PixiEditor byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní univerzální all-in-one 2D grafický editor. Zvládne rastrovou i vektorovou grafiku, pixel art, k tomu animace a efekty pomocí uzlového grafu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GNU LGPL 3.0.
Byly představeny novinky v Raspberry Pi Connect for Organisations. Vylepšen byl protokol auditu pro lepší zabezpečení. Raspberry Pi Connect je oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče. Verze pro organizace je placená. Cena je 0,50 dolaru za zařízení za měsíc.
CISA (Cybersecurity and Infrastructure Security Agency) oznámila veřejnou dostupnost škálovatelné a distribuované platformy Thorium pro automatizovanou analýzu malwaru. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 3. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia Proton Authenticator. S otevřeným zdrojovým kódem a k dispozici na všech zařízeních. Snadno a bezpečně synchronizujte a zálohujte své 2FA kódy. K používání nepotřebujete Proton Account.
Argentinec, který byl náhodně zachycen Google Street View kamerou, jak se zcela nahý prochází po svém dvorku, vysoudil od internetového giganta odškodné. Soud uznal, že jeho soukromí bylo opravdu porušeno – Google mu má vyplatit v přepočtu asi 12 500 dolarů.
Eben Upton, CEO Raspberry Pi Holdings, informuje o RP2350 A4, RP2354 a nové hackerské výzvě. Nový mikrokontrolér RP2350 A4 řeší chyby, i bezpečnostní, předchozího RP2350 A2. RP2354 je varianta RP2350 s 2 MB paměti. Vyhlášena byla nová hackerská výzva. Vyhrát lze 20 000 dolarů.
Představen byl notebook TUXEDO InfinityBook Pro 15 Gen10 s procesorem AMD Ryzen AI 300, integrovanou grafikou AMD Radeon 800M, 15,3 palcovým displejem s rozlišením 2560x1600 pixelů. V konfiguraci si lze vybrat až 128 GB RAM. Koupit jej lze s nainstalovaným TUXEDO OS nebo Ubuntu 24.04 LTS.
Po půl roce od vydání verze 2.41 byla vydána nová verze 2.42 knihovny glibc (GNU C Library). Přehled novinek v poznámkách k vydání a v souboru NEWS. Vypíchnout lze například podporu SFrame. Opraveny jsou zranitelnosti CVE-2025-0395, CVE-2025-5702, CVE-2025-5745 a CVE-2025-8058.
Byla vydána nová verze 9.15 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
V současných ústřednách jsou typické možnosti nastavení přesměrování linky. K tomu uživatel musí buď znát volby, jak přesměrování nastavit, např. *72, nebo se přihlásit do webového rozhraní ústředny a nastavit přesměrování tam. Pro některé uživatele tedy může být mnohem přirozenější „řízení“ linky kalendářem.
Základní vlastnosti kalendářového modulu:
Kalendářový modul se skládá z několika částí. Jednotlivé části podporují různé kalendářové API a systémy. Soubory jsou ve zdrojových kódech uloženy v adresáři asterisk/res.
Díky podpoře většiny kalendářových API bylo nutné použít knihovny, které tyto API implementují. Tyto knihovny jsou nutné ke kompilaci kalendářového modulu:
Nyní přejděme k praktické konfiguraci a ukázkám fungování. Přeskočíme sekci kompilace projektu Asterisk, protože na toto téma existuje na internetu dokumentace. Kalendářové funkce jsou zatím dostupné pouze ve vývojové verzi.
Konfigurační soubor se jmenuje calendar.conf. Jednotlivé kalendáře definujeme pomocí sekce např.:
[kalendar1] type ; typ kalendáře (ical, caldav, exchange) url ; url na sdílený kalendář user ; uživatelské jméno secret ; uživatelské heslo ke kalendáři refresh ; obnovování kalendáře v sekundách timeframe ; počet minut v kalendáři, ; které se mají projít při každé obnově kalendáře autoreminder = 10 ; oznámení nezávislé na nastavení v kalendáři waittime = 30 ; jak dlouho čekat na zvednutí hovoru channel = SIP/60001 ; volaný telefon context = default ; v jakém kontextu začít hovor extension = 123 ; na jakou linku se zkusit spojit při zvednutí hovoru ; nebo (nelze obě možnosti zároveň): app = Playback ; aplikace, která se spustí při zvednutí kanálu appdata = tt-weasels ; parametr aplikace (v tomto případě soubor, ; který se má přehrát)
Tato funkce nám umožní získat informace z kalendáře. Data potom můžeme například přeříkat volajícímu nebo použít k dalšímu řízení hovoru.
summary : název události nebo předmět v MS Exchange description : popis události organizer : organizátor události location : místo události calendar : název kalendáře uid : ID události start : datum začátku události end : datum konce události busystate : stavy 0=FREE, 1=TENTATIVE, 2=BUSY
Funkce slouží k dotazování na status kalendáře. Vrací 0, pokud je uživatel k dispozici, nebo 1, pokud má naplánovanou nějakou činnost.
Pokud je uživatel k dispozici, je hovor směrován na jeho telefon. Pokud k dispozici není, je hovor přesměrován do hlasové schránky.
exten => 123,1,GotoIf(${CALENDAR_BUSY(muj_kalendar)},busy,available) exten => 123,n(available),Macro(dial-exten,${EXTEN}) exten => 123,n,Hangup exten => 123,n(busy),Voicemail(${EXTEN}@default,u)
Dotaz na události v kalendáři v definovaném časovém období. Vrací ID, které je pak možné použít s funkcí CALENDAR_QUERY_RESULT pro procházení jednotlivých událostí.
Zobrazí v konzoli Asteriska informace o naplánované události.
exten => s,1,Set(id=${CALENDAR_QUERY(muj_kalendar,${EPOCH},${EPOCH})}) exten => s,n,NoOp(Summary: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary)}) exten => s,n,NoOp(Description: ${CALENDAR_QUERY_RESULT($ {id}, description)}) exten => s,n,NoOp(Location: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},location)})
Na dalším složitějším příkladu si ukážeme, jak si po telefonu poslechnout*, co máme v kalendáři naplánováno.
[internal] ;Zvednutí hovoru exten => 1337,1,Answer ;Dotaz na kalendář. Parametr specifikuje časové období exten => 1337,n,Set(id=${CALENDAR_QUERY(mycal,${EPOCH},$[${EPOCH}+24*60*60])}) ;Počet položek exten => 1337,n,Set(num=${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},getnum)}) exten => 1337,n,Set(i=1) ;Oznamení, že následuje přeříkání událostí z kalendáře na dalších 24 hodin exten => 1337,n,SayText(Your schedule for the next 24 hours is as follows) ;smyčka exten => 1337,n,While($[${i} <= ${num}]) exten => 1337,n,Playback(from) exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},start,${i})},,Q 'digits/at' IMp) exten => 1337,n,SayText(until) exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},end,${i})},,IMp) ;položka v kalendáři exten => 1337,n,SayText(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary,${i})}) exten => 1337,n,Set(i=$[${i} + 1]) exten => 1337,n,EndWhile
* v současné době není k dispozici jednoduše využitelný a použitelný Text-to-Speech systém pro češtinu.
Další prakticky velmi dobře použitelný příklad je automatické svolání telefonické konference. V domluveném čase automaticky Asterisk obvolá účastníky konference a po zvednutí hovoru je do konference spojí.
Definice kalendáře obsahující konferenci:
[mycal] type=caldav url=https://www.google.com/calendar/dav/user@domain.com/events/ user=user@domain.com secret=mysecret refresh=15 timeframe=1440 channel=Local/calevent@calendar app=NoOp
Dialplán v extensions.conf:
[calendar] ;zjistím účastníky exten => calevent,1,Set(attendees=${CALENDAR_EVENT(attendees)}) ;dokud není seznam účastníku prázdný tak pracuju ve smyčce exten => calevent,n,While($["${SET(var=${SHIFT(attendees)})}" != ""]) ;zjistím telefonní číslo účastníka exten => calevent,n,Set(xtn=${DB(lookup/${var:7})}) ;zavolám účastníka a spojím do konference exten => calevent,n,Originate(Local/${xtn},app,ConfBridge,1234) exten => calevent,n,EndWhile
Na posledním příkladu si ukážeme, jak je možné využít funkci zápisu do kalendáře. Použijeme ji k zápisu záznamu o hovoru. Zpětně se poté můžeme v kalendáři podívat, kdy nám kdo volal.
[internal] exten => _6XXX,1,Set(start=${EPOCH}) ;hovor na naši linku exten => _6XXX,n,Dial(SIP/${EXTEN}) exten => h,1,Set(end=${EPOCH}) ;po skončení hovoru uložíme informaci exten => h,n,Set(CALENDAR_WRITE(mycal,summary,start,end)= \ Call from ${CALLERID(all)},${start},${end})
Kalendářový modul je již dnes použitelný a může pro určitou cílovou skupinu znamenat jednodušší a přirozenější řízení jejich telefonní linky, než je nastavování přesměrování pomocí kódu. V současné době modulu ještě chybí podpora novějších verzí MS Exchange. Pokud byste byli ochotní sponzorovat podporu chybějících funkcí, tak přímý kontakt na vývojáře je: Terry Wilson <twilson@digium.com>, popř. zprostředkovaně Marek Červenka <cervajs@freevoice.cz>.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: