O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
 . Za odpovedi predem dekuji. Tomas
. Za odpovedi predem dekuji. Tomas
            ffmpeg -vn -i video.avi audio.mp3by to snad zvladnul. Mozna bude potreba jeste specifikovat audio kodek, ale spis mu to dojde podle pripony.
 . Mam MPlayer 9. Za podrobnejsi postup dekuju. Tomas
. Mam MPlayer 9. Za podrobnejsi postup dekuju. Tomas
             Nejnovější verze je 1.0pre5. Asi myslíte 0.9, ale ta to musí umět taky. Na verzi nezáleží, to je základní funkce.
 Nejnovější verze je 1.0pre5. Asi myslíte 0.9, ale ta to musí umět taky. Na verzi nezáleží, to je základní funkce.
Jak na to? Podrobnější postup? Už jsem to psal.  Nic víc než ten jeden příkaz, co jsem napsal v předchozím příspěvku, to je opravdu vše:
 Nic víc než ten jeden příkaz, co jsem napsal v předchozím příspěvku, to je opravdu vše:
mplayer -dumpaudio soubor.avi
To uloží zvukovou stopu ze souboru soubor.avi do souboru stream.dump. Chcete-li jiný než výchozí název pro výstupní soubor (stream.dump), přidejte -dumpfile:
mplayer -dumpaudio soubor.avi -dumpfile zvuk.mp3
Jinak parametr -dumpstream uloží nezměněnou zvukovou stopu - je-li tedy zvuk v AVI souboru ve formátu MP3, uloží se MP3 atd. Není tedy třeba jej překódovávat (což by vedlo ke ztrátě kvality u ztrátové komprese). Je-li zvuk např. ve WMA a vy ho chcete převést na MP3, nejdřív jej převeďte na WAV soubor:
mplayer -ao pcm -vc dummy -vo null soubor.avi
Což vytvoří soubor audiofile.wav, který pak převedete pomocí LAME na MP3:
lame audiofile.wav
Jinak na uložení zvuku z AVI nebo jiných video souborů můžete použít i výše zmíněný Avidemux, kde načtete video soubor a z nabídky Audio-Save Audio uložíte audio.
mencoder -ovc copy -oac copy
-audiofile zvuk.mp3 vstup.avi -o vystup.avi
 . DivX nemá s extrakcí audia ze souboru naprosto nic společného (viz vaše zmínka o audiu u souboru "v DivX"). To, jakým kodekem je video kódované, je irelevantní. DivX je název komerčního produktu firmy DivXNetworks. Lidé často nesmyslně říkají DivX všemu - formátu AVI, kompresi MPEG-4 (MPEG-4 je standard, který popisuje kódování multimédií, a pak jsou jeho konkrétní softwarové i hardwarové implementace - DivX je jen jednou z mnoha MPEG-4 implementací, navíc je v Linuxu téměř k ničemu a oficiálně už ho DXN ani nenabízí), dále pak DivX říkají třeba titulkům (formát titulků nemá s DivXem co dělat), filmům v digitálních formátch obecně, přehrávačům, jiným kodekům od jiných lidí (jako je open-source kodek FFmpeg MPEG-4, který se v Linuxu používá mnohem víc než DivX, ale lidi mu bohužel často říkají "DivX" což má strašně škodlivé účinky a velmi to ubližuje open-source komunitě, způsobuje to obrovské zmatení a nepochopení, je to totéž jako byste Mozille říkali "Microsoft Internet Explorer")...
. DivX nemá s extrakcí audia ze souboru naprosto nic společného (viz vaše zmínka o audiu u souboru "v DivX"). To, jakým kodekem je video kódované, je irelevantní. DivX je název komerčního produktu firmy DivXNetworks. Lidé často nesmyslně říkají DivX všemu - formátu AVI, kompresi MPEG-4 (MPEG-4 je standard, který popisuje kódování multimédií, a pak jsou jeho konkrétní softwarové i hardwarové implementace - DivX je jen jednou z mnoha MPEG-4 implementací, navíc je v Linuxu téměř k ničemu a oficiálně už ho DXN ani nenabízí), dále pak DivX říkají třeba titulkům (formát titulků nemá s DivXem co dělat), filmům v digitálních formátch obecně, přehrávačům, jiným kodekům od jiných lidí (jako je open-source kodek FFmpeg MPEG-4, který se v Linuxu používá mnohem víc než DivX, ale lidi mu bohužel často říkají "DivX" což má strašně škodlivé účinky a velmi to ubližuje open-source komunitě, způsobuje to obrovské zmatení a nepochopení, je to totéž jako byste Mozille říkali "Microsoft Internet Explorer")...
            
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                