abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:22 | Bezpečnostní upozornění

    Byly zveřejněny informace o kritické zranitelnosti CVE-2025-55182 s CVSS 10.0 v React Server Components. Zranitelnost je opravena v Reactu 19.0.1, 19.1.2 a 19.2.1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    dnes 02:44 | Komunita

    Bylo rozhodnuto, že nejnovější Linux 6.18 je jádrem s prodlouženou upstream podporou (LTS). Ta je aktuálně plánována do prosince 2027. LTS jader je aktuálně šest: 5.10, 5.15, 6.1, 6.6, 6.12 a 6.18.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:22 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.23.0, tj. první z nové řady 3.23, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 18:11 | Nová verze

    Byla vydána verze 6.0 webového aplikačního frameworku napsaného v Pythonu Django (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:55 | Nová verze

    Po více než 7 měsících vývoje od vydání verze 6.8 byla vydána nová verze 6.9 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Gene bylo vybráno na počest amerického jazzového klavíristy Gene Harrise (Ray Brown Trio - Summertime).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 05:11 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:55 | Nová verze

    Google Chrome 143 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 143.0.7499.40 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 13 bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.12. 19:33 | Nová verze

    Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.12. 15:22 | IT novinky

    Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.12. 13:11 | IT novinky

    Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (34%)
     (47%)
     (19%)
     (18%)
     (23%)
     (15%)
     (25%)
     (16%)
     (18%)
    Celkem 426 hlasů
     Komentářů: 18, poslední 2.12. 18:34
    Rozcestník

    Asterisk a kalendáře

    15. 12. 2009 | Marek Červenka | Návody | 5409×

    Nově připravovaná verze VoIP ústředny a komunikačního řešení Asterisk podporuje integraci s kalendáři. Myšlenkou celého systému je automatické chování linky podle kalendáře uživatele. V případě, že v kalendáři máme nastavenou schůzku, tak telefon automaticky spojuje volajícího do voicemailu nebo mu pomocí systému text to speech přeříká informaci z kalendáře. Různých schémat, která určují, co se s linkou může dít, je mnohem více a tyto možnosti nastíníme v dalším textu.

    Obsah

    V současných ústřednách jsou typické možnosti nastavení přesměrování linky. K tomu uživatel musí buď znát volby, jak přesměrování nastavit, např. *72, nebo se přihlásit do webového rozhraní ústředny a nastavit přesměrování tam. Pro některé uživatele tedy může být mnohem přirozenější „řízení“ linky kalendářem.

    Základní vlastnosti kalendářového modulu:

    • dotazování stavu dostupnosti
    • dotazování na naplánované události
    • zapisování událostí (příchozí hovor)
    • notifikace naplánované události

    Kalendářový modul se skládá z několika částí. Jednotlivé části podporují různé kalendářové API a systémy. Soubory jsou ve zdrojových kódech uloženy v adresáři asterisk/res.

    • res_calendar – obecné API
    • res_calendar_icalendar – podpora souborů .ics
    • res_calendar_caldav – podpora protokolu CalDAV
      • Google calendar, Zimbra, Apple Calendar Server
    • res_calendar_exchange – podpora Exchange 2003

    Díky podpoře většiny kalendářových API bylo nutné použít knihovny, které tyto API implementují. Tyto knihovny jsou nutné ke kompilaci kalendářového modulu:

    • neon – HTTP a WebDAV knihovna s rozhraním pro jazyk C
    • libical – podpora datového typu .iCalendar
    • iksemel – knihovna pro parsování XML

    Konfigurace

    link

    Nyní přejděme k praktické konfiguraci a ukázkám fungování. Přeskočíme sekci kompilace projektu Asterisk, protože na toto téma existuje na internetu dokumentace. Kalendářové funkce jsou zatím dostupné pouze ve vývojové verzi.

    Konfigurační soubor se jmenuje calendar.conf. Jednotlivé kalendáře definujeme pomocí sekce např.:

    [kalendar1]
    type 			; typ kalendáře (ical, caldav, exchange)
    url 			; url na sdílený kalendář
    user 			; uživatelské jméno
    secret 			; uživatelské heslo ke kalendáři
    refresh 		; obnovování kalendáře v sekundách
    timeframe 		; počet minut v kalendáři,
    			; které se mají projít při každé obnově kalendáře
    autoreminder = 10 	; oznámení nezávislé na nastavení v kalendáři
    waittime = 30 		; jak dlouho čekat na zvednutí hovoru
    
    channel = SIP/60001 	; volaný telefon
    context = default 	; v jakém kontextu začít hovor
    extension = 123 	; na jakou linku se zkusit spojit při zvednutí hovoru
    ; nebo (nelze obě možnosti zároveň):
    app = Playback 		; aplikace, která se spustí při zvednutí kanálu
    appdata = tt-weasels 	; parametr aplikace (v tomto případě soubor,
    			; který se má přehrát)

    Funkce

    link
    • CALENDAR_EVENT(<field>)
    • CALENDAR_BUSY
    • CALENDAR_QUERY
    • CALENDAR_QUERY_RESULT
    • CALENDAR_WRITE

    CALENDAR_EVENT(<field>)

    Tato funkce nám umožní získat informace z kalendáře. Data potom můžeme například přeříkat volajícímu nebo použít k dalšímu řízení hovoru.

    summary     : název události nebo předmět v MS Exchange 
    description : popis události
    organizer   : organizátor události
    location    : místo události 
    calendar    : název kalendáře
    uid         : ID události
    start       : datum začátku události
    end         : datum konce události
    busystate   : stavy 0=FREE, 1=TENTATIVE, 2=BUSY 

    CALENDAR_BUSY

    Funkce slouží k dotazování na status kalendáře. Vrací 0, pokud je uživatel k dispozici, nebo 1, pokud má naplánovanou nějakou činnost.

    Příklad 1

    link

    Pokud je uživatel k dispozici, je hovor směrován na jeho telefon. Pokud k dispozici není, je hovor přesměrován do hlasové schránky.

    exten => 123,1,GotoIf(${CALENDAR_BUSY(muj_kalendar)},busy,available)
    exten => 123,n(available),Macro(dial-exten,${EXTEN})
    exten => 123,n,Hangup
    exten => 123,n(busy),Voicemail(${EXTEN}@default,u)

    CALENDAR_QUERYCALENDAR_QUERY_RESULT

    Dotaz na události v kalendáři v definovaném časovém období. Vrací ID, které je pak možné použít s funkcí CALENDAR_QUERY_RESULT pro procházení jednotlivých událostí.

    Příklad 2

    link

    Zobrazí v konzoli Asteriska informace o naplánované události.

    exten => s,1,Set(id=${CALENDAR_QUERY(muj_kalendar,${EPOCH},${EPOCH})})
    exten => s,n,NoOp(Summary: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary)})
    exten => s,n,NoOp(Description: ${CALENDAR_QUERY_RESULT($ {id}, description)})
    exten => s,n,NoOp(Location: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},location)})

    Příklad 3

    link

    Na dalším složitějším příkladu si ukážeme, jak si po telefonu poslechnout*, co máme v kalendáři naplánováno.

    [internal]
    ;Zvednutí hovoru
    exten => 1337,1,Answer
    
    ;Dotaz na kalendář. Parametr specifikuje časové období
    exten => 1337,n,Set(id=${CALENDAR_QUERY(mycal,${EPOCH},$[${EPOCH}+24*60*60])})
    
    ;Počet položek
    exten => 1337,n,Set(num=${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},getnum)})
    exten => 1337,n,Set(i=1)
    
    ;Oznamení, že následuje přeříkání událostí z kalendáře na dalších 24 hodin
    exten => 1337,n,SayText(Your schedule for the next 24 hours is as follows)
    
    ;smyčka
    exten => 1337,n,While($[${i} <= ${num}])
    exten => 1337,n,Playback(from)
    exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},start,${i})},,Q 'digits/at' IMp)
    exten => 1337,n,SayText(until)
    exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},end,${i})},,IMp)
    
    ;položka v kalendáři
    exten => 1337,n,SayText(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary,${i})})
    exten => 1337,n,Set(i=$[${i} + 1])
    exten => 1337,n,EndWhile

    * v současné době není k dispozici jednoduše využitelný a použitelný Text-to-Speech systém pro češtinu.

    Příklad 4

    link

    Další prakticky velmi dobře použitelný příklad je automatické svolání telefonické konference. V domluveném čase automaticky Asterisk obvolá účastníky konference a po zvednutí hovoru je do konference spojí.

    Definice kalendáře obsahující konferenci:

    [mycal]
    type=caldav
    url=https://www.google.com/calendar/dav/user@domain.com/events/
    user=user@domain.com
    secret=mysecret
    refresh=15
    timeframe=1440
    channel=Local/calevent@calendar
    app=NoOp

    Dialplán v extensions.conf:

    [calendar]
    ;zjistím účastníky
    exten => calevent,1,Set(attendees=${CALENDAR_EVENT(attendees)})
    
    ;dokud není seznam účastníku prázdný tak pracuju ve smyčce
    exten => calevent,n,While($["${SET(var=${SHIFT(attendees)})}" != ""])
    
    ;zjistím telefonní číslo účastníka
    exten => calevent,n,Set(xtn=${DB(lookup/${var:7})})
    
    ;zavolám účastníka a spojím do konference
    exten => calevent,n,Originate(Local/${xtn},app,ConfBridge,1234)
    exten => calevent,n,EndWhile

    CALENDAR_WRITE

    Příklad 5

    link

    Na posledním příkladu si ukážeme, jak je možné využít funkci zápisu do kalendáře. Použijeme ji k zápisu záznamu o hovoru. Zpětně se poté můžeme v kalendáři podívat, kdy nám kdo volal.

    [internal]
    exten => _6XXX,1,Set(start=${EPOCH})
    
    ;hovor na naši linku
    exten => _6XXX,n,Dial(SIP/${EXTEN})
    exten => h,1,Set(end=${EPOCH})
    
    ;po skončení hovoru uložíme informaci
    exten => h,n,Set(CALENDAR_WRITE(mycal,summary,start,end)= \
    Call from ${CALLERID(all)},${start},${end})

    Závěr

    link

    Kalendářový modul je již dnes použitelný a může pro určitou cílovou skupinu znamenat jednodušší a přirozenější řízení jejich telefonní linky, než je nastavování přesměrování pomocí kódu. V současné době modulu ještě chybí podpora novějších verzí MS Exchange. Pokud byste byli ochotní sponzorovat podporu chybějících funkcí, tak přímý kontakt na vývojáře je: Terry Wilson <twilson@digium.com>, popř. zprostředkovaně Marek Červenka <cervajs@freevoice.cz>.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.12.2009 12:28 Marek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk a kalendáře
    Snad text to speech, ne?
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.