Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Proc by mel byt zapis pomalejsi?
Protože se veškerá data musejí zapsat na oba disky. Pokud si ty disky ale navzájem nepřekážejí (např. u SATA řadiče na PCI-E sběrnici), mělo by být zpomalení zanedbatelné.
Na HW raidu by melo byt rychlejsi, na SW nevim.
Mezi hardwarovým a softwarovým RAIDem není principiálně žádný rozdíl. Podstatné je, jak je čtení delších bloků implementováno. Pokud bude implementace rozkládat čtení delšího bloku mezi jednotlivé disky, může být čtení teoreticky až n-krát rychlejší (n je počet disků). Pokud to nedělá (jako např. implementace v linuxovém jádře), bude rychlost (transfer rate) přibližně stejná jako u jednoho disku.
Pokud to nedělá (jako např. implementace v linuxovém jádře), bude rychlost (transfer rate) přibližně stejná jako u jednoho disku.
Jen doplním: Linuxová implementace to neumí pro jedno čtení. Jakmile je jich víc, tak to umí rozložit.
Implementace v Linuxovém driveru "Multiple Devices" rozkládá mezi disky čtení z různých míst, snaží se optimalizovat přístupovou dobu (přesuny hlav). Jedno běžící sekvenční čtení tedy bude stejné jako s jedním diskem. Paralelní čtení více úlohami a náhodné přístupy budou rychlejší.Pokud bude implementace rozkládat čtení delšího bloku mezi jednotlivé disky, může být čtení teoreticky až n-krát rychlejší (n je počet disků). Pokud to nedělá (jako např. implementace v linuxovém jádře), bude rychlost (transfer rate) přibližně stejná jako u jednoho disku.
Raid 1 <= Single disk
Raid 1 >= Single disk
Tiskni
Sdílej: