abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    18.4. 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    18.4. 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 566 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)

    13. 11. 2013 | Petr Olšák | Různé | 6215×

    Makrojazyk TeXu nabízí poměrně neobvyklý způsob programování. Předvedeme si základy tohoto jazyka na příkladu – generování jednoduchého HTML souboru. Toto řešení používám při pořizování textu seriálu o TeXu pro abclinuxu.cz. Nečekejte tedy univerzálnost, je to řešení na míru jedné konkrétní potřeby. Ovšem univerzální je nástroj, kterým to je udělané – makrojazyk TeXu.

    Obsah

    Existence různých konvertítek

    link

    Po síti se potulují nejrůznější konvertítka z nejrůznějších formátů do jiných, HTML mezi nimi nevyjímaje. Do jaké míry jsou schopny splnit očekávání, musíte posoudit sami. Mé očekávání nesplnilo zatím žádné. Dílem proto, že konverze z TeXu není v principu možná bez stejné interpretace textu, jakou provádí TeX samotný: TeX si totiž pomocí přečtených maker sám určuje, jakým způsobem bude číst další řádky zdrojového textu a jak je bude interpretovat. Dílem taky proto, že v dokumentacích kladou konvertítka často rovnost TeX=LaTeX a to mě vždy natolik vytočí, že dál už se tím ani nezabývám. Ve většině případů také ta konvertítka považují za výchozí formát něco jiného než zdrojový text k TeXu a konverzi do LaTeXu používají jen jako skrytý mezistupeň k vygenerování PDF.

    Osobně za výchozí formát dokumentu považuji zdrojový text TeXu. S tímto formátem interaktivně pracuji jako autor nebo sazeč, tj. vytvářím jej v textovém editoru, dívám se na něj, modifikuji jej. Tento formát také archivuji. V případě seriálu na abclinuxu mám archivován text v souborech tex1.tex, tex2.textex5.tex (zde) a pokud budu chtít v budoucnu tento text použít (například sestavit knihu), nebudu mít problém. Ostatní formáty považuji za (de)generované. Někdo může mít jiný názor a tudíž jiné požadavky na případné konvertítko.

    O konverzi matematických vzorečků zrovna nedávno pojednal jeden článek na AbcLinuxu, takže se k tomu nebudu podrobně vracet. Podotknul bych pouze, že řešení, které ze skoro každého vzorečku vygeneruje pro HTML stránku obrázek, mi připadá poněkud humpolácké: textové písmo pak ve www prohlížeči vizuálně nenavazuje na písmo ve vzorečku. Konverze do MathML nebo něčeho podobného je tedy žádoucí. Bohužel ani 15 let po vzniku MathML není tento jazyk implementován ve všech běžných webových prohlížečích, což odrazuje od dalších aktivit.

    Mezi sémantickým značkováním vzorce (jako v MathLM) a značkováním pro potřeby sazby (jako v TeXu) existují principiální rozdíly, které konverzi oběma směry komplikují nebo dokonce znemožňují. Sémantické informace (např. zda ve vzorečku f(x+1) je f označení funkce nebo je to násobící koeficient) se při konverzi do TeXu ztratí. Naopak TeX nabízí plno nástrojů na vylepšení vizuálního vzhledu vzorce (podpěry, fantómy, korekční mezerování, atd.), kterým se věnuje celá kapitola 18 TeXbooku resp. sekce 6.8 v TeXu pro pragmatiky. Ty zas nejsou konvertovatelné do sémantického značkování. Navíc většina matematiků si zjednoduší psaní vzorečků různými vlastními více či méně obskurními makry. Na takovém zdrojovém textu si pak tupé konvertítko matematických vzorců většinou vyláme zuby.

    Ačkoli jsem matematik, osobně se vyhýbám vzorečkům v HTML stránkách jako čert kříži. Takže ani v následující ukázce tento problém neřeším. Důvody byly řečeny před chvílí.

    TeX4ht

    link

    Toto konvertítko je zajímavé tím, že používá pro konverzi ze zdrojového souboru TeXu přímo TeX. Má připravenou modifikovanou sadu LaTeXových balíčků, která je TeXu podstrčena místo originálních balíčků a která je zaměřena na problematiku přípravy DVI souboru pro další zpracování do HTML. Dále se na výstupní DVI vrhne postprocesor, který má zase připravenu sadu jakoby-fontů (místo skutečných fontů), ze kterých zjistí, jaká HTML entita přísluší které pozici daného fontu. Celé mi to připadá zbytečně komplikované, centrem je 8bitové DVI, ze kterého se pak akcentované znaky rodí jako HTML entity. Navíc je to pro plainTeX ne zcela fungující. Takže ani tuto možnost jsem nevyužil.

    Konverze do HTML vlastními makry

    link

    Pomocí pdfTeXu vytvořím PDF soubor, který obsahuje kompletní HTML kód. Pak stačí pomocí příkazu

    pdftotext -nopgbrk tex5.pdf tex5.html
    

    z něj udělat HTML soubor. Konvertor pdftotext exportuje do textu v kódování UTF-8, takže stačí do preambule HTML napsat

    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF8">
    

    a není nutné řešit HTML entity jednotlivých znaků.

    Zdrojový text je označkován obvyklým způsobem, jak to dělám při použití OPmac. Rozdíl je jen v tom, že je navíc načtena sada maker pomocí \input abchtml.

    Rozebereme si nyní některá makra ze souboru abchtml.tex podrobněji. Například \sec Nadpis (titulek je ukončen prázdným řádkem) se má proměnit na <h2>Nadpis</h2>. K tomu stačí předefinovat makro \sec takto:

    \def\sec#1\par{\tag{h2}#1\unskip\tag{/h2}}
    

    Makro \sec si přečte svůj parametr #1 až po \par (to je interní reprezentace prázdného řádku) a vloží jej mezi \tag{h2}\tag{/h2}. Mezi koncem parametru a \tag{/h2} je \unskip, aby se odstranila mezera z konce titulku. Ve skutečnosti je makro \sec mírně složitější, vrátíme se k tomu později.

    Pomocné makro \tag má jeden parametr bez separace (tj. parametr se píše do složených závorek) a je definováno takto:

    \def\tag#1{\hbox{\localcolor\Red\tt<#1>}}
    

    Makro \tag tedy vkládá svůj parametr mezi znaky <>, ale navíc to celé vytiskne uvnitř boxu (\hbox) červeně (\localcolor\Red). To je jen mírný bonus navíc, aby bylo výstupní PDF více přehledné. Po konverzi pomocí pdftotext pochopitelně barvy nemají vliv. Analogicky jako \tag je definováno makro \ent{text}, které vytiskne zeleně HTML entitu &text;.

    Zabývejme se nyní sazbou odstavce. Ve zdrojovém textu jsou odstavce odděleny prázdnými řádky, které (jak bylo řečeno) jsou v TeXu interně reprezentovány pomocí \par. Stačí tedy definovat:

    \def\par{\unskip\tag{/p}\endgraf}
    

    a každý prázdný řádek připojí do sazby tag konce odstavce </p> a následně pomocí \endgraf skutečně ukončí odstavec. Toto řešení ovšem způsobí, že více prázdných řádků pod sebou se projeví větším počtem ukončovacích tagů. To není dobré. Skutečné makro je tedy ještě vylepšeno podmínkou, zda TeX je ve stavu rozpracovaného odstavce \ifhmode. Není-li v tomto stavu, žádný tag netiskne.

    \def\par{\ifhmode\unskip\tag{/p}\fi\endgraf}
    

    Máme už každý odstavec ukončen správným tagem. Ještě je potřeba ho taky správně zahájit. K tomu slouží v TeXu registr \everypar, kam můžeme napsat, co má TeX udělat na začátku každého odstavce:

    \everypar={\tag{p}}
    

    Hladká sazba (tj. sazba odstavců) je tím vyřešena. Dále pomocí makra vlna.tex, který je součástí encTeXu, vkládám automaticky za každou neslabičnou předložku vlnku. Uživatel ji nemusí psát. Vlnka je v TeXu definována jako nedělitelná mezera. Je potřeba ji pro potřeby výstupu do HTML jen předefinovat:

    \def~{\ent{nbsp}}
    

    Zatím zmíněná makra nám ušetří při psaní HTML kódu už hodně práce. Není potřeba psát otravné tagy na začátek a konec každého odstavce. Ve zdrojovém dokumentu TeXu stačí prázdný řádek, tedy bouchnout do klávesy Enter. A o neslabičné předložky se taky nemusíme starat.

    V tomto seriálu používám často slovo TeX (a někdy i LaTeX) a do zdrojového textu zapisuji \TeX resp. \LaTeX. Tato makra implicitně tisknou logo se sníženým E. Pro potřeby HTML to není žádoucí, takže definuji:

    \def\TeX{TeX}
    \def\LaTeX{LaTeX}
    

    Mohl bych sice definovat \def\TeX{T\tag{sub}E\tag{/sub}X}, ale moc se mi toto řešení nelíbí.

    Když chci něco v TeXu zdůraznit kurzívou, píšu {\it text}. V případě konverze do HTML chci, aby se takový zápis přeměnil na <i>text</i>. K tomu stačí předefinovat makro \it takto:

    \def\it{\tag{i}\aftergroup\etagi}
    \def\etagi{\tag{/i}}
    

    Toto makro lze číst takto: \it vytiskne tag <i> a po skončení skupiny spustí \etagi. Skupina je ukončena ukončovací závorkou }. V tomto místě \etagi vytiskne ukončovací tag </i>. Podobně je předefinováno makro \bf pro přechod na tučný font.

    Vrátíme se k makru \sec, které bylo již vysvětleno, ale ve skutečnosti je definováno takto:

    \def\sec#1\par{\medskip\notagindent \tag{h2}{\tenbf#1}\unskip\tag{/h2}\endgraf\medskip}
    

    Příkaz \medskip udělá vertikální mezeru, \notagindent zahájí odstavec bez vstupního tagu <p>, dále \tenbf nastaví tučný font (jen pro přehlednost), \endgraf ukončí odstavec bez ukončovacího tagu </p>\medskip vloží další vertikální mezeru.

    V tomto duchu jsou v souboru abchtml.tex naprogramována i ostatní použitá makra. Celý dokument je vytištěn ve strojopisu písmem Cursor (\input cs-cursor), aby se neslilo f a i do ligatury fi.

    Soubor abchtml.tex obsahuje zhruba 70 řádků docela srozumitelných maker. Pokud někdo chce pro svou webovou prezentaci svých dokumentů tento přístup použít, může. Stačí makra trošičku modifikovat dle potřeb konkrétního webu, tedy například zohlednit, na jaké to bude konkrétně navazovat kaskádové styly anebo PHP. Je také možné navázat na použitý JavaScript, tj. například již zmíněnou matematiku dělat MathJaxem.

    Je zřejmé, že podobná sada maker by mohla posloužit ke konverzi do reStructuredText, na který by se pak dala použít většina dostupných konvertítek do všemožných dalších formátů.

    Poznámka ke kódování

    link

    Do zdrojového textu mohu napsat například $\alpha$ a na webové stránce po konverzi vidím α. Přitom znak α je do PDF vytištěn pomocí matematického fontu z pozice, která vůbec neodpovídá Unicode tohoto znaku. To ale nevadí. Font vložený do PDF má totiž ke každému znaku přidělenu nejen pozici znaku, ale i jeho název. A konvertor pdftotext se ptá na název znaku. Zjistí, že v tomto případě je název alpha a v Unicode tabulce najde tento název pod číslem U+03B1. Na základě toho ví, že má pro tento znak vytvořit UTF-8 kód 0xCE 0xB1 a vše funguje, jak má.

    Co když vyřadím HTML makra?

    link

    Pokud ve zdrojovém kódu tex5.tex zakomentuji příkaz \input abchtml a místo toho napíšu třeba \hyperlinks\Blue\Red \let\perex=\relax, dostanu obvyklý výstup, který je připraven pro další zpracování. Sazeč dále rozhodne, jaký použije font, jaké nastaví zrcadlo a další parametry sazby, jak upraví nadpisy. Taky zatáhne neslabičné předložky (např. pomocí vlna.tex) a vyřeší přetečený řádek. Toto je typická ukázka, jak rozličný výstup lze získat ze stejného textu, jen při použití jiných maker.

           

    Hodnocení: 86 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Josef Kufner avatar 13.11.2013 01:03 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Jo, HTML umí LyX také (ne, neodpustím si to ;-)). Krom nějaké vestavěné podpory exportu existuje i nástroj eLyxer, který produkuje velice slušné výsledky (celý jeho web je v něm udělaný). Dokonce i s matematikou si docela poradí a není to povětšinou nijak tragické.

    A mimochodem, tag <title> je v HTML povinný.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    egg avatar 13.11.2013 10:25 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Dokonce i s matematikou si docela poradí a není to povětšinou nijak tragické.
    Nic moc. MathJax to umí lépe.
    Josef Kufner avatar 13.11.2013 10:43 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Jo, umí a eLyxer ho umí použít (i když to také není úplně dokonalé). Ale přecejen, Mathjax má zabalený nějakých 17 MB, tak není moc praktické ho používat vždy, obzvlášť pokud dokument není příliš "matematicky náročný".
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    xkucf03 avatar 13.11.2013 14:21 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Mathjax má zabalený nějakých 17 MB

    OMG. A i bez toho mi přijde lepší generovat ty vzorečky offline – vyrobit z nich jednorázově nějakým generátorem HTML+CSS+JS+SVG a ne to renderovat všechno až na klientovi.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    13.11.2013 16:18 Jindřich Makovička | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Huh? Demo stránka MathJaxu má asi 200 kB a většina z toho se navíc cachuje.
    little.owl avatar 13.11.2013 13:15 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    MathJax a TeX4ht zde.
    A former Red Hat freeloader.
    13.11.2013 16:14 robertK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    To asi nebude moc dobry priklad, Mathjax umi i normalni sumy, ne takovy kravy :)
    little.owl avatar 13.11.2013 16:30 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Moje dokumenty dopadly s TeX4ht mnohem hure, tohle je nejlepsi co jsem zatim videl. Z nejakeho duvodu to generuje MathML s mathsize="big" u sum.
    A former Red Hat freeloader.
    13.11.2013 19:18 robertK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Ja mam vystup z TeX4ht pres jsmath, jenom jsou hlavicka a nejake veci kolem mirne upravene pro mathjax. Myslim, ze to vypada lip.

    ukazka 1

    ukazka 2
    13.11.2013 19:53 michal.h21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    zrovna na těchhle ukázkách je vidět jeden ošklivý bug tex4ht. formátovaný text (například v \textit{}) je obalený v elementu span a je pro něj vygenerovaný css kód snažící se zachovat formátování (velikost písma, zarovnání, atp.). pokud tento text obsahuje diakritiku, tak zvnikne třeba toto:
     
    <span 
    class="cmti-10">regul</span><span 
    class="cmti-10">á</span><span 
    class="cmti-10">rn</span><span 
    class="cmti-10">í</span>
    
    tenhle problém řeším v make4ht s pomocí filtrů
    13.11.2013 20:02 robertK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Diky. Ja jsem si toho taky vsiml, rikal jsem si ze se to nejak povede osetrit uvnitr TeX4ht, ale tam se spatne hleda co a kde je potreba nakonfigurovat. Tak jsem si rikal zaplat panbuh aspon za toto :)
    13.11.2013 20:23 michal.h21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    tohle se ani nedá nakonfigurovat, vkládá to program tex4ht při extrakci textu z dvi souboru. bohužel se nezdá, že by tu chybu někdo opravil, očividně jediný kdo rozuměl zdrojákům tohoto programu byl autor tex4ht, který zemřel. další podobná chyba zabraňuje použití open type fontů v konvertovaných souborech, samotný TeXový základ s nimi problémm nemá, ale nedojde k extrakci textu z dvi souboru. existuje hack který se to pokouší řešit, ale není úplně stoprocentní.
    little.owl avatar 13.11.2013 21:31 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Tak vypada to urcite lepe - na muj vkus trochu omalovanka - ale je videt, ze jste si s tim vyhral. Ohledne vzorcu, sumy a integraly vypadaji ve Firefox 25 bidne v HTML-CSS verzi, dobre v MathML a SVG, HTML-CSS verze vypada dobre v Exploreru, hure v Google Chrome.

    Mne prave vadi ta nutnost doupravovat ten vystup, pokud mate jeden dva dokumenty, je to OK, pokud ale desitky nebo stovky jste namydlen, coz je priklad meho odkazu - jde o dokument z archivu Cornell University.
    A former Red Hat freeloader.
    13.11.2013 20:25 michal.h21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    13.11.2013 09:02 Severák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Tohle je určitě zajímavý postup. Zrovna nedávno jsem vysázel jeden časopis v TeXu (konkrétně ConTeXtu) a pak jsem hledal nějaký nástroj na převod do HTML. Nakonec jsem skončil u kombinace context » pandoc » (ruční čištění) » markdown » (opět ruční čištění) » HTML. Nebylo to zas tak zlé (pandoc má totiž docela schopný parser na ConTeXt, akorát vlastní uživatelova makra pochopitelně nechápe), ale přeci jen v tom byla nějaká ruční práce.

    Jinak existuje nějaký způsob jak TeX donutit, aby ten výtup šel rovnou do textového souboru, tj. vyhnout se převodu z PDF?
    13.11.2013 11:31 NIgga Nigga
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Možná nějak ve spojení s LuaTeXem a nějakým Lua skriptíkem.
    xkucf03 avatar 13.11.2013 14:24 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Tohle je určitě zajímavý postup.

    Zajímavý je a rád jsem si to přečetl. Ale vyrobit PDF a z něj pak vytáhnout zase prostý text, mi nepřijde jako moc čisté řešení.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    little.owl avatar 13.11.2013 13:17 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Dílem proto, že konverze z TeXu není v principu možná bez stejné interpretace textu, jakou provádí TeX samotný: TeX si totiž pomocí přečtených maker sám určuje, jakým způsobem bude číst další řádky zdrojového textu a jak je bude interpretovat.
    Ano, musi to delat nejaky TeX backend, ktery ma informaci jak interpretovat co chtel autor textu rici.
    Pomocí pdfTeXu vytvořím PDF soubor, který obsahuje kompletní HTML kód. Pak stačí pomocí příkazu ... z něj udělat HTML soubor.
    Tohle sice funguje, v mezich mozneho je to i elegantni, nicmene je to stale drbani se levou nohou za pravym uchem.
    A former Red Hat freeloader.
    Fluttershy, yay! avatar 13.11.2013 14:32 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)

    Podotknul bych pouze, že řešení, které ze skoro každého vzorečku vygeneruje pro HTML stránku obrázek, mi připadá poněkud humpolácké: textové písmo pak ve www prohlížeči vizuálně nenavazuje na písmo ve vzorečku. Konverze do MathML nebo něčeho podobného je tedy žádoucí. Bohužel ani 15 let po vzniku MathML není tento jazyk implementován ve všech běžných webových prohlížečích, což odrazuje od dalších aktivit.

    Ačkoli jsem matematik, osobně se vyhýbám vzorečkům v HTML stránkách jako čert kříži. Takže ani v následující ukázce tento problém neřeším. Důvody byly řečeny před chvílí.

    Hlavu do písku samozřejmě strkat můžeme, ale popularita malých čteček podporujících EPUB a současně nevhodných pro prohlížení PDF je prostě fakt. Vzhledem k nepodpoře MathML ve WebKitu a velikosti/náročnosti skriptů jsou obrázky celkem jasná volba.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.11.2013 15:54 michal.h21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    obrázky jsou volba na nic - každá čtečka má jiné rozlišení, takže bysme museli tvořit obrázky v rozlišeních pro monitor, pro e-ink, pro retina displeje, atd. možností je použít svg, ale stejně je pořád problém u inline matematiky, protože nebude sedět na účaří (viz http://tex.stackexchange.com/q/44486/2891).

    jediná cesta je epub3+mathml
    13.11.2013 16:17 robertK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Polohu ucari resi treba mathtex, viz navod. Staci skript volat dvakrat, jednou se dotazat na polohu ucari a podruhe si nechat vykreslit vzorec.
    Fluttershy, yay! avatar 13.11.2013 17:06 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: TeX – 5 (příklad makra pro generování HTML)
    Troufám si tvrdit, že 99 % používá 600×800 nebo 768×1024. Až to bude jinak, je pravděpodobné, že situace kolem podpory MathML bude také vypadat jinak.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    xkucf03 avatar 13.11.2013 14:44 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše SAX

    Už jsem se na to ptal minule: šlo by udělat SAX parser pro TeX? Který by četl zdrojový soubor TeXu a emitoval události typu:

    • začátek elementu
    • atribut
    • text
    • konec elementu

    Takže ze zdroje:

    \sec Nadpis
    
    text

    by vylezlo např.

    <command name="sec">Nadpis</command>
    <paragraph>text</paragraph>
    
    nebo lépe
    <sec>Nadpis</sec>
    <paragraph>text</paragraph>
    

    (samozřejmě ne jako textový výstup ale jako SAXové události)

    Nemuselo by se jít nijak do hloubky, dovnitř maker – stačilo by zpracovat značkování, které je přímo ve zdrojovém dokumentu. Případně by se nějak definovala makra, která se ještě mají interpretovat (např. makro, které vypisuje název firmy, ano, zatímco jiná makra ne).

    Kdyby existoval takovýhle obecný nástroj, tak by se daleko lépe daly psát další konvertory, které by tyhle jednoduché události zpracovaly a generovaly různé další formáty.

    Ale přijde mi to celkem složité, protože to není jen \něco, ale i \něco[…]{…}, \něco[a=1, b=2, …]{…} nebo třeba \verb|…| případně \scalebox{-1}[1]{F} atd.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Josef Kufner avatar 13.11.2013 19:29 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    Jediný způsob jak zpracovat TeXový dokument je spustit ho. Proto je hloupé používat Turing-complete jazyk pro dokumenty. Můžeš udělat interpret nějaké omezené podmnožiny předem známých maker, ale dokonalé to nikdy nebude. Trošku lepší situace je u LaTeXu, kde ty makra mají alespoň jednotnou strukturu \makro[]{} a \begin[]{} … \end{} a snahu oddělit text od kódu, ale i tady narazíš na stejný problém s tím, že obecně to můžeš jen spustit.

    V tomhle má obrovskou výhodu XML a XHTML (případně i olomítkované HTML5), kde nemusíš rozumět významu značek a přitom to můžeš zpracovat.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    xkucf03 avatar 13.11.2013 20:21 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX

    Jde mi o tu myšlenku generování různých výstupů z jednoho vstupního formátu – proto se taky ptám pod tímhle článkem. :-) I když musím říct, že se čím dál víc taky uchyluji myšlence: DocBook nebo nějaký vlastní XML formát jako obecný zdroj + generování různých výstupů (z nichž jeden je TeX/LaTeX a následně PDF).

    Akorát je pak trochu potíž, když napíšeš třeba diplomku, vygeneruješ si z ní ten LaTeX a PDF a zjistíš, že by tady ještě chtěla typografie nějak doladit, manuálně zasáhnout do vygenerovaného .tex souboru. U té diplomky to ještě jde, tu vydáš jednou a hotovo, ale třeba taková firemní dokumentace – tu je potřeba aktualizovat, vydávat nové a nové verze. Tam pro manuální zásahy není prostor, to by člověka umořilo a stejně by na to občas zapomněl.

    Tohle by mělo jít řešit pomocí něčeho jako instrukce pro zpracování (nebo přímo pomocí nich), kde byl uvedl příkazy/kód pro ten který výstupní formát a při generování ostatních by se to ignorovalo – takže by šlo do zdrojového formátu vložit kus i TeXu nebo kus XHTML, pokud by to bylo potřeba. A ručním změnám generovaného výstupu by se šlo teoreticky úplně vyhnout.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    13.11.2013 20:31 michal.h21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    nebo je možnost používat normálně LaTeX a od začátku testovat konverzi pomocí tex4ht. defaultní výstupy nejsou nejhezčí, ale je absolutně konfigurovatelný, takže není problém si je přizpůsobit k obrazu svému. na TeX.sx se dá najít spousta ukázek.
    Josef Kufner avatar 13.11.2013 21:23 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    Jo, LaTeX je skvělý pro sazbu a koncové zpracování dokumentu. Ale na cokoliv předtím je na nic. Na druhou stranu je potřeba mít možnost trošku popošťouchnout, když někde něco nesedne úplně dobře.

    Pokud jde o nějakou firemní dokumentaci, viděl bych to na LyX. Hlavní výhodou je, že je to docela dobře stravitelné i pro obyčejné smrtelníky. Pokud nezapneš kompresi, tak je dokument uložen v textové formě, která je diff friendly. Na merge bych si netroufl, ale git diff je v pohodě čitelný. Výstup do PDF je v podstatě čistý LaTeX (a můžeš vkládat přímo kusy LaTeXu v editoru). Výstup do HTML skrz (na začátku diskuse zmíněný) eLyxer je docela pěkný (včetně obrázků), asi by to jen chtělo přidat "firemní" CSS. Ale krom toho má LyX i nativní export do HTML, který je mnohem zajímavější, pokud to s ním myslíš vážně. V LyXu totiž je k layoutu (odstavec, nadpis, seznam,…) definováno, jak bude vypadat v LyXu (WYSIWYG editoru), jak v LaTeXu a jak v HTML (a možná i v něčem dalším). Takže můžeš přidávat vlastní konstrukce (styly) do dokumentu a přitom nepřijdeš o možnosti exportu.

    Druhou možností na psaní dokumentace, o které uvažuju, je Markdown. Je docela rozšířený a pokud jde o text přiložený přímo k programu a zobrazovaný v něm (nápověda), je nepraktické vyžadovat LyX či podobné "velké" nástroje. Ale zas Markdown není rozšiřitelný a kdo si má pamatovat, jak se co vlastně formátuje.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    little.owl avatar 13.11.2013 21:33 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    Druhou možností na psaní dokumentace, o které uvažuju, je Markdown.
    Zmineny reStructuredText a Sphinx.
    A former Red Hat freeloader.
    Josef Kufner avatar 13.11.2013 21:49 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    To vypadá zajímavě, ale mám tu ještě pár dalších technických omezení, jako např. že pro převod zdrojového textu do HTML musí stačit obyčejné PHP, nebo drobnou výhodu v tom, že GitHub umí zobrazovat Markdown bez další pomoci.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Fluttershy, yay! avatar 13.11.2013 21:28 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    zjistíš, že by tady ještě chtěla typografie nějak doladit

    Tvoje starosti a Rothschildovy prachy...

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    15.11.2013 08:54 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    Jde mi o tu myšlenku generování různých výstupů z jednoho vstupního formátu – proto se taky ptám pod tímhle článkem. :-) I když musím říct, že se čím dál víc taky uchyluji myšlence: DocBook nebo nějaký vlastní XML.
    Protože XSLT je ještě o něco méně čitelné, než TeXová makra?
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    xkucf03 avatar 19.11.2013 12:16 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    XSLT je šikovné v tom, že můžu napsat šablonu, která odchytí element s určitými atributy nebo element uvnitř jiného elementu nebo i složitější podmínky.

    Např. tahle šablona se aplikuje jen na určité odkazy:
    <xsl:template match="a[
    	starts-with(@href, 'http://') 
    	or starts-with(@href, 'https://')
    	or starts-with(@href, 'ftp://')
    	or starts-with(@href, 'mailto:')
    	]">
    	…
    </xsl:template>
    a ostatní se zpracují buď jinou šablonou nebo se přeskočí nebo z nich zbude jen text.

    Jde tohle udělat pomocí TeXového makra? Nebo bych musel předefinovat celý příkaz (bez ohledu na jeho parametry/obsah) např. \url a dovnitř nacpat nějaké IFy?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    15.11.2013 08:52 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    V tomhle má obrovskou výhodu XML a XHTML (případně i olomítkované HTML5), kde nemusíš rozumět významu značek a přitom to můžeš zpracovat.
    Hahaha!
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    little.owl avatar 13.11.2013 21:32 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    Obavam se, ze opet zkoncite u polododelaneho konvertitka, kterych zase neni az tak malo.

    Pak se mi zda i cesta pres PDF lepsi - pokud se dale doplni o dalsi makra, nebot ziskate (a) pouzitelny dokument pro TeX a (b) cisty html kod, ktery lze dale zpracovat bez hackovani.

    A former Red Hat freeloader.
    xkucf03 avatar 13.11.2013 21:52 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX

    Jenže co když se mi v tom PDF objeví třeba poznámky pod čarou nebo po straně nebo něco jiného, s čím jsem při tvorbě HTML maker nepočítal? To mi pak úplně rozbije ten výstup, který vznikne převodem PDF na prostý text.

    Ten SAX parser by právě umožňoval ty věci, kterým navazující nástroj nerozumí (nebo nechce rozumět) prostě přeskočit, ignorovat a odchytávat si jen ty značky/příkazy, které mě zajímají a které umím v tom kterém výstupním formátu vykreslit.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    13.11.2013 22:12 robertK | skóre: 26 | blog: Klokanuv_blog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    Poznamky pod carou by se daly nechavat v pameti (nebo psat do externiho souboru) a pouzit na konci dokumentu. S prislusnymi odkazy, ktere se daji pomoci par radku v jquery zmenit na to, ze texty z poznamek pod carou se objevi po mouseover. Nemusel by to byt problem.
    xkucf03 avatar 13.11.2013 22:31 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    Poznamky pod carou by se daly nechavat v pameti

    Jenže na se právě musím připravit předem – nejde to použít na obecný TeXový dokument.

    Ještě mne napadla jedna věc: z TeXu se přece dají volat shellovské skripty nebo obecně příkazy, ne? Tak bych mohl předefinovat jen vybraná makra (která chci generovat v tom výstupním formátu) a na nich vždycky zavolat příkaz operačního systému, který by nějak obalená data poslal do souboru nebo nějaké roury – nezajímal by mě pak výstup pdflatexu, ale výstup těch příkazů postupně volaných z maker. Akorát by to znamenalo postupně spustit spoustu procesů (pro každý TeXový příkaz/makro, pro každý odstavec…).

    Pak by tomu šlo podstrčit libovolný dokument v TeXu a filtrem by prolezlo jen to, co bych předem definoval – ostatní formátování by se zahodilo/přeskočilo.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Fluttershy, yay! avatar 13.11.2013 22:35 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    Kniha nebo tak něco v latexu IIRC dává poznámky na konec ve výchozím stavu.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    xkucf03 avatar 13.11.2013 22:52 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX

    Já měl vždycky poznámky pod čarou na konci dané stránky, ale i bez toho, bys tam měl1, což by ti pak zaplevelilo to HTML, které bys chtěl získat převodem PDF na text, a vlastně i ty poznámky na konci knihy by tam dělaly bordel.

    [1] to číslo v textu, které odkazuje na poznámku

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    14.11.2013 11:02 pozortucnak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    xkucf03 avatar 14.11.2013 11:29 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SAX
    Dík, tohle vypadá zajímavě, prostuduji…
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    olsak avatar 13.11.2013 19:20 olsak | skóre: 29
    Rozbalit Rozbalit vše Mathjax
    V článku jsem zmínil možnost použití MathJaxu, ale makra jsem neukázal. Kdyby si s tím chtěl někdo hrát, tady jsou makra využívající MathJax. Místo definice \html ze souboru abchtml.tex je možné použít následující řádky:
     % Hlavička HTML:
    \def\html{{\everypar={}\parskip=0pt\Blue {\typoscale[700/700]
      <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN"
      "http://www.w3.org/TR/1998/REC-html40-19980424/strict.dtd" >\endgraf
      \tag{html lang="cs"}\endgraf
      \tag{head}
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF8">\endgraf
        \noindent\tag{title}Mathjax test\tag{/title}\endgraf
        \tag{script type="text/x-mathjax-config"} % MathJax
        \mjcode\endgraf
        \tag{/script}
        \tag{script type="text/javascript" src="http://cdn.mathjax.org/mathjax/latest/MathJax.js?config=TeX-AMS-MML\string_HTMLorMML"}
        \tag{/script}
      \tag{/head}\endgraf}
      \tag{body}\endgraf\Black}\bigskip\bigskip}
    
    % Inicializační kód MathJaxu
    \def\readmeaning#1->#2\end{#2}
    \def\mjcode{\bgroup\catcode`\#=12 \mjcodeA} 
    \def\mjcodeA#1{\def\mjcode{#1}%
       \xdef\mjcode{\expandafter\readmeaning\meaning\mjcode\end}\egroup} % de-tokenizace
    \mjcode{
      MathJax.Hub.Config({tex2jax: {inlineMath: [["\\$","\\$"]]}});
      MathJax.Hub.Config({ TeX: { Macros: {
          "\(": "\\left(",
          "\)": "\\right)",
          bold: ["{\\bf #1}",1]
      } } });
    }
    
    % Použití MathJaxu:  \mj$...matika...$ nebo \mj$$...display matika...$$
    \def\mj$#1${\if^#1^\expandafter\displaymj \else \printmj{\string\$}{#1}\fi}
    \def\displaymj#1$${\endgraf \notagindent\printmj{\string$\string$}{#1}}
    {\catcode`&=12
    \gdef\printmj#1#2{\def\tmpb{#2}%
       \edef\tmpb{\expandafter\readmeaning\meaning\tmpb\end}% de-tokenizace
       \replacestrings{&}{&amp;}% citlivé HTML znaky nahradím entitami
       \replacestrings{<}{&lt;}\replacestrings{>}{&gt;}%
       {\tt#1\tmpb#1}}
    }
    
    Makra předpokládají, že před každým vzorečkem ve zdrojovém textu je napsáno \mj, tedy \mj$...matika...$ nebo \mj$$...matika...$$. Mohl bych to sice dát do \everymath a \everydisplay, ale někdy je lepší to mít pod vlastní kontrolou. Do html stánky přepíše makro doslova stejný vzoerec obalený \$...\$ nebo $$...$$. Je to jiné, než v TeXu, protože v html potřebuji, aby se samotný $ choval normálně. Návrh v dokumentaci MathJaxu použít \(...\) jsem nevyužil, protože tyto sekvence používám na zvětšovací závorky.
    17.11.2013 16:38 Tomáš Pecina
    Rozbalit Rozbalit vše Existuje cosi jako pdfxetex?
    Dá se nějak kombinovat XeTeX a pdfTeX? Když si vygeneruji podle návodu z TPP formát csplainu pro XeTeX, mohu používat systémové fonty, ale zase nejsou přístupné funkce pdfTeXu. Což mě mrzí, protože jsem si na ně už zvykl a používám je. Je možnost obojí nějak spojit?
    olsak avatar 18.11.2013 18:14 olsak | skóre: 29
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Existuje cosi jako pdfxetex?
    LuaTeX obsahuje luaotfload.lua, což je kód, který nejen umožní číst OpenType fonty v instalaci TeXu, ale na pozadí vyvolá skript, který prohledá příslušná místa v systému a vytvoří si databázi jmen fontů propojených s jejich umístěním v systému. Při prvním použití \font odkazujícím na název fontu v systému ten skript nějakou chvíli pracuje a databázi si vytvoří. Při opakovaném použití už dokáže hledat celkem rychle. Pokud do systému přidáte font a chcete ho načíst do TeXového dokumentu, \font nejprve v databázi font nenajde. Skript má v takovém případě za úkol databázi obnovit a spustit příkaz \font opakovně. Vše se děje bez zásahu uživatele. Ovšem kromě toho existuje skriptík k manuálnímu ovládání té databáze. Dají se v ní některé fonty dát na černou listinu, protože například nejsou kvalitní nebo ne zcela správně fungují.

    19.11.2013 08:05 Tomáš Pecina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Existuje cosi jako pdfxetex?
    To je taky cesta k cíli, ale ne taková, jako bych si představoval. Jako základní font mi stačí to, co má plainTeX standardně, ale občas, třeba na hlavičkový papír, potřebuji nějaký exotický font, který mám např. v TTF. Pokud je v systému (v Linuxu to znamená, pokud je v adresáři fontů), XeTeX ho umí přímo použít - ale zase neumí příkay pdftexu.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.