abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:11 | IT novinky

    Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:33 | Komunita

    Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.10. 15:44 | Zajímavý software

    Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.10. 05:11 | Zajímavý článek

    Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.

    karkar | Komentářů: 8
    24.10. 19:55 | Nová verze

    Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.10. 13:33 | Bezpečnostní upozornění

    Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    24.10. 13:22 | Upozornění

    V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    24.10. 04:55 | Komunita

    VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    24.10. 03:22 | Nová verze

    Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.10. 20:11 | Komunita

    V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (36%)
     (48%)
     (20%)
     (19%)
     (23%)
     (17%)
     (21%)
     (17%)
     (18%)
    Celkem 277 hlasů
     Komentářů: 14, poslední 14.10. 09:04
    Rozcestník

    Asterisk a kalendáře

    15. 12. 2009 | Marek Červenka | Návody | 5390×

    Nově připravovaná verze VoIP ústředny a komunikačního řešení Asterisk podporuje integraci s kalendáři. Myšlenkou celého systému je automatické chování linky podle kalendáře uživatele. V případě, že v kalendáři máme nastavenou schůzku, tak telefon automaticky spojuje volajícího do voicemailu nebo mu pomocí systému text to speech přeříká informaci z kalendáře. Různých schémat, která určují, co se s linkou může dít, je mnohem více a tyto možnosti nastíníme v dalším textu.

    Obsah

    V současných ústřednách jsou typické možnosti nastavení přesměrování linky. K tomu uživatel musí buď znát volby, jak přesměrování nastavit, např. *72, nebo se přihlásit do webového rozhraní ústředny a nastavit přesměrování tam. Pro některé uživatele tedy může být mnohem přirozenější „řízení“ linky kalendářem.

    Základní vlastnosti kalendářového modulu:

    • dotazování stavu dostupnosti
    • dotazování na naplánované události
    • zapisování událostí (příchozí hovor)
    • notifikace naplánované události

    Kalendářový modul se skládá z několika částí. Jednotlivé části podporují různé kalendářové API a systémy. Soubory jsou ve zdrojových kódech uloženy v adresáři asterisk/res.

    • res_calendar – obecné API
    • res_calendar_icalendar – podpora souborů .ics
    • res_calendar_caldav – podpora protokolu CalDAV
      • Google calendar, Zimbra, Apple Calendar Server
    • res_calendar_exchange – podpora Exchange 2003

    Díky podpoře většiny kalendářových API bylo nutné použít knihovny, které tyto API implementují. Tyto knihovny jsou nutné ke kompilaci kalendářového modulu:

    • neon – HTTP a WebDAV knihovna s rozhraním pro jazyk C
    • libical – podpora datového typu .iCalendar
    • iksemel – knihovna pro parsování XML

    Konfigurace

    link

    Nyní přejděme k praktické konfiguraci a ukázkám fungování. Přeskočíme sekci kompilace projektu Asterisk, protože na toto téma existuje na internetu dokumentace. Kalendářové funkce jsou zatím dostupné pouze ve vývojové verzi.

    Konfigurační soubor se jmenuje calendar.conf. Jednotlivé kalendáře definujeme pomocí sekce např.:

    [kalendar1]
    type 			; typ kalendáře (ical, caldav, exchange)
    url 			; url na sdílený kalendář
    user 			; uživatelské jméno
    secret 			; uživatelské heslo ke kalendáři
    refresh 		; obnovování kalendáře v sekundách
    timeframe 		; počet minut v kalendáři,
    			; které se mají projít při každé obnově kalendáře
    autoreminder = 10 	; oznámení nezávislé na nastavení v kalendáři
    waittime = 30 		; jak dlouho čekat na zvednutí hovoru
    
    channel = SIP/60001 	; volaný telefon
    context = default 	; v jakém kontextu začít hovor
    extension = 123 	; na jakou linku se zkusit spojit při zvednutí hovoru
    ; nebo (nelze obě možnosti zároveň):
    app = Playback 		; aplikace, která se spustí při zvednutí kanálu
    appdata = tt-weasels 	; parametr aplikace (v tomto případě soubor,
    			; který se má přehrát)

    Funkce

    link
    • CALENDAR_EVENT(<field>)
    • CALENDAR_BUSY
    • CALENDAR_QUERY
    • CALENDAR_QUERY_RESULT
    • CALENDAR_WRITE

    CALENDAR_EVENT(<field>)

    Tato funkce nám umožní získat informace z kalendáře. Data potom můžeme například přeříkat volajícímu nebo použít k dalšímu řízení hovoru.

    summary     : název události nebo předmět v MS Exchange 
    description : popis události
    organizer   : organizátor události
    location    : místo události 
    calendar    : název kalendáře
    uid         : ID události
    start       : datum začátku události
    end         : datum konce události
    busystate   : stavy 0=FREE, 1=TENTATIVE, 2=BUSY 

    CALENDAR_BUSY

    Funkce slouží k dotazování na status kalendáře. Vrací 0, pokud je uživatel k dispozici, nebo 1, pokud má naplánovanou nějakou činnost.

    Příklad 1

    link

    Pokud je uživatel k dispozici, je hovor směrován na jeho telefon. Pokud k dispozici není, je hovor přesměrován do hlasové schránky.

    exten => 123,1,GotoIf(${CALENDAR_BUSY(muj_kalendar)},busy,available)
    exten => 123,n(available),Macro(dial-exten,${EXTEN})
    exten => 123,n,Hangup
    exten => 123,n(busy),Voicemail(${EXTEN}@default,u)

    CALENDAR_QUERYCALENDAR_QUERY_RESULT

    Dotaz na události v kalendáři v definovaném časovém období. Vrací ID, které je pak možné použít s funkcí CALENDAR_QUERY_RESULT pro procházení jednotlivých událostí.

    Příklad 2

    link

    Zobrazí v konzoli Asteriska informace o naplánované události.

    exten => s,1,Set(id=${CALENDAR_QUERY(muj_kalendar,${EPOCH},${EPOCH})})
    exten => s,n,NoOp(Summary: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary)})
    exten => s,n,NoOp(Description: ${CALENDAR_QUERY_RESULT($ {id}, description)})
    exten => s,n,NoOp(Location: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},location)})

    Příklad 3

    link

    Na dalším složitějším příkladu si ukážeme, jak si po telefonu poslechnout*, co máme v kalendáři naplánováno.

    [internal]
    ;Zvednutí hovoru
    exten => 1337,1,Answer
    
    ;Dotaz na kalendář. Parametr specifikuje časové období
    exten => 1337,n,Set(id=${CALENDAR_QUERY(mycal,${EPOCH},$[${EPOCH}+24*60*60])})
    
    ;Počet položek
    exten => 1337,n,Set(num=${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},getnum)})
    exten => 1337,n,Set(i=1)
    
    ;Oznamení, že následuje přeříkání událostí z kalendáře na dalších 24 hodin
    exten => 1337,n,SayText(Your schedule for the next 24 hours is as follows)
    
    ;smyčka
    exten => 1337,n,While($[${i} <= ${num}])
    exten => 1337,n,Playback(from)
    exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},start,${i})},,Q 'digits/at' IMp)
    exten => 1337,n,SayText(until)
    exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},end,${i})},,IMp)
    
    ;položka v kalendáři
    exten => 1337,n,SayText(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary,${i})})
    exten => 1337,n,Set(i=$[${i} + 1])
    exten => 1337,n,EndWhile

    * v současné době není k dispozici jednoduše využitelný a použitelný Text-to-Speech systém pro češtinu.

    Příklad 4

    link

    Další prakticky velmi dobře použitelný příklad je automatické svolání telefonické konference. V domluveném čase automaticky Asterisk obvolá účastníky konference a po zvednutí hovoru je do konference spojí.

    Definice kalendáře obsahující konferenci:

    [mycal]
    type=caldav
    url=https://www.google.com/calendar/dav/user@domain.com/events/
    user=user@domain.com
    secret=mysecret
    refresh=15
    timeframe=1440
    channel=Local/calevent@calendar
    app=NoOp

    Dialplán v extensions.conf:

    [calendar]
    ;zjistím účastníky
    exten => calevent,1,Set(attendees=${CALENDAR_EVENT(attendees)})
    
    ;dokud není seznam účastníku prázdný tak pracuju ve smyčce
    exten => calevent,n,While($["${SET(var=${SHIFT(attendees)})}" != ""])
    
    ;zjistím telefonní číslo účastníka
    exten => calevent,n,Set(xtn=${DB(lookup/${var:7})})
    
    ;zavolám účastníka a spojím do konference
    exten => calevent,n,Originate(Local/${xtn},app,ConfBridge,1234)
    exten => calevent,n,EndWhile

    CALENDAR_WRITE

    Příklad 5

    link

    Na posledním příkladu si ukážeme, jak je možné využít funkci zápisu do kalendáře. Použijeme ji k zápisu záznamu o hovoru. Zpětně se poté můžeme v kalendáři podívat, kdy nám kdo volal.

    [internal]
    exten => _6XXX,1,Set(start=${EPOCH})
    
    ;hovor na naši linku
    exten => _6XXX,n,Dial(SIP/${EXTEN})
    exten => h,1,Set(end=${EPOCH})
    
    ;po skončení hovoru uložíme informaci
    exten => h,n,Set(CALENDAR_WRITE(mycal,summary,start,end)= \
    Call from ${CALLERID(all)},${start},${end})

    Závěr

    link

    Kalendářový modul je již dnes použitelný a může pro určitou cílovou skupinu znamenat jednodušší a přirozenější řízení jejich telefonní linky, než je nastavování přesměrování pomocí kódu. V současné době modulu ještě chybí podpora novějších verzí MS Exchange. Pokud byste byli ochotní sponzorovat podporu chybějících funkcí, tak přímý kontakt na vývojáře je: Terry Wilson <twilson@digium.com>, popř. zprostředkovaně Marek Červenka <cervajs@freevoice.cz>.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.12.2009 12:28 Marek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk a kalendáře
    Snad text to speech, ne?
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.