Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Proc by mel byt zapis pomalejsi?
Protože se veškerá data musejí zapsat na oba disky. Pokud si ty disky ale navzájem nepřekážejí (např. u SATA řadiče na PCI-E sběrnici), mělo by být zpomalení zanedbatelné.
Na HW raidu by melo byt rychlejsi, na SW nevim.
Mezi hardwarovým a softwarovým RAIDem není principiálně žádný rozdíl. Podstatné je, jak je čtení delších bloků implementováno. Pokud bude implementace rozkládat čtení delšího bloku mezi jednotlivé disky, může být čtení teoreticky až n-krát rychlejší (n je počet disků). Pokud to nedělá (jako např. implementace v linuxovém jádře), bude rychlost (transfer rate) přibližně stejná jako u jednoho disku.
Pokud to nedělá (jako např. implementace v linuxovém jádře), bude rychlost (transfer rate) přibližně stejná jako u jednoho disku.
Jen doplním: Linuxová implementace to neumí pro jedno čtení. Jakmile je jich víc, tak to umí rozložit.
Implementace v Linuxovém driveru "Multiple Devices" rozkládá mezi disky čtení z různých míst, snaží se optimalizovat přístupovou dobu (přesuny hlav). Jedno běžící sekvenční čtení tedy bude stejné jako s jedním diskem. Paralelní čtení více úlohami a náhodné přístupy budou rychlejší.Pokud bude implementace rozkládat čtení delšího bloku mezi jednotlivé disky, může být čtení teoreticky až n-krát rychlejší (n je počet disků). Pokud to nedělá (jako např. implementace v linuxovém jádře), bude rychlost (transfer rate) přibližně stejná jako u jednoho disku.
Raid 1 <= Single diskRaid 1 >= Single disk
Tiskni
Sdílej: