Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.49.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Masivní výpadek elektrického proudu zasáhl velkou část České republiky. Hasiči vyjížděli k většímu počtu lidí uvězněných ve výtazích. Výpadek se týkal zejména severozápadu republiky, dotkl se také Prahy, Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. Ochromen byl provoz pražské MHD, linky metra se už podařilo obnovit. Výpadek proudu postihl osm rozvoden přenosové soustavy, pět z nich je nyní opět v provozu. Příčina problémů je však stále neznámá. Po 16. hodině zasedne Ústřední krizový štáb.
Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).
Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.
Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.
Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).
Zdravim,
chcel by som, aby mi pri kompilacii pomahali skolske PC. Ma to ale problem - tie PC obsahuju 32bit "smejdarnu" - OS a aj vsetky nastroje, pricom ja chcem kompilovat programy pre architekturu x86-64.
Napadlo ma skompilovat cross toolchain pre skolske PC, ale mam problem, ze na kompilaciu mi nestaci kvota a roota nemam.
Teda riesenim by bolo nainstalovat si 32 bit cross toolchain pre moj domaci 64 bit system a pomocou neho skompilovat cross toolchain pre skolske PC.
Je toto najjednoduchsie riesenie? Ak nie, tak ako to spravit jednoduchsie? Distcc nie je podmienka, je to len aktualne nastavenie.
Myslíš, že bez roota niečo skompiluješ ?
Ja si myslim, ze kludne. Ak sa pocita len "rucna kompilacia" (=nie emerge), tak kompilujem len pod neprivilegovanym uzivatelom a zatial vsetko bezi. Na "dojem" roota mi staci fakeroot.
Čo konktretne potrebuješ skompilovať ?
Tvoj pc na to nestačí ? Aké máš komponenty vo svojom PC ? Myslíš, že školské PC budu na to lepšie.
Naštuduj si ccache
. Možno to pomôže skrátiť čas kompilácie.
To subjektivne nepomohlo - skompiloval som kernel 2 krat (raz po bisecte) a pravdepodobne to cacheovanie nie je stavane na taketo upravy alebo mam mozno nieco zle nastavene (nastavovanie nebolo skoro nijake, len par env. variables a instalacia ccache).
$ ccache -s
cache directory /home/user/.ccache
cache hit (direct) 2
cache hit (preprocessed) 14
cache miss 27353
called for link 63
called for preprocessing 5035
unsupported source language 184
no input file 5129
files in cache 56328
cache size 4.3 Gbytes
max cache size 5.0 Gbytes
Mne sa osvedčilo pred ďalšou kompiláciou vyčistiť adresár s už skompilovanými objektmi. Takto to aspoň funguje pri kompilácii kernelu.
A ako teda urychlit tie dalsie akcie?Pořídit rychlejší počítač, ať už osobní nebo buildserver. Ale rychlejší především v oblasti storage.
nak aj zmensenie trvania na polovicu pri desiatkach PC by mi aspon trochu pomohlOd určitého počtu při sebelepší konfiguraci prostě nebudeš mít, co na ty počítače odložit. Nedá se té kompilaci úplně vyhnout a nechat to na nějakém distributorovi?
Pořídit rychlejší počítač, ať už osobní nebo buildserver. Ale rychlejší především v oblasti storage.
Tak na to asi nemam, kedze nejde o nic komercne. Teraz ma napadlo, ze by to mozno islo buildit na ramdisku, ale na to asi nemam vela RAM (cely build mi tusim nesiel pri menej ako cca 10GB disku)
Od určitého počtu při sebelepší konfiguraci prostě nebudeš mít, co na ty počítače odložit.
S neidealnym skalovanim pocitam; ide mi aj len o nejake zrychlenie.
Nedá se té kompilaci úplně vyhnout a nechat to na nějakém distributorovi?
To je dobry napad, diky moc. Davnejsie som sa k openSUSE build service nedostal kvoli chybe na stranke, teraz to uz tusim funguje, tak to skusim.
Tak na to asi nemam, kedze nejde o nic komercne.
120GB SSD dnes pořídíte kolem 2000 Kč s DPH, na buildroot z něj bude stačit tak 16 GB, takže ještě zbyde dost na kořenový filesystém a nějaký pracovní. Rozdíl v rychlosti buildu je dost zásadní.
Teraz ma napadlo, ze by to mozno islo buildit na ramdisku, ale na to asi nemam vela RAM (cely build mi tusim nesiel pri menej ako cca 10GB disku)
Pokud nepotřebujete debuginfo (což pro bisect obvykle nepotřebujete), dá se jeho vypnutím náročnost výrazně snížit. Např. na build (x86_64) jádra SLES 11 SP2 nebo OpenSuSE 12.2 mi bez debuginfa pro buildroot stačí 4GB tmpfs, zatímco s ním bych potřeba asi 9-10 GB. Jako bonus bude build i o dost rychlejší. (Hodnoty jsou pro kompletní build distribučního balíčku pomocí "osc build
", pro build samotného jádra a modulů přímo ze zdrojáků to bude o něco méně.)
To je dobry napad, diky moc. Davnejsie som sa k openSUSE build service nedostal kvoli chybe na stranke, teraz to uz tusim funguje, tak to skusim.Akorát hodně těch veřejných build služeb je pomalejších než lokální build.
Robim git bisect, takze su to zasadne zmeny skoro vsade, kde sa udiali medzi Linux 2.2. a Linux 2.3. Kompilacia jadra trva s ccache cca 3 hodiny (je to vanilla, ale bug sa neprejavuje pri mojom mini configu - prejavuje sa pri distribucnom configu, takze treba kompilovat vsetko alebo nejak skusit "bisect" na kernel config).
Stve mna, ze pri pisanych 12 krokoch je to cca 36 hodin a ak niekedy nezaregujem hned a PC vypinam vzdy, ak je mimo mojho dohladu (spim, nie som doma), tak to budem riesit este minimalne tyzden.
Pripojenie snad nepotrebujem riesit - ak to pri testovani nejak bude fungovat, tak to dam svoj PC do skoly na LAN, kde to v optimalnom pripade pojde 1Gbit.
Dakujem, uz som to vyriesil, aj ked nakoniec pomohol upraveny modprobe a trocha intuicie. Tie 3 hodiny boli kvoli modulom (distribucny kernel), lebo v osekanom kerneli sa mi bug neprejavoval.
Takze keby niekomu nefungovalo pripojenie Androidu k PC, tak treba v kernel configu vypnut CONFIG_USB_OTG, ktore v poslednom case zacali zapinat packageri. Bug je este o nieco hlbsie, ale to tu uz nebudem rozoberat.
Tiskni
Sdílej: