Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Řešení dotazu:
A co soubor nakopírovat do ramdisku , vytvořit jeho link kde má bejt a pak zase do ramdisku dělat kopie ?
na 32Gb ram to jistě nebude problém a rychlost je jinde ...
Jen test , vytvořil sem 8GB ramdisk v /tmp
pepe@PC-Pepe-Linux:/tmp$ dd if=/dev/zero of=soubor bs=1024 count=1000000
1000000+0 vstoupivších záznamů
1000000+0 vystoupivších záznamů
1 024 000 000 bajtů (1,0 GB) zkopírováno, 1,70849 s, 599 MB/s
pepe@PC-Pepe-Linux:/tmp$ time cp soubor soubor.bak
real 0m0.649s
user 0m0.006s
sys 0m0.619s
pepe@PC-Pepe-Linux:/tmp$ ls so* -l
-rw-rw-r-- 1 pepe pepe 1024000000 led 2 12:46 soubor
-rw-rw-r-- 1 pepe pepe 1024000000 led 2 12:46 soubor.bak
takže nevidim důvod patlat se se snapshoty .
Já tedy důvod rozhodně vidím. Kdyby se soubor
a soubor.bak
lišily například v jednom bloku, je lepší mít obsazenou kapacitu v rozsahu velikost souboru plus jeden blok než dvakrát velikost souboru. Kromě toho žádný opravdový snapshot není potřeba, u Btrfs stačí cp --reflink
.
Většinou není nutné ramdisk vytvářet takto explicitně, protože při dostatečně velké RAM se beztak používá disková cache a na disk se zapisuje až s relativně velkým zpožděním. Použití standardního filesystému tedy nemusí být až tak nevýhodné. Naopak jeho velkou výhodou je, že má člověk o něco menší šanci přijít o data.
Já používám cp --reflink
zejména pro třídění fotek. Stáhnu například 10 GB fotografií a videa rovnou ze zrcadlovky. Zkopíruju pak příslušný adresář pomocí cp --reflink
, což je hotovo z lidského hlediska „okamžitě“. Pak můžu v kopii libovolně mazat (což je nejčastější operace), zkracovat, editovat, upravovat a tak podobně, aniž bych potřeboval kopírovat velký objem dat naráz.
NTFS nemá přímý ekvivalent toho, co dělá cp --reflink
na Btrfs. Navíc není úplně jasné, jaký smysl má v rubrice „linuxová poradna“ zmínka o jakémsi obskurním filesystému, který tazatelem požadovanou funkčnost vůbec nenabízí.
cp --reflink
je příkaz, který hledáš. Funguje například na Btrfs. Druhou možností je vytvořit si subvolume a z něj pak snapshoty (také na Btrfs), ale jde-li jen o jeden soubor, pak nejspíš cp
rulezzz.
Ještě bych doplnil, že Copy-on-Write udělá soubor, který vypadá po všech stránkách naprosto „reálně“ a není na něm vůbec nic „virtuálního“. Není tedy absolutně žádný důvod ho po úpravách nějak explicitně znovu kopírovat a konvertovat. Prostě některé bloky můžou zůstat sdílené mezi soubory a některé (ty pozměněné) třeba zase sdílené nebudou. Na tom není nic špatně a je to úplně normální stav. ZFS a Btrfs jsou filesystémy, které něco takového podporují.
Například ZFS dokonce podporuje deduplikaci, tedy automaticky vyhledává bloky, které jsou v několika souborech stejné, a zajistí jejich sdílení, aby byly na disku jen jednou.
Při použití CoW samozřejmě nemusí platit, že by součet velikostí souborů musel být menší nebo roven celkovému obsazenému prostoru. (Ale komu to vadí?)
Kdybys chtěl za každou cenu zkopírovat soubor bez Copy-on-Write a obsadit si tak zbytečně místo na disku duplicitními daty, stačí použít cp
be --reflink
.
s/cp be --reflink/cp bez --reflink/
Tiskni
Sdílej: