Ubuntu pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 26.04 LTS (Resolute Raccoon).
Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření materiálů na internetu zobrazujících sexuální zneužívání dětí. Nařízení známé pod zkratkou CSAM a přezdívané chat control mělo množství kritiků a dlouho nebyla pro jeho schválení dostatečná podpora. Pro schválení byla potřeba kvalifikovaná většina a dánské předsednictví v Radě EU se snažilo dosáhnout kompromisu. Návrh nakonec po dlouhých týdnech
… více »Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu vstupu na sociální sítě pro osoby mladší 16 let. Legislativně nezávazná zpráva, kterou dnes odsouhlasil Evropský parlament poměrem 493 hlasů pro ku 92 proti, kromě zavedení věkové hranice 16 let pro využívání sociálních sítí, platforem pro sdílení videí či společníků s umělou inteligencí (AI) vyzývá také k zákazu … více »
Doom v KiCadu nebo na osciloskopu? Žádný problém: KiDoom: Running DOOM on PCB Traces a ScopeDoom: DOOM on an Oscilloscope via Sound Card.
Po AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.1 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Open source reimplementace počítačových her Tomb Raider I a Tomb Raider II spolu s dalšími vylepšeními a opravami chyb TRX byla vydána ve verzi 1.0. Jedná se o sloučení projektů / enginů TR1X a TR2X do jednoho TRX. Videoukázka na YouTube.
Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Ahoj vsem. Mam takovou prosbicku. Potreboval bych poradit, jak zjistim podrobne rozdeleni disku.
Popisu situaci a jestli spatne, tak me prosim opravte.
server Debian Squeeze
1. mam dva identicke disky sda a sdb (v tomto bode bez oddilu)
2. mam dva identicke oddily sda1 a sdb1
3. z sda1 a sdb1 mam vytvoreny raid md0
4. mam LVM PV1 z sda1 a sdb1
5. na PV1 mam VG1
6. na VG1 mam LV1 LV2 a LV3
7. na LV1 LV2 a LV3 mam fs ext4
popsal jsem situaci "vrstev na disku" teoreticky dobre? Jde mi o to, jestli chapu dobre princip
Pokud ano, zajimalo by me, jak zjistim velikosti v bodech 1. 2. 3. 5. 6. 7. (tzn. prazdne misto, velikost oddilu, velikost raidu, velikost PV, LV a velikosti fs). Abych mel nejake rezervy, popr, aby jich nebylo moc.
Snad se da trosku moje otazka pochopit
Dekuji vsem
1,2,3 fdisk
5, pvdisplay
6, lvdisplay
7, df
D.
fdisk -l vypisuje velikosti buď v "sektorech" nebo "cylindrech". Pokud dává defaultně cylindry (např. CentOS) tak fdisk -l -u vypíše totéž pomocí sektorů. Sektory jsou samozřejmě 512 bytů takže převod na kb je děleno 2cat /proc/mdstat vypíše co sy myslí mdadm o raidu. velikost je v kBpvdisplay --units k vypíše fyzické PV velikost je v kB.vgdisplay --units klvdisplay --units k
Tiskni
Sdílej: