Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek i s náhledy aplikací v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 20 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Desktopové prostředí Cinnamon, vyvíjené primárně pro distribuci Linux Mint, dospělo do verze 6.0. Seznam změn obsahuje především menší opravy a v říjnovém přehledu novinek v Mintu avizovanou experimentální podporu Waylandu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzích 2.2.2 a 2.1.14. Přináší důležitou opravu chyby vedoucí k možnému poškození dat.
V ownCloudu byly nalezeny tři kritické zranitelnosti: CVE-2023-49103, CVE-2023-49104 a CVE-2023-49105 s CVSS 10.0, 8.7 a 9.8. Zranitelnost CVE-2023-49103 je právě využívána útočníky. Nextcloudu se zranitelnosti netýkají.
I letos vychází řada ajťáckých adventních kalendářů. Programátoři se mohou potrápit při řešení úloh z kalendáře Advent of Code 2023. Pro programátory v Perlu je určen Perl Advent Calendar 2023. Zájemci o UX mohou sledovat Lean UXmas 2023. Pro zájemce o kybernetickou bezpečnost je určen Advent of Cyber 2023…
Byla vydána verze 2.12 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 23.11 Topi. Přehled novinek v Changelogu.
Po 4 měsících vývoje byla vydána nová verze 4.2 multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu a na YouTube.
Byla vydána nová stabilní verze 23.11 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Tapir. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Někdy my připadá, že když chci na něco zavést řeč, tak nejčastěji někdo odpoví arogantním odkazem na man, a tím slibnou diskuzi dokonale zabíjí. I když je o něj hezké, že dá všem ostatním najevo, že o dané problematice někdy slyšel.
Jako by neměl moc času a já, nebo někdo jiný, by ho zdržoval takovou prkotinou, a že když to chudák celé přečetl on, tak proč já se na to drze ptám jen tak?
Je to podle mě trochu omezený technokratický přístup. Když to přirovnám třeba ke zdravotnictví tak je to jako rozdíl mezi celostní a "klasickou medicínou" nebo mezi specialistou na nemoci malíčku levé nohy, a lázeňským diagnostikem.
Mne prostě zajímají zkušenosti jiných uživatelů. Kudy jít a kudy ne co s čím kombinovat a jak nato. A o tom se přece nepíše v žádnym manuálu.
Také si myslím že jakýkoli nováček či lama by neměl být tímto trapným způsobem odbýván a odrazován od účasti v komunitě, a tím pádem i od Linuxu jako takového.
Co si o tom myslíte?
man příkaz
je dobrá odpověď, ze které se dovíte, že příkaz
řeší váš problém.
3. Pokud chcete diskutovat, musíte mít o problému nějaké znalosti. Ty získáte právě přeštěním manuálové stránky.
Mne prostě zajímají zkušenosti jiných uživatelů. Kudy jít a kudy ne co s čím kombinovat a jak nato. A o tom se přece nepíše v žádnym manuálu.Pokud se ptáte "jako nastavit xxx, jak rozjet xxx", aniž byste se o to třeba (neúspěšně) už snažil, tak je na to RTFM správnou odpovědí, pokud je v manuálu dostatek informací (a to většinou bývá).
Také si myslím že jakýkoli nováček či lama by neměl být tímto trapným způsobem odbýván a odrazován od účasti v komunitě, a tím pádem i od Linuxu jako takového.A vite, jak je to otravne, kdyz mate napriklad diskuzi na ABCLinuxu v RSS ctecce a dvakrat do tydne vidite prakticky uplne ten samy dotaz? Moje zacatky byly docela jine nez ted - byl jsem aktivni na nekolika diskuzich a na vsech jsem odpovidal novackum co a jak, ale ono to cloveka po dvou mesicich odpovidani na ty same otazky uz unavi natolik, ze pak uz svoje odpovedi zkracuje na odkazy, kde se uzivatel neco docte. Z toho vyplyva: ohledy by nemeli brat pouze odpovidajici na tazatele, ale take (a hlavne) naopak! Na zaver bych snad jen doplnil super odkaz na tuto problematiku: Jak se spravne ptat
(nemyslím tím technickou podporu) Někdy my připadá, že když chci na něco zavést řeč, tak nejčastěji někdo odpoví arogantním odkazem na man, a tím slibnou diskuzi dokonale zabíjí.Ujasněte si pojmy "zavést na něco řeč" a "zeptat se na něco". V prvním případě si chcete pokecat, což do zdejší diskuse jaksi nepatří, v tom druhém de facto žádáte o technickou podporu.
I když je o něj hezké, že dá všem ostatním najevo, že o dané problematice někdy slyšel. Jako by neměl moc času a já, nebo někdo jiný, by ho zdržoval takovou prkotinou, a že když to chudák celé přečetl on, tak proč já se na to drze ptám jen tak?Je příznačné, že hlavně ti nezkušení si myslí, že krátká, stručná a výstižná odpověď dá málo práce. Aby vám takto někdo na otázku odpověděl, vyžaduje to analýzu situace (většinou podle naprosto defektního popisu), často vyzkoušení a pak také přesnou formulaci - tohle všechno je daleko náročnější, než rychle zpaměti napsat, kde pravděpodobně získáte pro svůj problém více informací. Je to náročné na čas i na práci a za takové odpovědi byste měl v ideálním případě platit od kusu. Občas je výjimkou, že ochotný odpovídající nedávno řešil stejný prbolém, a tak vám může také rychle konkrétně odpovědět bez toho, aby prošel celý proces. Takže ano, divte se jak chcete, ale většinou lidi nejsou ochotni věnovat zde odpovídání víc času, než je nutné, anebo než se jim chce.
Je to podle mě trochu omezený technokratický přístup. Když to přirovnám třeba ke zdravotnictví tak je to jako rozdíl mezi celostní a "klasickou medicínou" nebo mezi specialistou na nemoci malíčku levé nohy, a lázeňským diagnostikem.Vy si opravdu pletete odborné diskusní fórum komunity (tj. hobby záležitost) s profesionální technickou podporou (navíc včetně psychologické poradny)
Mne prostě zajímají zkušenosti jiných uživatelů. Kudy jít a kudy ne co s čím kombinovat a jak nato. A o tom se přece nepíše v žádnym manuálu.Já ale vidím, že pokud to tak skutečně je, když totiž ukážete, že už taky něco víte a jde vám tudíž o konkrétní zkušenosti, tak se zde takových odpovědí dočkáte. RTFM se odpovídá většinou na triviální a také často velice špatně podané dotazy, které prozrazují, že si tazatel nedal moc práce ani s hledáním, ani se čtením dostupných návodů (zdaleka nejde jen o technokratické man pages - existuje spousta popularizačních návodů, HOWTO i FAQ, které jsou často dohledatelné pouhým položením klíčových slov do Google.
Také si myslím že jakýkoli nováček či lama by neměl být tímto trapným způsobem odbýván a odrazován od účasti v komunitě, a tím pádem i od Linuxu jako takového. Co si o tom myslíte?Myslím, že byste měl toto své trapné tvrzení podepřít nějakým dokladem, aspoň co se týče zdejší mimořádně ochotné komunity, která odpovídá vstřícně i v případech, které jsem vypsal výše. Protože jinak si budu muset myslet, že jen tak plácáte. Ostatně, i tenhle "dotaz" patří spíše do blogu, viz zdejší FAQ, které jste si před položením dotazu také patrně nepřečetl. ... Tak kam chcete poslat ode mě?
Ok souhlasim, spletl jsem si stránky. Opravdu jsem žil v domění, že tohle není diskuze profesionální technické podpory.Ne, tohle je diskuse zcela dobrovolné komunitní podpory, v níž platí, že pokud něco chcete, měl byste také něčím přispět. Například kvalitně formulovaným a promyšleným dotazem (event. spolu s nástinem řešení, o která jste se už neúspěšně pokoušel), který spolu s případnými odpověďmi pomůže každému dalšímu se stejným problémem. Do této kategorie dotazy, na které se tu odpovídá RTFM, v naprosté většině nepatří.
Poraďte my ještě prosím nějaké jiné.Pokud se chcete vykecávat, založte si tu třeba blog
Tiskni
Sdílej: