Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Do budoucna se určitě můžeme těšit nejen na hry v Linuxu, ale i na jejich tvorbu v tomto operačním systému, neboť již teď existuje experimentální sestavení Unity editoru pro Linux.A?? To je sice hezke, ale jsem presvedcen o tom, ze nezalezi ani tak na tom, kolik (a jak dobrych) hernich vyvojovych prostredi a frameworku pro Linux bude, ale jak moc se bude sirit podpora tohoto OS mezi vyvojarskymi tymy. Pamatuji, ze treba u SDL Win vyvojari vyvijeli hry prevazne pro os Windows, kdezto vyvojari na jinych platfomach (vetsinou) podporovaly i konkurencn OS. Takze, byl tu multiplatformni framework - srovnatelny s DX, ale her pro Linux pod nim vznikalo podstatne mene, jak na majoritni OS. A schvalne pisu 'vyvojarske tymy'. Zvlastnich zkusennosti vim, ze vyvoj hry je docela narocny jak casove tak i co se tyce rozsahu schopnosti a znalosti prace s programy. A nejen to. A nastroje pro tvorbu her existuji uz pomerne dlouho, a amaterske (ci "domaci") tvorby zas tak moc nebylo - nebo neni tolik videt. Moc neverim, tomu ze vydanim dalsiho takoveho programu se v tomto ohledu neco zmeni. Game editoru je na Linuxove platforme uz nekolik, ale me osobne se nezda, ze by pribivalo umerne tomu her...
Tiskni
Sdílej: