abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 19:33 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:11 | IT novinky

    Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    1.6. 23:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    1.6. 11:44 | Nová verze

    Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    31.5. 23:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.5. 21:44 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.5. 16:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.22.0, tj. první z nové řady 3.22, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.5. 00:33 | IT novinky

    FEL ČVUT vyvinula robotickou stavebnici pro mladé programátory. Stavebnice Brian byla navržená speciálně pro potřeby populární Robosoutěže. Jde ale také o samostatný produkt, který si může koupit každý fanoušek robotiky a programování od 10 let, ideální je i pro střední školy jako výuková pomůcka. Jádro stavebnice tvoří programovatelná řídicí jednotka, kterou vyvinul tým z FEL ČVUT ve spolupráci s průmyslovými partnery. Stavebnici

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 67
    29.5. 20:33 | Komunita

    Ubuntu bude pro testování nových verzí vydávat měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (55%)
     (33%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 185 hlasů
     Komentářů: 14, poslední včera 08:30
    Rozcestník

    Dotaz: i386 system a AMD64 kernel

    Jiří Svoboda avatar 17.1.2005 23:02 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    i386 system a AMD64 kernel
    Přečteno: 193×
    Uz jsem tu v poslednich tydnech nekolikrat zminoval svou nespokojenost se mnou zkousenymi AMD64 distribucemi (co se tyce pouziti na desktopu) a nasledny navrat k 32 bitum. Soucasne je mi ale proti srsti nevyuzit alespon castecne potencial 64 bitoveho CPU. Takze jsem se rozhodl, ze se z experimentalnich duvodu pokusim dat dohromady hybrida vlastni konstrukce™. :-)
    Chci zacit tim, ze nekde uzmu binarni kernel a moduly pro AMD64 (asi Fedora, ta se mi tu vali) a pokusim se jej nabootovat. Z toho plyne ma otazka: Potrebuji k bootu s AMD64 kernelem nejake utility nativni, nebo vystacim s i386 utilitami v emulaci?
    Pokud kernel pobezi, pujcim si odnekud GCC (Gentoo stage 3?) a zkompiluji si v chrootu vlastni kernel. No a dal se uvidi...
    Pokud nekdo prispeje konstruktivnim komentarem, budu rad.

    Odpovědi

    18.1.2005 07:25 MOJE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: i386 system a AMD64 kernel
    sice nerozumim duvodum pro nespokojenost, ale x86_64 kernel by mel byt bez problemu nabootovatelny i na systemu, kde vsechny binarky budou x86. Jen se bude dost spatne kompilovat (crosscompilator) a vykonostne je to k nicemu, protoze rezie OS neni zdaleka tak velka, aby se to vyplatilo.
    Jiří Svoboda avatar 18.1.2005 08:45 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: i386 system a AMD64 kernel
    Duvody pro nespokojenost jsem zminoval napriklad tady.
    Pokud mate za to, ze by to melo bootovat, je to to, co jsem chtel slyset. :-)
    Kompilaci chci delat nativni, proto si chci napred nekde pujcit binarni kernel a v nem pouzit nativni GCC (v chrootu). Crosskompilaci se snazim vyhybat od dob, kdy jsem delal pro ARM. Jak padlo na jednom Wiki, "... as hacking Makefiles until the cows come home gets very boring." (i kdyz v pripade kernelu by to nemelo byt az takove drama).
    Nepocitam s tim, ze by mi samotna vymena kernelu zvedla vykon, ale budu mit svuj lety overeny system a soucasne si v nem budu moci hrat i s 64 bitovymi vecmi - to je ten duvod.
    18.1.2005 09:57 MOJE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: i386 system a AMD64 kernel
    aha
    no tam bych videl problem prave v tom "hrani" si s 64bit, protoze pro to hrani je potreba mit bud vsechno staticky, nebo mit stejne nekde bokem sadu 64bit kompletnich knihoven. Duvody jsem si precetl, ale z vlastnich zkusenosti muzu rict, ze pouzivam 64bit uz delsi dobu a problemy nemam. leda ten mplayer, ktery holt v 64bit verzi neumi pouzivat kodeky, ale s tim jsem se smiril a prehraje i tak skoro vsechno. a co se tyka kompilace programu, ktere nejsou v baliccich tak mam cca 90% uspesnost kompilace ze src.rpm napoprve a jen jeden balicek se mi zkompilovat nepodaril vubec (byl jsem liny toho tam prilis upravovat) a to byl RipperX.
    18.1.2005 10:01 MOJE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: i386 system a AMD64 kernel
    tak odvolavam co jsem odvolal slibuji co jsem slibil. RipperX v aktualni verzi zkompilovat lze a funguje bez problemu. takze k dnesnimu datu 100% balicku, ktere jsem chtel kompilovat jsem zkompiloval a programy v nich bezi. (dokonce uz jsou kompilovatelne i openoffice2.0 (verze M72), ale ty jeste nebezi a je to ponekud na dlouho)
    Jiří Svoboda avatar 18.1.2005 11:02 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: i386 system a AMD64 kernel
    Jasne, s tou sadou knihoven bokem pocitam.
    Rozvedu to "hrani": Napriklad kdybych chtel jeste jednou zkusit Gentoo, tak momentalne nemam sanci to delat v chrootu, protoze nemam AMD64 kernel. Pri pouziti Live CD zase nebudu mit behem instalace dostupny puvodni system. A abych si kvuli instalaci jedne distribuce instaloval druhou, to uz mi prijde ponekud uchylne. :-)
    No, kazdopadne to zkusim, treba to opravdu nikam nepovede, ale alespon se zase necemu priucim...
    18.1.2005 11:53 Martin Zoubek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: i386 system a AMD64 kernel
    S vytvářením hybrida x86_64/x86 už mám pár zkušeností, kompiluju si totiž 64-bitovou verzi Linux From Scratch. Pár poznatků:

    - pokud se v kernelu zapne IA32 Emulation, nemusí být ani jedna aplikace 64-bitová, v pohodě poběží 32-bitový busybox, glibc, init, prostě cokoli

    - pokud chcete mít 64b systém (což asi chcete :-) ), a chcete, aby např. mozilla byla 64b musí být 64b všechny knihovny, které daný program používá, počínaje glibc. Obdobně, pokud chcete 32b mplayer, musíte mít k dispozici 32b verze všeho, včetně glibc.

    - 64b binárky se docela nafukují, oproti 32b bývají až o 30-40 % větší

    - 64b programy jsou rychlejší, minimálně na třeba výše zmíněné mozille je to dost poznat. Faktem na druhou stranu je, že se déle zavádí, kvůli své velikosti. Benchmarky zatím žádné nemám.

    - programy s kusy assembleru pro x86 se nezkompilují, assembler x86 a x86_64 totiž není totéž. Drastický příklad je třeba xvidcore, ta se stane celkem nepoužitelnou. [není to tak špatný - v příští verzi podpora 64b bude]

    - 3D akcelerace chodí stejně dobře jako v 32b (nvidia) - a podle dnešní zprávičky konečně i ati.

    - logické a rozumné je samozřejmě mít nativní, tedy 64b knihovny v lib a 32b kdekoli jinde. Osobně to řeším tak, že si chrootem připojím celý 32b systém, ve kterém si něco zkompiluju a do 64b systému si přenesu jen daný program + všechny .so knihovny (určím dle ldd -r program).
    Jiří Svoboda avatar 18.1.2005 13:19 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: i386 system a AMD64 kernel
    Vetsinu z tohoto jsem vedel, nicmene dekuji za odpoved a pekne shrnuti (urcite se bude hodit i dalsim).

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.