Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.
Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.
MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Řešení dotazu:
Co primarne cini distribuce rozdilne v pozadavcich na hardware?Vůbec nic, všechny jsou na tom víceméně stejně.
Graficka nadstavba?Ano, samozřejmě. Všechny provozované aplikace. To ale není moc věcí distribuce, jako spíš uživatele.
Unity je narocnejsi nez KDE?Teď bude flame. Možná o trochu.
Co to máš za praxi?
Je to hodně různé, na jednom DELLu je to suveréně nejdelší čas celé bootovací procedury a jen to určitě přes 10sec, ale zas třeba některé Asusy to dají za 1sec.
Unity je narocnejsi nez KDE?Teď bude flame. Možná o trochu.
Důvod pro flame zrovna tady nevidím — takhle vágně se nedá říct, co je náročnější. Záleží přece na tom, jaké nastavení Unity nebo KDE zrovna používají. Netuším, jak je na tom Unity, ale KDE má hodně rozsáhlé spektrum různých nastavení od nějakého bleskového neakcelerovaného „Light Style“ až po megahustohusté poloprůhledné a vlnité efekty. Tvrzení, že KDE je méně náročné nebo náročnější než prostředí Z nebo Y tedy nemá příliš jasnou definici.
Nicméně ve středu pozornosti by měl být uživatel a použitelnost daného prostředí pro každodenní práci. Tady už bych si flame dokázal představit. Problémy s výkonem občas pomůže vyřešit hustší grafická karta, zatímco problémy s prostředím jako takovým a s principem jeho fungování můžou být mnohem hlubšího charakteru.
...v /etc/make.conf (je to tam, že? Gentoo už jsem dlouho neviděl)...
Soubor se (pro nové instalace) přesunul do /etc/portage/make.conf
V podstatě nic. Neexistují náročnější a méně náročné distribuce. Kdyby nějaká distribuce byla méně náročná na HW, mohlo by to třeba znamenat, že ten HW nedokáže plně využít. Což by bylo úplně špatně.
Každé grafické prostředí má nároky na HW závislé na konfiguraci. V drtivé většině případů se nedá říct, že prostředí Y je náročnější než prostředí Z. Jakýkoliv výpočet může být náročný na HW — buď v tom smyslu, že má spoustu procesů či vláken a dovede například zatížit všechny procesory, nebo třeba v tom smyslu, že pokud HW není dostatečně výkonný, doba výpočtu překročí hranici lidské trpělivosti. Dalších vágních definic náročnosti na HW se dá najít spousta — ještě nebyla řeč o RAM, síti nebo discích.
Grafické prostřední není vlastnost distribuce. V každé rozumné distribuci lze nainstalovat libovolný počet grafických prostředí a nechat uživatele, aby si své prostředí vybrali při přihlášení. Akcelerované grafické prostředí se spoustou animovaných udělátek bude jistě náročnější na HW než TWM, ale s tím distribuce opravdu nic nenadělá.
Tiskni
Sdílej: