abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:11 | IT novinky

    Home Assistant včera představil svůj nejnovější oficiální hardware: Home Assistant Connect ZBT-2 pro připojení zařízení na sítích Zigbee nebo Thread.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 19:44 | Nová verze

    Byla vydána verze 9.1 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a informačním videu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:44 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,809 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější superpočítač v Evropě JUPITER Booster s výkonem 1,000 exaFLOPS je na čtvrtém místě. Nejvýkonnější český superpočítač C24 klesl na 192. místo. Karolina, GPU partition klesla na 224. místo a Karolina, CPU partition na 450. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 17:22 | IT novinky

    Microsoft představil Azure Cobalt 200, tj. svůj vlastní SoC (System-on-Chip) postavený na ARM a optimalizovaný pro cloud.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:00 | IT novinky

    Co způsobilo včerejší nejhorší výpadek Cloudflare od roku 2019? Nebyl to kybernetický útok. Vše začalo změnou oprávnění v jednom z databázových systémů a pokračovalo vygenerováním problém způsobujícího konfiguračního souboru a jeho distribucí na všechny počítače Cloudflare. Podrobně v příspěvku na blogu Cloudflare.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    18.11. 23:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.11. 23:22 | Komunita

    Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.11. 19:44 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.11. 14:00 | Upozornění

    Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    18.11. 04:22 | Pozvánky

    Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou

    … více »
    SoutezKasiopea | Komentářů: 1
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (46%)
     (19%)
     (18%)
     (23%)
     (15%)
     (23%)
     (15%)
     (17%)
    Celkem 371 hlasů
     Komentářů: 17, poslední včera 21:57
    Rozcestník

    Asterisk a kalendáře

    15. 12. 2009 | Marek Červenka | Návody | 5405×

    Nově připravovaná verze VoIP ústředny a komunikačního řešení Asterisk podporuje integraci s kalendáři. Myšlenkou celého systému je automatické chování linky podle kalendáře uživatele. V případě, že v kalendáři máme nastavenou schůzku, tak telefon automaticky spojuje volajícího do voicemailu nebo mu pomocí systému text to speech přeříká informaci z kalendáře. Různých schémat, která určují, co se s linkou může dít, je mnohem více a tyto možnosti nastíníme v dalším textu.

    Obsah

    V současných ústřednách jsou typické možnosti nastavení přesměrování linky. K tomu uživatel musí buď znát volby, jak přesměrování nastavit, např. *72, nebo se přihlásit do webového rozhraní ústředny a nastavit přesměrování tam. Pro některé uživatele tedy může být mnohem přirozenější „řízení“ linky kalendářem.

    Základní vlastnosti kalendářového modulu:

    • dotazování stavu dostupnosti
    • dotazování na naplánované události
    • zapisování událostí (příchozí hovor)
    • notifikace naplánované události

    Kalendářový modul se skládá z několika částí. Jednotlivé části podporují různé kalendářové API a systémy. Soubory jsou ve zdrojových kódech uloženy v adresáři asterisk/res.

    • res_calendar – obecné API
    • res_calendar_icalendar – podpora souborů .ics
    • res_calendar_caldav – podpora protokolu CalDAV
      • Google calendar, Zimbra, Apple Calendar Server
    • res_calendar_exchange – podpora Exchange 2003

    Díky podpoře většiny kalendářových API bylo nutné použít knihovny, které tyto API implementují. Tyto knihovny jsou nutné ke kompilaci kalendářového modulu:

    • neon – HTTP a WebDAV knihovna s rozhraním pro jazyk C
    • libical – podpora datového typu .iCalendar
    • iksemel – knihovna pro parsování XML

    Konfigurace

    link

    Nyní přejděme k praktické konfiguraci a ukázkám fungování. Přeskočíme sekci kompilace projektu Asterisk, protože na toto téma existuje na internetu dokumentace. Kalendářové funkce jsou zatím dostupné pouze ve vývojové verzi.

    Konfigurační soubor se jmenuje calendar.conf. Jednotlivé kalendáře definujeme pomocí sekce např.:

    [kalendar1]
    type 			; typ kalendáře (ical, caldav, exchange)
    url 			; url na sdílený kalendář
    user 			; uživatelské jméno
    secret 			; uživatelské heslo ke kalendáři
    refresh 		; obnovování kalendáře v sekundách
    timeframe 		; počet minut v kalendáři,
    			; které se mají projít při každé obnově kalendáře
    autoreminder = 10 	; oznámení nezávislé na nastavení v kalendáři
    waittime = 30 		; jak dlouho čekat na zvednutí hovoru
    
    channel = SIP/60001 	; volaný telefon
    context = default 	; v jakém kontextu začít hovor
    extension = 123 	; na jakou linku se zkusit spojit při zvednutí hovoru
    ; nebo (nelze obě možnosti zároveň):
    app = Playback 		; aplikace, která se spustí při zvednutí kanálu
    appdata = tt-weasels 	; parametr aplikace (v tomto případě soubor,
    			; který se má přehrát)

    Funkce

    link
    • CALENDAR_EVENT(<field>)
    • CALENDAR_BUSY
    • CALENDAR_QUERY
    • CALENDAR_QUERY_RESULT
    • CALENDAR_WRITE

    CALENDAR_EVENT(<field>)

    Tato funkce nám umožní získat informace z kalendáře. Data potom můžeme například přeříkat volajícímu nebo použít k dalšímu řízení hovoru.

    summary     : název události nebo předmět v MS Exchange 
    description : popis události
    organizer   : organizátor události
    location    : místo události 
    calendar    : název kalendáře
    uid         : ID události
    start       : datum začátku události
    end         : datum konce události
    busystate   : stavy 0=FREE, 1=TENTATIVE, 2=BUSY 

    CALENDAR_BUSY

    Funkce slouží k dotazování na status kalendáře. Vrací 0, pokud je uživatel k dispozici, nebo 1, pokud má naplánovanou nějakou činnost.

    Příklad 1

    link

    Pokud je uživatel k dispozici, je hovor směrován na jeho telefon. Pokud k dispozici není, je hovor přesměrován do hlasové schránky.

    exten => 123,1,GotoIf(${CALENDAR_BUSY(muj_kalendar)},busy,available)
    exten => 123,n(available),Macro(dial-exten,${EXTEN})
    exten => 123,n,Hangup
    exten => 123,n(busy),Voicemail(${EXTEN}@default,u)

    CALENDAR_QUERYCALENDAR_QUERY_RESULT

    Dotaz na události v kalendáři v definovaném časovém období. Vrací ID, které je pak možné použít s funkcí CALENDAR_QUERY_RESULT pro procházení jednotlivých událostí.

    Příklad 2

    link

    Zobrazí v konzoli Asteriska informace o naplánované události.

    exten => s,1,Set(id=${CALENDAR_QUERY(muj_kalendar,${EPOCH},${EPOCH})})
    exten => s,n,NoOp(Summary: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary)})
    exten => s,n,NoOp(Description: ${CALENDAR_QUERY_RESULT($ {id}, description)})
    exten => s,n,NoOp(Location: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},location)})

    Příklad 3

    link

    Na dalším složitějším příkladu si ukážeme, jak si po telefonu poslechnout*, co máme v kalendáři naplánováno.

    [internal]
    ;Zvednutí hovoru
    exten => 1337,1,Answer
    
    ;Dotaz na kalendář. Parametr specifikuje časové období
    exten => 1337,n,Set(id=${CALENDAR_QUERY(mycal,${EPOCH},$[${EPOCH}+24*60*60])})
    
    ;Počet položek
    exten => 1337,n,Set(num=${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},getnum)})
    exten => 1337,n,Set(i=1)
    
    ;Oznamení, že následuje přeříkání událostí z kalendáře na dalších 24 hodin
    exten => 1337,n,SayText(Your schedule for the next 24 hours is as follows)
    
    ;smyčka
    exten => 1337,n,While($[${i} <= ${num}])
    exten => 1337,n,Playback(from)
    exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},start,${i})},,Q 'digits/at' IMp)
    exten => 1337,n,SayText(until)
    exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},end,${i})},,IMp)
    
    ;položka v kalendáři
    exten => 1337,n,SayText(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary,${i})})
    exten => 1337,n,Set(i=$[${i} + 1])
    exten => 1337,n,EndWhile

    * v současné době není k dispozici jednoduše využitelný a použitelný Text-to-Speech systém pro češtinu.

    Příklad 4

    link

    Další prakticky velmi dobře použitelný příklad je automatické svolání telefonické konference. V domluveném čase automaticky Asterisk obvolá účastníky konference a po zvednutí hovoru je do konference spojí.

    Definice kalendáře obsahující konferenci:

    [mycal]
    type=caldav
    url=https://www.google.com/calendar/dav/user@domain.com/events/
    user=user@domain.com
    secret=mysecret
    refresh=15
    timeframe=1440
    channel=Local/calevent@calendar
    app=NoOp

    Dialplán v extensions.conf:

    [calendar]
    ;zjistím účastníky
    exten => calevent,1,Set(attendees=${CALENDAR_EVENT(attendees)})
    
    ;dokud není seznam účastníku prázdný tak pracuju ve smyčce
    exten => calevent,n,While($["${SET(var=${SHIFT(attendees)})}" != ""])
    
    ;zjistím telefonní číslo účastníka
    exten => calevent,n,Set(xtn=${DB(lookup/${var:7})})
    
    ;zavolám účastníka a spojím do konference
    exten => calevent,n,Originate(Local/${xtn},app,ConfBridge,1234)
    exten => calevent,n,EndWhile

    CALENDAR_WRITE

    Příklad 5

    link

    Na posledním příkladu si ukážeme, jak je možné využít funkci zápisu do kalendáře. Použijeme ji k zápisu záznamu o hovoru. Zpětně se poté můžeme v kalendáři podívat, kdy nám kdo volal.

    [internal]
    exten => _6XXX,1,Set(start=${EPOCH})
    
    ;hovor na naši linku
    exten => _6XXX,n,Dial(SIP/${EXTEN})
    exten => h,1,Set(end=${EPOCH})
    
    ;po skončení hovoru uložíme informaci
    exten => h,n,Set(CALENDAR_WRITE(mycal,summary,start,end)= \
    Call from ${CALLERID(all)},${start},${end})

    Závěr

    link

    Kalendářový modul je již dnes použitelný a může pro určitou cílovou skupinu znamenat jednodušší a přirozenější řízení jejich telefonní linky, než je nastavování přesměrování pomocí kódu. V současné době modulu ještě chybí podpora novějších verzí MS Exchange. Pokud byste byli ochotní sponzorovat podporu chybějících funkcí, tak přímý kontakt na vývojáře je: Terry Wilson <twilson@digium.com>, popř. zprostředkovaně Marek Červenka <cervajs@freevoice.cz>.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    15.12.2009 12:28 Marek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Asterisk a kalendáře
    Snad text to speech, ne?
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.