fourierovu transformaci můžete kliedně aplikovat na náhodný šum (a dokonce to bude mít smysl). Nu každopádně to nic nemění na tom, že překlad dnes není úplně korektní (nicméně jsem i z něj pochopil pointu).
    5.12.2011 10:33 Kaero
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    sice se aplikuje na nahodny sum, ale princip fourierovy transformace je ze se zmereny usek zopakuje nekonecnekrat a pak se transformuje do frekvencniho spektra. takze z toho nahodneho sumu se udela periodicky signal s periodou rovnou delce mereneho signalu. coz dava pozadavek na delku mereni.

    a jak uz naznacili jini, randal ziskal z grafu s x-ovou t, y-ovou osou srdicko pomoci fourierovy transformace graf s x-ovou osou 1/t, tedy frekvence a y-ovou osou amplituda srdicka. V grafu videl vyrazny pokles (spike) na hodnote jednoho mesice, tj. frekvence jednoho mesice.
    Grunt avatar 5.12.2011 17:29 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Ale měl by být stacionární a periodicky se opakující. Ve skutečnosti jde vzít signál libovolný, ale libovolný signál musí mít hranice. Začátek a konec. Z těch se dají udělat osy a signál kolem nich jakoby překládat do nekonečna až dosáhneme té stacionarity a periodicity. Blbé je když je třeba složka různě modulární a analyzuje se to právě v rámci toho jednoho okna. Začne to dělat blbosti. Viz fundamentals.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    5.12.2011 18:04 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    V rámci jednoho okna se to řeší okení funkcí, kterou se celý průběh pronásobí.
    Grunt avatar 5.12.2011 18:08 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Myslel jsem jako obdélníkové okno alias STFT, viz druhá kapitola. Pro ilustraci osy a principu překládání je to pro představu nejjednodušší. Okna prosím nechte spát, nebo ještě někoho pokoušou.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    Grunt avatar 5.12.2011 18:09 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Aha. Už jsem to asi pochopil. To měla být asi odpověď na
    Blbé je když je třeba složka různě modulární a analyzuje se to právě v rámci toho jednoho okna. Začne to dělat blbosti.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    5.12.2011 22:18 Ferdinand
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Neměl. Ale hezké signály mají hezkého Fouriera. To je celé. Signál může být libovolný a tam, kde není definovaný, si můžeme dodefinovat libovolné (pro lidské účely smysluplné) hodnoty. Třeba nulu. Není nutné něco opakovat a snažit se něčeho dosahovat. Jen se v takových hezkých případech ten Fourier počítá snadněji.
    Grunt avatar 6.12.2011 09:16 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Neměl.
    A jak zanalyzuješ chirp (ten už z principu není stacionární)? IMHO docela blbě.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    elenril avatar 6.12.2011 11:39 elenril | skóre: 21 | blog: Raziel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Chirp není integrovatelný přes ℜ, takže ani nemá FT přes celé ℜ. Slušné funkce se chovají jinak.

    Mám dojem, že se tady plete matematická teorie, kde máme funkce rozpínající se přes celá reálná čísla (nebo i něco většího) a inženýrská praxe, kde jsou vždy časově omezené signály.
    Grunt avatar 8.12.2011 09:30 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Jo, jo. Hrušky a jabka a vnikne z toho nádherný Obstsalat.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    6.12.2011 20:37 Ferdinand
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Chirp není reálný signál. V reálu to vždycky jde, i když třeba signál chirp dost připomíná.
    5.12.2011 20:26 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Jsi nemusel psat ani příspěvek, tvoje patička to zcela vysvětluje :-D.
    5.12.2011 13:02 13.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    no nevím, z překladu co tu byl po půlnoci jsem k pointě došel, teďka by mi to asi trvalo.
    Grunt avatar 5.12.2011 17:17 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Ach jo, já to zas nepochopil. To je frekvenční, časová nebo frekvenčně-časová závislost? Sakra pište tam ty zatracené písmenka.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    5.12.2011 22:14 Ferdinand
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Na konecny neopakujici se signal lze Fouriera taky aplikovat, bez jakehokoli omezeni. Jen to spektrum holt bude podle toho vypadat. Matematicky tomu vubec nic nebrani.
    6.12.2011 01:31 nikdo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    jo
    6.12.2011 08:17 Kaero
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    řekl bych, že v originále spike by se měl přeložit jako pokles nebo podobně. Peak je špička - nárůst a pokles, __/\__. Spike by měl být opak, tj. --v--. Taky to odpovídá logice příběhu - ženské jsou obvykle jednou za měsíc protivné, ne naopak.

    Popisek obrázku by chtělo znovu promyslet a přeformulovat, ať tady nestraší špatný překlad dalších 20 let.
    6.12.2011 09:59 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    řekl bych, že v originále spike by se měl přeložit jako pokles nebo podobně. Peak je špička - nárůst a pokles, __/\__. Spike by měl být opak, tj. --v--
    Tak to tedy rozhodně nesouhlasím, tohle co tvrdíte je IMHO naprostá dezinformace. Nikdy jsem neslyšel, že by byl termín "spike" definován jako pokles. Spike je obecně výkyv (špička), kdežto peak je vrchol (maximum). Za překlad neručím a možná se ani nevyjadřuji úplně přesně, může se v češtině používat trochu jiná terminologie, ale v každém případě to že by musel být spike negativní je nesmysl.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    egg avatar 6.12.2011 11:39 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    To je nesmysl hlavně proto, že vám uniká smysl Fourierovy transformace. Je úplně jedno, jestli je žena jednou za měsíc protivná nebo milá. Podstatné je, že se nálada mění s měsíční periodou. Ve spektru se nehledí na fázi, tam je pouze amplituda příslušné sinusoidy a ta je vždy kladná. Jestliže je děj nějakým způsobem periodický, objeví se ve spektru pík na příslušné frekvenci, který je vyšší než jeho okolí na obou stranách.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 6.12.2011 20:40 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Spike je podle AJ/ČJ slovníku "prudký vzestup/nárůst", podle výkladového to je "a sudden large increase in sth".
    egg avatar 6.12.2011 22:26 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    V kontextu Fourierovy analýzy to není nárůst. Ve spektrech se nestává, že by graf v nějakém místě stoupl a zůstal na vysokých hodnotách. Obvykle tam nacházíme nezávislé hroty, z nichž každý má nějaký specifický význam, protože různé procesy mají charakteristické frekvence.

    wiktionary 1) A sort of very large nail 2) Anything resembling such a nail in shape. ... 6) A sharp peak in a graph.

    Oxford Dictionary of English: a sharp increase in the magnitude or concentration of something: the oil price spike. [ELECTRONICS] a pulse of very short duration in which a rapid increase in voltage is followed by a rapid decrease.
    egg avatar 6.12.2011 22:32 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komiks xkcd 523: Pokles
    Ještě ukázka: Spektrum vibrací pivní láhve vzniklo Fourierovou transformací signálu z mikrofonu. Každý pík odpovídá některému způsobu kmitání. Spike a peak jsou v tomto kontextu synonyma.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.