abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 16:44 | Komunita

    Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 14:55 | Humor

    McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 00:11 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.7. 21:00 | Bezpečnostní upozornění

    Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    10.7. 15:22 | Nová verze

    Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    10.7. 12:55 | Bezpečnostní upozornění

    Ministerstvo vnitra odhalilo závažný kyberincident v IT systému resortu. Systém, do kterého se dostal útočník bez oprávnění, byl odpojen a nedošlo k odcizení dat [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    10.7. 11:55 | Humor

    Před rokem byla streamovací služba HBO Max přejmenována na Max. Dle managementu slovo HBO v názvu nebylo důležité. Včera byl Max přejmenován zpět na HBO Max. Kolik milionů dolarů to stálo? 😂

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    10.7. 02:11 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 8.0.0 svobodného systému pro detekci a prevenci průniků a monitorování bezpečnosti počítačových sítí Suricata (Wikipedie). Přehled novinek v oficiálním oznámení a v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.7. 01:11 | Nová verze

    Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.4. Přehled novinek s náhledy a videi v oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    10.7. 00:11 | IT novinky

    Instituce státní správy nebudou smět využívat produkty, aplikace, řešení, webové stránky a webové služby poskytované čínskou společností DeepSeek. Na doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost rozhodla o jejich zákazu vláda Petra Fialy na jednání ve středu 9. července 2025.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (27%)
     (7%)
     (2%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 383 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Asterisk a kalendáře

    15. 12. 2009 | Marek Červenka | Návody | 5367×

    Nově připravovaná verze VoIP ústředny a komunikačního řešení Asterisk podporuje integraci s kalendáři. Myšlenkou celého systému je automatické chování linky podle kalendáře uživatele. V případě, že v kalendáři máme nastavenou schůzku, tak telefon automaticky spojuje volajícího do voicemailu nebo mu pomocí systému text to speech přeříká informaci z kalendáře. Různých schémat, která určují, co se s linkou může dít, je mnohem více a tyto možnosti nastíníme v dalším textu.

    Obsah

    V současných ústřednách jsou typické možnosti nastavení přesměrování linky. K tomu uživatel musí buď znát volby, jak přesměrování nastavit, např. *72, nebo se přihlásit do webového rozhraní ústředny a nastavit přesměrování tam. Pro některé uživatele tedy může být mnohem přirozenější „řízení“ linky kalendářem.

    Základní vlastnosti kalendářového modulu:

    • dotazování stavu dostupnosti
    • dotazování na naplánované události
    • zapisování událostí (příchozí hovor)
    • notifikace naplánované události

    Kalendářový modul se skládá z několika částí. Jednotlivé části podporují různé kalendářové API a systémy. Soubory jsou ve zdrojových kódech uloženy v adresáři asterisk/res.

    • res_calendar – obecné API
    • res_calendar_icalendar – podpora souborů .ics
    • res_calendar_caldav – podpora protokolu CalDAV
      • Google calendar, Zimbra, Apple Calendar Server
    • res_calendar_exchange – podpora Exchange 2003

    Díky podpoře většiny kalendářových API bylo nutné použít knihovny, které tyto API implementují. Tyto knihovny jsou nutné ke kompilaci kalendářového modulu:

    • neon – HTTP a WebDAV knihovna s rozhraním pro jazyk C
    • libical – podpora datového typu .iCalendar
    • iksemel – knihovna pro parsování XML

    Konfigurace

    link

    Nyní přejděme k praktické konfiguraci a ukázkám fungování. Přeskočíme sekci kompilace projektu Asterisk, protože na toto téma existuje na internetu dokumentace. Kalendářové funkce jsou zatím dostupné pouze ve vývojové verzi.

    Konfigurační soubor se jmenuje calendar.conf. Jednotlivé kalendáře definujeme pomocí sekce např.:

    [kalendar1]
    type 			; typ kalendáře (ical, caldav, exchange)
    url 			; url na sdílený kalendář
    user 			; uživatelské jméno
    secret 			; uživatelské heslo ke kalendáři
    refresh 		; obnovování kalendáře v sekundách
    timeframe 		; počet minut v kalendáři,
    			; které se mají projít při každé obnově kalendáře
    autoreminder = 10 	; oznámení nezávislé na nastavení v kalendáři
    waittime = 30 		; jak dlouho čekat na zvednutí hovoru
    
    channel = SIP/60001 	; volaný telefon
    context = default 	; v jakém kontextu začít hovor
    extension = 123 	; na jakou linku se zkusit spojit při zvednutí hovoru
    ; nebo (nelze obě možnosti zároveň):
    app = Playback 		; aplikace, která se spustí při zvednutí kanálu
    appdata = tt-weasels 	; parametr aplikace (v tomto případě soubor,
    			; který se má přehrát)

    Funkce

    link
    • CALENDAR_EVENT(<field>)
    • CALENDAR_BUSY
    • CALENDAR_QUERY
    • CALENDAR_QUERY_RESULT
    • CALENDAR_WRITE

    CALENDAR_EVENT(<field>)

    Tato funkce nám umožní získat informace z kalendáře. Data potom můžeme například přeříkat volajícímu nebo použít k dalšímu řízení hovoru.

    summary     : název události nebo předmět v MS Exchange 
    description : popis události
    organizer   : organizátor události
    location    : místo události 
    calendar    : název kalendáře
    uid         : ID události
    start       : datum začátku události
    end         : datum konce události
    busystate   : stavy 0=FREE, 1=TENTATIVE, 2=BUSY 

    CALENDAR_BUSY

    Funkce slouží k dotazování na status kalendáře. Vrací 0, pokud je uživatel k dispozici, nebo 1, pokud má naplánovanou nějakou činnost.

    Příklad 1

    link

    Pokud je uživatel k dispozici, je hovor směrován na jeho telefon. Pokud k dispozici není, je hovor přesměrován do hlasové schránky.

    exten => 123,1,GotoIf(${CALENDAR_BUSY(muj_kalendar)},busy,available)
    exten => 123,n(available),Macro(dial-exten,${EXTEN})
    exten => 123,n,Hangup
    exten => 123,n(busy),Voicemail(${EXTEN}@default,u)

    CALENDAR_QUERYCALENDAR_QUERY_RESULT

    Dotaz na události v kalendáři v definovaném časovém období. Vrací ID, které je pak možné použít s funkcí CALENDAR_QUERY_RESULT pro procházení jednotlivých událostí.

    Příklad 2

    link

    Zobrazí v konzoli Asteriska informace o naplánované události.

    exten => s,1,Set(id=${CALENDAR_QUERY(muj_kalendar,${EPOCH},${EPOCH})})
    exten => s,n,NoOp(Summary: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary)})
    exten => s,n,NoOp(Description: ${CALENDAR_QUERY_RESULT($ {id}, description)})
    exten => s,n,NoOp(Location: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},location)})

    Příklad 3

    link

    Na dalším složitějším příkladu si ukážeme, jak si po telefonu poslechnout*, co máme v kalendáři naplánováno.

    [internal]
    ;Zvednutí hovoru
    exten => 1337,1,Answer
    
    ;Dotaz na kalendář. Parametr specifikuje časové období
    exten => 1337,n,Set(id=${CALENDAR_QUERY(mycal,${EPOCH},$[${EPOCH}+24*60*60])})
    
    ;Počet položek
    exten => 1337,n,Set(num=${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},getnum)})
    exten => 1337,n,Set(i=1)
    
    ;Oznamení, že následuje přeříkání událostí z kalendáře na dalších 24 hodin
    exten => 1337,n,SayText(Your schedule for the next 24 hours is as follows)
    
    ;smyčka
    exten => 1337,n,While($[${i} <= ${num}])
    exten => 1337,n,Playback(from)
    exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},start,${i})},,Q 'digits/at' IMp)
    exten => 1337,n,SayText(until)
    exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},end,${i})},,IMp)
    
    ;položka v kalendáři
    exten => 1337,n,SayText(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary,${i})})
    exten => 1337,n,Set(i=$[${i} + 1])
    exten => 1337,n,EndWhile

    * v současné době není k dispozici jednoduše využitelný a použitelný Text-to-Speech systém pro češtinu.

    Příklad 4

    link

    Další prakticky velmi dobře použitelný příklad je automatické svolání telefonické konference. V domluveném čase automaticky Asterisk obvolá účastníky konference a po zvednutí hovoru je do konference spojí.

    Definice kalendáře obsahující konferenci:

    [mycal]
    type=caldav
    url=https://www.google.com/calendar/dav/user@domain.com/events/
    user=user@domain.com
    secret=mysecret
    refresh=15
    timeframe=1440
    channel=Local/calevent@calendar
    app=NoOp

    Dialplán v extensions.conf:

    [calendar]
    ;zjistím účastníky
    exten => calevent,1,Set(attendees=${CALENDAR_EVENT(attendees)})
    
    ;dokud není seznam účastníku prázdný tak pracuju ve smyčce
    exten => calevent,n,While($["${SET(var=${SHIFT(attendees)})}" != ""])
    
    ;zjistím telefonní číslo účastníka
    exten => calevent,n,Set(xtn=${DB(lookup/${var:7})})
    
    ;zavolám účastníka a spojím do konference
    exten => calevent,n,Originate(Local/${xtn},app,ConfBridge,1234)
    exten => calevent,n,EndWhile

    CALENDAR_WRITE

    Příklad 5

    link

    Na posledním příkladu si ukážeme, jak je možné využít funkci zápisu do kalendáře. Použijeme ji k zápisu záznamu o hovoru. Zpětně se poté můžeme v kalendáři podívat, kdy nám kdo volal.

    [internal]
    exten => _6XXX,1,Set(start=${EPOCH})
    
    ;hovor na naši linku
    exten => _6XXX,n,Dial(SIP/${EXTEN})
    exten => h,1,Set(end=${EPOCH})
    
    ;po skončení hovoru uložíme informaci
    exten => h,n,Set(CALENDAR_WRITE(mycal,summary,start,end)= \
    Call from ${CALLERID(all)},${start},${end})

    Závěr

    link

    Kalendářový modul je již dnes použitelný a může pro určitou cílovou skupinu znamenat jednodušší a přirozenější řízení jejich telefonní linky, než je nastavování přesměrování pomocí kódu. V současné době modulu ještě chybí podpora novějších verzí MS Exchange. Pokud byste byli ochotní sponzorovat podporu chybějících funkcí, tak přímý kontakt na vývojáře je: Terry Wilson <twilson@digium.com>, popř. zprostředkovaně Marek Červenka <cervajs@freevoice.cz>.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.12.2009 12:28 Marek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk a kalendáře
    Snad text to speech, ne?
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.