Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
1. července Mozilla vypne službu Fakespot pro detekci podvodných recenzí v internetových obchodech. Mozilla koupila Fakespot v květnu 2023.
8. července Mozilla vypne službu Pocket (Wikipedie) pro ukládání článků z webu na později. Do 8. října si uživatelé mohou vyexportovat data. Mozilla koupila Pocket v únoru 2017. Několik měsíců byl Pocket integrovanou součástí Firefoxu.
Turris OS má aktuálně problém s aktualizací související s ukončením podpory protokolu OCSP u certifikační autority Let's Encrypt.
V současných ústřednách jsou typické možnosti nastavení přesměrování linky. K tomu uživatel musí buď znát volby, jak přesměrování nastavit, např. *72, nebo se přihlásit do webového rozhraní ústředny a nastavit přesměrování tam. Pro některé uživatele tedy může být mnohem přirozenější „řízení“ linky kalendářem.
Základní vlastnosti kalendářového modulu:
Kalendářový modul se skládá z několika částí. Jednotlivé části podporují různé kalendářové API a systémy. Soubory jsou ve zdrojových kódech uloženy v adresáři asterisk/res.
Díky podpoře většiny kalendářových API bylo nutné použít knihovny, které tyto API implementují. Tyto knihovny jsou nutné ke kompilaci kalendářového modulu:
Nyní přejděme k praktické konfiguraci a ukázkám fungování. Přeskočíme sekci kompilace projektu Asterisk, protože na toto téma existuje na internetu dokumentace. Kalendářové funkce jsou zatím dostupné pouze ve vývojové verzi.
Konfigurační soubor se jmenuje calendar.conf. Jednotlivé kalendáře definujeme pomocí sekce např.:
[kalendar1] type ; typ kalendáře (ical, caldav, exchange) url ; url na sdílený kalendář user ; uživatelské jméno secret ; uživatelské heslo ke kalendáři refresh ; obnovování kalendáře v sekundách timeframe ; počet minut v kalendáři, ; které se mají projít při každé obnově kalendáře autoreminder = 10 ; oznámení nezávislé na nastavení v kalendáři waittime = 30 ; jak dlouho čekat na zvednutí hovoru channel = SIP/60001 ; volaný telefon context = default ; v jakém kontextu začít hovor extension = 123 ; na jakou linku se zkusit spojit při zvednutí hovoru ; nebo (nelze obě možnosti zároveň): app = Playback ; aplikace, která se spustí při zvednutí kanálu appdata = tt-weasels ; parametr aplikace (v tomto případě soubor, ; který se má přehrát)
Tato funkce nám umožní získat informace z kalendáře. Data potom můžeme například přeříkat volajícímu nebo použít k dalšímu řízení hovoru.
summary : název události nebo předmět v MS Exchange description : popis události organizer : organizátor události location : místo události calendar : název kalendáře uid : ID události start : datum začátku události end : datum konce události busystate : stavy 0=FREE, 1=TENTATIVE, 2=BUSY
Funkce slouží k dotazování na status kalendáře. Vrací 0, pokud je uživatel k dispozici, nebo 1, pokud má naplánovanou nějakou činnost.
Pokud je uživatel k dispozici, je hovor směrován na jeho telefon. Pokud k dispozici není, je hovor přesměrován do hlasové schránky.
exten => 123,1,GotoIf(${CALENDAR_BUSY(muj_kalendar)},busy,available) exten => 123,n(available),Macro(dial-exten,${EXTEN}) exten => 123,n,Hangup exten => 123,n(busy),Voicemail(${EXTEN}@default,u)
Dotaz na události v kalendáři v definovaném časovém období. Vrací ID, které je pak možné použít s funkcí CALENDAR_QUERY_RESULT pro procházení jednotlivých událostí.
Zobrazí v konzoli Asteriska informace o naplánované události.
exten => s,1,Set(id=${CALENDAR_QUERY(muj_kalendar,${EPOCH},${EPOCH})}) exten => s,n,NoOp(Summary: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary)}) exten => s,n,NoOp(Description: ${CALENDAR_QUERY_RESULT($ {id}, description)}) exten => s,n,NoOp(Location: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},location)})
Na dalším složitějším příkladu si ukážeme, jak si po telefonu poslechnout*, co máme v kalendáři naplánováno.
[internal] ;Zvednutí hovoru exten => 1337,1,Answer ;Dotaz na kalendář. Parametr specifikuje časové období exten => 1337,n,Set(id=${CALENDAR_QUERY(mycal,${EPOCH},$[${EPOCH}+24*60*60])}) ;Počet položek exten => 1337,n,Set(num=${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},getnum)}) exten => 1337,n,Set(i=1) ;Oznamení, že následuje přeříkání událostí z kalendáře na dalších 24 hodin exten => 1337,n,SayText(Your schedule for the next 24 hours is as follows) ;smyčka exten => 1337,n,While($[${i} <= ${num}]) exten => 1337,n,Playback(from) exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},start,${i})},,Q 'digits/at' IMp) exten => 1337,n,SayText(until) exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},end,${i})},,IMp) ;položka v kalendáři exten => 1337,n,SayText(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary,${i})}) exten => 1337,n,Set(i=$[${i} + 1]) exten => 1337,n,EndWhile
* v současné době není k dispozici jednoduše využitelný a použitelný Text-to-Speech systém pro češtinu.
Další prakticky velmi dobře použitelný příklad je automatické svolání telefonické konference. V domluveném čase automaticky Asterisk obvolá účastníky konference a po zvednutí hovoru je do konference spojí.
Definice kalendáře obsahující konferenci:
[mycal] type=caldav url=https://www.google.com/calendar/dav/user@domain.com/events/ user=user@domain.com secret=mysecret refresh=15 timeframe=1440 channel=Local/calevent@calendar app=NoOp
Dialplán v extensions.conf:
[calendar] ;zjistím účastníky exten => calevent,1,Set(attendees=${CALENDAR_EVENT(attendees)}) ;dokud není seznam účastníku prázdný tak pracuju ve smyčce exten => calevent,n,While($["${SET(var=${SHIFT(attendees)})}" != ""]) ;zjistím telefonní číslo účastníka exten => calevent,n,Set(xtn=${DB(lookup/${var:7})}) ;zavolám účastníka a spojím do konference exten => calevent,n,Originate(Local/${xtn},app,ConfBridge,1234) exten => calevent,n,EndWhile
Na posledním příkladu si ukážeme, jak je možné využít funkci zápisu do kalendáře. Použijeme ji k zápisu záznamu o hovoru. Zpětně se poté můžeme v kalendáři podívat, kdy nám kdo volal.
[internal] exten => _6XXX,1,Set(start=${EPOCH}) ;hovor na naši linku exten => _6XXX,n,Dial(SIP/${EXTEN}) exten => h,1,Set(end=${EPOCH}) ;po skončení hovoru uložíme informaci exten => h,n,Set(CALENDAR_WRITE(mycal,summary,start,end)= \ Call from ${CALLERID(all)},${start},${end})
Kalendářový modul je již dnes použitelný a může pro určitou cílovou skupinu znamenat jednodušší a přirozenější řízení jejich telefonní linky, než je nastavování přesměrování pomocí kódu. V současné době modulu ještě chybí podpora novějších verzí MS Exchange. Pokud byste byli ochotní sponzorovat podporu chybějících funkcí, tak přímý kontakt na vývojáře je: Terry Wilson <twilson@digium.com>, popř. zprostředkovaně Marek Červenka <cervajs@freevoice.cz>.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: