Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Byl publikován plán na odstranění XSLT z webových prohlížečů Chrome a Chromium. S odstraněním XSLT souhlasí také vývojáři Firefoxu a WebKit. Důvodem jsou bezpečnostní rizika a klesající využití v moderním webovém vývoji.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.3.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Dobrý den,
chci se zeptat, jestli má smysl si pořizovat LCD monitor, když používám různé emulátory a hraju na nich hry o různých rozlišeních. Jak moc to rozmazává obraz, když se to dá na fulscreen? A rozmaže to obraz i když to spustím v okně tu hru ? (fakt se omlouvám, ale nemám s LCD takové zkušenosti.)
Ale rozplizlý to je ne? I když to by mi tolik nevadilo, pač používám např. v dosboxu vyhlazování super2xsai. Ale už by mi to vadilo například u her co používají SVGA. To se mi na mojem monitoru zobrazuje např. hra Settlers 2 pěkně. Pěkná pixel art grafika. Ale na LCD ta SVGA už bude pravděpodobně rozmazaná. Můžeš poslat prosím nějaký screenshoty?
Na druhou stranu hry, které zobrazují grafiku v pevném rozlišení, budou vypadat více méně mizerně. Nebude to sice tak hrozné jako na starších LCD panelech, které nic neinterpolovaly, ale bude to podstatně horší než na CRT. A jak to vypadá?
Stačí si vzít snímek z xtermu s nastaveným konzolovým fontem a škálovat jej na 125 % – (odpovídá zobrazení 640×480 na 800×600) s různým nastavením interpolace (jako u novějších panelé) či úplně bez ní (na starých panelech). Ani jedno nebude tak dobré jako CRT monitor. (Pokud by byl zájem, můžu sem dát večer i nějaké fotky.)
Další věcí je poměr stran panelu. CRT má zpravidla 4:3, levné LCD panely mají 5:4 (1280×1024), 16:10 (1680×1050, 1440×900, 1280×800), 16:9 (1600×900), původní 4:3 je vidět málokdy, ale 1600×1200 by na ty staré hry bylo
kvůli poměru stran i za cenu vyšší investice nejvhodnější, v jiném případě bude obraz deformovaný nebo s pruhy po stranách.
Zájem o fotky je
. Dík.
Tady jsou fotky:
Textový režim 720x400
X11/SDL 640x480x16, LTris
X11/Wine 640x480x16, StarCraft
Monitor je Benq FP202W (20" 1680x1050, TN) připojený přes D-SUB ke kartě Riva TNT2 Ultra. Vyhlazování provádí panel, nastavení pro něj v nabídce není.
No ten starcraft vypadá děsně
. Teď jde o to jestli to je tím foťákem nebo fakt tím rozpliznutím. Menší rozlišení by na tom bylo předpokládám ještě hůř.
Nicméně ta fotka vypadá o něco hůř než skutečnost, přece jen citlivost ISO 400 a expozice 1/15 s se u mého foťáku bez šumu už neobejde.
Bože já snad zůstanu u CRTčka 17palcovýho co mám. žádnýho známýho v shopu nemám :-/. Navíc bych taky chtěl barevnou stálost a ne takovej LCD jakej mám v práci, kde se barvy mění podle toho kde na obrazovce se nachází. To pak člověk ani nemůže nic kreslit v gimpu nebo inscapu
. Ty LCDčka sou prostě kancelářský monitory. Už by měli vymyslet sakra novou technologii.
Zůstaň. Mám podobné "postižení" jako ty a svému CRT začnu nejspíš v brzké době přinášet krvavé oběti, aby mi ještě pár let vydržel...
Zůstanu. Rozhodnuto. Hned jak přijdu z práce, tak to označím jako vyřešené. Holt si budu muset počkat na lepší technologii. LED LCD asi taky nebude to pravé.
Nejakého kámoša nemáš, u ktorého by si si to skúsil? Možno by si bol prekvapený.
Překvapený bych byl pokud by to LCD umělo technologii S-PVA nebo jak to je, ale takový LCD i dneska stojí 20 000,-. Já mám na monitor tak 5000,- kč.
Většina monitorů od Eizo, kromě modelů s TN (i ty jsou u Eizo slušné) se hodí na základní grafickou práci. Já mám 17" FlexScan L568, v roce 2006 jsem za něj dal už jen 12000Kč, obdobné modely dnes stojí dokonce tak 7000 - 8000Kč. Jsou to S-PVA, pouze 10bit gama, nemají šestiosé barvy. Ale na základní práci s fotkami stačí.
Tiskni
Sdílej: