abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:33 | Komunita

    Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 00:33 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:11 | IT novinky

    Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 14:00 | IT novinky

    Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 12:22 | Pozvánky

    Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.

    TomasVondra | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Pozvánky

    Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.

    VSladek | Komentářů: 0
    14.12. 00:44 | Zajímavý článek

    Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.

    |🇵🇸 | Komentářů: 39
    13.12. 04:55 | Zajímavý software

    Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    12.12. 16:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (48%)
     (20%)
     (17%)
     (23%)
     (15%)
     (24%)
     (15%)
     (18%)
    Celkem 468 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 11.12. 20:04
    Rozcestník

    Dotaz: jak na "namespace" v C

    17.1.2005 19:56 jiri vejsada
    jak na "namespace" v C
    Přečteno: 331×
    pro vetsi linuxuvy projekt v C, pro ktery bude event. prispivat vice clenu je treba vyresit problem s kolizi jmen funkci. Tak jak to delaji v glib, gnome mohou ty jmena funkci "glib_nekomu_pripadat_trochu_prislis_dlouhe". Nezna nejaky ostrileny projektant lepsi moznost. Jak by jste to delali?

    Odpovědi

    17.1.2005 21:05 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Vetsi projekty v jazyku C vyuzivaji tzv. modularity -> Projekt je rozdelen do nekolika modulu. Kazdy modul spravuje nejakej logickej celek a exportuje pouze potrebne funkce, oastatni funkce jsou deklarovany jako static.
    17.1.2005 23:25 jiri vejsada
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    kdyz nejaky log. modul sestava napr. z 30 funkci a exportuje napr. jednu funkci, musi byt z duvodu static deklarace vsechny tyto funkce v jednou souboru? To je jiz kvuli make trochu nevyhoda, ne?

    Ale take jsme o tom uvazovali, nase obavy v projektu jsou, zdali je to mozno obecne tak rozdelit, ze bude prevazna cast funkci skutecne "pro vlastni potrebu" a jen minimum na "export".

    Ten problem je, ze projekt zpocatku vubec nevi, kdo co bude dodavat a realizovat - napr. bude vice programatoru dodavat moduly pro sklady a ta obava je, ze kazdy druhy pouzije "get_store_value" ....
    17.1.2005 23:57 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Nemusí být v jednom souboru. Ale pak musíš něco vědět o linkeru a resolování symbolů. K tomu je asi nejlepší si přečíst článek How to write shared libraries[1] od Ulricha Dreppera, který je velmi dobře napsaný. Je tam popsáno několik možností jak, vysvětlit linkeru, že se symboly ,exportují` jen v rámci knihovny.

    Kromě toho je 30 funkcí celkem málo, obvzvlášť tvoří-li jeden logický celkek, dát je do jednoho souboru je zdaleka nejjednodušší řešení.

    [1] Týká se tedy hlavně knihoven; nevím, jak je ten váš projekt strukturovaný, ale normálním lidem stačí dvě úrovně filtrování prostoru symbolů -- objekt (.o) (což zařídí static ve zdrojáku) a knihovna (viz článek). Navíc lze moduly natahovené dynamicky (dlopen() a spol.) natahovat s RTLD_LOCAL, a používat jiný mechanismus inzerování, co modul obsahuje, než špinění globálního prostoru.
    17.1.2005 22:33 Anselm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Už při návrhu definujte rozhraní modulů tak, aby nedocházelo ke kolizím jmen. Exportujte pouze funkce realizující toto rozhraní. Nepoužívejte přiliš obecná jména, u funkcí operujících nad daty nějaké struktury použijte jako prefix jméno té struktury. Zapomeňte na globální proměnné.
    17.1.2005 23:31 jiri vejsada
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    ... Už při návrhu definujte rozhraní modulů tak, aby nedocházelo ke kolizím jmen...

    to by me zajimalo, ale zatim si nedovedu predstavit jak je to mysleno. Bylo by mozno uvest nejaky priklad? Mam si to predstavit tak nejak, ze napr. pro sklady bude na zacatku vsech funkcnich jmen store_ a u faktur napr. invoice_ ...?
    17.1.2005 23:39 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Kód se píše jednou, ale čte mnohokrát.

    Píšeš-li C knihovnu a nepoužíváš pro všechny symboly prefix podle jména knihovny, tak se ti všichni vysmějí a vzápětí vynadají. To vysvětluje to glib_. Pokud projekt neexportuje žádná API, pro rozšiřující moduly nebo vůbec pro cokoli, tak si to samozřejmě dělej, jak chceš, ale větší projekty obvykle nějaká API exportují.

    Co se týče zbytku -- to je ta část nekomu_pripadat_trochu_prislis_dlouhe, tak ten se týká odlišení jmenných prostorů jen částečně:

    1. Metody objektů jsou normální funkce C, a tedy v globálním rozsahu platnosti (nebo jak se to jmenuje česky -- zkrátka scope). Jediný způsob, jak se s tím rozumně vypořádat, je přidat jméno třídy do jména metody (BTW v C++ se to děje také, ale dělá to kompilátor). Tudíž co bys jinde zapsal container->add() nebo container.add(), jmenuje se [gtk_]container_add().

    2. Nikdo neví, co dělá mbsnrtowcs(). Tedy někdo asi ano, ale... Funkce gtk_spin_button_set_snap_to_ticks() by se při zachování předchozích bodů stále mohla jmenovat gtk_spnbtn_ssc2(). Pak bys četl cizí kód a na každou druhou funkci se musel dívat do dokumentace, co dělá (tedy, kdyby nějaká použitelná existovala, takže spíš do zdrojáku). Naproti tomu každý ví, co dělá gtk_spin_button_set_snap_to_ticks() (pokud zná widget GtkSpinButton).

    A teď k tomu, co máš dělat ty: Dělej to stejně. Psát dlouhá jména funkcí je práce textového editoru a umí to dobře. Zvolíš-li rozumně prefixy knihovna_, modul_ či objekt_, nemusí být ty názvy ani tak hrozně dlouhé, ale podstatná je stejně ta popisná druhá část, ne prefix[y].
    18.1.2005 12:35 jiri vejsada
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    dik za obsahly prispevek. Rozjedeme to tim smerem, sam jsem zvedav jak se budou jednotlivi vyvojari drzet te umluvy, aby ta popisna cast nebyla zbytecne dlouha.

    Napadlo me jeste, ze by nebylo od veci, kdyby se daly najit podobne veci nejak shromazdene na jednom miste, aby se to nemuselo problematicky vzdy dohledavat. Takova nejaka rukovet praktickych postupu v programovani. Nic podobneho jsem zatim nevidel.
    18.1.2005 14:10 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak na "namespace" v C
    Mě osobně dlouhá jména nepřijdou problém, protože moje vývojové prostředí (vim) je bez problémů doplňuje za mě (^P), stejně tak mi nevadí ani krátká jména, protože když chci vidět co která funkce dělá tak se na ni kouknu (^[) a pokud je komentovaná, tak je to celkem rychlé. Pokud ne, tak někomu vynadám. (Nejčastěji sobě.) V takovém malém projektíku
    hynek[sfmat]$ cat *.c *.h|wc
       9428   33383  271711
    
    který píšu objektově, ale v ANSI C (kvůli přenositelnosti na platformy co C++ neznají, ano i takové jsou mezi námi) mi to nedělá velký problém.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.