ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
/proc/net/dev, ale to není podstatný, protože tam mám spíš nějakou chybu, jenže nevím jakou... Ukazuje mi nesmysl:
dl 18014261070691488 kB/s up 0 kB/sNení na tohle třeba nějaká knihovna? Pokud ne, co tam mám špatně? Díky...
Pro začátek zkus program v případě že se nepovede otevřít ten soubor rovnou zabít
cat /proc/net/dev | grep eth0 | awk '{print $1}' (za predpokladu ze si zmenis eth0 :)

awk '/eth0/ {print $1}' /proc/net/dev
$ time for ((i=0; i<999; i++))
do
awk '/eth0/ {print $1}' /proc/net/dev
done > /dev/null
real 0m2.008s
user 0m0.908s
sys 0m1.092s
$ time for ((i=0; i<999; i++))
do
cat /proc/net/dev | grep eth0 | awk '{print $1}'
done > /dev/null
real 0m5.584s
user 0m2.261s
sys 0m3.295s
No, vyřešeno, dík...
S využitím standardní C++ knihovny by se to dalo napsat mnohem elegantněji.Věřím. Zatím nemám peníze na Mistrovství v C++, takže to asi nevymyslím
Zatím zkusím najít nějaký program v C++, ve kterém se se soubory z /proc pracuje, abych viděl jak to z nich dolují
return vyhodil exception, takže by zjistil, co se děje… :-)
ifstream f("/proc/net/dev");
string s;
while(getline(f, s))
if (s.find("eth0") != -1)
cout << s << endl;Tohle vypíše řádek obsahující "eth0", jenže jak z toho dostat ty dvě hodnoty (počet přijatých a odeslaných bajtů) aby to bylo mnohem elegantnější?
Např. takhle:
class Netload {
public:
typedef unsigned long long count_t;
std::string name;
count_t d;
count_t u;
Netload(count_t id = 0, count_t iu = 0) { d = id; u = iu; }
~Netload() {}
const Netload operator - (const Netload& x);
};
inline const Netload Netload::operator - (const Netload& x)
{
return Netload(d - x.d, u - x.u);
}
std::istream& operator >> (std::istream& s, Netload& x)
{
std::string buff;
getline(s, buff, ':');
if (!s) return s;
s >> x.d;
Netload::count_t tmp;
for (int i=0; i<7; i++)
s >> x;
s >> x.u;
s.ignore(std::numeric_limits<std::streamsize>::max(), '\n');
return s;
}
bool GetStat(const std::string& ifname, Netload& stat)
{
std::ifstream s("/proc/net/dev");
if (!s) throw std::runtime_error("cannot open /proc/net/dev");
s.ignore(std::numeric_limits<std::streamsize>::max(), '\n');
s.ignore(std::numeric_limits<std::streamsize>::max(), '\n');
while (s >> stat) {
if (stat.name == ifname) return true;
}
return false;
}
Btw, budu to ještě muset ověřit, ale když použiju tenhle main(), tak se zdá že neměří upload, ukáže vždy nulu...
int main(int argc, char** argv) {
if (argc != 2) {
cout << "Usage: " << argv[0] << " eth0\n";
return 1;
}
Netload before, now, diff;
GetStat(argv[1], before);
sleep(1);
GetStat(argv[1], now);
diff.d = now.d - before.d;
diff.u = now.u - before.u;
cout << "dl " << diff.d / 1024 << " kB/s\nup " << diff.u / 1024 << " kB/s\n";
}
To bude tím, že jsem to nezkoušel. :-) Jinak by tento jednoúčelový prográmek šel samozřejmě napsat jednodušeji, ale předpokládám, že s těmi hodnotami budete chtít pracovat nějak soustavněji, takže spíš než na jednoduchost implementace té třídy jsem se zaměřil na jednoduchost použití. Zrovna tak místo konstanty 'std::numeric_limits<std::streamsize>::max()' jsem mohl napsat třeba 256, ale IMHO je lepší si na podobné bulharské konstanty nezvykat a psát všude to, co tam logicky patří. Takže druhý pokus:
#include <iostream>
#include <fstream>
#include <stdexcept>
#include <unistd.h> // sleep
class Netload {
public:
typedef unsigned long long count_t;
std::string name;
count_t d;
count_t u;
Netload() { d = u = 0; }
Netload(std::string& iname, count_t id = 0, count_t iu = 0)
: name(iname) { d = id; u = iu; }
~Netload() {}
const Netload operator - (const Netload& x);
};
inline const Netload Netload::operator - (const Netload& x)
{
return Netload(name, d - x.d, u - x.u);
}
inline void trimleft(std::string& s)
{
unsigned i = 0;
unsigned L = s.length();
while (i<L && s[i]==' ') i++;
s.erase(0, i);
}
std::istream& operator >> (std::istream& s, Netload& x)
{
getline(s, x.name, ':');
if (!s) return s;
trimleft(x.name);
s >> x.d;
Netload::count_t tmp;
for (int i=0; i<7; i++)
s >> tmp;
s >> x.u;
s.ignore(std::numeric_limits<std::streamsize>::max(), '\n');
return s;
}
std::ostream& operator << (std::ostream& s, const Netload& x)
{
s << x.name << ": dn " << x.d/1024 << " KB, up " << x.u/1024 << " KB\n";
return s;
}
void GetStat(const std::string& ifname, Netload& stat)
{
std::ifstream s("/proc/net/dev");
if (!s) throw std::runtime_error("cannot open /proc/net/dev");
s.ignore(std::numeric_limits<std::streamsize>::max(), '\n');
s.ignore(std::numeric_limits<std::streamsize>::max(), '\n');
while (s >> stat) {
if (stat.name == ifname) return;
}
throw std::runtime_error("cannot read statistics for selected interface");
}
int main(int argc, char** argv)
{
try {
if (argc != 2)
throw std::runtime_error("Usage: transfer <ifname>");
Netload before, now;
GetStat(argv[1], before);
sleep(1);
GetStat(argv[1], now);
std::cout << (now - before);
return 0;
}
catch(std::exception& e) {
std::cerr << "transfer: " << e.what() << std::endl;
return 1;
}
}
Tou elegancí jsem myslel hlavně to, jak se vám zpřehlední právě main() a zejména zpracování chyb. Díky použití nástrojů jazyka C++ můžete totiž oddělit reakci na chybu od její detekce.
$ mrtg-ip-acct eth0 236054352 240845652 4:05pm up 199 days, 12:11, 1 user, load average: 0.00, 0.02, 0.00 localhost
Tiskni
Sdílej: