abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:00 | Komunita

    Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 20:44 | IT novinky

    Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 20:33 | IT novinky

    Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 16:55 | Komunita

    MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 17:33 | Pozvánky

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 01:33 | IT novinky

    Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    12.9. 14:00 | Nová verze

    Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.9. 12:00 | Zajímavý článek

    Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).

    |🇵🇸 | Komentářů: 20
    12.9. 05:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.9. 22:00 | Komunita

    V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (81%)
     (7%)
     (3%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 181 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 10.9. 13:00
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    14.5.2013 07:57 CruX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()
    No prave na kopirovanie suborov by som skor pouzil sendfile()
    14.5.2013 09:02 Suchý čert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()
    Jo, na kopírování stačí sendfile(). V článku by to chtělo zmínit i funkci vmsplice(), díky které to teprve začne být zajímavé — lze jí totiž v kombinaci se splice() udělat zero‐copy „send“ z uživ. prostoru (teoreticky i „recv“, ale v jádře to není implementované, resp. je to tam implementované pomocí kopírování). Pak se ještě v souvislosti se splice() může hodit funkce tee(), která umí z jedné roury zduplikovat data do druhé.
    14.5.2013 09:27 Nikola Pajkovský | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()
    Ano, chtěl jsem, ale članek mi připadal hodne dlouhý, když byl zalomený na 80 znaků v mojem editoru, tak jsem to zámerně vynechal. Neměl jsem.
    Save the whales. Feed the hungry. Free the mallocs
    14.5.2013 15:05 Nikola Pajkovský | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()
    jak se to vezme, API je o něco jednodušší, ale sendfile je implemetovaný pomocí splice.

    Můj snippet jsem ve skutečnosti použil pro kopírování tcp ipv4 spojení na disk. Což jsem mohl zmínit. Moje chyba.

    Save the whales. Feed the hungry. Free the mallocs
    Tomáš Bžatek avatar 15.5.2013 15:16 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()

    Pamatuju si, ze sendfile() ve 2.4 fungoval dobre, ale ve 2.6 byl omezeny jen na sockety. Ted koukam do man a uz to zase zprovoznili:

    In Linux kernels before 2.6.33, out_fd must refer to a socket.  Since Linux 2.6.33 it can be any file.  If it is a regular file, then sendfile() changes the file offset appropriately.

    Nastesti slo chytat chybovy kod a fallbacknout do manualniho blokoveho rezimu.

    Koupim litajiciho tucnaka
    14.5.2013 09:03 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()
    Zdravim,

    dik, zajimavy clanek, ale klidne by mohl byt i o spetku mene odborny (pro nas co nedelame v Linuxu). Take mi neni jasna veta:
    Nicméně je chyba použít NULL ukazatel jako offset k přiřazené rouře (pipe).
    Nema to byt opacne? V prikladech je NULL..
    Josef Kufner avatar 14.5.2013 12:59 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()
    Nezajímavého hnoje je všude dost. Buď rád že ten článek je, jaký je.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    14.5.2013 17:04 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()
    Vzdyt ja jsem za nej rad.
    14.5.2013 14:59 Nikola Pajkovský | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()
    Roura (pipe) je proud (stream) dat bez pozice. Muže se to zdát divné, ale ve skutečnosti, je to hodně dobrá věc. Nemusíš předávat "tento soubor, tento offset, tato délka" - pouze předáš jednoduše deskriptor souboru a nakrmíš jej daty, aniž by ses zajímat, co dělá čtenár (reader) na druhé straně roury. Čtenář nemuže vyhledávat data pomocí seek v proudu dat a také čtenář nebude zmatený, kde je konec souboru.

    Takže čtení z roury s offsetem 1 je chyba a proto se musí offset u roury nastavit na NULL. Následuje chybné čtení z roury:

            int pipefd[2];
            pipe(pipefd)
    
            loff_t pipe_offset = 1;
            splice(pipefd[0], &pipe_offset, ...);
    
    Save the whales. Feed the hungry. Free the mallocs
    14.5.2013 17:05 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()
    Ano, tak jsem to pochopil, a proto mi ta veta prisla divna - prijde mi, ze rika, ze se tam NULL predavat nesmi a pritom se predavat nesmi nic jineho nez NULL.
    14.5.2013 18:05 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Přenositelnost
    Chápu, že pokrok nelze zastavit, otázka ale zůstává, nakolik se vázat na linuxově specifické služby. (Poslední dobou mě třeba nadzvedlo zavedení printf("%m") v util-linux.)
    David Watzke avatar 14.5.2013 20:46 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    To je ale rozšíření glibc, ne?

    K věci: asi člověk nebude používat splice jen tak ze srandy, ale když už máš linux-only software (který např. přímo používá epoll a kdoví co), tak proč toho nevyužít...
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    14.5.2013 22:21 Nikola Pajkovský | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    ne, je to systémové volání. V glibc je wrapper. A ano, i bez glibc můžes volat jakékoliv systémové volání.
    Save the whales. Feed the hungry. Free the mallocs
    15.5.2013 07:15 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Ano, je to věc standardní knihovny, jen to byla první věc, na kterou jsem si vzpomněl. Z oblasti systémových volání mě teď napadá systemd, který bezpodmínečně závisí na cgroups.
    frEon avatar 14.5.2013 22:12 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    #ifdef
    Talking about music is like dancing to architecture.
    14.5.2013 23:38 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    nakolik se vázat na linuxově specifické služby

    V praxi stejně použijete nějaký wrapper, který zavolá splice() tam, kde je k dispozici, a nahradí ho pomocí univerzálních funkcí tam, kde není.

    Poslední dobou mě třeba nadzvedlo zavedení printf("%m") v util-linux

    Pominu-li, že tohle zrovna bude spíš glibc-specific než linux-specific, tak zrovna v util-linux mi použití linux-specific featur zas až tak absurdní nepřipadá. :-)

    15.5.2013 07:16 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    %m je glibc-specific, tedy s jinou standardní knihovnou i na Linuxu budete mít smůlu.
    15.5.2013 07:57 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Není nad to přečíst si celý příspěvek, na který se chystáte reagovat…
    15.5.2013 15:00 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Asi to nikomu nevadilo, tak to tam je. Ak ti to vadi, tak posli vyvojarom patch.
    15.5.2013 16:24 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Jo je to ještě horší :-D (teda pokud v eglibc apod. ten %m není definovaný).
    michich avatar 15.5.2013 18:00 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    eglibc to určitě má (glibc to umělo ještě před eglibc forkem). uclibc to má (volitelně při konfiguraci). bionic to asi nemá.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 15.5.2013 01:22 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Chápu, že pokrok nelze zastavit, otázka ale zůstává, nakolik se vázat na linuxově specifické služby.
    Vzhledem k rozšířenosti Linuxu vs. ostatních unixových OS na nových strojích... asi bych to neřešil. Ať si to řeší ti, co tu "exotiku" provozují.

    Proč exotiku? Minimálně na desktopu za měřenou dobu existence AbcLinuxu BSD/Solaris/ostatní trvale padají a jestli ta křivka nezmění tvar, tak to za pár roků bude nula. A nejsem ochoten věřit, že by to na serverech bylo až tak jinak. Taková bomba to ZFS není.
    15.5.2013 08:04 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Ehm... zatim "nam" tohle delaji vyrobci hw i sw s ohledem na prevahu woknousu, ze? :-)
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    15.5.2013 08:27 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Ano. A je mi moc smutno, když vidím, že ani tahle zkušenost mnoha lidem nebrání chovat se úplně stejně k jiným.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 15.5.2013 08:55 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Takže používat Linux-specific funkce se zapovídá a vývojáři by se měli starat o to, aby to chodilo na všech možných a nemožných platformách? To jako proč by si s tím měli dávat práci? Ať si to naportují ti, co tu platformu používají.
    15.5.2013 09:07 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Nezapovídá. Ale program by měl být napsaný tak, aby se obešel i bez ní, pokud k dispozici není (viz můj včerejší příspěvek z 23:38).
    pavlix avatar 15.5.2013 16:31 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Je krásné mít své ideály.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 15.5.2013 08:53 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Já na tom u SW nevidím nic špatného. To mají podporovat každou minoritní platformu?
    15.5.2013 09:14 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Smutné. Opravdu velmi smutné. Jen nevím, jestli je to povahou nebo jestli se opravdu tak strašně moc změnilo za těch deset let mezi tím, kdy jsem s Linuxem začínal já, tím, kdy jste začínal vy.
    15.5.2013 13:14 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    +1 Prenositolenost na urovni zdrojaku byla jedna hlavnich vyhod Unixu. Bylo tu nekolik konkurencnich ale vice-mene kompatibilnich systemu. Cele to fungovalo, i kdyz to nekdy bylo dost drahe. Linux ohrome tezil z toho ze mohl kopirovat a nemusel vymyslet svoje standarty. Skoda, ze to takhle nejde dal. Dneska si kazdy vymysli svoje kolo a neohlizi se na to jak vypadaji kola tech ostatnich.
    15.5.2013 14:04 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Dneska si kazdy vymysli svoje kolo a neohlizi se na to jak vypadaji kola tech ostatnich.
    Dneska?
    Unfortunately, in particular since OpenSSH does authentication, it runs into a *lot* of differences between Unix operating systems OpenSSH Portable Release
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 15.5.2013 14:27 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Jste ve světě open source. Lidé programují to, co se hodí jim. Nikdo mě přece nemůže nutit podporovat něco, o co nemám zájem.
    15.5.2013 19:39 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přenositelnost
    Myslím, že chápu názor obou stran - a nechci se zastávat ani jedné, ale dovolil bych si podotknout, že u Windows je největší problem v uzavřenosti kodu. Pokud už byl kód nějakým způsobem k dispozici (třeba ho autor dodotečně zveřejnil, atd...), linuxáci (a další) si dali tu práci a program naportovali (známe je to třeba u her). Jinak museli psát program znova od píky. Samozřejmě, zde to trošku idealizuju, něco se rozumně naportovat nedá a musí se to zgruntu přepsat. Ale i tak můžou zdrojáky sloužit aspoň k inspiraci.

    Pokud ale vývojář použije specifické konstrukce pro Linux a řekne, že na ostatní platformy kašle, je to jeho právo, ale pokud zveřejní kód, může se najít někdo jiný, kdo to patchne / forkne. Tedy je situace u OSS oproti closed source na windows lepší.
    Baník pyčo!
    Tomáš Bžatek avatar 15.5.2013 15:21 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux: systémové volání splice()

    Dovolil bych si upozornit, ze v pripade pouziti na prenos dat ze souboroveho systemu se spolehlivost vyrazne lisi implementace od implementace. Takovy reiser4 vraci nuly misto dat a indikuje success. Verim, ze u jinych fs se problem neobjevuje, ale clovek nikdy nevi, kdo co pouziva za jadro a jake data tam opravdu proudi. Meli jsme v Gnome trosku bugreportu na ztracene data... :-)

    Koupim litajiciho tucnaka

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.