abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:22 | Nová verze

    Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 19:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:22 | Bezpečnostní upozornění

    Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 11:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 23:22 | IT novinky

    Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 22:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 12.0 minimalistické linuxové distribuce (JeOS, Just enough Operating System) pro Kodi (dříve XBMC) a multimediálního centra LibreELEC (Libre Embedded Linux Entertainment Center). Jedná se o fork linuxové distribuce OpenELEC (Open Embedded Linux Entertainment Center). LibreELEC 12.0 přichází s Kodi 21.0 "Omega".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Nová verze

    Microsoft vydal novou velkou aktualizaci 2404.23 v září 2019 pod licencí SIL Open Font License (OFL) zveřejněné rodiny písma Cascadia Code pro zobrazování textu v emulátorech terminálu a vývojových prostředích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Nová verze

    OpenTofu, tj. svobodný a otevřený fork Terraformu vzniknuvší jako reakce na přelicencování Terraformu z MPL na BSL (Business Source License) společností HashiCorp, bylo vydáno ve verzi 1.7.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci. Vypíchnout lze State encryption.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 23:55 | Humor

    Spouštět webový prohlížeč jenom kvůli nákupu kávy? Nestačí ssh? Stačí: ssh terminal.shop (𝕏).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    30.4. 18:11 | Nová verze

    Yocto Project byl vydán ve verzi 5.0. Její kódové jméno je Scarthgap. Yocto Project usnadňuje vývoj vestavěných (embedded) linuxových systémů na míru konkrétním zařízením. Cílem projektu je nabídnou vývojářům vše potřebné. Jedná se o projekt Linux Foundation.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (14%)
     (29%)
     (43%)
     (14%)
    Celkem 14 hlasů
     Komentářů: 3, poslední dnes 19:48
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    14.1.2009 14:14 Petr Adámek
    Rozbalit Rozbalit vše Komentář k licenci je nepřesný

    Tvrzení

    Sunu to samozřejmě nebrání používat GPL software v OpenSolarisu, ale používat kód z OpenSolarisu v Linuxu jde špatně.

    je silně zavádějící. Kód z OpenSolarisu jde v Linuxu použít úplně stejně dobře, jako jde v OpenSolarisu použít kód z Linuxu. Licence GPL a CDDL jsou nekompatibilní vzájemně, čili kód pod GPL nemůže linkovat kód pod CDDL stejně tak, jako nemůže kód pod CDDL linkovat kód pod GPL. Z toho vyplývá, že:

    1. Sun v jádře OpenSolarisu nemůže využít žádný GPL kód z Linuxu stejně tak jako nemůže komunita v jádře Linuxu využít CDDL kód z OpenSolarisu (čili jde to stejně špatně).
    2. Linuxové distribuce mohou obsahovat programy pod CDDL stejně bez problémů, jako OpenSolaris může obsahovat programy pod GPL (čili jde to stejně dobře).

    Ten vztah je tedy naprosto symetrický a bohužel celkem rozšířený názor, že SUN díky licenci CDDL může z Linuxu něco brát aniž by Linux mohl něco brát z OpenSolarisu, není pravdivý.

     

    14.1.2009 14:27 Petr Adámek | Znojmo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komentář k licenci je nepřesný

    Jinak ale díky za pěkný a povedený článek, kromě výše zmíněné nepřesnosti se mi moc líbí, jak obsahem, tak i formou.

    Za poněkud ostřejší tón mého příspěvku se omlouvám, nemyslel jsem to ve zlém, ale jsem bohužel poněkud podrážděný kvůli zdravotní indispozici :-(.

    15.1.2009 00:20 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komentář k licenci je nepřesný
    Špatně sis to přečetl - je tam "GPL software v OpenSolarisu". Mě jako uživatele nic neomezuje v tom nainstalovat si do OpenSolarisu GPL software a používat ho. O využívání kódu - přetahování z jednoho projektu do druhého - není řeč.
    Quando omni flunkus moritati
    15.1.2009 08:47 NaiL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komentář k licenci je nepřesný

    podla mna mate maslo na hlave obaja :) openSolaris je kernel, nie nahodov? ale mozno sa mylim, moj zaujme on prestal v momente ked mi live nenabootovalo na P4 :)

    15.1.2009 09:01 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komentář k licenci je nepřesný
    OpenSolaris neni kernel. Je to cely operacni system ci projekt.

    Divne, ze nenabootovalo. Takove pripady mne osobne hodne zajimaji a stojim o vice informaci.
    15.1.2009 12:35 NaiL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komentář k licenci je nepřesný

    aj by som sa tomu venoval ale chcel som to len vo volnej chvili skusit, volna chvila dosla a dalsia nenastala. :)

    15.1.2009 13:05 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komentář k licenci je nepřesný
    OKi, kdyz by se volna chvile a chut objevila, klidne me kontaktujte :-)
    16.1.2009 08:32 david
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komentář k licenci je nepřesný

    Zdravim, mě také odmítal bootovat jak OpenSolaris tak normální na víceprocesorovém stroji (2x P3 833) nebo P4 HT procesoru. Na jednoprocesoru (jak P3 tak i P4) mi to bootovalo. Je to ale tak rok  zpátky, pak jsem se k tomu už nevracel.

    OpenSolaris byl/je live Belenix.

     

    16.1.2009 08:58 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komentář k licenci je nepřesný
    Rok zpet je dlouha doba ve svete OpenSolarisu...

    Krome toho, OpenSolaris a Belenix jsou rozdilne distribuce. OpenSolaris zastresuje Sun, Belenix skupinka indickych vyvojaru v cele s Moinakem Ghoshem (ktery se spolupodilel nejakou dobu i na OpenSolarisu).
    15.1.2009 09:03 Petr Adámek | Znojmo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Komentář k licenci je nepřesný

    Přečetl jsem si to dobře. Ta věta je napsána způsobem, který naznačuje, že jedním směrem něco jde (Sunu to samozřejmě nebrání používat GPL software v OpenSolarisu), zatímco druhým nikoliv (ale používat kód z OpenSolarisu v Linuxu jde špatně).

    Ta věta tak srovnává jablka a hrušky a proto je zavádějící (všimněte si, že jsem nenapsal, že je nepravdivá). Sunu to nebrání používat GPL software v OpenSolarisu stejně tak, jako to nebrání např. Novellu používat CDDL software v OpenSuse. A používat kód z OpenSolarisu v Linuxu jde špatně stejně tak, jako jde špatně používat kód Linuxu (nebo jiný GPL kód) v OpenSolarisu.

    Mě jako uživatele nic neomezuje v tom nainstalovat si do OpenSolarisu GPL software a používat ho. Stejně tak, jako uživatele (ani distributora) nic neomezuje v tom, aby si do Linuxu nainstaloval software pod CDDL. Tak jako to píšu v bodu 2.

    O využívání kódu - přetahování z jednoho projektu do druhého - není řeč. Druhá část věty říká, že používat kód z OpenSolarisu v Linuxu jde špatně. Což je pravda, ale opět je to symetrické.

    15.1.2009 00:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Vytvářet snapshoty uživatelských dat, které nezabírají žádné místo navíc, a umožní kdykoli se vrátit k předešlé verzi souboru?
    btrfs je na cestě.
    Sledovat, jaké syscally si nějaká aplikace dělá a s jakými argumenty, bez jakékoli rekompilace a bez ovlivnění rychlosti nebo stability té aplikace?
    ftrace a spol. jsou na cestě.

    Všechno bude, i pomeranče ;-)
    Quando omni flunkus moritati
    15.1.2009 00:37 Boris Dušek | skóre: 22 | blog: everything
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    btrfs je sice na cestě, ale to, že Linux nemá ZFS, brzdí utopii jednoho filesystému pro všechny UNIXy - Solaris používá ZFS, Mac OS X nepochybuju, že bude používat ZFS jako defaultní  FS v blízké budoucnosti, FreeBSD umí ZFS, jen ten Linux to za chvíli bude kazit ... :-) bylo by to fajn si moci bez problému vyměňovat s kolegy jablíčkáři a sluníčkáři a ďáblíky externí disky...

    vim ~/.emacs
    15.1.2009 01:07 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    No ne že by Linux ZFS nechtěl, ale prostě ho mít nemůže. Pokud vím vývojáři Linuxu se Sunu ptali, za jakých podmínek by jim Sun poskytl licenci pro implementaci ZFS v Linuxu - nikdo se neobtěžoval jim odpovědět.

    Nějaká částečná podpora pouze pro čtení by mohla vzniknout, protože je v GRUBu a pod GPL, ale tím to také končí.

    Quando omni flunkus moritati
    15.1.2009 10:13 roman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    v Linuxu existuje plna podpora ZFS, jen je pod FUSE.

     

    15.1.2009 10:34 AlYoSHA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Cili nic moc.  Na server by som nieco take nedal.  Radsej ext3 nativne a pockam na btrfs

    15.1.2009 10:45 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Cili na prenaseni dat by to slo :-)

    A protoze to vyuziva Lustre na nekterych nasazenich, tak i to serverove nasazeni neni az tak od veci v nekterych pripadech. Ale jen nekterych. Jinak to vyviji zamestnanec Lustre, tedy nyni uz zamestnanec Sunu.
    15.1.2009 17:25 AlYoSHA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Samozrejme najdem si cas a vyskusam to aj cez Fuse, ale iba doma na desktope.  Aspon aby som sa podrobnejsie zoznamil s detailami.

    15.1.2009 10:37 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    btrfs je na ceste,ale nez bude vhodny na servery,tak to chvili potrva.ZFS je tu preci jen dele a navic btrfs nema nektere veci,ktere ma ZFS

    ftrace...opet je neco na ceste...jenze Dtrace nebo systrace(8) na OpenBSD maji pekne siroke moznosti narozdil od jinych.

    Tady napr. starsi,ale velmi popisny clanek http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=363731

    15.1.2009 16:07 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    ftrace...opet je neco na ceste...jenze Dtrace nebo systrace(8) na OpenBSD maji pekne siroke moznosti narozdil od jinych.
    Ono těch sledovacích systémů je víc, některé přitom čerpají inspiraci z DTrace, takže široké možnosti jsou relativně pokryté. Háček je v tom, že ani jeden z těch systémů není úplně hotový.
    Quando omni flunkus moritati
    thingie avatar 15.1.2009 19:55 thingie | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Pokud to chápu, spousta toho co ZFS dělá by se měla nacpat spíš do linuxového LVM.

    Růžové lži.
    15.1.2009 22:03 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    jj , vetsina ... lvm2 ...

    osobne nechapu proc se filesystem snazi delat praci vfs/raid a lvm dohromady ....

    plus kdyz se clovek podiva na nektere fs z minulosti (vms atd ) tak se vlastne objevuje znovu kolo
    USE="-gnome -kde";turris
    15.1.2009 22:10 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Osobne nechapu, proc by filesystem, ktery slouzi k ukladani dat, nemohl ukladat ta data na vice nez jeden device, kdyz to jeho strukturu nekomplikuje (protoze to zapada do jeho designu) a naopak umoznuje lepe data distribuovat a spravovat.

    Ano, jiste, ZFS se inspiruje v predchozich FS. A nevim, co sprave dat na OpenVMS bylo tak spatneho, az na to, ze asi prilis predbehla dobu.
    Nikola Ciprich avatar 15.1.2009 11:04 Nikola Ciprich | skóre: 23 | blog: NiX_blog | Palkovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Sledovat, jaké syscally si nějaká aplikace dělá a s jakými argumenty, bez jakékoli rekompilace a bez ovlivnění rychlosti nebo stability té aplikace? ftrace a spol. jsou na cestě.
    houby ftrace na ceste, toto jde bez problemu sledovat pomoci auditu.

    man auditctl
    Did you ever touch the starlight ? Dream for a thousand years? Have you ever seen the beauty Of a newborn century?
    15.1.2009 11:28 Zdenek Kotala
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    No Dtrace neni jen o syscallech. I kdyz vetsinou na syscallech se zacina s analyzou. Ale cele jadro vcetne ruznych driveru je mozno takto sledovat uvnitr. Nebo libc a dalsi knihovny jsou take prospikovane. Z userspace aplikacich muzeme jmenovat napriklad PostgreSQL. Navic se na jakoukoliv aplikaci muzete pripojit a monitorovat jakekoliv volani globalnich funkci, bez nutnosti rekompilace.

    Dalsi super veci je spekulativni trasovani, kdy zahodite vysledky, ktere vas nezajimaji a nechate si zobrazovat treba call flow jen v pripade ze nejaka funkce vrati chybovou hodnotu.

    Nikola Ciprich avatar 15.1.2009 12:11 Nikola Ciprich | skóre: 23 | blog: NiX_blog | Palkovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    jj, to ja vim, jen nechci at vznikaji nejake bludy ze na monitorovani syscallu je treba cekat na nejake vznikajici projekty kdyz na to jsou prostredky uz pomerne dlouho. mi se osbone dtrace libi, ale mam nekdy pocit ze to lide casto staveji tak ze solaris ma dtrace a linux nema nic. podobne zfs - (zapisovanelne) snapshoty jdou prece uz davno delat pres LVM (a prakticky s jakymkoliv fs).

    je to jen o tom vedet co presne chci (a potrebuji) a pak jde skoro vse udelat i na linuxu....
    Did you ever touch the starlight ? Dream for a thousand years? Have you ever seen the beauty Of a newborn century?
    15.1.2009 13:38 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Tak tak, na Linuxu toho jde odmonitorovat docela dost (dokonce uz i smirovat, kdo kam pristupuje na disk, jak jsem se nedavno dozvedel zde), ale je to hromada ruznych nastroju, zadny genericky, variabilni. Prozatim.

    A kdo nepoznal silu dtrace v userspace, tomu nezavidim :-)

    Zapisovatelne snapshoty jdou nad LVM delat. Kdo je dnes masivne uziva? Read-only a read-write ZFS klonovani opravdu casto na normalni praci uziva nejen Sun.
    15.1.2009 18:08 RoJ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Audit (maji AFAIK vsechny unixovite systemy) a DTrace se k sobe maji asi jako debug mod aplikace a debugger. Takze ano, Linux nema nic srovnatelne. Zatim.

    15.1.2009 21:39 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Jenze ZFS nejsou jen snapshoty.Zde porovnani s LVM

     

    http://opensolaris.org/os/community/zfs/docs/zfs_last.pdf

    15.1.2009 01:50 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Díky za tento seriál, zrovna dneska jsem se s kamarádem o Solarisu a BSD ve škole bavil -- téma "co by mi to přineslo oproti Linuxu a má to vůbec smysl". Moc rád se dozvím nějaké nové informace o Unixu pro opravdové muže :-)
    15.1.2009 12:11 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    http://www.openbsd.cz/

    15.1.2009 06:03 DNA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    stydím se, tolik let používám Debian a proč se tak jmenuje, se dozvím až v článku o Solarisu, to jsem opravdu nevěděl :'-(

    15.1.2009 07:04 Pev | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Tak to je všeobecně známé (http://www.abclinuxu.cz/clanky/ruzne/kde-zname-projekty-ke-svym-jmenum-prisly...), ale trochu mě překvapilo, že je to ex-manželka...
    15.1.2009 08:19 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Třeba by se ujalo jméno Divian (Divorced Ian). :-)
    15.1.2009 08:38 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Uau, uau, uau, diky :-) Tesim se na pokracovani :-)

    Sun vlastni licence na mp3 a tak by mohl distribuovat treba mp3 plugin pro gstreamer (a i to jeden cas delal), ale ukazaly se nejake licencni mezery okolo Gstreameru (vysvetlene na opensolaris.org desktop mailing listu) a tak byl plugin prozatim stazen (a muzete u www.fluendo.com za registraci ziskat jiny). Az se dokonci vlekouci se jednani s autory gstreamer aplikaci, tak se snad plugin vrati zpet.

    K tomu 32-bit/64-bit - OpenSolaris je proste multiarch a sam si podle schopnosti procesoru urci, zda uzit 64-bit verzi (je-li k dispozici a ta je tehdy, pokud jeji existence ma smysl z duvodu vykonu ci potrebne pameti). Viz isaexec.
    15.1.2009 10:43 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    KDE a dalsi spousta baliku je pochopitelne k dispozici take

    http://www.blastwave.org/packages.php

    http://pkg.opensolaris.org/release/en/catalog.shtml

    http://pkg.opensolaris.org/contrib/en/catalog.shtml

    http://pkg.opensolaris.org/dev/en/catalog.shtml

    repozitar extra s Flash atp. je pristupny po bezplatne registraci a stazeni klice a certifikatu

    Jinak tady taky dobre balicky (vlc,...),ale ted je to pozastavene kvuli licencim a resi se to http://lifewithsolaris.jp/

    15.1.2009 10:45 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Jo jeste jsem zapomnel a v clanku to asi bude az v dalsich dilech.Bezplatne aktualizace jsou pouze na bezpecnostni problemy a ovladace,jinak se musi objednat "service".

    15.1.2009 11:16 Petr Adámek | Znojmo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Mohl bych znát zdroj této informace?

    To, co píšete, platí pro Solaris 10, u OpenSolarisu jsou všechny aktualizace zdarma. SUN má zvláštní repository pouze pro předplatitele a je možné, že v budoucnu budou nějaké speciální aktualizace pouze pro předplatitele, ale pokud vím, tak momentálně jsou všechny aktualizace jsou běžně přístupné prostřednictvím volně dostupných repository.

    15.1.2009 12:13 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Vyzkousel jste jiz aktualizace?

    Jinak informace je z kanalu #opensolaris ,kde mne dali i odkaz primo na sun.com kde to je uvedeno,ale jako na potvoru to zrovna nemohu najit.

    15.1.2009 14:47 Petr Adámek | Znojmo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Vyzkoušel, zrovna včera jsem aktualizoval na snv_105. Používám http://pkg.opensolaris.org/dev/.

    15.1.2009 15:10 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Mne aktualizace nefunguji ani na jednom stroji a dev repozitar mam.V Package manageru vidim,ze jsou baliky k aktualizaci,ale nejdou aktualizovat ani jednotlive.Nefunguje to ani v terminalu.

    Z toho svn_105 bych spise rekl,ze jste udelal upgrade na novejsi verzi OpenSolaris a ne update balicku.

    15.1.2009 15:18 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Co vypise image-discuss (radsi do czosug mailing listu nebo na indiana-discuss@opensolaris.org, tohle by nemela byt poradna :-) )?

    Sam jsem na svem testovacim stroji update provedl v pohode a dostupny SW stack se nelisi od SXCE b105.

    Ale zaregistroval jsem nejake komentare od lidi, kteri maji nejake problemy s updatem. Viz pkg-discuss@ a indiana-discuss@

    Pak take si matne pamatuji, ze nektere pridane repozitare blokovaly update drive, nevim, zda je to opravene.
    16.1.2009 08:27 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Tak poradna to sice neni,ale ctenari co budou chtit OpenSolaris zkusit jiste nejake zpresnujici info oceni :-)

    V systemu jsem nenasel nic podobneho image-discuss a ani na netu,takze nevim co to je :-D Ale po chvilce hledani jsem nasel jak to udelat.Clovek si musi nastavit dev repozitar jako Preferred authority,jinak to nefacha.Coz je ale takove prapodivne reseni.Kdyz ten repozitar mam v systemu,tak je docela velky predpoklad,ze aktualizace z nej chci.Ono to neni nejaka velka hruza,ale tady o tom mlci http://dlc.sun.com/osol/docs/content/2008.11/IMGPACKAGESYS/new-user.html a kdyz to nemam nastaveno,tak v Package manageru mi nepomuze,ze se prepnu na repozitar dev.Sice se zpristupni tlacitko pro aktualizace,ale fungovat nebudou dokud se dev nenastavi jako Preferred authority.

     

    http://opensolaris.org/jive/thread.jspa?messageID=325889&tstart=0

     

    Nic to ale nemeni na tomhle http://www.sun.com/service/opensolaris/   a zvlaste zde na bodu 4. http://www.sun.com/service/opensolaris/faq.xml

    16.1.2009 08:42 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Ne image-discuss, ale pkg image-update :-)

    Co je prapodivneho na tom, ze v pripade, ze 2 repozitare obsahuji stejne balicky, uprednostni se ten preferovany? :-) Jinak klidne muzete vytvorit RFE na defect.opensolaris.org s tim, ze preferovany repozitar by mel byt viditelnejsi.

    Ten bod 4. vidim. Zajimave, diky. Tak to treba nejak nakonec Comay s Hahnem vyresili.
    16.1.2009 09:02 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Tak reknu ne? :-D Ted uz nepise nic,uz jsem aktualizoval.

    Na to by nebylo nic divneho,ale update jsou jen v tom jednom repozitari jak jsem kontroloval,tak by nemel potrebovat nastavit preferovany,ale udelat alespon aktualizace v tom kde jsem prepnuty.Mrknu potom jestli to v RFE neni a kdyz tak prihodim.

    U toho bodu 4. mne napada,jestli to neni mysleno tak,ze pro release (pripadne jeste extra,contrib a  freeware) budou jen bezpecnostni a driver aktualizace a pro dev budou vsechny?

    15.1.2009 12:16 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Neco malo tady http://www.sun.com/software/solaris/lifecycle.xml#opensolaris

    ale to jeste neni presne ta stranka

    15.1.2009 13:39 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Bugfixy 2008.11 (asi i vcetne security) budou dostupne pro platici uzivatele. Neplatici budou mit pristup k nim v ramci dev repositare.
    15.1.2009 20:50 Jakub J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Jasně, ale nejsou dostupné z oficiálních zdrojů. Jinak blastwave a jeho výhody a nevýhody se v dalším díle určitě objeví ;)

    Co se týká lifewithsolaris, pravděpodobně obnoveno nebude. Porušení patentu je v Japonsku zločin, za který může fyzická osoba jít až na pět let do vězení, a pokud autora někdo udal, dá se čekat že se do toho moc nepohrne. Asi by nebyl problém ty balíčky mirrorovat ve svobodnějších zemích (tedy, než budeme mít ACTA), ale s mirrorováním IPS bez OpenSolarisu to není tak žhavé.

    15.1.2009 10:59 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Pomoci s balíčky je jednodušší a může to udělat takřka kdokoli.
    Taky je překlep.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    15.1.2009 19:25 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Změnit obyčejný počítač na Fibre Channel nebo iSCSI diskové pole?
    Je otazka, jestli neco takoveho (tedy provozovani celeho OS v roli RAID radice a niceho jineho) ma vubec nejaky prakticky smysl, a nebo jestli je to jenom featura publikovana pro ucel publikovani, ale v Linuxu minimalne iSCSI samozrejme jde.

    Ale ruku na srdce -- opravdu si dokazete predstavit organizaci, kde maji penize na FC switche a nemuzou si misto pocitace a hromady disku koupit normalni pole s radicem?
    Pokud jde o dvaatřiceti a šedesátičtyřbitové architektury, OpenSolaris k tomu přistupuje jinak než Linux. Když nainstalujete aplikaci, standardně se vám nainstalují obě verze binárek a knihoven, někdy (třeba u Javy) najdete různé verze v různých balíčcích. Kterou verzi budete používat, je potom otázka $PATH nebo nastavení démonů. Tohle řešení je sice neelegantní v otázce zabraného místa na disku a všudypřítomných adresářů amd64, ale nenarazíte pak na problémy s aplikacemi, které nejsou na některé architektuře k dispozici.
    Uz jsem chtel napsat "to je na mem RHEL uz leta uplne stejne", ale opravuji se, tam je to jenom u knihoven. K cemu je mi mit jeden a tentyz program v systemu dvakrat? Kdybych si nahodou vymenil v serveru vsech 64 procesoru? :)
    Podobně je to s multimédii, Sun ctí patent na MP3 a licence na přehrávání videa, takže toho v oficiálních repozitářích moc nenajdete. [...] Na druhou stranu, vydání 2008.11 nebylo pro použití na multimediálním desktopu určeno, jeho hlavní cílovou skupinou jsou pokročilí uživatelé, studenti a vývojáři
    To se teda chlapci seredne spletli :)
    15.1.2009 19:43 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Ale ruku na srdce -- opravdu si dokazete predstavit organizaci, kde maji penize na FC switche a nemuzou si misto pocitace a hromady disku koupit normalni pole s radicem?
    Ano. Staci se podivat na storage-discuss mailing list.
    Uz jsem chtel napsat "to je na mem RHEL uz leta uplne stejne", ale opravuji se, tam je to jenom u knihoven. K cemu je mi mit jeden a tentyz program v systemu dvakrat? Kdybych si nahodou vymenil v serveru vsech 64 procesoru? :)
    Aby uzivatel nemusel resit nic takoveho jako 32-bit/64-bit platforma?
    15.1.2009 21:14 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Chudák uživatel, Sun ho nutí rozlišovat mezi x86 a Sparcem :)
    15.1.2009 23:47 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Aby uzivatel nemusel resit nic takoveho jako 32-bit/64-bit platforma?
    Ano, proto je dobre mit dve verze knihoven, kdybych nahodou potreboval na 64bit systemu "nejakou" 32bit aplikaci. Ale proc by me jako uzivatele melo zajimat, jestli spustenim myapp spustim 32bit nebo 64bit aplikaci, resp. proc bych to mel nejak resit?
    16.1.2009 08:55 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Vsak jeho to nezajima. O autodetekci se mu postara isaexec, coz je mala aplikace, ktera podle platformy a podle arg0 zkusi spustit nejvhodnejsi binarku.

    Takze v /usr/bin je pak jen wrapper, skutecna aplikace (pokud u ni ma 64-bit verze smysl) je v adresarich /usr/bin/i86 a /usr/bin/amd64

    Uzivatel proste neresi, uzivatel ma k dispozici maximalne vhodny mix s ohledem na rychlost a spotrebu pameti. Protoze uzivatel nepotrebuje 64-bit /usr/bin/true
    17.1.2009 10:06 Jakub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Na x86 Solarisu mate moznost nabootovat bud do 32-bitoveho nebo 64-bitoveho kernelu (pokud to procesor umi). Potom je dobre mit obe verze binarek.

    17.1.2009 20:06 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Diky.
    15.1.2009 21:18 Jakub J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Je otazka, jestli neco takoveho (tedy provozovani celeho OS v roli RAID radice a niceho jineho) ma vubec nejaky prakticky smysl, a nebo jestli je to jenom featura publikovana pro ucel publikovani, ale v Linuxu minimalne iSCSI samozrejme jde.

    Ale ruku na srdce -- opravdu si dokazete predstavit organizaci, kde maji penize na FC switche a nemuzou si misto pocitace a hromady disku koupit normalni pole s radicem?

    Jestli je to užitečné zrovna pro Vaši organizaci nechám na Vás, ale Sun to zjevně vážně myslí.

    V blozích jejich zaměstnanců se často najde přirovnání k drahým pracovním stanicím které i386, a debaty na téma "kolikrát se za posledních dvacet let zrychlil ethernet a kolikrát FC?" nebo "nebudou tři pole bezpečnější, rychlejší, a prostě lepší než jedno, zvlášť když budou i v dvojnásobné kapacitě stát dohromady polovinu?".

    Fakt je, že moderní procesory mají na práci s daty výkonu víc než dost, amd64 zvládne spoustu RAM která se dá využít jako cache (a SATA II 128 GB SSD disk taky není špatná cache), a iSCSI vyjde dost levněji než FC. Už jsem pár grafických a filmových studií kde pracovali na windows s iscsi disky viděl, a nebyla to místa která by potřebovala úložiště v ceně rodinného domu a velikosti auta.

    15.1.2009 22:07 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    Treba i takovy NetApp bezi na modifikovane verzi FreeBSD. U diskovych poli EMC, IBM, Hitachi plati, ze se vlastne zadna velka integrace nevyplati. Cim vetsi pole mate tim je cena za gigabajt vetsi. Je to na prvni pohled nepochopitelne, ale vyrobci uvadeji ze pry mate k dispozici "lepsi" technologie a ze disky do vetsich poli jsou lepe otestovane tudiz je logicke ze jsou drazsi.Osobne si myslim, ze je to trochu blbost, a ze cela FC je hodne predrazena. Pouziti FC je adekvatni jen v malo pripadech.

    15.1.2009 23:36 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Ve svete, kde se muzou pouzivat FATA disky, je mozne vsechno :)
    16.1.2009 16:08 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

    To by me zajimalo jestli to funguje. Kdysi jsem zkousel vymenit v poli EMC disk Maxtor za Maxtor z Alzasoftu. Bohuzel to neslo. Oba disky byly na prvni pohle uplne identicke, akorat ten od EMC byl 2x drazsi a asi mel pozmeneny firmware.

    15.1.2009 23:34 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)
    Ano, Thumpery byly jeden z uchazecu v poslednim vyberovem rizeni a nektere partnerske organizace je uz nejaky patek maji; my jsme meli na testovani tusim jeste starsi model 4500. Nakonec jsme zvolili Overland Ultramus 4800, coz je usporadanim disku podobne, avsak koncepci odlisne (redundantni active/active radice vs. single-point-of-failure u Thumperu).

    Moje poznamka ale smerovala k tomu, ze pokud uz se clovek rozhodne zakoupit neco podobneho Thumperu, proc na stroj rovnou nepresunout i SW, ktery by vyuzival onen blockdevice? Filmove strizny beru jako zajimavy priklad toho, ze i export obycejneho block device ma cenu.

    Zaroven ale trvam na tom, ze iSCSI target Linux umi, a ze pouzivat neredundantni Thumper v kombinaci s Fibre Channelem mi prijde jako podivne.
    16.1.2009 21:22 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi

    Mohu se zeptat na nasazeni opensolarisu na serverech. se ZFS na  root FS ?  Ty funkcionality vypadaji paradne, ale o realnem nasazeni jsem slysel jenom v par firmacjh a resi problemy.

    Opatchovat system je take opravdu lahudka.  Proste apt-get, yum je uplne nekde jinde.. Dat takovy system do DMZ je nemyslitelne.

     

     

    16.1.2009 21:52 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi

    OpenSolaris je zamyslen spise jako protejsek pro Ubuntu.Pro firmy se nabizi 18 mesicu(Solaris 10 a 10+let podporu) podpora,rychlejsi vydani novych verzi a hlavne je to platforma pro technologie,ktere pak budou v Solaris 11.Ale nektere veci jdou nasadit i ted.

    Co se tyce velkych firem,tak ZFS je tady v podstate od roku 2006 a na velkych serverech bezi systemy klidne i 20 let.Takze ten prechod bude postupny.Ale ZFS na / jsem uz videl v produkci.

     

    Je to podobne jako RedHat (spise firemni nasazeni) a k tomu Fedora pro testovani budoucich veci.

     

    17.1.2009 09:30 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi

    Je pravda, ze OpenSolaris je neco jako fedora. Ale solaris si na desktop nedava skoro nikdo, jelikoz Solaris je serverovy operacni system s vysokou spolehlivosti.Takze pro normalniho smrtelnika dosti nepouzitelny. Prece jenom, kdyz nekdo vyviji neco pro Solaris 10, tak bude vyvijet na Solarisu 10 a ne na OpenSolarisu.

    Je to vyvojova vetev, ale jak jsem psal, kdyby se sily Sunu zamerili na patchovani, tak by mozna udelali lepe. V tom je problem Sunu, plno novych nedotazenych technologii, sice super, ale zakladni veci chybi.

    17.1.2009 12:17 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi

    Ja zkousim oba na desktopu a jde to fajn.Je to ale spise otazkou co je pro koho desktop.Vice smerem k domacim uzivatelum je ten OpenSolaris.

    Patche maji,ale musi si je clovek taky zaplatit.Holt to je jiny pristup.

    Jinak i HP-UX si muzete dat na desktop.Dodavaji k tomu Gnome 1.4 :-D

    17.1.2009 22:48 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi

    platit za sluzby je normalni, jinak by jsme byli vsicni bez prace :-)

    Vem to tak, ze mas server a musis ho patchovat. Na Redhat je to otazka downtime 1 rebootu. V Solarisu se dela skoro vse v sigle modu...a nastartovat Solaris chvili trva :-)

    Jinak je to v celku jedno co ma clovek na stole, putty a nebo aterm. Na serveru neni treba mit desktop :-)

    18.1.2009 10:37 x
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi

    Tak u OpenBSD mam patche zdarma a az je aplikuji u zakaznika,tak si je necham zaplatit :-)

    No nevim jak u ostatnich,ale nejak nepozoruju v praxi extremni rozdil pri rebootu.Navic drtiva vetsina patchu funguje bez rebootu jak u LNX tak Solarisu a reboot se planuje dostatecne dopredu.Pokud neni samovolny :-D

    To jo,je to jen dalsi vrstva problemu,ale nekdo by to mel setrne sdelit v Redmondu :-D

    18.1.2009 12:32 cthulhu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi

    na Solarisu se da pouzit Live Upgrade a downtime je je taky otazka 1 rebootu, navic se muzu vratit zpet, kdyby neco. Pokud pouziju ZFS na roota, proste udelam snapshot/rollback. Bavit se o tom, co "dyl" trva je nesmysl, resi se hlavne odstavka, jeji delka (v rozliseni pulhodin) je uz pak pro vetsinu provozu nezajimava. Kdo chce vysokou dostupnost, at si poridi cluster.

    26.1.2009 09:18 Jiri Bajer | skóre: 34 | blog: Sarimuv koutek | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi

    "proste udelam snapshot/rollback"

    -  Pokud LiveUpgrade nebo Image Update zrovna nezmigruje na novejsi verzi ZFS. Pak rollback neni mozny. Interni format ZFS se stale vyviji a toto je nutny dusledek.

    26.1.2009 15:26 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi
    LU ani IU sam na novejsi verzi ZFS nezmigruje. Uz jen proto, ze se pousti v BE, ktere novejsi verzi prece nezna.

    Ano, pokud nekdo provede 'zpool upgrade' na novejsi verzi v novem BE sam, do starsi uz se nevrati.
    18.1.2009 12:38 cthulhu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 nasazeni v praxi

    pro ZFS na root fs je doporucena velikost root slice 16GB a vetsi nez male mnozstvi RAM (>1GB). Pro root filesystem bych volil jedine reseni a tim je jednoduchost. Jednoduchy je u me Solaris Volume Manager s UFS (nikoliv VxVM ani ZFS). ZFS a firmy - ano, resi problemy..je to moc cerstvy. Ve svete linuxu je 3 roky zkusenosti s filesystemem mozna vecnost,..ja bych ZFS teprve ted mozna zacal nasazovat na testing.

    27.1.2009 15:42 Martin Man
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OpenSolaris - 1 (historie, představení)

     Super clanek, diky, tesim se na pokracovani...

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.