Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
class Trida { private: int x; public: int getX() const {return x;} void setX(const int & x) {this->x = x;} }Nebude s přibývajícími třídami a dalšími inline gettery/settery příliš narůstat velikost programu?
inline
spíš jako takovou nápovědu a v praxi stejně občas zinlinují normální funkci a naopak.
inline
není...
Podle mě by v hlavičkových souborech neměl být žádný kód. Zkus si tu třídu dát do odděleného souboru, ten zvlášť zkompilovat, includovat do dvou jiných souborů, a celé to slinkovat dohromady. Tipuju že linker vyhodí chybu.
class A { // ... int f() { return x; } };a
class A { // ... int f(); }; inline int A::f() { return x; }(někdy se tomu prvnímu názorně říká "implicit inline"), oboje funguje a linker žádnou chybu nevyhodí. První způsob se ale většinou používá jen tam, kde je tělo metody natolik triviální, že to není na úkor přehlednosti (spíš naopak).
Aplikace se bude chovat dobře. Jde jen o to, že virtuální metoda z podstaty nemůže být inline (protože nemůžete dát pointer na inline metodu do tabulky virtuálních metod). Proto pokud na takovou metodu kompilátor narazí, ignoruje inline
a metodu v object file exportuje jako "weak symbol", takže linker použije jen jednu implementaci. Kompilátor si tedy nestěžuje a tiše problém vyřeší za vás; mám ale pocit, že jsem u nějakého překladače (Borland C++?) kdysi zažil, že v podobné situaci zahlásil warning, že metoda nebude inline.
Jeden drobný rozdíl jsem ale našel: pokud je to klasická inline metoda (explicitní), exportuje se ve všech modulech, do kterých byla její definice includována, zatímco je-li tělo metody definováno přímo v definici třídy (implicit inline), je symbol exportován jen v těch modulech, kde je použita nějaká instance příslušné třídy. Tedy pro GCC 4.1, jiné překladače se možná chovají odlišně.
class Neco { public: virtual int getNeco() const {return -1;} };Metoda getNeco() tedy nebude inline, pokud to dobře chápu. Ad. drobný rozdíl: já jsem s tím měl drobný problém. V jedné třídě byly všechny metody inline (uvedené v hlavičkovém souboru). Když jsem pak v jiném programu použil tuto třídu (měla být obsažená v .so knihovně), kompilátor hlásil nějakou chybu. Prostě dokud jsem alespoň jednu metodu nevložil do .cpp zdrojového kódu, třída nešla použít.
K první otázce: z pohledu zdrojáku vám to může být jedno. Můžete ten hlavičkový soubor naincludovat do tolika modulů, do kolika uznáte za vhodné, a všechny pak slinkovat dohromady. Ale z pohledu implementace skutečně inline nebude, bude se muset použít nějaká forma instrukce CALL. To je prostě daň za to, že se konkrétní verze té metody zvolí až za běhu.
Co se týče druhého problému, něco podobného se mi také stalo, mám pocit, že tu hlášku psal až linker a byla o chybějící referenci na tabulku virtuálních metod té třídy. Ale nedaří se mi to teď zreprodukovat.
Tiskni
Sdílej: