Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Ono je to lepsi, nez pak v blogu brecet, ze jsem o neco prisel.Tak, tak. Třeba jako já zrovna teď.
sfdisk -d /dev/hda > part.tablePěkný návod naleznete na http://www.linuxnetmag.com/en/issue9/m9recovery1.html a s úspěchem jsem ho již několikrát použil.
- the bootcode
- the volume bytes
- the partition table
- the signature bytesThe bootcode : this part of the MBR gets read by the computer BIOS when the computer is started. When the computer finishes it's own startup procedures (getting the disks spinning, doing some checks) and gets ready to start the operating system, the bootcode in the MBR is read first. This allows the computer to interpret the rest of the MBR. The volume bytes : these are 4 bytes that are located after the bootcode and just before the partition table. Windows 2000 and Windows XP use these 4 bytes to identify the mountable volumes on the harddisk. If these bytes are changed or erased from the MBR, Windows 2000/XP will go through a simple hardware detection round that will re-identify all the volumes on the disk. This is done during the next Windows startup after changing the volume bytes. Driveletters assigned to volumes might change after this. This goes for simple volumes, i have at this point no information on the effect of removing the volume bytes when using dynamic volumes. The partition table : this is a sequence of 64 bytes (4 x 16) that identify the first 4 (or less) primary partitions on a harddisk. There is space for identifying 4 partitions. Each partition-identification is made up of 16 bytes that describe a number of things about the partition, such as : where it starts, what type it is, how big it is, is it an active partition or not, etc. One of these 4 partition descriptions can be used to describe an extended partition, which itself can then contain logical drives. The logical drives are not described in the MBR. An active partition is the partition from which the Operating System is started. This must be a primary partition, and there can only be 1 primary partition active at any time. If there are for instance only 2 partitions on a harddisk, the first 32 bytes of the partition table (2 x 16) would contain the descriptions of those partitions. The other 32 bytes would contain all zeros. So deleting a partition consists of putting zeros in the chosen partition description. The signature bytes : these are 2 bytes that are used to signify an important sector. They can be found trailing the MBR, but there are other sectors that contain these bytes as well. If they are not trailing the MBR the computer will not be able to read the MBR (because it will not be recognised as an important sector). So, the MBR consists of :
- 440 bytes of bootcode, followed by
- 4 bytes with volume information, followed by
- 2 bytes that are (as far as i know) not used, followed by
- 64 bytes that contain the partition descriptions, followed by
- 2 bytes that "close up" the MBRThis makes a total of 512 bytes. A word about Unix based Operating Systems : The main difference between a Unix based MBR and a Windows based MBR is the bootcode. Unix based bootcode has the ability to look for partition information outside the MBR. So it should be clear that replacing Unix bootcode with Windows bootcode could render a system unstartable.
Tiskni
Sdílej: