Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Software LibrePods osvobozuje bezdrátová sluchátka AirPods z ekosystému Applu. Exkluzivní funkce AirPods umožňuje využívat na Androidu a Linuxu. Díky zdokumentování proprietárního protokolu AAP (Apple Accessory Protocol).
Byl vydán AlmaLinux OS 10.1 s kódovým názvem Heliotrope Lion. S podporou Btrfs. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Placená služba prohledávání zprostředkovatelů dat a automatického odstraňování uniklých osobních údajů Mozilla Monitor Plus bude 17. prosince ukončena. Bezplatná monitorovací služba Mozilla Monitor bude i nadále poskytovat okamžitá upozornění a podrobné pokyny k omezení rizik úniku dat. Služba Mozilla Monitor Plus byla představena v únoru loňského roku.
Waydroid (Wikipedie, GitHub) byl vydán v nové verzi 1.6.0. Waydroid umožňuje spouštět aplikace pro Android na běžných linuxových distribucích. Běhové prostředí vychází z LineageOS.
Příspěvek na blogu Raspberry Pi představuje novou kompletně přepracovanou verzi 2.0 aplikace Raspberry Pi Imager (YouTube) pro stažení, nakonfigurování a zapsání obrazu operačního systému pro Raspberry Pi na SD kartu. Z novinek lze vypíchnout volitelnou konfiguraci Raspberry Pi Connect.
Memtest86+ (Wikipedie), svobodný nástroj pro kontrolu operační paměti, byl vydán ve verzi 8.00. Přináší podporu nejnovějších procesorů Intel a AMD nebo také tmavý režim.
Programovací jazyk Racket (Wikipedie), tj. jazyk z rodiny jazyků Lisp a potomek jazyka Scheme, byl vydán v nové major verzi 9.0. Hlavní novinku jsou paralelní vlákna (Parallel Threads).
Před šesti týdny bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Minulý týden byly na stránkách Arduina aktualizovány podmínky používání a zásady ochrany osobních údajů. Objevily se obavy, že by otevřená povaha Arduina mohla být ohrožena. Arduino ubezpečuje, že se nic nemění a například omezení reverzního inženýrství v podmínkách používání se týká pouze SaaS cloudové aplikace.
Knihovna libpng, tj. oficiální referenční knihovna grafického formátu PNG (Portable Network Graphics), byla vydána ve verzi 1.6.51. Opraveny jsou 4 bezpečnostní chyby obsaženy ve verzích 1.6.0 (vydána 14. února 2013) až 1.6.50. Nejvážnější z chyb CVE-2025-65018 může vést ke spuštění libovolného kódu.
win_id = XCreateSimpleWindow(display, parent_id, 0, 0, DEFAULT_WIDTH, DEFAULT_HEIGHT, 0, BlackPixel(display, screen), WhitePixel(display, screen));a pak pomoci mysi nebo programove funkcemi XResizeWindow nebo XConfigureWindow menim velikost, tak v okne zustane bily obdelnik s velikosti puvodniho okna a cerne okraje, kreslit lze pouze do tohoto obdelniku. Vypada to jako by se se zmenou velikosti okna nemenila velikost plochy, do ktere lze kreslit. Tohleto dela i kdyz vytvorim normalni okno nebo i kdyz vytvorim GLX kontext a vykresluju do okna OpenGL scenu nebo kdyz okno vytvorim pomoci XCreateWindow. Budu rad i za pripadne napady nebo rady i kdyz presne nebudete vedet v cem to je.
#include <unistd.h>
#include <X11/Xlib.h>
main(int argc,char * argv[] )
{
XEvent mapev;
Display *dpy;
Window win;
GC gc;
dpy = XOpenDisplay(0);
win = XCreateSimpleWindow(dpy, DefaultRootWindow(dpy), 0, 0,
100, 100, 0, 0, 0);
XSelectInput(dpy, win, StructureNotifyMask);
XMapWindow(dpy, win);
do {
XNextEvent(dpy, &mapev);
} while (mapev.type != MapNotify);
gc = XCreateGC(dpy, win, 0, 0);
XSetForeground(dpy, gc, WhitePixel(dpy, DefaultScreen(dpy)));
/* sqrt(2)*100px cary: / */
XDrawLine(dpy, win, gc, 0, 100, 100, 0);
XDrawLine(dpy, win, gc, 0, 0, 100, 100);
XFlush(dpy);
sleep(2);
/* resize */
XResizeWindow(dpy, win, 200, 200);
XFlush(dpy);
/* sqrt(2)*100px cary */
XDrawLine(dpy, win, gc, 0, 200, 200, 0);
XDrawLine(dpy, win, gc, 0, 0, 200, 200);
XFlush(dpy);
sleep(2);
return 0;
}
Takže by to chtělo ukázku kódu, který nefunguje.
/* sqrt(2)*200px cary */
#include unistd.h
#include X11/Xlib.h
main(int argc,char * argv[]
{
Display * display;
Window win_id;
int screen;
GC gc;
long event_mask;
XEvent event;
display = XOpenDisplay(0);
screen = DefaultScreen(display);
win_id = XCreateSimpleWindow(display, RootWindow(display, screen), 0, 0, 100, 100, 0,
BlackPixel(display, screen), WhitePixel(display, screen));
event_mask = ResizeRedirectMask | StructureNotifyMask;
XSelectInput(display, win_id, event_mask);
XMapWindow(display, win_id);
do
{
XNextEvent(display, &event);
}
while (event.type != MapNotify);
gc = XCreateGC(display, win_id, 0, 0);
XResizeWindow(display, win_id, 400, 400);
XFlush(display);
while (1)
{
while (XCheckWindowEvent(display, win_id, event_mask, &event))
{
switch (event.type)
{
case ResizeRequest:
{
printf("widht: %d height %d\n", event.xresizerequest.width,
event.xresizerequest.height);
}
}
}
XFlush(display);
}
return 0;
}
Mimochodem co dela tahle cast?:
do
{
XNextEvent(display, &event);
}
while (event.type != MapNotify);
#include unistd.h
#include X11/Xlib.h
main(int argc,char * argv[] )
{
Display * display;
Window win_id;
int screen;
GC gc;
long event_mask;
XEvent event;
int width = 100;
int height = 100;
display = XOpenDisplay(0);
screen = DefaultScreen(display);
win_id = XCreateSimpleWindow(display, RootWindow(display, screen), 0, 0, width, height, 0,
BlackPixel(display, screen), WhitePixel(display, screen));
event_mask = ResizeRedirectMask | StructureNotifyMask;
XSelectInput(display, win_id, event_mask);
XMapWindow(display, win_id);
do
{
XNextEvent(display, &event);
}
while (event.type != MapNotify);
gc = XCreateGC(display, win_id, 0, 0);
XResizeWindow(display, win_id, 400, 400);
XFlush(display);
while (1)
{
while (XCheckWindowEvent(display, win_id, event_mask, &event))
{
switch (event.type) // jaka je ziskana zprava
{
case ResizeRequest: // externi zmena velikosti okna
{
width = event.xresizerequest.width;
height = event.xresizerequest.height;
printf("widht: %d height %d\n", width, height);
}
}
XSetForeground(display, gc, BlackPixel(display, screen));
XDrawLine(display, win_id, gc, 0, height, width, 0);
XDrawLine(display, win_id, gc, 0, 0, width, height);
XFlush(display);
}
}
return 0;
}
akorat misto GC je GLXContext a misto kresleni uhlopricek je kresleni sceny. Ta se vykresluje normalne, ale pouze do obdelniku o puvodni velikosti okna. S Xlib zacinam a nevsimnul jsem si, ze by existovala nejaka obsluha udalosti Paint jako je tomu v GLUT.
S Xlib zacinamXlib potřebuješ, leda pokud si píšeš vlastní GUI toolkit nebo window manager, nebo pokud hackuješ ty stávající. Takže Xlib nejspíš nepotřebuješ
#include unistd.h
#include X11/Xlib.h
main(int argc,char * argv[] )
{
Display * display;
Window win_id;
int screen;
GC gc;
long event_mask;
XEvent event;
int width = 100;
int height = 100;
display = XOpenDisplay(0);
screen = DefaultScreen(display);
win_id = XCreateSimpleWindow(display, RootWindow(display, screen), 0, 0, width, height, 0,
BlackPixel(display, screen), WhitePixel(display, screen));
event_mask = StructureNotifyMask | ExposureMask;
XSelectInput(display, win_id, event_mask);
XMapWindow(display, win_id);
do
{
XNextEvent(display, &event);
}
while (event.type != MapNotify);
gc = XCreateGC(display, win_id, 0, 0);
XResizeWindow(display, win_id, 400, 400);
XFlush(display);
while (1)
{
while (XCheckWindowEvent(display, win_id, event_mask, &event))
{
switch (event.type) // jaka je ziskana zprava
{
case ConfigureNotify:
{
width = event.xconfigure.width;
height = event.xconfigure.height;
printf("widht: %d height %d\n", width, height);
}
break;
case Expose: // externi zmena velikosti okna
{
XSetForeground(display, gc, WhitePixel(display, screen));
XDrawLine(display, win_id, gc, 0, height, width, 0);
XDrawLine(display, win_id, gc, 0, 0, width, height);
XFlush(display);
}
break;
}
}
}
return 0;
}
Nefungovalo to do te doby nez jsem smazal z event_mask ResizeRedirectMask. Pokud to predpokladam spravne, tak chyba byla asi v tom ze tim, ze tam byla zadost o ResizeRequest zpravy jsem si musel napsat vlastni obsluhu zmeny velikosti okna, nebo jeho graficke casti nebo tak nejak. Mam pravdu?.
No prave, ze si ten vlastni GUI toolkit na OpenGL pisu. Drive jsem ho psal pod GLUT, ale zjistil jsem ze se pod Linuxem a Windows chova trochu jinak a ze ma nektere dost neprijemne vlastnosti, tak to tedka pisu rovnou pod Xlib.
Pár věcí:
V event loop (překlad??) se musíš nějak zablokovat, jinak spotřebuješ 100% cpu času. Konkrétně tady použij XWindowEvent() místo XCheckWindowEvent().
Pokud má uživatel ve wm nastavenou plynulou změnu velikosti oken (dneska kdekdo), tak ti těch ConfigureNotify a Expose událostí při změně velikosti přijde hodně, pokud budeš pokaždé překreslovat celé okno, bude to pomalé.
U Expose události máš v event.xexpose.{x,y,width,height} rozměry oblasti, kterou máš překreslit, když budeš překreslovat natvrdo celé okno a uživatel ti přes něj přejede jiným oknem, zase to bude pomalé. Odstrašující příklad jak se to nemá dělat je MagicPoint.
Tiskni
Sdílej: