Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
The Document Foundation oznámila vydání nové major verze 25.8 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs) a také na Youtube a PeerTube.
V současných ústřednách jsou typické možnosti nastavení přesměrování linky. K tomu uživatel musí buď znát volby, jak přesměrování nastavit, např. *72, nebo se přihlásit do webového rozhraní ústředny a nastavit přesměrování tam. Pro některé uživatele tedy může být mnohem přirozenější „řízení“ linky kalendářem.
Základní vlastnosti kalendářového modulu:
Kalendářový modul se skládá z několika částí. Jednotlivé části podporují různé kalendářové API a systémy. Soubory jsou ve zdrojových kódech uloženy v adresáři asterisk/res.
Díky podpoře většiny kalendářových API bylo nutné použít knihovny, které tyto API implementují. Tyto knihovny jsou nutné ke kompilaci kalendářového modulu:
Nyní přejděme k praktické konfiguraci a ukázkám fungování. Přeskočíme sekci kompilace projektu Asterisk, protože na toto téma existuje na internetu dokumentace. Kalendářové funkce jsou zatím dostupné pouze ve vývojové verzi.
Konfigurační soubor se jmenuje calendar.conf. Jednotlivé kalendáře definujeme pomocí sekce např.:
[kalendar1] type ; typ kalendáře (ical, caldav, exchange) url ; url na sdílený kalendář user ; uživatelské jméno secret ; uživatelské heslo ke kalendáři refresh ; obnovování kalendáře v sekundách timeframe ; počet minut v kalendáři, ; které se mají projít při každé obnově kalendáře autoreminder = 10 ; oznámení nezávislé na nastavení v kalendáři waittime = 30 ; jak dlouho čekat na zvednutí hovoru channel = SIP/60001 ; volaný telefon context = default ; v jakém kontextu začít hovor extension = 123 ; na jakou linku se zkusit spojit při zvednutí hovoru ; nebo (nelze obě možnosti zároveň): app = Playback ; aplikace, která se spustí při zvednutí kanálu appdata = tt-weasels ; parametr aplikace (v tomto případě soubor, ; který se má přehrát)
Tato funkce nám umožní získat informace z kalendáře. Data potom můžeme například přeříkat volajícímu nebo použít k dalšímu řízení hovoru.
summary : název události nebo předmět v MS Exchange description : popis události organizer : organizátor události location : místo události calendar : název kalendáře uid : ID události start : datum začátku události end : datum konce události busystate : stavy 0=FREE, 1=TENTATIVE, 2=BUSY
Funkce slouží k dotazování na status kalendáře. Vrací 0, pokud je uživatel k dispozici, nebo 1, pokud má naplánovanou nějakou činnost.
Pokud je uživatel k dispozici, je hovor směrován na jeho telefon. Pokud k dispozici není, je hovor přesměrován do hlasové schránky.
exten => 123,1,GotoIf(${CALENDAR_BUSY(muj_kalendar)},busy,available) exten => 123,n(available),Macro(dial-exten,${EXTEN}) exten => 123,n,Hangup exten => 123,n(busy),Voicemail(${EXTEN}@default,u)
Dotaz na události v kalendáři v definovaném časovém období. Vrací ID, které je pak možné použít s funkcí CALENDAR_QUERY_RESULT pro procházení jednotlivých událostí.
Zobrazí v konzoli Asteriska informace o naplánované události.
exten => s,1,Set(id=${CALENDAR_QUERY(muj_kalendar,${EPOCH},${EPOCH})}) exten => s,n,NoOp(Summary: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary)}) exten => s,n,NoOp(Description: ${CALENDAR_QUERY_RESULT($ {id}, description)}) exten => s,n,NoOp(Location: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},location)})
Na dalším složitějším příkladu si ukážeme, jak si po telefonu poslechnout*, co máme v kalendáři naplánováno.
[internal] ;Zvednutí hovoru exten => 1337,1,Answer ;Dotaz na kalendář. Parametr specifikuje časové období exten => 1337,n,Set(id=${CALENDAR_QUERY(mycal,${EPOCH},$[${EPOCH}+24*60*60])}) ;Počet položek exten => 1337,n,Set(num=${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},getnum)}) exten => 1337,n,Set(i=1) ;Oznamení, že následuje přeříkání událostí z kalendáře na dalších 24 hodin exten => 1337,n,SayText(Your schedule for the next 24 hours is as follows) ;smyčka exten => 1337,n,While($[${i} <= ${num}]) exten => 1337,n,Playback(from) exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},start,${i})},,Q 'digits/at' IMp) exten => 1337,n,SayText(until) exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},end,${i})},,IMp) ;položka v kalendáři exten => 1337,n,SayText(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary,${i})}) exten => 1337,n,Set(i=$[${i} + 1]) exten => 1337,n,EndWhile
* v současné době není k dispozici jednoduše využitelný a použitelný Text-to-Speech systém pro češtinu.
Další prakticky velmi dobře použitelný příklad je automatické svolání telefonické konference. V domluveném čase automaticky Asterisk obvolá účastníky konference a po zvednutí hovoru je do konference spojí.
Definice kalendáře obsahující konferenci:
[mycal] type=caldav url=https://www.google.com/calendar/dav/user@domain.com/events/ user=user@domain.com secret=mysecret refresh=15 timeframe=1440 channel=Local/calevent@calendar app=NoOp
Dialplán v extensions.conf:
[calendar] ;zjistím účastníky exten => calevent,1,Set(attendees=${CALENDAR_EVENT(attendees)}) ;dokud není seznam účastníku prázdný tak pracuju ve smyčce exten => calevent,n,While($["${SET(var=${SHIFT(attendees)})}" != ""]) ;zjistím telefonní číslo účastníka exten => calevent,n,Set(xtn=${DB(lookup/${var:7})}) ;zavolám účastníka a spojím do konference exten => calevent,n,Originate(Local/${xtn},app,ConfBridge,1234) exten => calevent,n,EndWhile
Na posledním příkladu si ukážeme, jak je možné využít funkci zápisu do kalendáře. Použijeme ji k zápisu záznamu o hovoru. Zpětně se poté můžeme v kalendáři podívat, kdy nám kdo volal.
[internal] exten => _6XXX,1,Set(start=${EPOCH}) ;hovor na naši linku exten => _6XXX,n,Dial(SIP/${EXTEN}) exten => h,1,Set(end=${EPOCH}) ;po skončení hovoru uložíme informaci exten => h,n,Set(CALENDAR_WRITE(mycal,summary,start,end)= \ Call from ${CALLERID(all)},${start},${end})
Kalendářový modul je již dnes použitelný a může pro určitou cílovou skupinu znamenat jednodušší a přirozenější řízení jejich telefonní linky, než je nastavování přesměrování pomocí kódu. V současné době modulu ještě chybí podpora novějších verzí MS Exchange. Pokud byste byli ochotní sponzorovat podporu chybějících funkcí, tak přímý kontakt na vývojáře je: Terry Wilson <twilson@digium.com>, popř. zprostředkovaně Marek Červenka <cervajs@freevoice.cz>.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: