V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
total used free shared buffers cached
Mem: 4041132 3983388 57744 0 75496 1613608
-/+ buffers/cache: 2294284 1746848
Swap: 7052524 1479088 5573436
dle tohoto soudim ze ram je vytizena uplne + byva vyuzitych 6GB swapu - tak uvazuji o 8GB ram)
zda je pro me dobre prejit na 32bit - zajima me hlavne zda instalace 32bit na 64bit nebude jina nezli doted (instalace pres net behem chvilky bez problemu pro zacatecnika) + ake mi to prinese vyhody - nevyhody...
Na serveru mi bezi herni emulator ktery spotrebovava HODNE ramky + neco malo webu + TS
diky za Vase zkusenosti / nazory
Základní otázka je, proč něco měnit, kdyz jak se zdá, všechno funguje dobř. 32bit system by jsem nasazoval, jen pokud by nefungovala nějaká důležitá aplikace.
Paměti máte přes 1,5 GB volné (použité jako buffry a cache, ktera se dá kdykoli uvolnit a poiuzit pro aplikace). Jiank pokud ten server jede nepřetržitě uz nějakou dobu, tak se ten vyuzitý swap dá vysvětlit tím, že nějakému procesu/ům leakuje paměť (sázel by jsem, že nejhůř na tom bude ten emulátor) a nárazově byla potřeba veškerá ram, takže se nepouzívané stranky paměti přesunuli do swapu. A jelikož ta leaknuta paměť je už pro proces nedostupná, tak ve swapu zůstala. Mozná vyzkoušet ten emulátor občas restartovat.
Jinak jaké jsou ty výhody 32bit Debianu nad 64bit?
K instalaci 32bit aplikací do 64bit systému je věčinou zapotřebí nainstalovat i 32bit knihovny (nevím jak je to s nimi v debianu, jestli a kolik se jich instaluje při instalaci systému). Pokud jste nepoužíval pro instalaci balíčkovací systém, možná to byl tento problém.
Věčí stabilita toho emulátoru pod 32bit systémem je podle mě dost sporná. To spíš jestli používá nějaké knihovny ze systému, tak se podívat po netu, jaká jejich verze tomu emulatoru nejlépe vyhovuje.
K té paměti na 32/64b bych si dovolil připojit se s trochu začátečnickým dotazem. Často jsem slyšel, že na 4GB paměti je už potřeba 64b OS. Když ale spočítám teoretickou adresovatelnost, vychází mi: 2 ^ 32 = 4 294 967 296. Záleží na "šikovnosti" OS, nebo na nějakém HW omezení?
Tiskni
Sdílej: