Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
xrandr
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1024 x 768, maximum 32767 x 32767 LVDS1 connected (normal left inverted right x axis y axis) 1280x800 60.0 + 50.0 1024x768 60.0 800x600 60.3 56.2 640x480 59.9 VGA1 connected primary 1024x768+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 0mm x 0mm 1024x768 60.0* 800x600 60.3 56.2 848x480 60.0 640x480 59.9 HDMI1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) DP1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) HDMI2 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) HDMI3 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) DP2 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) DP3 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) VIRTUAL1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)Potrebujem VGA1 nastavit na 1920x1080 stym ze monitor je 24" ale 16:10! Najprv som postupoval podla tohto navodu no to mi nastavilo pozadovane rozlisenie ale bolo to trosku pretiahnute koli tomu ze monitor je 16:10.
Ano, protože správné rozlišení je 1920×1200 pro 16:10. Jestli chceš zachovat poměr stran, musíš napsat, co máš za grafiku a ovladače.
Pro KMS se to nastavovalo nějak: "xrandr --output DEVICE --set "scaling mode" full_aspect", popř. vyhledej na googlu: "xrandr keep aspect ratio"Potrebujem VGA1 nastavit na 1920x1080 stym ze monitor je 24" ale 16:10! Najprv som postupoval podla tohto navodu no to mi nastavilo pozadovane rozlisenie ale bolo to trosku pretiahnute koli tomu ze monitor je 16:10.Počkej, tak chceš nastavit 1920x1080 (což se ti povedlo), nebo chceš nastavit nativní rozlišení monitoru (nejspíš 1920x1200)?
jak sis to namapoval?V Xfce jsem to naklikal v Nastavení → Klávesnice → Application Shortcuts.
Tiskni
Sdílej: