Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
# sfdisk -d /dev/sdb | sfdisk /dev/sda Checking that no-one is using this disk right now ... OK Disk /dev/sda: 243201 cylinders, 255 heads, 63 sectors/track Old situation: Units = cylinders of 8225280 bytes, blocks of 1024 bytes, counting from 0 Device Boot Start End #cyls #blocks Id System /dev/sda1 0 - 0 0 0 Empty /dev/sda2 0 - 0 0 0 Empty /dev/sda3 0 - 0 0 0 Empty /dev/sda4 0 - 0 0 0 Empty New situation: Units = sectors of 512 bytes, counting from 0 Device Boot Start End #sectors Id System /dev/sda1 * 2048 464127 462080 fd Linux raid autodetect /dev/sda2 464128 2930265855 2929801728 fd Linux raid autodetect /dev/sda3 0 - 0 0 Empty /dev/sda4 0 - 0 0 Empty Warning: partition 1 does not end at a cylinder boundary sfdisk: I don't like these partitions - nothing changed. (If you really want this, use the --force option.
# fdisk -lu /dev/sdb Disk /dev/sdb: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes 224 heads, 56 sectors/track, 233599 cylinders, total 2930277168 sectors Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes Disk identifier: 0x00000000 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sdb1 * 2048 464127 231040 fd Linux raid autodetect /dev/sdb2 464128 2930265855 1464900864 fd Linux raid autodetectNechápu. Poradite co s tim?
Warning: partition 1 does not end at a cylinder boundary si nevšímat? Ten původní 1,5TB disk je rok starý a nic nevypisuje, to mě právě překvapilo. Jde vůbec a jak vytvořit ty oddíly tak, aby se ta hláška neukazovala a fdisk byl spokojený?
            Mě není jasný třeba i to zarovnání na 4k v mém případě. Rozdělil jsem disk ručně fdiskem takhle:
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 2048 2097152 1047552+ fd Linux raid autodetect
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2 2099200 819200000 408550400+ fd Linux raid autodetect
Partition 2 does not end on cylinder boundary.
první oddíl mi končí na 2097152 a druhý začíná na 2099200. Takže to je předpokládám dobře zarovnané na sektory /fdisk nic nehlásí/. Tím mi mezi oddíly vzniklo malé místo abych docílil toho zarovnání, to je snad ok.
Proč ale u prvního disku na sebe sektory mezi oddíly bezprostředně navazují a není problém se zarovnáním na 4K sektory?
Promiň, že neodpovídám přímo na tvoji otázku: # parted --align optimal... podle mé zkušenosti zarovnává oddíly zcela korektně.
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                