Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
mé využití paměti (linux-2.6.4): root@mercury:/# free total used free shared buffers cached Mem: 515668 457352 58316 0 38288 266552 -/+ buffers/cache: 152512 363156 Swap: 1052216 0 1052216
Ach jéje! Sice je to už skoro rok pasé, ale fakt mám potřebu k tomu něco poznamenat.
Linux používám denně a jiný systém nepotřebuju. Předtím jsem ale roky pracoval s Windows a zažil jsem všechny verze. Říkám jediné: Pokud někdo ví o Windows pramálo, tak ať se o nich prostě nezmiňuje.
Pravidelným uživatelům Linuxu, např. mně, se hrubě nelíbí, když někdo o Linuxu řekne: "No nechtěl bych systém, který nemá češtinu, nepodporuje USB a Plug'n'Play a kterému je veškerá grafika cizí." To je vidět, že někdo ví o Linuxu houby a vytahuje deset let staré problémy, které už byly vyřešeny, často i šťastněji než ve Windows.
A teď zpět k těm Windows, ať je tu napsáno, jak to s tou pamětí je. Zatímco v UNIXech je zvykem ukazovat diskovou cache jako obsazenou pamět, Windows zahrnují diskovou cache do volného prostoru. Míra využití swapu se dá nastavit v registru. Jinak samozřejmě Windows cachují všechny spouštěné aplikace, které se vejdou do paměti, aby se četly rychleji, když se spouští podruhé. To je naprostá samozřejmost v každém OS. I MS-DOS to už měl, jmenovalo se to SmartDrive. Tak co tu řešíme?
Windows už nepoužívám. Myslím, že nestojí za ty peníze, nemají tolik možností a tak širokou nabídku softwaru, občas mají průšvihy s bezpečností a jejich vzhled si nemůžu přesně nastavit. Další důvod je ten, že mám konečně vlastní počítač sám pro sebe, na kterém můžu mít, co se mi zlíbí. To ale přece neznamená, že se budu o Windows vyjadřovat nějakými sprostými výrazy! Proč bych to dělal? Za dobu, kdy jsem je (víceméně) musel používat, mi udělaly dobrou službu. Že nám všem, kteří občas diskutujeme na abclinuxu, lépe vyhovuje Linux, to je asi jasné. Netřeba to explicitně zdůrazňovat a házet špínu na jiné operační systémy. Linux je nová alternativa, otevřený prostor, naděje do budoucna a svobodná volba - není přece revolučním bojovníkem útočícím na Microsoft.
Jakmile se někdo zeptá na něco, co se týká srovnání GNU/Linuxu a Windows, je to jako rýpnutí do vosího hnízda a hned je flamewar na střeše. Přitom ale stačí v klidu odpovědět, že v Linuxu jsou trochu jiné zvyklosti, co se týká výpisu informací o paměti... Nemusí to hned vyústit v narážky na Windows nebo na to, co kdo potřebuje a co ne. Kdyby o tom tazatel nechtěl vědět víc, neptal by se.
Já jsem měl tentýž problém ve Windows 2000, kdysi dávno... Našel jsem si o tom článek na Microsoft Knowledge Base a úpravou pár položek v registru se to dalo uvést téměř do pořádku. (Bohužel ne úplně...)
Ani na chvíli jsem nezapochyboval o tom, že správa paměti v Linuxu je lepší než ve Windows. To se pozná i při každodenní uživatelské práci. Jenže tvrdit, že Windows nemají diskovou cache a všechno pořád tahají z disku - to je naprosto přehnané. Stejně jako vykládat někomu, kdo se jen chtěl něco dozvědět, co vlastně má chtít a co ne. Proto jsem tu mrtvolu exhumoval.
Tiskni
Sdílej: