Co způsobilo včerejší nejhorší výpadek Cloudflare od roku 2019? Nebyl to kybernetický útok. Vše začalo změnou oprávnění v jednom z databázových systémů a pokračovalo vygenerováním problém způsobujícího konfiguračního souboru a jeho distribucí na všechny počítače Cloudflare. Podrobně v příspěvku na blogu Cloudflare.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Proc by mel byt zapis pomalejsi?
Protože se veškerá data musejí zapsat na oba disky. Pokud si ty disky ale navzájem nepřekážejí (např. u SATA řadiče na PCI-E sběrnici), mělo by být zpomalení zanedbatelné.
Na HW raidu by melo byt rychlejsi, na SW nevim.
Mezi hardwarovým a softwarovým RAIDem není principiálně žádný rozdíl. Podstatné je, jak je čtení delších bloků implementováno. Pokud bude implementace rozkládat čtení delšího bloku mezi jednotlivé disky, může být čtení teoreticky až n-krát rychlejší (n je počet disků). Pokud to nedělá (jako např. implementace v linuxovém jádře), bude rychlost (transfer rate) přibližně stejná jako u jednoho disku.
Pokud to nedělá (jako např. implementace v linuxovém jádře), bude rychlost (transfer rate) přibližně stejná jako u jednoho disku.
Jen doplním: Linuxová implementace to neumí pro jedno čtení. Jakmile je jich víc, tak to umí rozložit.
Implementace v Linuxovém driveru "Multiple Devices" rozkládá mezi disky čtení z různých míst, snaží se optimalizovat přístupovou dobu (přesuny hlav). Jedno běžící sekvenční čtení tedy bude stejné jako s jedním diskem. Paralelní čtení více úlohami a náhodné přístupy budou rychlejší.Pokud bude implementace rozkládat čtení delšího bloku mezi jednotlivé disky, může být čtení teoreticky až n-krát rychlejší (n je počet disků). Pokud to nedělá (jako např. implementace v linuxovém jádře), bude rychlost (transfer rate) přibližně stejná jako u jednoho disku.
Raid 1 <= Single diskRaid 1 >= Single disk
Tiskni
Sdílej: