O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
total used free shared buffers cached
Mem: 4041132 3983388 57744 0 75496 1613608
-/+ buffers/cache: 2294284 1746848
Swap: 7052524 1479088 5573436
dle tohoto soudim ze ram je vytizena uplne + byva vyuzitych 6GB swapu - tak uvazuji o 8GB ram)
zda je pro me dobre prejit na 32bit - zajima me hlavne zda instalace 32bit na 64bit nebude jina nezli doted (instalace pres net behem chvilky bez problemu pro zacatecnika) + ake mi to prinese vyhody - nevyhody...
Na serveru mi bezi herni emulator ktery spotrebovava HODNE ramky + neco malo webu + TS
diky za Vase zkusenosti / nazory
Základní otázka je, proč něco měnit, kdyz jak se zdá, všechno funguje dobř. 32bit system by jsem nasazoval, jen pokud by nefungovala nějaká důležitá aplikace.
Paměti máte přes 1,5 GB volné (použité jako buffry a cache, ktera se dá kdykoli uvolnit a poiuzit pro aplikace). Jiank pokud ten server jede nepřetržitě uz nějakou dobu, tak se ten vyuzitý swap dá vysvětlit tím, že nějakému procesu/ům leakuje paměť (sázel by jsem, že nejhůř na tom bude ten emulátor) a nárazově byla potřeba veškerá ram, takže se nepouzívané stranky paměti přesunuli do swapu. A jelikož ta leaknuta paměť je už pro proces nedostupná, tak ve swapu zůstala. Mozná vyzkoušet ten emulátor občas restartovat.
Jinak jaké jsou ty výhody 32bit Debianu nad 64bit?
K instalaci 32bit aplikací do 64bit systému je věčinou zapotřebí nainstalovat i 32bit knihovny (nevím jak je to s nimi v debianu, jestli a kolik se jich instaluje při instalaci systému). Pokud jste nepoužíval pro instalaci balíčkovací systém, možná to byl tento problém.
Věčí stabilita toho emulátoru pod 32bit systémem je podle mě dost sporná. To spíš jestli používá nějaké knihovny ze systému, tak se podívat po netu, jaká jejich verze tomu emulatoru nejlépe vyhovuje.
K té paměti na 32/64b bych si dovolil připojit se s trochu začátečnickým dotazem. Často jsem slyšel, že na 4GB paměti je už potřeba 64b OS. Když ale spočítám teoretickou adresovatelnost, vychází mi: 2 ^ 32 = 4 294 967 296. Záleží na "šikovnosti" OS, nebo na nějakém HW omezení?
Tiskni
Sdílej: